Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 8 september 2010, 13:20   #81
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Er worden meer aanbestedingen in Wallonië toegekend aan Vlaamse bedrijven dan in Vlaanderen aan Waalse bedrijven (bijna nihil). Dat zal veranderen. Voor Vlaamse bedrijven zal het ook "nihil" worden.
Daar zou het in de praktijk wel op uit kunnen draaien, maar theoretisch is het onmogelijk, tenminste: is het onwettig, en kan dit door het EU Hof van Justitie worden gecorrigeerd.

Overigens zullen Vlaanderen en Wallonië er alle belang bij hebben, goede buren te zijn, dat wellicht beter kunnen dan nu en er hopelijk ook gauw werk van maken. Het is al gek genoeg geweest.
Oud 8 september 2010, 20:20   #82
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Waar kan Wallonie Vlaanderen pijn doen?

Kent u er nog?
Ik zou graag bijleren van u
Bepaalde sporten worden moeilijk voor Vlamingen om in eigen land te doen: mountainbiken en rotsklimmen bijvoorbeeld, de beste mountainbike-parcours bevinden zich in wallonië, idem voor de klim-massieven.

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 8 september 2010 om 20:20.
Europese Vlaming is offline  
Oud 8 september 2010, 20:36   #83
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Bepaalde sporten worden moeilijk voor Vlamingen om in eigen land te doen: mountainbiken en rotsklimmen bijvoorbeeld, de beste mountainbike-parcours bevinden zich in wallonië, idem voor de klim-massieven.
Tsjah, ronde-renners moeten ook richting Frankrijk/Italië als ze op hoogtestage willen of echte cols willen beklimmen. Ik zie het probleem niet.
sjarel is offline  
Oud 8 september 2010, 20:36   #84
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Tsjah, ronde-renners moeten ook richting Frankrijk/Italië als ze op hoogtestage willen of echte cols willen beklimmen. Ik zie het probleem niet.
ik ook ni.
Shadowke is offline  
Oud 8 september 2010, 21:35   #85
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Het is soms gemakkelijker als je iets in eigen land kunt doen dan dat je naar het buitenland moet gaan om het te doen. Niet een echt groot probleem maar wel een verlies aan mogelijkheden.

Ook bos zal ons Vlaanderen goed mogen missen, Vlaanderen is zo goed als ontbost vergeleken met Wallonië. Daarom dat de meeste Vlaamse scouts, chiro en andere jeugdbewegingen vaak op kamp gaan naar de Ardennen tijdens de zomervakantie.
Oud 8 september 2010, 22:16   #86
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is soms gemakkelijker als je iets in eigen land kunt doen dan dat je naar het buitenland moet gaan om het te doen. Niet een echt groot probleem maar wel een verlies aan mogelijkheden.

Ook bos zal ons Vlaanderen goed mogen missen, Vlaanderen is zo goed als ontbost vergeleken met Wallonië. Daarom dat de meeste Vlaamse scouts, chiro en andere jeugdbewegingen vaak op kamp gaan naar de Ardennen tijdens de zomervakantie.
Soms is ook het beter om in alle rust in het buitenland ver weg van de pers te kunnen trainen.

Dan gaan ze vanaf dan naar het buitenland op kamp? Klinkt cooler.
sjarel is offline  
Oud 8 september 2010, 22:39   #87
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Door het Nederlands te schrappen in het onderwijs.

Publieke aanbestedingen.

Door ons te richten op landen die meer marktpotentieel hebben.
Oei!!!!

Hoe gaan ze vanuit de binnenhaven in Luik dan met de mensen in Antwerpen en Rotterdam spreken?

Want als er nu één Hollander is die Frasn verstaat dan mag je blij zijn.

En hoe gaat Wallonië die markten veroveren, in het FRANS? Spijtig Vlaanderen is juist dankzij zijn talenkennis de betere verkoper op de Europese markten.

En voor het binnenhalen van aanbestedingen moet je eerst over de nodige mensen om het werk uit te voeren beschikken als bedrijf.

Vaak halen Waalse bedrijven aanbestedingen in hun eigen regio binnen, maar moeten zij ze uit zuiver gebrek aan arbeidskrachten en ervaringen laten schieten en doorgeven aan Vlaamse bedrijven.
Jantje is offline  
Oud 8 september 2010, 22:49   #88
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hebben skieërrs en bobsleeërs en nog wel wat sporten die je hier niet plaatselijk kan doen. Wat is het probleem? Krijg jij een speciaal gevoel vanbinnen als je een staatsgrens oversteekt misschien?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 8 september 2010, 23:01   #89
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
We hebben skieërrs en bobsleeërs en nog wel wat sporten die je hier niet plaatselijk kan doen. Wat is het probleem? Krijg jij een speciaal gevoel vanbinnen als je een staatsgrens oversteekt misschien?
De meeste van onze Belgische topsporters wonen zelfs niet in België.
Ik zie dus geen problemen.
Deze die nog wel in België wonen zijn niet afhankelijk van het landschap, of zijn genationaliseerde Belgen.
Jantje is offline  
Oud 8 september 2010, 23:04   #90
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wereld en Europees kampioen mountainbike woont en traint in Essen.

