Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 10 augustus 2011, 02:28   #81
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Ja en dader moet altijd gevat worden, de onschuldige mag nooit de pineut zijn en iedereen moet de kans krijgen te leven tot ze 79 zijn. Ah, ja en de paashaas en Sinterklaas komen elke maand... komaan zeg:

NEVER.

GONNA.

HAPPEN.

Geen geslacht der engelen debat maar het geslacht der engelen die geboren werden uit een holebi-engelen huwelijk debat. Bon...
Oké, uw reactie dringt nog niet door. Het is laat en ik begin het te voelen. Het is toch normaal dat Bart Nederlands spreekt tijdens de onderhandelingen en Elio en anderen Frans? Nou, moet ik wel toegeven dat ik een Vlaming sneller zie klappen int Frans dan een Franstalige int Nederlands. Velen voelen zich daar te goed voor. Kweet niet hoe het zit met Walen maar Brusselaars weigeren vaak Nederlands te spreken en dat weet ik uit ervaring.
Oud 10 augustus 2011, 02:33   #82
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Gewoon eigen taal spreken en anderen een tolk moeten laten inhuren. Indien nee, pech gehad. Probleem is dat je dan boze blikken krijgt van de zijde van andere politici, gênante stiltes incluis. De onderhandelingscultuur hier maakt van assertievere mensen slaven, ook al gedroegen ze zich initieel normaal.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 augustus 2011 om 02:33.
Weyland is offline  
Oud 10 augustus 2011, 04:43   #83
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Oké, uw reactie dringt nog niet door. Het is laat en ik begin het te voelen. Het is toch normaal dat Bart Nederlands spreekt tijdens de onderhandelingen en Elio en anderen Frans? Nou, moet ik wel toegeven dat ik een Vlaming sneller zie klappen int Frans dan een Franstalige int Nederlands. Velen voelen zich daar te goed voor. Kweet niet hoe het zit met Walen maar Brusselaars weigeren vaak Nederlands te spreken en dat weet ik uit ervaring.
Wordt wakker.
Moest Bart telkens Nederlands spreken, de onderhandelingen zouden nog langer duren.

Niet begrepen.
Verkeerd begrepen.
....
Oud 10 augustus 2011, 07:13   #84
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat zou normaal zijn. maar in België is dat dus niet normaal. 1 van de belangrijkste redenen voor mij waarom dit huidig België niet goed is en moet verdwijnen/drastisch veranderen.

Dewever wou een geste doen en in het Frans discussiëren, maar hij mocht dat nooit gedaan hebben.

De macht van taal wordt zwaar onderschat, vooral door naïeve Belgicisten. Taal is meer dan louter een communicatiemiddel, het is een ultieme teken van cultuur. het geeft gaan hoe je denkt, hoe je naar de dingen kijkt. Er zijn al genoeg taalfilosofen (soms zelfs Fransen trouwens) die het daarover gehad hebben.

Dat houdt dus in dat moedertaalsprekers altijd in het voordeel zullen zijn tov de vreemdetaalsprekers. Daarom ook dat de Franstaligen hier in dit land veel te veel macht hebben tov hun aantal.
Oud 10 augustus 2011, 07:20   #85
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Walen kunnen het meestal niet spreken.

Oud 10 augustus 2011, 08:17   #86
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet nochtans uit ervaring dat ik mijn eten in Brussel niet betaal tot ik het bedrag te horen krijg in het Nederlands. Niet te geloven hoe snel ze het dan kunnen leren.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 10 augustus 2011, 08:27   #87
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Wordt wakker.
Moest Bart telkens Nederlands spreken, de onderhandelingen zouden nog langer duren.

Niet begrepen.
Verkeerd begrepen.
....
Het is erger dan gewoonweg niet begrijpen.

Ze beschouwen het puur en simpel als een daad van agressie tegen hun cultuur, en ze worden er zenuwachtig van.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 10 augustus 2011, 08:46   #88
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat zou normaal zijn. maar in België is dat dus niet normaal. 1 van de belangrijkste redenen voor mij waarom dit huidig België niet goed is en moet verdwijnen/drastisch veranderen.

Dewever wou een geste doen en in het Frans discussiëren, maar hij mocht dat nooit gedaan hebben.

De macht van taal wordt zwaar onderschat, vooral door naïeve Belgicisten. Taal is meer dan louter een communicatiemiddel, het is een ultieme teken van cultuur. het geeft gaan hoe je denkt, hoe je naar de dingen kijkt. Er zijn al genoeg taalfilosofen (soms zelfs Fransen trouwens) die het daarover gehad hebben.

