Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 24 augustus 2010, 20:00   #81
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het grappige/tragische is dat hoeveel de Franstaligen ook worden genaaid een groot deel van de Vlamingen er altijd van overtuigd zullen blijven dat dé Franstaligen gewonnen hebben. De Franstaligen zijn akkoord gegaan met het herschrijven van de wet en een pak meer fiscale autonomie en wat hoor je...verraaaad!!!
onvermijdelijk...inderdaad...

Ondertussen ben ik blij dat steeds meer van de belastingscentjes ge-ind en gecontroleerd worden op een politiek niveau dat dichter bij de mensen staat...,dit moet iedereen,Vlaming,Brusselaar,Waal ten goede komen...Dat moet ook een gevolg zijn van dergelijke overeenkomsten.....

....omgekeerd,een Federale belgische regering die wat verlost wordt van bevoegdheden waarvan al bewezen is dat dit niet meer Federaal te regelen valt ,krijgt ademruimte om zich te concentreren op de afgesproken kerntaken...ipv te moeten vrezen dat er iedere 3 maanden weer iets "communautairs" op hun kop valt.....

Nu BHV zelf.......

Het is niet van de poes,deze pre-informatieronde,maar met een beetje geluk liggen de "harde woorden" dan achter ons en komt de regering Di Rupo 1 zelfs aan Regeren toe

Nog eens,kijk maar eens wel rustig parcours de uittredende Regering Leterme momenteel rijdt,de lopende zaken behartigend,absoluut zonder zorgen dat zij nog over een kei gaan struikelen....Met als enig nadeel dat zij geen nieuwe initiatieven MAG ontplooien.Leterme zal straks langer "uittredend" aan bestuur toekomen dan "effectief"

Laatst gewijzigd door kelt : 24 augustus 2010 om 20:03.
kelt is offline  
Oud 24 augustus 2010, 20:07   #82
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Jaja, 11.85 miljard transfers in plaats van 12 miljard transfers is franstaligen "naaien".

Ach, jij weet al dat de hertekening van de financieringswet dit resultaat zal hebben. Sterk. Misschien kan je dat gaan zeggen tegen de werkgroep, dan hoeven ze er meteen geen tijd meer insteken.
fox is offline  
Oud 24 augustus 2010, 20:08   #83
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
onvermijdelijk...inderdaad...

Ondertussen ben ik blij dat steeds meer van de belastingscentjes ge-ind en gecontroleerd worden op een politiek niveau dat dichter bij de mensen staat...,dit moet iedereen,Vlaming,Brusselaar,Waal ten goede komen...Dat moet ook een gevolg zijn van dergelijke overeenkomsten.....

....omgekeerd,een Federale belgische regering die wat verlost wordt van bevoegdheden waarvan al bewezen is dat dit niet meer Federaal te regelen valt ,krijgt ademruimte om zich te concentreren op de afgesproken kerntaken...ipv te moeten vrezen dat er iedere 3 maanden weer iets "communautairs" op hun kop valt.....

Nu BHV zelf.......

Het is niet van de poes,deze pre-informatieronde,maar met een beetje geluk liggen de "harde woorden" dan achter ons en komt de regering Di Rupo 1 zelfs aan Regeren toe

O ja. Ken je iemand die problemen had met het kindergeld? De manier waarop dit werd geïnd en/of de manier waarop dit geld werd verdeeld. Zeg me eens waar daar het groot praktisch/inhoudelijk probleem was tussen Vlamingen en Franstaligen..... Ik weet. Ik doorbreek hiermee een Vlaamse omerta maar ik vraag het toch maar. Een jaar of twee geleden lag werkelijk niemand daar wakker van en stelde niemand daar vragen of opmerkingen over en nu is het één van de moeilijkste dossiers. De ironie is dat men voor een systeem dat decennia perfect heeft gewerkt, goed werd beheerd door de sociale partners nu staatskundige en economische fantasietjes zal gaan moeten toepassen om dit nieuw stelsel te gaan uitwerken én als toetje dat dit meer communautaire spanningen zal veroorzaken dan toen het nog federale materie was.

