Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 18 augustus 2010, 21:31   #81
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Slotsom: een hoop komkommers, water en wind dus.
Laat de wind even terzijde, en u hebt een soepje. Voeg daar uien aan toe, en knoflook. Veel knoflook. En dan komt de wind achter-af vanzelf.
Gwylan is offline  
Oud 18 augustus 2010, 21:35   #82
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Laat de wind even terzijde, en u hebt een soepje. Voeg daar uien aan toe, en knoflook. Veel knoflook. En dan komt de wind achter-af vanzelf.
Het boeltje stinkt zo al genoeg.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 18 augustus 2010, 21:46   #83
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Na de regeringsvorming is het kalf verdronken. Wie een compromis wil bereiken moet dat doen vòòr de vorming van een regering. Daarna is het te laat. Leterme's aanmodderen was daar zowat een schoolvoorbeeld van.

En even terzijde : ik onderschat de macht van het N-VA helem�*�*l niet, wel integendeel. En ik verwijt De Wever niets (voorlopig, althans).

Dat het N-VA onder druk wordt gezet is mijn vaststelling, maar het is geenszins mijn wens dat het N-VA of de Vlaamse partijen in het algemeen aan die druk zouden toegeven.
Ik heb me misschien wat slecht uitgedrukt. Het compromis over de financieringswet moet zeker vóór de regeringsvorming gesloten worden.

Met verdieping bedoel ik de technische details van alle bevoegdheidsoverdrachten (kijk er de vorige staatshervormingen maar eens op na; het duurt soms jaren om van de 1ste gesprekken tot effectief gestemde wetten te geraken).

Verder blijf ik bij m'n visie dat het nu vooral de franstaligen zijn die onder druk staan om verantwoordelijkheid op te nemen.

De opsomming van de bevoegdheidsoverdrachten door Di Rupo tijdens de persconferentie was indrukwekkend (daarover blijken dus al iets meer dan convergenties te bestaan); zowel het communiqué van het paleis als zijn toespraak waren zodanig opgesteld dat het lijkt alsof het nu enkel nog over de verdeling van de middelen gaat (niet hoeveel, maar hoe?). Nog een paar dagen, quoi.

Dat de koning de komende dagen de onderhandelaars persoonlijk ontmoet, lijkt inderdaad op een poging staatsmanschap op te dringen aan dezen die het nodig zouden hebben (denk dat beide kampen dit nu van elkaar vinden). Of het zal lukken, is een andere zaak.

Desalniettemin blijf ik erbij dat bij een mislukking de NVA zal aangevallen worden, maar dat zal niet meer zo geloofwaardig zal zijn als enkele jaren geleden (enkele weken?).
Kawadude is offline  
Oud 18 augustus 2010, 22:10   #84
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Laat mij misschien verduidelijken wat ik bedoel met “het N-VA onder druk zetten om toe te geven”, want dat is naar mijn mening precies wat er nu aan het gebeuren is, en hoe ik de persconferentie van Di Rupo begrijp.

De Belgische Franstaligen vinden kennelijk dat zij nu, met wat er op tafel ligt, aan hun uiterste limiet zijn. Er kan wel nog wat aan komma’s gesleuteld worden, maar verdere toegevingen – vooral als het gaat om hun verworvenheden, die zij weliswaar liever “principes” noemen – zijn voor hen politiek niet mogelijk, menen ze.

De Vlaamse onderhandelaars, en dan vooral deze van het N-VA, blijken echter niet tevreden te zijn met wat nu op tafel ligt, en willen duidelijk méér. Zij zeggen weliswaar akkoord te gaan met de “breedte” van de voorgestelde hervormingen, maar willen nu praten over de “diepgang”.

Resultaat : een ogenschijnlijk onoverkomelijke patstelling.

Schrik vanwege de Franstaligen voor wat er bij een mislukking zou kunnen gebeuren (vult u zelf maar in) leidt er toe dat men extreem lief en meegaand is voor de Vlamingen, met de heilige hoop en het bijhorend gebibber dat De Wever en zijn N-VA nu zullen begrijpen dat het vat vol is, en er niets méér kan gevraagd worden dan wat nu op tafel ligt.

Albert zelf zal morgen donderdag en zonodig ook vrijdag nog een handje helpen door De Wever ten paleize tot wat meer zogenaamde verantwoordelijkheidszin aan te zetten, voor het goed van la Belgique en het voortbestaan van de monarchie.

Lukt dat niet, tja, dan is het koekenbak. En dat weten Albert en de andere Belgische Franstaligen maar al te goed.

Kortom : het vallen of staan van een mogelijk compromis, en wie weet zelfs van het blijven aanmodderen als een schijnbare Belgische natie, ligt volkomen in handen van het N-VA.

