Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2010, 14:13   #81
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Jantje toch

A staat voor algemeen, T voor technisch en B voor beroeps. Als je kunt aantonen dat jaarlijks duizende lagere school kinderen aan een doorgedreven iq-test onderworpen worden en als dan blijkt dat dat resultaat bindend is voor de te volgen studierichting dan wil ik misschien overwegen om jouw onzin serieus te nemen .

Bu staat overigens voor buitengewoon en oa hoogbegaafden met allerlei gedragsstoornissen komen daar terecht.

In het derde kleuterklasje en op het einde van het 6de leerjaar legt elk kind een IQ, TQ en eindnormen test af.

En deze testen zij zodanig opgesteld dat zelfs vaak de ouders niets door hebben over waar hun kind op getest word.

Waar denkt je dat men de statistieken over de bevolkings intelligentie?

De nodige gegevens daarvoor haalt men dus juist bij de CLB's en deze gegevens worden zelfs enkel aan de ouders vrij gegeven als de ouders daar een speciaal verzoek voor indienen.

Je moet trouwens een gaan vragen op de CLB's hoeveel kinderen er papieren krijgen met de vermelding dat de leerling zonder problemen vrij kan kiezen welke opleiding het wil volgen en wat het in zijn latere beroepsleven wil doen.

En hoogbegaafden met gedragsproblemen komen niet in het BUSO maar In het BUSSO terecht. BUitengewoon Sociaal Secundair Onderwijs.

En de A staat voor acadimische voorbereiding, de T staat voor Tweede keuze en de B staat voor boerkes.
In sommige richtingen in het BSO hebben zelfs geen wiskunde of taalvakken.
Want men vindt het helemaal niet belangrijk dat deze mensen kunnen rekenen en schrijven, als ze hun stiel maar kennen. Verder moeten ze het maar stellen met wat ze in het basisonderwijs hebben geleerd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 14:14   #82
Discobitch
Banneling

Standaard

Ze hebben bijna nergens in BSO taal of wiskunde.

BSO-afgestudeerden zijn vaak technisch ongeletterd.
Discobitch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 14:17   #83
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Omdat niet iedereen dezelfde begaafdheid heeft.

Het is zo idioot als het maar kan zijn om een leerling met een IQ van 95 nog op te zadelen met vakken waarbij hij niet op routine kan werken en nog steeds voor hem onbegrijpelijke zaken van buiten moet leren.

Het is ook idioot om een leerling zonder interesse voor talen, nog verder lastig te vallen met talen en een leerling met een TQ van 120 geen mogelijkheden te geven dit verder te ontwikkelen en te benutten.
Dit heeft totaal niets te maken met dom houden, maar juist met verstandig onderwijs geven.

Ik heb de geschiedenis van mijn eigen kinderen hun schoolverloop in deze draad gepost, juist om te kunnen bewijzen en aantonen dat je opleidingen niet op een algemene leest kan schoenen, maar aan elke voet moet aanpassen.

Een verschil in opleidingsmogelijkheden is dus noodzakelijk.

Men moet echter eindelijk eens gaan ophouden met opleidingen onder te verdelen in waarden, want elke opleiding is even waardevol.
Hoewel, binnen het beroepsleven zijn juist de hoogt ingeschatte opleidingen juist de meest waardeloze opleidingen.

Juist omdat het oude Grieks en Latijn niet meer gebruikt worden binnen de economie.

Kijk.

Ik ken er veel die op hun 15de, volop aan't puberen, zeggen dat ze geen interesse hebben in dingen en zo naar lagere richtingen varen.
Eens ze 17-18 zijn, is het al te laat om de fout nog te corrigeren.
Oud 1 september 2010, 14:25   #84
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
De IQ-standaard is zo gekozen dat het gemiddelde 100 is. Ik mag hopen dat iemand die 5% 'dommer' dan het gemiddelde is, nog in staat is om de meeste zaken te begrijpen (cfr 'onbegrijpelijke zaken' in jouw post)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelli..._bepaald_IQ.3F

