Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 10 oktober 2010, 00:55   #81
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Was er voor de N-VA niet ergens een plaatsje in de Noordzee gereserveerd?
Bingo... alle kegels met 1 bal weg. Meer van dat soort opmerkingen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 10 oktober 2010, 00:56   #82
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik heb een paar Franstalige Zwitserse vrienden en zij kunnen de Duitstaligen wel uitspuwen. Multiculturele samenlevingen (zelfs als het gaat om Frans vs Duits) veroorzaken sowieso frictie. Dat is niet noodzakelijk slecht.
Alleen jammer dat die Franstaligen de grootste monoglotten van Zwitserland zijn. Het voordeel is wel dat ze minder provinciaals zijn dan die Duitstaligen. Ik heb er verder niet zo'n goede kijk op.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 10 oktober 2010 om 00:57.
Scarabaeida is offline  
Oud 10 oktober 2010, 00:58   #83
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Alleen jammer dat die Franstaligen de grootste monoglotten van Zwitserland zijn. Het voordeel is wel dat ze minder provinciaals zijn dan die Duitstaligen. Ik heb er verder niet zo'n goede kijk op.
Mijn Franstalige Zwitserse vrienden zijn allesbehalve monoglotten (maar dat kan aan onze job liggen: de meesten zijn taalwetenschappers). Er is wel degelijk een verschil in mentaliteit/ideologie.
Steve_M is offline  
Oud 10 oktober 2010, 01:10   #84
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mijn Franstalige Zwitserse vrienden zijn allesbehalve monoglotten (maar dat kan aan onze job liggen: de meesten zijn taalwetenschappers). Er is wel degelijk een verschil in mentaliteit/ideologie.
Wat is zowat de hoofdreden van de spanningen in Zwitserland ? Heeft u daar een kijk op ?

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 10 oktober 2010 om 01:10.
Scarabaeida is offline  
Oud 10 oktober 2010, 06:28   #85
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dat was eerder een kwestie van op veilig spelen....

Vanuit de atlantische oceaan kan je er donder op zeggen dat géén mens het overleefd....
Onkruid vergaat niet hoor.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 10 oktober 2010, 08:12   #86
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Indien men de gemeenten ten zuiden van Brussel toevoegt, kan dat alleszins al een stukje ontnederlandsingsdruk wegnemen op de noordelijke gemeenten. Als men het slim aanpakt tenminste. Kanalisering heet dat.

Het verleden is zelden een goede raadgever voor de toekomst. Brussel is allang geen Vlaamse stad meer.
Zoals Brussel verfranst is, zo kan het vernederlandsen. En dat proces is bezig, en de franstaligen vinden dat de vernederlandsing van Brussel moet stoppen... Dixit Milquet. Kan jij een goede reden geven waarom dat zou moeten stoppen????
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 10 oktober 2010, 08:13   #87
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Zoals Brussel verfranst is, zo kan het vernederlandsen. En dat proces is bezig, en de franstaligen vinden dat de vernederlandsing van Brussel moet stoppen... Dixit Milquet. Kan jij een goede reden geven waarom dat zou moeten stoppen????
Bron?
Steve_M is offline  
Oud 10 oktober 2010, 08:14   #88
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Grenzen staan m.i. ten dienste van bestuurlijke efficiëntie, niet om één of andere "cultuur" te beschermen. Als we uw principe toepassen, zou geen enkele stad tot ontwikkeling hebben kunnen komen, omdat er grenzen zouden bestaan die de omringende landelijke cultuur dienden te beschermen.