Wie de persconferentie van Di Rupo anders begrepen heeft mag het gerust zeggen, maar naar mijn mening was dat – en niets anders - de essentie ervan (en de duidelijke boodschap voor de spreekwoordelijke goede verstaanders).

Ik heb Di Rupo noch in zijn schabouwelijk Nederlands, noch in zijn koeterfrans horen zeggen dat hij zijn opdracht wou teruggeven. Hij beweerde wel geen “demandeur” geweest te zijn om die opdracht verder te zetten. Dat is een niet onbelangrijke nuance. Wie beweert geen vragende partij te zijn om een taak op zich te nemen, kan achteraf – als het een mislukking wordt – makkelijker doen alsof het geenszins zijn eigen fout is, nietwaar.
Geef toe, deze nuance is te klein (vooral dat hij ze vermeld, hij had evengoed kunnen zwijgen).

Indien het alsnog mislukt (zelfs met De Wever als preformateur ad interim), is het toch duidelijk waarop het stukgelopen is: niet BHV, niet de Taalstrijd, niet regionaliseren of communautariseren, maar wel het financiële luik (en nogmaals: niet hoeveel, maar hoe? Dit is een belangrijkere nuance).

Op zich is dit inderdaad geen persoonlijke mislukking, maar de franstaligen gaan de Vlamingen toch niet kunnen verwijten te veel verantwoordelijkheid te willen opnemen (mbt financieel beheer van de over te dragen -en reeds uit te voeren- bevoegdheden).

Opmerkelijk is ook het laatste zinnetje van het communiqué van het paleis: "le financement dans la durée de l'Etat fédéral pour les compétences et obligations qu'il continuera �* assumer". Het lijkt wel artikel 35, eerst kijken hoe de financiering van de deelstaten geregeld moet worden en dan vastleggen hoeveel de federale nog krijgt voor het verzekeren van de taken die ze nog zal uitvoeren (ik vind het mooi geformuleerd).
Kawadude is offline  
Oud 18 augustus 2010, 22:12   #85
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Opmerkelijk is ook het laatste zinnetje van het communiqué van het paleis: "le financement dans la durée de l'Etat fédéral pour les compétences et obligations qu'il continuera �* assumer". Het lijkt wel artikel 35, eerst kijken hoe de financiering van de deelstaten geregeld moet worden en dan vastleggen hoeveel de federale nog krijgt voor het verzekeren van de taken die ze nog zal uitvoeren (uitoefenen!) (ik vind het mooi geformuleerd).
Waar staat die "nog" ?

Laatst gewijzigd door BWarrior : 18 augustus 2010 om 22:13.
BWarrior is offline  
Oud 18 augustus 2010, 22:30   #86
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Waar staat die "nog" ?
"de financiering van de federale staat voor de bevoegdheden en verplichtingen die ze zal blijven opnemen" --> letterlijk vertaald

In mijn ogen, wat er nog overblijft (dat we nog samen willen doen, gezien de indrukwekkende lijst die Di Rupo opsomde van bevoegdheden die verhuizen naar een ander niveau).
Kawadude is offline  
Oud 18 augustus 2010, 22:34   #87
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
mijn gok is dat ze weer aan tafel gaan zitten, en de franstaligen wat borrelnootjes weer op tafel zullen zetten. Daar gaan ze een dag of vijf over leuteren
En dan zal BDW weer zeggen: tis nie genoeg
Dat zegt Meneer Nee al jaren.
filosoof is offline  
Oud 18 augustus 2010, 22:41   #88
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
"de financiering van de federale staat voor de bevoegdheden en verplichtingen die ze zal blijven opnemen" --> letterlijk vertaald

In mijn ogen, wat er nog overblijft (dat we nog samen willen doen, gezien de indrukwekkende lijst die Di Rupo opsomde van bevoegdheden die verhuizen naar een ander niveau).
Blijkbaar niet genoeg voor N-VA
BWarrior is offline  
Oud 18 augustus 2010, 23:50   #89
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Zou graag eens een VOLLEDIGE en gedetailleerde lijst zien met de bevoegdheden die gesplitst zullen worden.
Zeno! is offline  
Oud 18 augustus 2010, 23:51   #90
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Zou graag eens een VOLLEDIGE en gedetailleerde lijst zien met de bevoegdheden die gesplitst zullen worden.
Mail naar BDW?
BWarrior is offline  
Oud 19 augustus 2010, 00:30   #91
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Of beter: ik zou graag eens een lijst zien van de bevoegdheden die "federaal" blijven en die n�*et op termijn zullen worden overgenomen door de EU.
Zeno! is offline  
Oud 19 augustus 2010, 00:37   #92
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Of beter: ik zou graag eens een lijst zien van de bevoegdheden die "federaal" blijven en die n�*et op termijn zullen worden overgenomen door de EU.
Geen.
BWarrior is offline  
Oud 19 augustus 2010, 00:52   #93
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard Coburgers en Di Rupo in nauwe schoentjes

