Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2010, 20:38   #81
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Het is niet voor het eerst:

http://en.wikipedia.org/wiki/1979_Th...ncert_disaster
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 20:40   #82
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Hier heb je een lijstje, veel lees"plezier":

http://en.wikipedia.org/wiki/Stampede#Human_stampedes
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 21:18   #83
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat is nu net wat paniek niet is. Als jij in zo'n massa staat en er gebeurt iets dergelijks, dan is het onmogelijk te voorspellen wat je doet. Echte paniek wordt net gekenmerkt door het wegvallen van rationeel denken en in de meeste gevallen neemt je overlevingsdrang het dan over. Ik durf niet zeggen dat ik in die tunnel niet over de lijken en gewonden zou klauteren, hoor. De meeste mensen maken zichzelf graag wijs dat zij dat niet zouden doen. Elke massale uitbraak van paniek bewijst echter het tegendeel.

Als je naar zo'n evenement gaat, dan mag je verwachten dat de organisatie weet waar ze mee bezig is. Je mag eveneens verwachten dat de ambtenaar die het veiligheidsplan heeft goedgekeurd weet waar h/zij mee bezig is. Als de politie je zo'n tunnel instuurt, dan mag je verwachten dat je er levend weer uitkomt. Voor dit soort massa-evenementen ben ik intussen te oud en te voorzichtig geworden, maar op mijn 20ste betwijfel ik dat ik onverrichter zake terug in de auto zou stappen als het me te druk leek.
zo is het
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 08:32   #84
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...11785/1.835203

Unieke beelden van een Duitse cameraploeg die toevallig een achtergrondreportage over de Love Parade aan het maken was.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 08:36   #85
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht

Unieke beelden van een Duitse cameraploeg die toevallig een achtergrondreportage over de Love Parade aan het maken was.
Ik heb de reportage gisteren ook gezien. Twee woorden (voor sommigen toch): menselijk afval.
Oud 30 juli 2010, 09:00   #86
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb de reportage gisteren ook gezien. Twee woorden (voor sommigen toch): menselijk afval.
Vooral de reactie van die ene kerel die er zich over bekloeg dat het evenement werd stopgezet en hij niet meer verder kon feesten ('het is ons probleem niet') tart werkelijk alle verbeelding.
Oud 30 juli 2010, 09:05   #87
Steve_M

Standaard

Citaat:
Vooral de reactie van die ene kerel die er zich over bekloeg dat het evenement werd stopgezet en hij niet meer verder kon feesten ('het is ons probleem niet') tart werkelijk alle verbeelding.
Het was die kerel waaraan ik in de eerste plaats dacht toen ik mijn reactie schreef. Als dat mijn zoon was, hij kreeg het pak slaag van zijn leven.
Oud 30 juli 2010, 09:10   #88
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben eens benieuwd welke stad zich volgend jaar nog gaat laten verleiden om zo'n evenement toe te laten.

Grote verliezers ?
De feestvierders.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 09:18   #89
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
zelfs dat kleinschaliger hoeft niet, destijds slaagden ze er in Berlijn in om 2 miljoen man zonder incidenten te doen vieren, maar ja: als je 1,4 miljoen man op een afgesloten terrein steekt, waar maar plaats is voor een half miljoen, en waar er maar één ingang toe is, dan nog via een tunnel, tja...
Een gratis massa-evenement houden op een afgesloten terrein met beperkte in- en uitgangen is sowieso eigenlijk om problemen vragen, aangezien je geen enkele controle hebt over het precieze aantal mensen dat zal komen opdagen. Zoiets hou je beter op een volledig open terrein waar het publiek gemakkelijker in en uit kan, of als je het toch op een afgesloten terrein doet, vraag dan bijvoorbeeld een symbolische Euro entreegeld en geef iedereen aan de inkom een polsbandje, zodat je tenimiste bij benadering een overzicht hebt van hoeveel volk er zal rondlopen. Zodat je het principe vol = vol kan hanteren.
Oud 30 juli 2010, 09:22   #90
Steve_M

Standaard

Citaat:
Een gratis massa-evenement houden op een afgesloten terrein met beperkte in- en uitgangen is sowieso eigenlijk om problemen vragen, aangezien je geen enkele controle hebt over het precieze aantal mensen dat zal komen opdagen. Zoiets hou je beter op een volledig open terrein waar het publiek gemakkelijker in en uit kan, of als je het toch op een afgesloten terrein doet, vraag dan bijvoorbeeld een symbolische Euro entreegeld en geef iedereen aan de inkom een polsbandje, zodat je tenimiste bij benadering een overzicht hebt van hoeveel volk er zal rondlopen. Zodat je het principe vol = vol kan hanteren.
Vanzelfsprekend. Wat je ook kan doen (ooit meegemaakt op een "gratis" festival in Nederland) is 10 euro vragen, maar daarvoor krijg je dan vijf drankmuntjes.
Oud 30 juli 2010, 09:27   #91
camel
Partijlid