Uit die tabel schat ik dat 1/3 van de mensen een IQ lager dan 95 hebben. Als dezen allemaal op routine moeten werken, vrees ik het ergste voor onze economie
Mag ik je er trouwens op wijzen dat de IQ-testen van Napoleon komen en dat hij deze heeft laten opstellen in invoeren om te kunnen bepalen welke mensen hij in welke functie moest plaatsen binnen zijn legers.
Wie boven de 115 kwam kon een hogere officier worden, wie boven de 100 kwam lagere officier, boven de 90 onderofficier en de rest was gewoon kanonnenvlees.
Een tweede voorwaarden was wel kunnen lezen en schrijven om de testen te kunnen uitvoeren.
En het is inderdaad juist omdat er veel mensen enkel op routine hunjob kunnen uitvoeren, dat het sociale rampen zijn als er een bedrijf met veel routine werk, zoals OPEL-Antwerpen sluit. Het kost de maatschappij enorm veel geld en tijd om hen iets anders aangeleerd te krijgen.
Oud 1 september 2010, 14:28   #85
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Voor degenen die het nieuws vandaag gemist hebben en nog een voorbeeld willen dat het niveau van het onderwijs altijd daalt: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=TR2UO4A0

Tenzij je natuurlijk denkt dat spelletjes spelen een meerwaarde is in de ontwikkeling van het denken

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 14:34   #86
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor degenen die het nieuws vandaag gemist hebben en nog een voorbeeld willen dat het niveau van het onderwijs altijd daalt: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=TR2UO4A0

Tenzij je natuurlijk denkt dat spelletjes spelen een meerwaarde is in de ontwikkeling van het denken
Heb je de nieuwe wiskundeboeken al eens gezien?

Hopen kleur, hopen tekeningen. Misdadig slecht niveau.

Er moet dringend een grote kuis, met publieke ophangingen, gebeuren in't Onderwijsdepartement.
Oud 1 september 2010, 14:40   #87
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht
Heb je de nieuwe wiskundeboeken al eens gezien?

Hopen kleur, hopen tekeningen. Misdadig slecht niveau.

Er moet dringend een grote kuis, met publieke ophangingen, gebeuren in't Onderwijsdepartement.
Lager of middelbaar onderwijs? Deze zomer gaf ik nog bijles wiskunde aan iemand in het middelbaar en die cursus was vrij degelijk. Niet allemaal wiskundig correct maar geen enkel vak in het middelbaar is 100% correct in zijn vakgebied.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 1 september 2010, 14:43   #88
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
Lager of middelbaar onderwijs? Deze zomer gaf ik nog bijles wiskunde aan iemand in het middelbaar en die cursus was vrij degelijk. Niet allemaal wiskundig correct maar geen enkel vak in het middelbaar is 100% correct in zijn vakgebied.
Middelbaar.

Welke cursus was het? Argument/Van Basis tot Limiet?

Argument is inderdaad niet slecht. Dat zijn de boeken van het gemeenschapsonderwijs.
Van Basis tot Limiet wordt vooral in't katholiek net gebruikt, en de kwaliteit ervan is een stuk slechter.
Zeker als men de oude boeken van Jennekens als maatstaf neemt. Schitterende boeken dat dat waren.
Oud 1 september 2010, 14:44   #89
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk.

Ik ken er veel die op hun 15de, volop aan't puberen, zeggen dat ze geen interesse hebben in dingen en zo naar lagere richtingen varen.
Kijk, ik zeg reeds jaren dat heel ons onderwijssysteem totaal fout in elkaar steekt.

Ik staat vaak met mijn rug tegen de muur zolang mijn kinderen vast zitten in het huidige systeem van de regulaire scholen.
Ik ken veel leerlingen die in het regulaire onderwijs meerdere jaren hebben moeten dubbelen, maar die eens ze in het blokkensysteem van de CVO's komen eindigen op veel kortere tijd en als laureaat.