Vlaamse partijen hebben daarmee ingestemd...
HOE gaan de gemeentes waar ze aansqpraak op maken, beter bestuurd worden door ze aan te sluoten bij Brussel? LARIE, ze willen gewoon onze grond, zoals ze al 180 jaar doen. NO GO.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 10 oktober 2010, 08:26   #89
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Luxemburgers krijgen Frans opgedrongen en voelen zich eerder Duitstalig (het Luxemburgs is een dialect dat men officieel heeft gemaakt, maar velen zien zichzelf wel degelijks als Duitstalig). Nederland heeft een provincie waar het Fries officieel is, evenzeer een Germaanse taal ja en waarvan alle sprekers ook zo goed als Nederlandstalig daar bovenop zijn. Uiteraard wil dat niet zeggen dat Fries genegeerd moet worden, maar je ziet de vergelijking wel.
Luxemburegrs??? Ik heb enkele maanden in Luxemburg stad gewoond. Daar hebben ze liever dat je Frans praat dan Duits... En Net zo'n dikke nekken als in Brussel... Nogal hooghartige mensen. Dat is MIJN ervaring.
EddyBal is offline  
Oud 10 oktober 2010, 08:28   #90
EddyBal

Standaard

Citaat:
Bron?
Bron van WAT?
EddyBal is offline  
Oud 10 oktober 2010, 08:31   #91
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Bron van WAT?
Ik had het zelfs in het vet gezet. Maar blijkbaar is het dan nog te moeilijk. Een bron voor je bewering dat er in Brussel een proces van vernederlandsing bezig is dus.
Steve_M is offline  
Oud 10 oktober 2010, 09:04   #92
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het staat in de standaard on line.
kijk maar: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101009_062

Lees de tekst hier onderaan maar.
Kunt gij dat nu nog geloven: 't is gelijk vroeger, toen de baron met zijn wandelstok op het hoofd van de boer klopte, omdat die boer vergat zijn klak af te doen, als meneer de baron hem aansprak.
Bon: Milquet vraagt "respect"

Citaat:
Respect
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Respect betekent aanzien, eerbied of waardering, die men heeft voor (of ontvangt van) iemand vanwege zijn kwaliteiten, prestaties of vaardigheden. Het woord betekent oorspronkelijk omzien naar, en vandaar rekening houden met.

De dominante cultuur
In het burgerlijk taalgebruik wordt respect vaak verbonden aan iemands positie op de maatschappelijke ladder of de mate waarin iemand een maatschappelijke waardering heeft weten op te roepen.

Men kan respect opbrengen voor iemands opvattingen of rechten, of voor materiële zaken zoals andermans eigendom.

Zo kan men de opvattingen van een ander respecteren, ook als men die opvattingen niet deelt. Men laat dan de ander in zijn waarde.
Wanneer men respect voelt voor de uitzonderlijke kwaliteiten van een persoon, bijvoorbeeld voor de grote virtuositeit van een violist, dan gaat de waardering zelfs over in ontzag.

Jongerencultuur
Aan het begin van de 21ste eeuw heeft het woord respect opgang gemaakt in de jongerencultuur. Dit gebruik is, onder invloed van de veelvuldige toepassing door rappers, ontleend aan het Engels, waar het woord een subtiel andere invulling heeft gekregen. Hier ligt de nadruk meer op bewondering en ontzag hebben voor. En in negatieve zin: tonen dat je niet op iemand neerziet [1] Waar respect ook hier iets blijft dat je primair verdient, kun je het in deze context ook eisen: "You better respect my mind - cause I'll kill you".[2]
Over welk soort respect heeft dat vrouwmens het eigenlijk?

Daarenboven:
BDW moet helemaal niets.

Ikzelf vind dat in dergelijke onderhandelingen "respect" (zoals de Belgofonen het invullen) eigenlijk zelfs uit den boze is.
Het enige wat BDW MOET is het verdedigen van de belangen van die 80% Vlamingen, waar hij voor zegt te spreken.

Daartegenover staat dat BDW zou kunnen overwegen om de Belgofonen met hetzelfde respect tegemoet te gaan als hetgene waarmee ze hem (en met hem zijn overleden vader én zijn ganse familie) in de (overwegend Belgofone maar ook regimeflamande) pers te lijf gaan.

Trouwens: Op dit ogenblik kan het respect mijnentwege voor een politicus nauwelijks groter zijn door hetgeen BDW tot nu toe heeft bereikt en losgemaakt. Dat respect moet hij echter elke dag weer verdienen.
En geloof mij: Door met de pet in de hand stamelend staan te bedelen aan de poort van de Belgofone tempel gaat hij dat niet doen.