De Coburgers, die ook weten wat in hun belang is, hangen de huik naar de wind. Di Rupo lijkt nu te begrijpen, dat hij geen eerste minister wordt als de grondwetshervorming niet voorziet in staatshuishoudelijke verantwoordelijkheid (inkomsten en uitgaven) op alle niveau’s: federatie, deelstaten en gemeenschappen.
Het Hof nam zelf de moeite om de officiële mededeling in het Frans te corrigeren en in overeenstemming te brengen met de Nederlandstalige versie en dit ten einde geen misverstanden te scheppen t.a.v. het toepassingsbereik. De Coburgers zijn tot de slotsom gekomen, dat een soortement dubbelmonarchie de enige toekomst is voor hun Koninkrijk.

Het is de Vlaamse onderhandelaars en Bart De Wever in het bijzonder geraden hierop in te spelen en ter zelver tijd het geheel van de taken, welke de deelstaten toevallen zo goed mogelijk te stroomlijnen en organisatorisch samenhangend te maken. De huidige voorstellen zijn in deze zin een echte gruwel vol tegenstellingen, verwarringen en hiaten.

Men smede het ijzer als het heet is.
Oud 19 augustus 2010, 00:52   #94
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Geen.

http://www.youtube.com/watch?v=es6QMiO-MhU

Laatst gewijzigd door Zeno! : 19 augustus 2010 om 00:54.
Zeno! is offline  
Oud 19 augustus 2010, 00:55   #95
Sofie123
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Geen.
Denk je?
Sofie123 is offline  
Oud 19 augustus 2010, 06:01   #96
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Als ik het goed begrijp, komt het er in feite op neer, dat er inderdaad één en ander zal overgeheveld worden naar de gewesten, zolang de Vlaming alles blijft betalen...

En dat zien de Franstaligen als een hele grote toegeving...

En dan merkt de koning op dat de federale staat ook nog centen moet krijgen...

Tjah?!

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 19 augustus 2010 om 06:02.
Paulus is offline  
Oud 19 augustus 2010, 06:04   #97
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
éindelijk hebben we de franstaligen waar we ze willen: ze voelen aan dat het menens is deze keer, dat hun vroegere goedkope schrikarugmenten niet werken bij BDW, en dat ze écht eens moeten toegeven na jaren van hun eigen zin doen.
Denkt u dat?
Eerst wat ditjes en datjes in de breedte, straks wat ditjes en datjes in de diepte.
Oud 19 augustus 2010, 06:15   #98
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Wat het Nederlands van Dirupo betreft, ik vind het niet slecht.
Natuurlijk legt hij wel regelmatig de klemtoon op de verkeerde lettergreep, en hoor je dat hij een accent heeft, maar hij doet toch duidelijk moeite, en begon ook in het Nederlands.
Het Nederlands van Di Rupo is abominabel, voor iemand die al meer dan twintig jaar meedraait in de - ook - Belgische politiek.
Hij is zelfs , als ik mij niet vergis, federaal minister geweest.
Eigenlijk onaanvaardbaar voor een toekomstige Eerste Minister.
Maar ja.
Oud 19 augustus 2010, 07:00   #99
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Paleis heeft een confederale keuze gemaakt. Soevereine deelstaten financieren de confederatie.
dat staat helemaal niet in de mededeling.
er staat gewoon dat er over moet onderhandeld worden.

het probleem zit hem niet bij de Vlaamse onderhandelaars, of bij de politicologen over het ganse land, of bij de economen over het ganse land, maar wel bij de Franstalige hardliners bij Le Soir en La Libre en nog het meest bij de Franstalige onderhandelaars.

neen, we zijn nog niet aan onze nieuwe patatten.....
Oud 19 augustus 2010, 07:05   #100
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

een "cruciaal" zinnetje is dat "niemand er armer mag van worden".

Uiteraard wilt geen enkele Vlaming dat de Walen verarmen en dat zal ook niet gebeuren, omdat de sociale zekerheid federaal blijft.

maar als er een slecht beleid gevoerd wordt, of het nu door de Vlaamse politici is of de Waalse, dan moet dat gevolgen hebben, zo simpel is het. dat ze desnoods de lonen van die bevoegde ministers intrekken hé.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be