Vergeet niet dat veel bekwame leerlingen er de brui aangeven enkel door de bijvakken zoals godsdienst, lichamelijke opvoeding, enz... waar ze door de leerkrachten worden afgekraak, terwijl die vakken totaal niets hebben te maken met de richting dat ze uit willen.

Leerlingen uit BI of handel die hun jaar moeten overdoen omdat ze gebuist zijn op godsdienst en natuurwetenschappen.
Probeer als 15jarige maar eens te snappen dat je een heel jaar moet overdoen, omdat je gebuisd bent op twee bijvakken die totaal niets hebben te maken met de richting die je volgt.
Probeer aan een 15jarige maar eens uit te leggen dat hij/zij een heel schooljaar opnieuw dezelfde leerstof te verwerken krijgt, omdat hij/zij geen bal in een vollybalring kan werpen.

En nee, eens ze 17-18 jaar zijn is het nog niet te laat om zich te herpakken, ze moeten dan enkel uit het regulaire onderwijs gehaald worden en op een volwassen manier aangepakt worden.
Oud 1 september 2010, 14:46   #90
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hmm. Dat is niet een enkel verschilpunt.

Maar waarom in feite niet een algemene onderwijsvorm voor iedereen?
Of mag ik de cliche's bovenhalen, zwaaien met een dvd van Daens en zeggen dat je het volk dom wil houden?
Komen technisch vaardige scholieren (die normaal naar TSO of BSO zouden gaan) dan geen lesuren tekort om hun technische lesuren te krijgen?
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2010, 14:47   #91
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk, ik zeg reeds jaren dat heel ons onderwijssysteem totaal fout in elkaar steekt.

Ik staat vaak met mijn rug tegen de muur zolang mijn kinderen vast zitten in het huidige systeem van de regulaire scholen.
Ik ken veel leerlingen die in het regulaire onderwijs meerdere jaren hebben moeten dubbelen, maar die eens ze in het blokkensysteem van de CVO's komen eindigen op veel kortere tijd en als laureaat.

Vergeet niet dat veel bekwame leerlingen er de brui aangeven enkel door de bijvakken zoals godsdienst, lichamelijke opvoeding, enz... waar ze door de leerkrachten worden afgekraak, terwijl die vakken totaal niets hebben te maken met de richting dat ze uit willen.

Leerlingen uit BI of handel die hun jaar moeten overdoen omdat ze gebuist zijn op godsdienst en natuurwetenschappen.
Probeer als 15jarige maar eens te snappen dat je een heel jaar moet overdoen, omdat je gebuisd bent op twee bijvakken die totaal niets hebben te maken met de richting die je volgt.
Probeer aan een 15jarige maar eens uit te leggen dat hij/zij een heel schooljaar opnieuw dezelfde leerstof te verwerken krijgt, omdat hij/zij geen bal in een vollybalring kan werpen.

En nee, eens ze 17-18 jaar zijn is het nog niet te laat om zich te herpakken, ze moeten dan enkel uit het regulaire onderwijs gehaald worden en op een volwassen manier aangepakt worden.
Mee eens.

Had ik op mijn 17de geweten dat examencommissies bestonden had ik het al lang gedaan.
Oud 1 september 2010, 14:48   #92
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk.
Daar springen verantwoordelijke ouders meestal in.
Oud 1 september 2010, 14:50   #93
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Komen technisch vaardige scholieren (die normaal naar TSO of BSO zouden gaan) dan geen lesuren tekort om hun technische lesuren te krijgen?
Dat is een goede opmerking. Ik vrees dat ik je het antwoord schuldig zal blijven tot ik wat heb rondgevraagd aan mensen uit die richting die ik ken.

En daarom pleit ik voor een ASO-achtig gemeenschappelijk onderwijsnet tot 16 jaar.
Ook in BSO begint het echte werk pas in de derde graad.
Oud 1 september 2010, 14:51   #94
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Middelbaar.