camel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar camel
Standaard

Citaat:
Het was die kerel waaraan ik in de eerste plaats dacht toen ik mijn reactie schreef. Als dat mijn zoon was, hij kreeg het pak slaag van zijn leven.
Ik denk dat die kerel serieus stoned was en dat hij het de dag erna wel zal beklagen... Welja dat hoop ik toch voor hem
camel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 09:56   #92
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door camel Bekijk bericht
Ik denk dat die kerel serieus stoned was en dat hij het de dag erna wel zal beklagen... Welja dat hoop ik toch voor hem
Dan nog. Dat heeft ook met karakter te maken. Ik herinner me een feestje waar mij vrienden en ikzelf allemaal zo weg als een huis waren. Maar toen er tegen een uur of zes iemand van het dak dook (die dacht in het water te duiken, maar smakte gewoon tegen de grond), was het feestje toch wel gedaan, hoor. Als er doden of gewonden vallen, is het feest voorbij. Op sommige videobeelden zie je trouwens ook dat, nog voor de paniek, sommigen over de hoofden van de massa probeerden te kruipen, gewoon om sneller op het festivalterrein te geraken. Opnieuw: menselijk afval. Ik hoop dat ze die lui opsporen en berechten.
Oud 30 juli 2010, 10:11   #93
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

'Om juridische redenen, enkel afspeelbaar in België'
Oud 30 juli 2010, 10:28   #94
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
'Om juridische redenen, enkel afspeelbaar in België'
Ja ik had hetzelfde voor...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 10:51   #95
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

de verklaringen van de 'verantwoordelijken' zijn toch echt wel hallucinant.
Precies of het is een misdrijf om uit een menigte te proberen geraken als je geen adem meer krijgt.
Oud 30 juli 2010, 10:57   #96
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan nog. Dat heeft ook met karakter te maken. Ik herinner me een feestje waar mij vrienden en ikzelf allemaal zo weg als een huis waren. Maar toen er tegen een uur of zes iemand van het dak dook (die dacht in het water te duiken, maar smakte gewoon tegen de grond), was het feestje toch wel gedaan, hoor. Als er doden of gewonden vallen, is het feest voorbij. Op sommige videobeelden zie je trouwens ook dat, nog voor de paniek, sommigen over de hoofden van de massa probeerden te kruipen, gewoon om sneller op het festivalterrein te geraken. Opnieuw: menselijk afval. Ik hoop dat ze die lui opsporen en berechten.
ooit eens op een fuif geweest waar één van onze vrienden nogal keihard tegen de grond is gekletst en waarbij precies nogal wat bloed aan te pas kwam. we hebben niet veel gefuifd voor we wisten dat alles goed was. Derna ook niet meer trouwens, dat zet nogal een domper op den avond.

maar goed, ergens heeft die klojo een punt. ik heb dit weekend ook gezellig pintjes staan drinken terwijl elders mensen aan het verhongeren zijn, verkracht worden, sterven,... Ik weet ook niet hoe ik zelf zou reageren. Moest ik op Werchter zijn en ik hoor van 15 doden, zou ik dan naar huis gaan als het festival doorgaat? Denk het niet eigenlijk. 'k zou nu wel nie zo mottig reageren als diene kerel daar, dat nu niet.
Oud 30 juli 2010, 10:58   #97
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
de verklaringen van de 'verantwoordelijken' zijn toch echt wel hallucinant.
Precies of het is een misdrijf om uit een menigte te proberen geraken als je geen adem meer krijgt.
Dat klopt, maar er waren ook al "mensen" die over de hoofden klommen lang voor er paniek uitbrak, gewoon omdat ze het wachten beu waren. In mijn ogen ben je dan op zijn minst medeverantwoordelijk voor wat er nadien gebeurde. Wat niet wegneemt dat, gebaseerd op wat we tot dusver weten, de organisatie en de stad (die het veiligheidsplan goedkeurde) de hoofdverantwoordelijken zijn.

Voor sensatiezoekers of mensen die eens willen zien en horen hoe het er precies aan toe ging tijdens de massapaniek:

http://forum.fok.nl/topic/1503370/1/50

Waarschuwing: schokkende beelden, gefilmd door iemand die er midden in stond.
Oud 30 juli 2010, 11:01   #98
Steve_M

Standaard

Citaat:
ooit eens op een fuif geweest waar één van onze vrienden nogal keihard tegen de grond is gekletst en waarbij precies nogal wat bloed aan te pas kwam. we hebben niet veel gefuifd voor we wisten dat alles goed was. Derna ook niet meer trouwens, dat zet nogal een domper op den avond.