Dat houdt dus in dat moedertaalsprekers altijd in het voordeel zullen zijn tov de vreemdetaalsprekers. Daarom ook dat de Franstaligen hier in dit land veel te veel macht hebben tov hun aantal.
Inderdaad. Dat maakt het "onderhandelen" ook zo moeilijk tussen partners die elk een verschillende moedertaal hebben. Je mag een vreemde taal nog zo goed beheersen, het is doorgaans niet mogelijk om er evenveel gevoelswaarde en nuances in te leggen als in je eigen moedertaal.
Oud 10 augustus 2011, 13:36   #89
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Wordt wakker.

Niet begrepen.
Verkeerd begrepen.
....
Die mensen kunnen toch een tolk meebrengen?

Elio zn Nederlands is nog goed verstaanbaar, vind ik. Ik denk ook dat die mens Bart's Nederlands goed zou verstaan.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 10 augustus 2011 om 13:37.
suqar_7loe is offline  
Oud 10 augustus 2011, 13:40   #90
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

Ja, natuurlijk. Taal is machtig.

Citaat:
Dat houdt dus in dat moedertaalsprekers altijd in het voordeel zullen zijn tov de vreemdetaalsprekers.
Dat is inderdaad ook zo. Ook buiten de politiek.

Citaat:
Daarom ook dat de Franstaligen hier in dit land veel te veel macht hebben tov hun aantal.
Hebben die Franstaligen hier dan zoveel macht? Naar mijn mening hebben die mensen niet meer macht dan de Vlamingen.
Oud 10 augustus 2011, 13:41   #91
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De Walen kunnen het meestal niet spreken.

Dat is een feit. Maar het verschil tussen een Vlaming en een Waal is dat de Vlaming wel moeite doet om de taal aan te leren. En neen, ik kom geen Walen bashen. Dat is gewoon een hard feit. Ik ken Walen die hier komen wonen en die nu Nederlands spreken. Wel met een accentje of soms gebroken maar die mensen doen op zn minst moeite om zich aan te passen. Vlamingen daarentegen spreken doorgaans Frans.
Oud 10 augustus 2011, 13:47   #92
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik weet nochtans uit ervaring dat ik mijn eten in Brussel niet betaal tot ik het bedrag te horen krijg in het Nederlands. Niet te geloven hoe snel ze het dan kunnen leren.
Dat doe ik ook hoor. Ik vertik het om in Brussel Frans te spreken. Een vreemdeling zou ik nog durven aanspreken in een andere taal (taal van het herkomstland). Een Vlaamse Brusselaar moet maar Nederlands spreken.

Onlangs nog naar een tentoonstelling geweest in Brussel 'This is Belgium'. Ik vond het ongehoord dat er geen enkele persoon werkte die Nederlands sprak. Tja, die mensen lieten me dan maar gratis binnen. Zo hopeloos waren ze volgens mij. Met de kleinburgerij kun je nog genade hebben. Maar agenten die het vertikken om je in het Nederlands verder te helpen, vind ik echt niet kunnen.
Oud 10 augustus 2011, 13:50   #93
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een feit. Maar het verschil tussen een Vlaming en een Waal is dat de Vlaming wel moeite doet om de taal aan te leren. En neen, ik kom geen Walen bashen. Dat is gewoon een hard feit. Ik ken Walen die hier komen wonen en die nu Nederlands spreken. Wel met een accentje of soms gebroken maar die mensen doen op zn minst moeite om zich aan te passen. Vlamingen daarentegen spreken doorgaans Frans.
De Vlamingen die doorgaans Frans gaan spreken, zijn uitstervend. Behalve als ze echt goed Frans kunnen omdat ze in het Frans zijn opgevoed (of andere redenen), spreken ze gewoon Engels onder elkaar. Cijfers heb ik er niet van, ik heb het enkel gemerkt toen we op uitwisselingsproject naar Wallonië gingen, dat behalve wanneer leerkrachten erbij waren, iedereen Engels sprak.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 10 augustus 2011, 13:54   #94
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, natuurlijk. Taal is machtig.

Dat is inderdaad ook zo. Ook buiten de politiek.

Hebben die Franstaligen hier dan zoveel macht? Naar mijn mening hebben die mensen niet meer macht dan de Vlamingen.
ze hebben een vetorecht voor de minste beslissing, dat is al wat niet kan.

daarnaast hebben ze bij alle belangrijke beslissingen compensaties verkregen die telkens de macht van Vlaanderen en de Nederlandstaligen beknotten of Vlaams grondgebied verkregen.
Oud 10 augustus 2011, 13:55   #95
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht

Dat is overigens een evidentie die de Vlaamse belgicisten maar niet lijken te snappen : de Belgische Franstaligen wensen België echt niet behouden te zien uit liefde voor hun Vlaamse landgenoten, hoor.