En dat weet hij!

Laatst gewijzigd door Fieseler : 10 oktober 2010 om 09:05.
Fieseler is offline  
Oud 10 oktober 2010, 09:10   #93
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het staat in de standaard on line.
kijk maar: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101009_062

Lees de tekst hier onderaan maar.
Kunt gij dat nu nog geloven: 't is gelijk vroeger, toen de baron met zijn wandelstok op het hoofd van de boer klopte, omdat die boer vergat zijn klak af te doen, als meneer de baron hem aansprak.
Du jamais vu, deze onbeschaamdheid van de Franstaligen en we zijn toch echt wel wat gewoon van hen.

Ze willen niet wijzer worden...
Oud 10 oktober 2010, 09:25   #94
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Du jamais vu, deze onbeschaamdheid van de Franstaligen en we zijn toch echt wel wat gewoon van hen.

Ze willen niet wijzer worden...
Ik heb de indruk dat ze iedere keer het zelfde theaterstukje opvoeren en eerlijk gezegd ben ik het weer kotsbeu.

Altijd weer luidkeels verkondigen dat we willen onderhandelen en dat we grote toegevingen gaan doen en dan als het erop aan komt blijkt dat er helemaal niets gebeurt en dat de franstaligen volkomen absurdere eisen op tafel leggen. En ze ontkennen het zelf niet dat ze het doen om te provokeren en de boel stil te leggen, ze zijn er dan nog trots op ook. En dat is voor mij het ergste.

Wat mij betreft was dat ene zinnetje ("c'est reporté") genoeg om te bevestigen wat sommigen nu al lang beseffen: t is nog altijd dezelfde miserie als na 2007. Non, non en nog eens non. En als julie BHV gesplitst willen dan zullen we ervoor zorgen dat julie bloeden tot het einde der tijden (geld bloeden dan wel te verstaan: z'on 1 miljard per jaar).

En als je een staatshervorming wil dan zullen we ervoor zorgen dat tegen de tijd dat je hem krijgt we die zo uitgeknepen hebben dat er alleen nog een paar kruimels overblijven.
Europese Vlaming is offline  
Oud 10 oktober 2010, 09:27   #95
Shadowke

Standaard

Vlaanderen vrij! nu!
Shadowke is offline  
Oud 10 oktober 2010, 09:34   #96
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Hoe kunnen zij van respect spreken wanneer ze grondgebied willen anexeren, het NL in Brussel afschaffen, de Vlamingen in Brussel financiëel droogleggen,...? Ik heb een hekel aan "Do as I say, not as I do".
Gwyndion is offline  
Oud 10 oktober 2010, 09:50   #97
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Vlaanderen vrij! nu!
Droom rustig verder ...

Henri1 is offline  
Oud 10 oktober 2010, 10:34   #98
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Duiktboot ik stel me de vraag, ben je een Belg? Ik kan je posts uiterst moeilijk kaderen tenzij je geen kennis hebt van de Belgische geschiedenis en de sociologische gevolgen. Je lijkt bepaalde gevoeligheden totaal te negeren waardoor je posts hier vaak weinig realistisch zijn. Een voorbeeld hiervan is je posts over de uitbreiding van Brussel. In theorie zou het voordelig kunnen zijn maar door historische beslissingen en een attitude die tot op de dag voortgaat zie ik enkel Groen! en SP-A snel instemmen met een uitbreiding van Brussel.
Ik ben me als Vlaming/Belg en socioloog zeer goed bewust van de gevoeligheden. Uiteindelijk wordt via het blinde proces van suburbanisatie een vermeertaliging in de rand tot stand gebracht, waarvan de wortels liggen in de door de Vlamingen onverteerde verfransing van Brussel. Maar we moeten verder. Het verleden is wat het is. Een socioloog kijkt inderdaad achterom, maar als "politiek dier", als sterveling die naar de toekomst kijkt, kan ik niet anders dan de uitbreiding bepleiten, ook al is de kans onbestaande dat Vlaanderen zal inbinden. In elk geval heb ik willen aantonen dat de eis van Milquet helemaal niet ongewoon is, ook al zijn de onderliggende motieven misschien niet dezelfde als de mijne.

