![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Of begrijpt een Franstalige dit niet ? Is hij er intellectueel niet bekwaam genoeg voor ?
![]() |
![]() |
#83 |
Minister-President
|
![]() Ik vind Frankrijk een zéér mooi land. Ik ben er dit jaar al tweemaal op verlof geweest. Ik heb zelfs de Fransen weeral maar eens moeten uitleggen dat wij uit het ééntalige Nederlandse deel van België komen. En dat Vlaanderen helemaal niet te vergelijken valt met de Elzas. Dat Frans echt geen betekenis heeft in Vlaanderen zoals dat het wel heeft in de Elzas.
![]() |
#84 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar ik heb het over de italiaanse keuken ter plaatse. Ik heb er drie maand gewerkt en geloof me : drie maand italiaanse keuken, da's een alternatieve straf !
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#88 | ||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Ik citeer een artikel van de Knack van 2008. Ik ga ervan uit dat dit gegeven niet veranderd is, vermits het Wallonië in 2010 zeker niet slechter afgaat dan in 2008. Integendeel zou ik zelfs zeggen. En dat artikel zegt het volgende: "De transfers manifesteren zich vooral aan de zijde van de overheidsontvangsten. Dat heeft te maken met de hogere inkomens in Vlaanderen. Langs de directe en indirecte belastingen vloeit 5 miljard euro van Vlaanderen naar Wallonië en nog eens 83 miljoen van Brussel naar Wallonië. Aan de kant van de overheidsuitgaven, met name de pensioenen, de werkloosheidsuitkeringen en andere uitkeringen, nemen de transfers af. Vanuit Vlaanderen gaat er 790 miljoen naar Wallonië, en vanuit Brussel vloeit er nog eens 130 miljoen naar Wallonië, dat 920 miljoen euro ontvangt. Dat de transfers in de overheidsuitgaven relatief gering zijn, heeft te maken met de vergrijzing van Vlaanderen. Daardoor ontvangt Vlaanderen al 838 miljoen euro in de pensioenen. In de gezondheidszorg is van een transfer haast geen sprake meer. Uit prognoses blijkt dat de demografische evolutie de komende jaren zal leiden tot een verdere daling van de transfers van Vlaanderen naar Wallonië." Besluit: ik zou dus in uw plaats in het vervolg maar voorzichtiger zijn en meer genuanceerde uitspraken doen mbt tot de 'transfers, en dit ter vervanging van uw klakkeloze en boute maar onjuiste beweringen in dit verband. Laatst gewijzigd door system : 3 augustus 2010 om 18:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Minister-President
|
![]() Als ik het heb over een keuken van een land, dan doel ik op het geheel van recepten, tradities, kooktechnieken, etc die eigen zijn aan dat land. Daarmee bedoel ik dus niet specifiek de kwaliteit van de restaurants an sich. En het is onmiskenbaar zo dat Frankrijk de bron is van veel goeds op dat gebied. De Belgische keuken is eigenlijk ook maar een voortzetting van de Franse keuken, met weinig specifiek Belgische kenmerken. In het buitenland zal men alleen de Belgium Waffles kennen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 3 augustus 2010 om 18:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een feit is een feit. Je rollende oogjes geven de indruk dat je niet graag feiten aangehaald hebt die inconvenient zijn. Je loopt hierdoor het risico vlaams Nationalisme als onverdraagzaam en blind fanatiek af te schilderen. Naambekendheid is nu eenmaal iets dat in het voordeel van België pleit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nja ze promoten Stella Artois vandaag als een Frans bier of minstens van Franstalige origine.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Integendeel, ze hebben gesprekken willen aangaan met hen. Maar zij stuitten op een barse Franstalige NON. En in het NL ging ook al niet, want deze grootste taal van België kenden onze Franstalige landgenoten helemaal niet. Overigens, tijdens mijn verlof in Frankrijk heb ik met de Fransen aldaar zeer veel in het Engels gesproken.
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 3 augustus 2010 om 19:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hoe die duidelijke afspraken in een klaar kader gegoten worden, is dan van minder belang. Lijkt het confedaralisme hier dan niet de beste oplossing ?
![]() |
![]() |
#100 |
Minister-President
|
![]() Toch wel hoor, dit in tegenstelling tot de Fransen die geen Nederlands spraken.
![]() Sommigen onder hen spraken me spontaan aan in het Engels.