Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 15 oktober 2010, 09:16   #81
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Even de data juist stellen:

- zelfs met een dringende agendering van het huidige wetsvoorstel tot splitsing van bhv, zal het in de meest optimistische hypothese een jaar duren eer het gestemd en in het staatsblad gepubliceerd geraakt (hypothese die meerdere stemmingen verondersteld om de herhalingen en de timings van de belangenconflicten te minimaliseren).

- met een succesvol afronden van het verduidelijkingswerkje van het Weverke (wat nog niet zo voor de hand liggend is, laat dat duidelijk zijn), zal het gestemd en gepubliceerd geraken op 9 maanden.

10 dagen uitstel, om mogelijks drie maanden (en veel miserie) te winnen; big deal.

Daar moet niet gezeverd worden: dat voorstel om te stemmen over de hoogdringendheid was (terecht: the duty of the opposition is to oppose ...) een spelletje om de anderen te jennen, om wat publiciteit te vergaren enz.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 15 oktober 2010, 09:18   #82
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Hij wilt het niet snappen. Er is al 50 keer aangehaald dat een agendering van BHV deze week tot demonisering en mogelijk zelfs isolatie zou leiden.
Door dat telkens ijskoud te negeren laat die duidelijk merken dat die het niet wl snappen.
poekieJ is offline  
Oud 15 oktober 2010, 09:33   #83
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Even de data juist stellen:

- zelfs met een dringende agendering van het huidige wetsvoorstel tot splitsing van bhv, zal het in de meest optimistische hypothese een jaar duren eer het gestemd en in het staatsblad gepubliceerd geraakt (hypothese die meerdere stemmingen verondersteld om de herhalingen en de timings van de belangenconflicten te minimaliseren).

- met een succesvol afronden van het verduidelijkingswerkje van het Weverke (wat nog niet zo voor de hand liggend is, laat dat duidelijk zijn), zal het gestemd en gepubliceerd geraken op 9 maanden.

10 dagen uitstel, om mogelijks drie maanden (en veel miserie) te winnen; big deal.

Daar moet niet gezeverd worden: dat voorstel om te stemmen over de hoogdringendheid was (terecht: the duty of the opposition is to oppose ...) een spelletje om de anderen te jennen, om wat publiciteit te vergaren enz.
Mijnheer De Schoofzak,

De aard van de enorme fout die De Wever en het N-VA hebben gemaakt heeft niets te maken met de mogelijke lengte van welkdanige procedure, al zou dat zevenhonderd jaar zijn. Het heeft NIETS te maken met al dan niet tien dagen minder of meer uitstel.

De aard van de fout is dat De Wever en het N-VA door de knieën zijn gegaan voor het Belgisch Franstalig regime, uw roi en zijn maat Di Rupo op kop, en op die wijze nog maar eens aan de Franstaligen en aan het regime duidelijk gemaakt hebben dat Vlamingen (ja, zelfs Vlaams-nationalisten) uiteindelijk altijd bijdraaien als je ze een beetje onder druk zet.

Dat is op geen enkele wijze goed te praten, maar ga uw gang als u dat wel wil doen. Kom evenwel niet insinueren dat degenen die een onvergeeflijke fout van De Wever en het N-VA vaststellen en openlijk durven aanklagen mensen zijn die het niet goed menen met Vlaanderen.

Hartelijke groeten,

G.
Gwylan is offline  
Oud 15 oktober 2010, 09:36   #84
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Voor Bart de pre-formatie en verzoeningsmallemolen opblies heb ik de problematiek van het agenderen van het BHV wetsontwerp aangekaart. Ik stelde toen dat hij best nog wat tijd won en dan op 12.10.2010 op grond van neutrale Grondwettelijke principes de agendering door de Kamer diende te sluizen.

Hij is echter vroeger dan verwacht met een nieuwe, vermoedelijk tactisch niet te weigeren, opdracht belast door de Koning, dit laatste waarschijnlijk na aandringen van Di Rupo, die eigenlijk de voorkeur gaf aan Van De Lanotte. Daar hijzelf nu het initiatief heeft over de besprekingen kan hij deze ondanks de door de PS meegeformuleerde opdracht, richting geven aan de onderhandeling. Het is duidelijk, dat dit de PS en Co niet zint, vooral daar Bart De Wever meteen gesteld heeft, dat hij geen beperkingen in zijn contacten aanvaardde.

Ondanks dit alles zou ik voor de aanvang van deze opdracht, via de partij toch nog BHV op dezelfde neutrale gronden geagendeerd hebben met de bedoeling de Vlaamse partijen definitief aan de NVA te binden en een krachtig signaal te geven aan de tegenpartij, dat er met de Grondwet niet gesold wordt. Men beschikt hier niet over de diverse achtergronden die dit verhinderd hebben of die dit toch een wijs ontwijken van een valstrik zou hebben kunnen uitmaken.

Het is nu zo gelopen en het heeft weinig zin hierover heen en weer heftige discussies of ruzie-achtige woordenwisselingen te hebben op al dan niet partijpolitieke gronden.

Het is nu aan Bart De Wever om een zo gunstig mogelijke vooruitgang in de positie van Vlaanderen te bereiken. Het eerste doel dient nog steeds te zijn een vergaand verantwoordelijk federalisme, waardoor Vlaanderen zijn eigen lot grotendeels in eigen handen krijgt en de schade welke door de franstaligen kan berokkend worden tot een minimum herleid wordt.
Beste fcal,

Bij deze zou ik dan toch eens willen aankaarten wat op het strooibiljet van Dirupo stond.