En bon het argument dat kinderen een gemeenschapsmaterie is klopt maar seniorenzorg is dat eveneens en ik hoor niemand in Vlaanderen pleiten voor de regionalisering/communautarisering van de pensioenen en dat is een veel belangrijker dossier dan dat kindergeld.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 24 augustus 2010 om 20:13.
solidarnosc is offline  
Oud 24 augustus 2010, 20:17   #84
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

En bon het argument dat kinderen een gemeenschapsmaterie is klopt maar seniorenzorg is dat eveneens en ik hoor niemand in Vlaanderen pleiten voor de regionalisering/communautarisering van de pensioenen en dat is een veel belangrijker dossier dan dat kindergeld.
Me dunkt dat eenieder die voor een onafhankelijk Vlaanderen pleit, tegelijkertijd al dan niet uitdrukkelijk pleit voor een regionalisering/communautarisering van de pensioenen. Ik kan me moeilijk voorstellen hoe een onafhankelijk Vlaanderen er in zou kunnen slagen de pensioenen door een andere onafhankelijke staat te laten uitbetalen, maar met meester-onderhandelaars als BDW weet een mens natuurlijk nooit

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 24 augustus 2010, 20:20   #85
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Me dunkt dat eenieder die voor een onafhankelijk Vlaanderen pleit, tegelijkertijd al dan niet uitdrukkelijk pleit voor een regionalisering/communautarisering van de pensioenen. Ik kan me moeilijk voorstellen hoe een onafhankelijk Vlaanderen er in zou kunnen slagen de pensioenen door een andere onafhankelijke staat te laten uitbetalen, maar met meester-onderhandelaars als BDW weet een mens natuurlijk nooit
Het staat niet bepaald hoog op de agenda in Vlaanderen.
solidarnosc is offline  
Oud 24 augustus 2010, 20:24   #86
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O ja. Ken je iemand die problemen had met het kindergeld? De manier waarop dit werd geïnd en/of de manier waarop dit geld werd verdeeld. Zeg me eens waar daar het groot praktisch/inhoudelijk probleem was tussen Vlamingen en Franstaligen..... Ik weet. Ik doorbreek hiermee een Vlaamse omerta maar ik vraag het toch maar. Een jaar of twee geleden lag werkelijk niemand daar wakker van en stelde niemand daar vragen of opmerkingen over en nu is het één van de moeilijkste dossiers. De ironie is dat men voor een systeem dat decennia perfect heeft gewerkt, goed werd beheerd door de sociale partners nu staatskundige en economische fantasietjes zal gaan moeten toepassen om dit nieuw stelsel te gaan uitwerken én als toetje dat dit meer communautaire spanningen zal veroorzaken dan toen het nog federale materie was.

De pensioenen blijven mogelijk een kerntaak van de Federale Overheid.....
Eerlijk gezegd,kindergeld is eigenlijk een luxe-uitgave die in een meerderheid van de naties niet eens bestaat.(een aantal naties dat vermoedelijk zal stijgen)Pensioenen daarentegen zijn de vervulling van een levenslang contract(onder dwang) tussen een inkomen verwervende belastingsplichtige en de Belgische Staat.Ik heb er begrip voor dat,zolang belgie bestaat,men dit niet uit de federale bevoegdheid haalt.....

(je kan niet ALLES hebben nietwaar )

En inderdaad,ik heb een heel serieus probleem dat "de Sociale partners" de uitvoerders moeten zijn van politieke en sociale beslissingen.Dat leidt teveel af van hun "sociale partner" zijn,het lijkt meer op "sociale administrator".

Laatst gewijzigd door kelt : 24 augustus 2010 om 20:28.
kelt is offline  
Oud 24 augustus 2010, 20:30   #87
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Afwachten! Er is momenteel sprake van een princiepsakkoord, zonder echt concrete maatregelen of afspraken. Eerst zien wat er in de uiteindelijke versie (als die er al ooit komt) zal staan vooraleer te oordelen.
Juist: er zijn nog geen konkrete maatregelen !!!
Boduo is offline  
Oud 24 augustus 2010, 20:33   #88
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kiezers hebben gekozen voor een doorgedreven (con)federalisering en een fluwelen en gefaseerde boedelscheiding. We moeten die wil respecteren en ons verzetten tegen het brutale verhaal van het VB. België heeft als staat geen toekomst meer. Dat is geenszins mijn wens, noch die van de meerderheid van de inwoners van ons land, maar het is een politieke realiteit.
BWarrior is offline  
Oud 24 augustus 2010, 20:43   #89
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Toch denk ik dat VB in de laatste stap naar een echt onafhankelijkheid wel een rol te vervullen hebben omdat zij veel harder onderhandelen dan de rest, mocht het VB verdwijnen dan zou niemand nog proberen om België te veranderen, want men veranderd BE uit angst voor het splitsingsscenario en de groei van VB, ik trouwens ook dat dit schrikeffect de Walen heeft verder laten gaan dan ooit tevoren. Zij kwamen tot de conclusie dat Vlaanderen rechtser wordt en had misschien wel schrik dat de volgende stap VB zou worden mochten er nu verkiezingen komen.
Glenneke is offline  
Oud 24 augustus 2010, 20:45   #90
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het staat niet bepaald hoog op de agenda in Vlaanderen.
Nu nog niet, nee.

