Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 september 2010, 23:00   #81
t ignition
Burger

t ignition's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! Bekijk bericht
Das een flauw antwoord, materie is niet oneindig verspreid maar wat met ruimte? Als je besluit dat ruimte eindig is komt de vraag: en wat is daarbuiten?
Ook met een cyclisch model van het heelal kun je die vraag stellen.
Ik vond het geen flauw antwoord. In mijn dagelijks leven kom ik veel mensen tegen die vanalles veronderstellen, maar niet weten en ze zijn dikwijls verkeerd, meestal geraak je er wel als je een logische vergelijking maakt.

Ik ga nooit op veronderstellingen af, stel alles in vraag en probeer het logisch te bekijken, volgens mij eindig dus. Wat daarbuiten is weet ik ook niet.

Laatst gewijzigd door t ignition : 4 september 2010 om 23:04.
t ignition is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2010, 23:01   #82
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Das een flauw antwoord, materie is niet oneindig verspreid maar wat met ruimte? Als je besluit dat ruimte eindig is komt de vraag: en wat is daarbuiten?
Ook met een cyclisch model van het heelal kun je die vraag stellen.
Niets.
Oud 4 september 2010, 23:10   #83
Moslim!
Parlementslid

Moslim!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door t ignition Bekijk bericht
Waarom zou het niet eindig kunnen zijn, omdat je het niet kan zien ? Vroeger zeiden ze dat de wereld plat was omdat ze niet konden zien dat het rond was.
Veronderstellen dat het heelal oneindig is, is vrij onlogisch als buiten dat en een paar abstracte wiskundigheden eigenlijk alles eindig is.
Als ik het me juist herinner is de zwaartekracht in een zwart gat oneindig. Als een natuurkracht op oneindig kan staan kun je dan een zinvolle uitspraak doen over de ruimte? Die dan oneindig gekromd is. Hoe kan het dan eindig zijn in zijn geheel? Misschien is het oneindig en eindig tegelijk zoals een cirkelpad, maar ik kan er niet in slagen om buiten eindige concepten te denken op een oneindige manier. Pas dus ook op met de stelling "waarom niet? omdat je het niet kan zien?" Ik denk dat we op onze omgeving zijn ingesteld en bij voorbaat beperkt om het fysisch te vatten.
vb; Het is logisch om te denken, wat komt er achter die volgende straat, en die en die en die tot in het oneindige komt er iets dat volgt. In die zin is het eindig en oneindig tegelijk, zoals een cirkel (of zoals de aardbol). Dat zegt denk ik meer iets over onze menselijke beperking dan over de werkelijkheid an sich.

Laatst gewijzigd door Moslim! : 4 september 2010 om 23:12.
Moslim! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2010, 23:10   #84
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Als ge bedoelt dat het een oorzaak moet hebben, dan volg ik u.

'Iets' (in de zin van een onbewuste oorzaak) kan niet 'scheppen', wel 'veroorzaken'
'Iemand' (in de zin van een bewuste entiteit) kan wel 'scheppen'.

Dat eerste lijkt me een mogelijkheid, dat tweede, wel lijkt me te ver gezocht om serieus te nemen.

Maar iedereen het zijne zulle.
Ik roep op tot scheppen in een ruimer perspectief te plaatsen, gij zegt oorzaak. Wel ik volg u dan ook. Oorzaak is een fijn woord, doch niet het juiste.
Vraag me niet het juiste, ik ben verre van machtig genoeg. Ik ontvang heel weinig door mijn 'zondes' als mens.

Het universum is een oorzaak van iets groter.
En dat groter is ook oorzaak van nog iets groter, enzovoort tot we op een schepper uitkomen.

God is logica. God in elke context van het woord dan.
God is schepper. Er moet een hogere inteliggentie als ons te werk zijn gegaan om dit al in werk te stellen. Het is zodanig groot dat helaas de Aarde zelf peanuts is. Maar er is Iets... Iets is bezig met zichzelf te uiten, ook wij zijn middel tot het uiten ervan. De mens heeft muziek uitgevonden.
Oud 4 september 2010, 23:14   #85
Moslim!
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik vond het geen flauw antwoord. In mijn dagelijks leven kom ik veel mensen tegen die vanalles veronderstellen, maar niet weten en ze zijn dikwijls verkeerd, meestal geraak je er wel als je een logische vergelijking maakt.