Citaat:
Brussel uitbreiden? Het gebied besturen dat ze nu hebben lukt nauwelijks. Ik vermoed dat het vlotter zou gaan moesten ze hun beleid beter kunnen afstemmen op de situatie maar dat lijkt niet te gebeuren. Hoe verwacht je dat we een fan zijn van een uitbreiding van Brussel wanneer de FR regelmatig praten over het afschaffen van de tweetaligheid van Brussel? Ga aub niet doen alsof het niet zo isde wens om: de financiëringsvoorstellen 93/7 te maken terwijl NL onderwijs een veel groter % vertegenwoordigt, tweetaligheid van "diensten" (hoe dat geïnterpreteerd zou worden weten we al) ipv tweetaligheid v/h personeel etc. spreken me niet direct tegen.
Nogmaals: het is niet of/of. Als we dan toch in ruilhandel moeten vervallen kan de uitbreiding gekoppeld worden aan meer garanties aangaande tweetalige dienstverlening in Brussel, herziening van de status van het gewest versus de gemeenten, etc.
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 10 oktober 2010, 10:36   #99
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat ze iedere keer het zelfde theaterstukje opvoeren en eerlijk gezegd ben ik het weer kotsbeu.

Altijd weer luidkeels verkondigen dat we willen onderhandelen en dat we grote toegevingen gaan doen en dan als het erop aan komt blijkt dat er helemaal niets gebeurt en dat de franstaligen volkomen absurdere eisen op tafel leggen. En ze ontkennen het zelf niet dat ze het doen om te provokeren en de boel stil te leggen, ze zijn er dan nog trots op ook. En dat is voor mij het ergste.

Wat mij betreft was dat ene zinnetje ("c'est reporté") genoeg om te bevestigen wat sommigen nu al lang beseffen: t is nog altijd dezelfde miserie als na 2007. Non, non en nog eens non. En als julie BHV gesplitst willen dan zullen we ervoor zorgen dat julie bloeden tot het einde der tijden (geld bloeden dan wel te verstaan: z'on 1 miljard per jaar).

En als je een staatshervorming wil dan zullen we ervoor zorgen dat tegen de tijd dat je hem krijgt we die zo uitgeknepen hebben dat er alleen nog een paar kruimels overblijven.
Dat is een mooie verwoording van het gevoel dat een toenemend aantal Vlamingen krijgt van die besprekingen met de Belgische francofonie. Het is doodeenvoudig: ze zijn fundamenteel oneerlijk.
Oud 10 oktober 2010, 10:37   #100
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Da's ne schonen dekmantel. De ware bedoelingen zijn echter anders

Het gaat hem om het volgende: Er komt een corridor van Brussel naar Wallonië die Waals grondgebied is.

Vervolgens splitst België en pakt Wallonië Brussel bij zich, wat het enkel kan omwille van die corridor. Stel dat België splitst en die corridor is er niet, dan kunnen ze naar Brussel fluiten. Net zoals Gent bijvoorbeeld geen deel van Duitsland kan zijn.

Dat is de reden waarom ze die corridor absoluut willen hebben. Als ze dat eenmaal hebben, dan hebben ze Brussel, de economische grootmacht. Dan zijn alle andere onderhandelingpunten feitelijk bijkomstig.

Wat nu een zij-effect schijnt te zijn(het grondgebied wordt waals), zal later beslissend zijn.
De corridor is strikt genomen onnodig om een Wallonië-met-Brussel te creëren. Brussel wordt dan gewoon een "exclave". Maar het is inderdaad niet de meest wenselijke optie en je kunt het de Franstaligen niet kwalijk nemen dat ze even hard knokken voor Brussel als Vlaanderen. In mijn optiek is het aan (het uitgebreide) Brussel zelf om te kiezen bij wie het aansluit, want alleen kan zo'n stadsstaat niet overleven.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 10 oktober 2010 om 10:53.
Den Duisteren Duikboot is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be