Ik gaf het al vele keren op dit forum aan, en ik herhaal het : niet de Vlamingen zullen België uiteindelijk opblazen, maar de Franstaligen. Als Vlaanderen een beetje te veel knabbelt aan hun voorrechten, hoeft België voor hen niet meer.
En dat is de reden waarom Vlaanderen helemaal geen nationalisme nodig heeft om zijn eigen weg te kunnen gaan. Vlaanderen moet gewoon iets leren van Frankrijk en maar drie dingen eisen: "Liberté, égalité, fraternité". Als deze drie dingen echt door de Franstaligen moeten worden opgebracht (in dezelfde mate als door ons, per definitie toch), dan zal het voor hen niet meer hoeven.

Je zou ook kunnen zeggen: "responsabilité, démocratie, bilinguisme", een trio dat uit dat andere trio voortvloeit.

Maar de Vlamingen zijn zo dom dat ze hun gerechtvaardigde eisen kracht menen te moeten bijzetten met liederen uit de romantiek, symbolen die aan het fascisme herinneren, slecht gezongen en slecht gecomponeerde liederen met lullige teksten, en oeverloze discussies over de vraag of we nou eigenlijk wel een "volk" zijn en of we nou eigenlijk wel een eigen "cultuur" hebben.

We zouden ons, wat onze slogans betreft, gerust een beetje mogen laten verfransen, en toegeven waar het eigenlijk om gaat: gelijkheid, vrijheid en solidariteit met wederzijds respect. Dan wordt de Vlaamse ontvoogding eindelijk zichtbaar als wat wat ze al altijd geweest is: universalistisch, algemeen toepasbaar, een uiting van wereldburgerschap. En dan staat het Belgicisme te kijk als dat wat het al altijd geweest is: iets waar geen andere argumenten voor te verzinnen vallen dan eng-nationalistische, in essentie gebaseerd op de kwaliteit van ons frietvet, Huile-frites Martens.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 10 augustus 2011 om 14:16.
Kodo Kodo is offline  
Oud 10 augustus 2011, 14:42   #96
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
De Vlamingen die doorgaans Frans gaan spreken, zijn uitstervend. Behalve als ze echt goed Frans kunnen omdat ze in het Frans zijn opgevoed (of andere redenen), spreken ze gewoon Engels onder elkaar. Cijfers heb ik er niet van, ik heb het enkel gemerkt toen we op uitwisselingsproject naar Wallonië gingen, dat behalve wanneer leerkrachten erbij waren, iedereen Engels sprak.
Dat kan goed zijn maar over het algemeen spreekt een Vlaming beter Frans.

Ik kan me nog herinneren dat ik in het 5e middelbaar samen met een groep klasgenoten in Wallonië werden gedropt. Ons Frans was erbarmelijk. Binnen onze groep toch. We kregen een envelop mee en moesten vragen beantwoorden en opdrachten vervullen voor ons Frans mondeling examen. Mensen die Nederlands spraken waren bij voorbaat gebuisd. Nou, niet dat we die kans kregen hoor want niemand die daar Nederlands verstond laatstaan sprak. Ondanks alles hebben we onze weg terug gevonden. Ik ben er zeker van dat als ge Walen hier los laat lopen en dezelfde oefening zouden krijgen ze ofwel verdwalen ofwel de Vlaming zouden vragen om Frans te spreken.
Oud 10 augustus 2011, 15:43   #97
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan goed zijn maar over het algemeen spreekt een Vlaming beter Frans.

Ik kan me nog herinneren dat ik in het 5e middelbaar samen met een groep klasgenoten in Wallonië werden gedropt. Ons Frans was erbarmelijk. Binnen onze groep toch. We kregen een envelop mee en moesten vragen beantwoorden en opdrachten vervullen voor ons Frans mondeling examen. Mensen die Nederlands spraken waren bij voorbaat gebuisd. Nou, niet dat we die kans kregen hoor want niemand die daar Nederlands verstond laatstaan sprak. Ondanks alles hebben we onze weg terug gevonden. Ik ben er zeker van dat als ge Walen hier los laat lopen en dezelfde oefening zouden krijgen ze ofwel verdwalen ofwel de Vlaming zouden vragen om Frans te spreken.
Misschien niet dat het representatief is, maar mijn neef is met de Scouts ook in Wallonië gedropt en uiteindelijk zaten ze in Frankrijk en waren ze ook verdwaald ...

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 10 augustus 2011, 21:20   #98
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ja, sommige Waalse dorpen liggen aan de Franse grens, he, dus eventjes in Frankrijk verdwalen is niet echt moeilijk.
omaplop is offline  
Oud 11 augustus 2011, 13:11   #99
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
dat verbaast me niet.
Mij wel. Frans is een belangrijke taal. Onthou vooral deze zin: Parlez-vous neerlandais?
Ernst Niessen is offline  
Oud 11 augustus 2011, 14:53   #100
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Misschien niet dat het representatief is, maar mijn neef is met de Scouts ook in Wallonië gedropt en uiteindelijk zaten ze in Frankrijk en waren ze ook verdwaald ...
Zegt dit iets over de Ware Belgen?
fonne is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be