Ik ga nooit op veronderstellingen af, stel alles in vraag en probeer het logisch te bekijken, volgens mij eindig dus. Wat daarbuiten is weet ik ook niet.
je veronderstelt dat het eindig is omdat dat logisch is (lijkt), dus x jaren geleden zou je zeggen de wereld is plat?
Oud 4 september 2010, 23:16   #86
t ignition
Burger

Standaard

Citaat:
Als ik het me juist herinner is de zwaartekracht in een zwart gat oneindig. Als een natuurkracht op oneindig kan staan kun je dan een zinvolle uitspraak doen over de ruimte? Die dan oneindig gekromd is. Hoe kan het dan eindig zijn in zijn geheel? Misschien is het oneindig en eindig tegelijk zoals een cirkelpad, maar ik kan er niet in slagen om buiten eindige concepten te denken op een oneindige manier. Pas dus ook op met de stelling "waarom niet? omdat je het niet kan zien?" Ik denk dat we op onze omgeving zijn ingesteld en bij voorbaat beperkt om het fysisch te vatten.
vb; Het is logisch om te denken, wat komt er achter die volgende straat, en die en die en die tot in het oneindige komt er iets dat volgt. In die zin is het eindig en oneindig tegelijk, zoals een cirkel (of zoals de aardbol). Dat zegt denk ik meer iets over onze menselijke beperking dan over de werkelijkheid an sich.
Nee, de vorige straat eindigt en de nieuwe begint, een cirkel begint van binnen en eindigt naar buiten. Over zwarte gaten weet ik niet zoveel, zal er eens over lezen. Dat er altijd een begin en een einde is, is ontegensprekelijk, maar waarom zou het heelal oneindig zijn.
Oud 4 september 2010, 23:17   #87
Moslim!
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Ik roep op tot scheppen in een ruimer perspectief te plaatsen, gij zegt oorzaak. Wel ik volg u dan ook. Oorzaak is een fijn woord, doch niet het juiste.
Vraag me niet het juiste, ik ben verre van machtig genoeg. Ik ontvang heel weinig door mijn 'zondes' als mens.

En dat groter is ook oorzaak van nog iets groter, enzovoort tot we op een schepper uitkomen.

God is schepper. Er moet een hogere inteliggentie als ons te werk zijn gegaan om dit al in werk te stellen. Het is zodanig groot dat helaas de Aarde zelf peanuts is. Maar er is Iets... Iets is bezig met zichzelf te uiten, ook wij zijn middel tot het uiten ervan. De mens heeft muziek uitgevonden.
logica is een menselijke denkwijze in overeenstemming met een menselijke natuur. Dat zegt iets over ons (als je gelovig bent iets over ons als schepping) maar om daaruit te besluiten God is logica is voor mij een stap te ver. Je moet oppassen met over menselijke eigenschappen te praten en die op God toe te passen, dat leidt tot een soort simplistisch Godsbeeld naar een menselijk evenbeeld en dus afgoderij
Oud 4 september 2010, 23:18   #88
t ignition
Burger

Standaard

Citaat:
je veronderstelt dat het eindig is omdat dat logisch is (lijkt), dus x jaren geleden zou je zeggen de wereld is plat?
Dat weet ik niet, ik leefde x jaren geleden nog niet. Ik denk dat ik geprobeerd zou hebben tot het einde te reizen omdat de horizon haalbaar lijkt.
Oud 4 september 2010, 23:36   #89
t ignition
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht

Wanneer de vogeltjes 's morgens fluiten klinkt dat als muziek in mijn oren, ben je zeker dat de mens dat heeft uitgevonden.

Door je zonden als mens ontvang je heel veel van god, ik weet niet of dat positieve dingen zijn, maar dat je er veel uit kan leren wel.