maar goed, ergens heeft die klojo een punt. ik heb dit weekend ook gezellig pintjes staan drinken terwijl elders mensen aan het verhongeren zijn, verkracht worden, sterven,... Ik weet ook niet hoe ik zelf zou reageren. Moest ik op Werchter zijn en ik hoor van 15 doden, zou ik dan naar huis gaan als het festival doorgaat? Denk het niet eigenlijk. 'k zou nu wel nie zo mottig reageren als diene kerel daar, dat nu niet.
Er is een verschil tussen het besef dat er op elk moment wel ergens mensen sterven, verkracht worden of verhongeren of deelnemen aan een evenement waardoor zeer concreet een aantal mensen gestorven zijn. Zonder heiliger te willen zijn dan de paus zou ik wel naar huis gaan, denk ik.
Oud 30 juli 2010, 11:12   #99
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt, maar er waren ook al "mensen" die over de hoofden klommen lang voor er paniek uitbrak, gewoon omdat ze het wachten beu waren. In mijn ogen ben je dan op zijn minst medeverantwoordelijk voor wat er nadien gebeurde. Wat niet wegneemt dat, gebaseerd op wat we tot dusver weten, de organisatie en de stad (die het veiligheidsplan goedkeurde) de hoofdverantwoordelijken zijn.

Voor sensatiezoekers of mensen die eens willen zien en horen hoe het er precies aan toe ging tijdens de massapaniek:

http://forum.fok.nl/topic/1503370/1/50

Waarschuwing: schokkende beelden, gefilmd door iemand die er midden in stond.
"Deze HQ film op youtube laat zien dat de bezoekers de container en trap gebruiken om op het terrein te komen. Op de voorgrond, waar de filmer staat is plenty ruimte om te wandelen"
(één van die filmkes daar)
Ik denk nu niet dat al die mensen die de trap en de container gebruikten dat deden gewoon om sneller op het festival te zijn.
Overigens is dit typisch. Je zit daar met twee brede tunnels, die net op die plaatst samenkomen en een bocht maken, waardoor de ruimte per tunnel ongeveer gehalveerd wordt. Daar zit je dus met een opstopping.
Een beetje verder is er nog massa plaats, maar de mensen daar staan gewoon te babbelen en hebben niet door wat er zich achter hen afspeelt. Daar staan trouwens ook mensen die het terrein terug wilden verlaten, maar natuurlijk niet konden.
De opgestopte mensen denken dat ze niet verder kunnen, 1 iemand begint met die trap en container te gebruiken, en d�*n ontstaat de paniek.

Mijn vraag: WAAR zijn de veiligheidsmensen die de mensen in / vlak na die dubbele bottleneck aanmanen om DOOR te stappen. Haal die stilstaande / wandelende / babbelende groep mensen daar weg, en er is ruimte meer om de rest te evacueren. Dan mag je nog idioten hebben die denken dat ze rapper zijn via de trap / container, mensen gaan dan tenminste niet denken dat d�*t de uitgang is die ze moeten gebruiken om er levend uit te raken...

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 30 juli 2010 om 11:13.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2010, 11:16   #100
Steve_M

Standaard

Citaat:
"Deze HQ film op youtube laat zien dat de bezoekers de container en trap gebruiken om op het terrein te komen. Op de voorgrond, waar de filmer staat is plenty ruimte om te wandelen"
(één van die filmkes daar)
Ik denk nu niet dat al die mensen die de trap en de container gebruikten dat deden gewoon om sneller op het festival te zijn.
Overigens is dit typisch. Je zit daar met twee brede tunnels, die net op die plaatst samenkomen en een bocht maken, waardoor de ruimte per tunnel ongeveer gehalveerd wordt. Daar zit je dus met een opstopping.
Een beetje verder is er nog massa plaats, maar de mensen daar staan gewoon te babbelen en hebben niet door wat er zich achter hen afspeelt. Daar staan trouwens ook mensen die het terrein terug wilden verlaten, maar natuurlijk niet konden.
De opgestopte mensen denken dat ze niet verder kunnen, 1 iemand begint met die trap en container te gebruiken, en d�*n ontstaat de paniek.

Mijn vraag: WAAR zijn de veiligheidsmensen die de mensen in / vlak na die dubbele bottleneck aanmanen om DOOR te stappen. Haal die stilstaande / wandelende / babbelende groep mensen daar weg, en er is ruimte meer om de rest te evacueren. Dan mag je nog idioten hebben die denken dat ze rapper zijn via de trap / container, mensen gaan dan tenminste niet denken dat d�*t de uitgang is die ze moeten gebruiken om er levend uit te raken...
Ik doelde eigenlijk op de filmpjes in de post daarna, dan is er echt nergens plaats meer. Dan zie je op de trap een politieagent staan die mensen omhoogtrekt (en dus zelf ook in de weg staat), maar verder zijn daar dus inderdaad geen veiligheidsmensen of agenten te bespeuren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be