De Belgische kampioen rotsklimmen en muurklimmen woonde in Italië en is nu geschiedenis.
Jantje is offline  
Oud 9 september 2010, 08:35   #91
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Jij bent blijkbaar vergeten hoe het indertijd straatarme Ierland is uitgegroeid tot een relatief welvarende regio.
Er nog onlangs geweest?
winnezele is offline  
Oud 9 september 2010, 14:46   #92
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Waar kan Wallonie Vlaanderen pijn doen?
Wallonië doet Vlaanderen al 180 jaar pijn
bgf324 is offline  
Oud 9 september 2010, 15:11   #93
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het vaccin tegen baarmoederhalskanker kost de ziekteverzekering veel meer in de Franse Gemeenschap dan in Vlaanderen. De Vlaamse Gemeenschap laat 12-jarige meisjes gratis inenten op school, en heeft een veel lagere prijs kunnen bedingen bij de producent. Er is nog 40 euro voor rekening van het Riziv. In de Franse Gemeenschap kunnen meisjes zich alleen op eigen initiatief laten inenten, daar lopen de Riziv-kosten op tot zo'n 330 euro.
Op deze manier?
sjarel is offline  
Oud 9 september 2010, 15:25   #94
giserke
Banneling

Standaard

Ik heb ervaring met Vlaamse bedrijven die zich in Moeskroen gevestigd hebben omwille van Europese toelagen en minder vergunningen enzo.
Die hebben er al dik spijt van.
In een clausule voor Europese steun staat dat binnen 10jaar zoveel % van uw werknemers moet bestaan uit lokale bevolking. Ging dit eventjes fout zeg.... Om te beginnen geen personeel te vinden, en deze die afkomen zijn nu niet echt mensen met een geschikte mentaliteit om in een Vlaams bedrijf te werken.

En weest gerust het voordeel van minder vergunningen in Wallonie is Muyters serieus aan het aanpakken.

Laatst gewijzigd door giserke : 9 september 2010 om 15:26.
giserke is offline  
Oud 9 september 2010, 18:07   #95
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
KMOs

Logistiek: de verhuis van Antwerpen naar de zeehaven van Brussel? Een vrachtluchthaven op Bierset, maar voor welk hinterland als Vlaanderen wegvalt?
Wat Bierset betreft spelen ze al een vuil spel. Happart ( PS) zit er in het bestuur en Brussel pest Zaventem met de nachtvluchten. Jammer dat DHL dan vertrekt. En dan vraagt Brussel 500 miljoen aan Vlaanderen. Welke mega ramp is er daar gebeurt? Pakistan krijgt maar 2 miljoen. Dat moet daar een groot rampgebied zijn in Brussel. En ze vragen het jaarlijks. Is er daar vliegtuig tijdens de nachtvlucht vanuit Zaventem neergestort?
MORPHEUS is offline  
Oud 9 september 2010, 18:59   #96
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Soms is ook het beter om in alle rust in het buitenland ver weg van de pers te kunnen trainen.

Dan gaan ze vanaf dan naar het buitenland op kamp? Klinkt cooler.
Wat met de wetten? Als je in het buitenland iets tegenkomt komt er wat meer bij kijken.

Ik ben bv recent mijn identiteitskaart kwijt, met het tijdelijke bewijsje kan ik zelf niet naar het buitenland (ook binnen de EU). Ondanks dat ik nog steeds mijn rijbewijs en sis-kaart heb om me te identificeren zou ik dus niet naar het buitenland kunnen tot ik mijn nieuwe identiteitskaart heb.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Als ik voor lange tijd in het buitenland verblijf wel (meer dan 2 maanden) , zeker als je lang in Frankrijk hebt gezeten en geen woord nederlands hebt kunnen spreken en dan terug in Vlaanderen thuiskomt.

Wel besef ik nu reeds welke grote consequenties een staatsgrens oversteken met zich mee kan brengen: Sinds ik mijn identiteitskaart niet meer heb kan ik tijdelijk niet meer naar het buitenland, ondanks het vrij verkeer van personen in de EU. Ik weet ook wel dat dit iets banaal is, maar het toont aan dat er nog steeds consequenties zijn als je een staatsgrens oversteekt binnen de EU.

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 9 september 2010 om 19:00.
Oud 9 september 2010, 20:46   #97
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

In Vlaanderen noemen ze een maïsveld met twee bomen erlangs een 'natuurgebied'.
Mitgard is offline  
Oud 9 september 2010, 20:51   #98
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Daar zou het in de praktijk wel op uit kunnen draaien, maar theoretisch is het onmogelijk, tenminste: is het onwettig, en kan dit door het EU Hof van Justitie worden gecorrigeerd.

Overigens zullen Vlaanderen en Wallonië er alle belang bij hebben, goede buren te zijn, dat wellicht beter kunnen dan nu en er hopelijk ook gauw werk van maken. Het is al gek genoeg geweest.
Er is nergens een artikel in de Europese wetgeving dat zegt dat in een bepaald land zoveel % van de aanbestedingen moeten toegekend worden aan een ander land. Boven een bepaald bedrag moet een aanbesteding een europese publikatie krijgen, dat wel en mogen bedrijven van alle europese landen mee bieden.
AyneRand is offline  
Oud 9 september 2010, 21:01   #99
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht

WAL zal zich diep vernederd voelen nadat het eruit werd getrapt en dan nog liever meer betalen aan Franse bedrijven dan nog langer een beroep doen op VL.

Laatst gewijzigd door azert : 9 september 2010 om 21:02.
azert is offline  
Oud 9 september 2010, 21:03   #100
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
WAL zal zich diep vernederd voelen nadat het eruit werd getrapt en dan nog liever meer betalen aan Franse bedrijven dan nog langer een beroep doen op VL.
ah? gaat het Vlaamse parlement de onafhankelijkheid uitroepen? wanneer?
Shadowke is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be