Laatst gewijzigd door t ignition : 4 september 2010 om 23:42.
Oud 4 september 2010, 23:37   #90
Moslim!
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Nee, de vorige straat eindigt en de nieuwe begint, een cirkel begint van binnen en eindigt naar buiten. Over zwarte gaten weet ik niet zoveel, zal er eens over lezen. Dat er altijd een begin en een einde is, is ontegensprekelijk, maar waarom zou het heelal oneindig zijn.
ik bedoel als je het pad van een cirkelomtrek zou volgen als een hamster op zo'n draaiding , het is een eindig pad maar op een oneindige manier. Ik doe geen uitspraak over het heelal hoe en waarom, maar volgens mij staat het bevattingsvermogen van de mens dat ook gewoon niet toe. Ik probeerde uit te leggen dat onze geest door en door aardse structuren gewoon is.

zwarte gaten is de max
Oud 4 september 2010, 23:46   #91
t ignition
Burger

Standaard

Citaat:
ik bedoel als je het pad van een cirkelomtrek zou volgen als een hamster op zo'n draaiding , het is een eindig pad maar op een oneindige manier. Ik doe geen uitspraak over het heelal hoe en waarom, maar volgens mij staat het bevattingsvermogen van de mens dat ook gewoon niet toe. Ik probeerde uit te leggen dat onze geest door en door aardse structuren gewoon is.

zwarte gaten is de max
Ik begrijp je redenering en als je dan toch eens buiten die aardse structuren geraakt, weet je niet of het iets serieus was dat je hebt waargenomen of dat het gewoon je eigen brein was dat even met je aan 't klooien was.
Oud 4 september 2010, 23:51   #92
Moslim!
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik begrijp je redenering en als je dan toch eens buiten die aardse structuren geraakt, weet je niet of het iets serieus was dat je hebt waargenomen of dat het gewoon je eigen brein was dat even met je aan 't klooien was.
neen, je kan het niet waarnemen.
Oud 4 september 2010, 23:54   #93
t ignition
Burger

Standaard

Citaat:
neen, je kan het niet waarnemen.
Ik weet het niet, nooit van visioenen gehoord ?

http://home.tiscali.nl/~tdruiter/dttart05.htm

Laatst gewijzigd door t ignition : 5 september 2010 om 00:04.
Oud 5 september 2010, 00:06   #94
Moslim!
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik weet het niet, nooit van visioenen gehoord ?

http://home.tiscali.nl/~tdruiter/dttart05.htm

jawel maar ik mix niet graag wetenschap met spiritualiteit
Oud 5 september 2010, 00:17   #95
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
jawel maar ik mix niet graag wetenschap met spiritualiteit
Beide = wetenschap .
Even chaotische prikkels en je ziet ze vliegen en/of hoort stemmen.

Sommigen steken ze weg, anderen geloven ze. 5 min of fame.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 00:20   #96
t ignition
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Beide = wetenschap .

Ain't it cool !!!
Oud 5 september 2010, 02:21   #97
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
En ?
De natuurlijke getallen hebben een begin en geen einde. Dat betekent dat je ofwel je betoog moet herformuleren, ofwel dat je een creationistische zeveraar bent die men levend zou moeten vriesdrogen.
Discobitch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2010, 02:23   #98
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
Zal het zelf maar uitleggen, je kunt veronderstellen dat de verzameling natuurlijke getallen oneindig is, maar is dat niet hetzelfde als overal het onkruid tellen, welk oneindig is omdat er telkens wel ergens een sprietje bijgroeit. Het is maar wiskunde dus, steekt knap in elkaar, maar niet oneindig.
Wanneer de aarde neerstort en in gruizeltjes uit elkaar valt schiet er van die wiskunde niks meer over. Eindig dus.
Je hebt er weinig van begrepen. Gelieve af te loggen en terug te keren tot noeste fysieke arbeid, dat je doel is.
*knip*

Laatst gewijzigd door Dead Parrot : 5 september 2010 om 16:33.
Oud 5 september 2010, 02:24   #99
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Beide = wetenschap .

Kijk. Kan je gewoon beseffen dat je even dom bent als een creationist?

Geef eerlijk toe. Zo slim ben je niet. Een "reliwacko" als redwasp is slimmer dan jou.
Oud 5 september 2010, 02:37   #100
Discobitch
Banneling

Standaard

Kunnen we niet terugkeren tot een orde waarbij de dommeren noest arbeiden en hun mond houden?
Moet per se iedereen een mening hebben tegenwoordig?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be