Dat hoeft echter zo niet te blijven.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 24 augustus 2010, 20:51   #91
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Toch denk ik dat VB in de laatste stap naar een echt onafhankelijkheid wel een rol te vervullen hebben omdat zij veel harder onderhandelen dan de rest, mocht het VB verdwijnen dan zou niemand nog proberen om België te veranderen, want men veranderd BE uit angst voor het splitsingsscenario en de groei van VB, ik trouwens ook dat dit schrikeffect de Walen heeft verder laten gaan dan ooit tevoren. Zij kwamen tot de conclusie dat Vlaanderen rechtser wordt en had misschien wel schrik dat de volgende stap VB zou worden mochten er nu verkiezingen komen.
Dat geloof ik niet. Het Vlaams Belang is zelfs voor de N-VA niet-frequentabel. Tussen de Vlaamse partijen bestaat er al 20 jaar een akkoord om niet met het Vlaams Belang te regeren. De reden is erg simpel: het VB zou de onafhankelijkheidsgedachte belachelijk hebben gemaakt (te radicaal, te racistisch). Het proces dat zal uitmonden in een onafhankelijke Vlaamse (en Waalse) staat is na 1980 definitief ingezet. De verscheidene verkiezingen veranderen daar niet zoveel meer aan. Diegenen die België niet willen opsplitsen (de meerderheid) kunnen hun politiek potentieel niet kapitaliseren. De andere partijen - en dan bedoel ik alle andere partijen - timmeren gestadig aan de weg.

De weg die sedert 1980 is afgelegd is enorm. De discussies gaan zelfs niet meer over of België gesplitst moet worden, maar wel wanneer en hoe. Elke stap die België niet meteen vernietigt, wordt door fanatici afgedaan als "verraad". Zoveel verraad dat we een federale regering hebben die langzaam (maar zeker) geen enkele bevoegdheid overhoudt.
BWarrior is offline  
Oud 24 augustus 2010, 20:52   #92
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Juist: er zijn nog geen konkrete maatregelen !!!
Dat klopt, maar indien er geen vertrouwen zou zijn van de N-VA in de rest, zouden ze op de rem hebben gaan staan.
BWarrior is offline  
Oud 24 augustus 2010, 20:54   #93
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als BHV gesplitst wordt zal het zonder inschrijvingsrecht zijn. De afgang voor de Walen en de Brusselse bourgeoisie zal ongekende hoogten aannemen, de afgang zonder voorgaande.

BHV wordt dus niet gesplitst en er komt geen akkoord. Dat is de realiteit.
BHV wordt gesplits met compensaties. Dat is de realiteit.En als je dat niet ziet ben je blind.
speurneus is offline  
Oud 24 augustus 2010, 20:55   #94
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ach, jij weet al dat de hertekening van de financieringswet dit resultaat zal hebben. Sterk.
Ik denk dat ik er niet ver naast ga zitten.
Oud 24 augustus 2010, 20:57   #95
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
BHV wordt gesplits met compensaties. Dat is de realiteit.En als je dat niet ziet ben je blind.
Juist.
BWarrior is offline  
Oud 24 augustus 2010, 20:57   #96
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ik denk dat ik er niet ver naast ga zitten.
Misschien een miljard te laag...
BWarrior is offline  
Oud 24 augustus 2010, 21:01   #97
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Misschien een miljard te laag...
Wilt ge dat BDW met het voorstel van de franstaligen naar zijn partijcongres trekt, of er zijn gat mee afveegt?
Oud 24 augustus 2010, 21:06   #98
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
het wordt gesplitst zonder compensaties, niet met.
alle toegevingen aan de franstaligen ivm BHV zijn ongrondwettelijk wegens discriminerend.
Shadowke is offline  
Oud 24 augustus 2010, 21:09   #99
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De kiezers hebben gekozen voor een doorgedreven (con)federalisering en een fluwelen en gefaseerde boedelscheiding. We moeten die wil respecteren en ons verzetten tegen het brutale verhaal van het VB. België heeft als staat geen toekomst meer. Dat is geenszins mijn wens, noch die van de meerderheid van de inwoners van ons land, maar het is een politieke realiteit.
De enigste realiteit is dat jij de grootste windhaan bent op dit forum. Bwarrior. Whats in a name.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 24 augustus 2010 om 21:10.
solidarnosc is offline  
Oud 24 augustus 2010, 21:14   #100
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Onzin. Dewever mag dan heilig verklaard zijn in Vlaanderen maar dat zal binnen de NVA niet pakken.
De helft van hun leden heeft al een postje gekregen, dus niks om je zorgen over te maken.
speurneus is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be