Argument is inderdaad niet slecht. Dat zijn de boeken van het gemeenschapsonderwijs.
Van Basis tot Limiet wordt vooral in't katholiek net gebruikt, en de kwaliteit ervan is een stuk slechter.
Zeker als men de oude boeken van Jennekens als maatstaf neemt. Schitterende boeken dat dat waren.
De cursus was van Basis Tot Limiet, wat zijn je opmerkingen erover? Het is niet allemaal wiskundig correct maar heeft mij toch wel doen slagen in mijn 1e jaar unief?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 1 september 2010, 14:52   #95
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een goede opmerking. Ik vrees dat ik je het antwoord schuldig zal blijven tot ik wat heb rondgevraagd aan mensen uit die richting die ik ken.

En daarom pleit ik voor een ASO-achtig gemeenschappelijk onderwijsnet tot 16 jaar.
Ook in BSO begint het echte werk pas in de derde graad.
Maar zelfs wanneer dat er niet is. Er is hoe dan ook een aanzienlijk niveauverschil tussen ASO-studenten en BSO-studenten wat betreft talen, wiskunde, wetenschappen. Het lijkt mij geen goed idee om die allemaal samen te gooien.
Onderwijs kan beter op maat, in kleine groepen.
Oud 1 september 2010, 14:52   #96
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar springen verantwoordelijke ouders meestal in.
Kijk, dat zijn argumenten die mij totaal niet interesseren. Eigen verantwoordelijkheid enzo. Ik weet hoe jij denkt. Onderdeel van het paleokatholiek conservatief denkpatroon. Eigen verantwoordelijkheid enzo.

Ware het niet dat het onzin is. Jij neemt het aan omdat het je pragmatisch dient als vertegenwoordiger van de hoge burgerij.

Maar ik kijk naar andere dingen. Ik kijk naar het aantal kinderen dat misstappen begaat, niet naar ethisch-moreel-paleoconservatieve rechtvaardigingen van zulke dingen.
Oud 1 september 2010, 14:52   #97
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Middelbaar.

Hier gebruiken ze in BI Delta-T Seata van Plantijn

Samengesteld door J.Casteels, D.De VOS, R.Rottiers, F.Smesaert en L Van den Broeck.
En voor 2TW eerste graad, Nieuwe top van Plantijn samen gested door M-J Aspeele, G.Decock, N.Delagrange, J.Rubben en J. Van Hijfte.
Oud 1 september 2010, 14:54   #98
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
De cursus was van Basis Tot Limiet, wat zijn je opmerkingen erover? Het is niet allemaal wiskundig correct maar heeft mij toch wel doen slagen in mijn 1e jaar unief?
Het is doenbaar als het goed gegeven wordt en uitgevuld.

In sommige wiskundig beladen richtingen wordt in het eerste jaar meteen al verwacht dat studenten wiskundig correcte bewijzen kunnen formuleren en leveren. Het delta-epsilonbewijs voor limieten wordt als parate kennis gezien.
De cursus Van Basis tot Limiet bereidt daar niet zo heel goed voor.
In de 8 uren wiskunde breiden leraren het programma vaak uit met eigen notities die uit oudere handboeken komen.
Oud 1 september 2010, 14:55   #99
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar zelfs wanneer dat er niet is. Er is hoe dan ook een aanzienlijk niveauverschil tussen ASO-studenten en BSO-studenten wat betreft talen, wiskunde, wetenschappen. Het lijkt mij geen goed idee om die allemaal samen te gooien.
Onderwijs kan beter op maat, in kleine groepen.
Ik heb het niet over samengooien. Maar over eerst een algemene basis aanleren, en dan doen scheiden.

Zoals men nu doet, maar dan later scheiden.
Oud 1 september 2010, 14:56   #100
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier gebruiken ze in BI Delta-T Seata van Plantijn

Samengesteld door J.Casteels, D.De VOS, R.Rottiers, F.Smesaert en L Van den Broeck.
En voor 2TW eerste graad, Nieuwe top van Plantijn samen gested door M-J Aspeele, G.Decock, N.Delagrange, J.Rubben en J. Van Hijfte.
Ik zal eens zien wat ik vind op Google Books.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be