Dirupo gebruikte dit strooibiljet om te laten zien wat er wel allemaal op tafel lag, en wat de Vlamingen zomaar aan hun neus lieten voorbijgaan. Raar genoeg misschien heb ik een totaal andere indruk van dat lijstje. Voor mij is dat lijstje een horrorlijst. Uitbreiding van Brussel tot bijna heel Vlaams Brabant? Zeggenschap op Vlaams grondgebied voor de Franstaligen (wegen naar Brussel)? En dit zijn maar enkele voorbeelden...

Ik begrijp dat er nog niks getekend was, en dat Bart dit niet zomaar zou tekenen, maar het verontrust mij dat Dirupo denkt dit te kunnen behalen in ruil voor de schamele dingen die er in ons voordeel op stonden. Hopelijk komt er nooit zulk een soort akkoord. Ook niet met de MR. Vlaanderen mag geen centimeter grond of zeggenschap erover meer toestaan. Het zou iedereen terug naar het VB jagen.

Hoe groot ook de "toegevingen" in de staatshervorming, Brussel of de federale versterken is taboe. Voor mij is het simpel. Willen ze 500 miljoen krijgen voor Brussel, dan zullen ze een en ander moeten toegeven, en NIET het omgekeerde, zoals minder Nederlands in Brussel. Zelfs hoog tijd dat de overtredingen van de taalwet op juridisch vlak worden aangeklaagd. Het is de enige manier opdat ze zouden veranderen. Zolang je niet ECHT iets doet en alleen maar klaagt, doen ze gewoon verder.

Vlaanderen kan leven met wat we hebben/krijgen. Brussel daarentegen heeft geld nodig. Wel, 500 miljoen is VEEL geld, en het zou art 35 én getrouwheid aan de wet moeten kopen. En liefst nog de afschaffing van de baronieën ook.

Bart heeft NU genoeg goodwill getoond, tijd om zijn tanden te laten zien!
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 15 oktober 2010, 10:08   #85
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Moeten we dat onthouden als de N-VA volgende keer om onze stem komt vragen? Dat het maar om te spelen is en wat publiciteit te krijgen?

Ge hebt er waarschijnlijk geen idee van hoe ge de politiek perverteert met zo'n attitude. Voor mezelf sprekend, bevestig ik u in elk geval: aan een CVP-plus heb ik niet de minste boodschap.
Oud 15 oktober 2010, 10:36   #86
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Bij deze zou ik dan toch eens willen aankaarten wat op het strooibiljet van Dirupo stond.
Staat dat ergens online?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 15 oktober 2010, 10:43   #87
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Beste fcal,

Dirupo gebruikte dit strooibiljet om te laten zien wat er wel allemaal op tafel lag, en wat de Vlamingen zomaar aan hun neus lieten voorbijgaan. Raar genoeg misschien heb ik een totaal andere indruk van dat lijstje. Voor mij is dat lijstje een horrorlijst. Uitbreiding van Brussel tot bijna heel Vlaams Brabant? Zeggenschap op Vlaams grondgebied voor de Franstaligen (wegen naar Brussel)? En dit zijn maar enkele voorbeelden...

Ik begrijp dat er nog niks getekend was, en dat Bart dit niet zomaar zou tekenen, maar het verontrust mij dat Dirupo denkt dit te kunnen behalen in ruil voor de schamele dingen die er in ons voordeel op stonden. Hopelijk komt er nooit zulk een soort akkoord. Ook niet met de MR. Vlaanderen mag geen centimeter grond of zeggenschap erover meer toestaan. Het zou iedereen terug naar het VB jagen.

Hoe groot ook de "toegevingen" in de staatshervorming, Brussel of de federale versterken is taboe. Voor mij is het simpel. Willen ze 500 miljoen krijgen voor Brussel, dan zullen ze een en ander moeten toegeven, en NIET het omgekeerde, zoals minder Nederlands in Brussel. Zelfs hoog tijd dat de overtredingen van de taalwet op juridisch vlak worden aangeklaagd. Het is de enige manier opdat ze zouden veranderen. Zolang je niet ECHT iets doet en alleen maar klaagt, doen ze gewoon verder.

Vlaanderen kan leven met wat we hebben/krijgen. Brussel daarentegen heeft geld nodig. Wel, 500 miljoen is VEEL geld, en het zou art 35 én getrouwheid aan de wet moeten kopen. En liefst nog de afschaffing van de baronieën ook.

Bart heeft NU genoeg goodwill getoond, tijd om zijn tanden te laten zien!
²
Anna List is offline  
Oud 15 oktober 2010, 11:24   #88
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Hij wilt het niet snappen. Er is al 50 keer aangehaald dat een agendering van BHV deze week tot demonisering en mogelijk zelfs isolatie zou leiden.
Door dat telkens ijskoud te negeren laat die duidelijk merken dat die het niet wl snappen.
Want nu wordt N-VA niet gedemoniseerd en probeert men hen niet te isoleren ?
Lees eens wat Armand De Decker net komt te zeggen. (In uw krant naar keuze vind je dat wel)
Zucht is nu online  
Oud 15 oktober 2010, 11:27   #89
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Staat dat ergens online?
Eh, in diverse draden staat het neergeschreven wat hij publiceerde. Ga een paar weken terug hier eens zoeken
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 15 oktober 2010, 12:17   #90
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
De aard van de fout is dat De Wever en het N-VA door de knieën zijn gegaan voor het Belgisch Franstalig regime, uw roi en zijn maat Di Rupo op kop, en op die wijze nog maar eens aan de Franstaligen en aan het regime duidelijk gemaakt hebben dat Vlamingen (ja, zelfs Vlaams-nationalisten) uiteindelijk altijd bijdraaien als je ze een beetje onder druk zet.
Jaja, we zijn zoetjesaan op de hoogte van het feit dat Bartje moet hangen. Maar ik zou eens graag vernemen wat jullie alternatief is (met jullie bedoel ik de échte nationalisten, niet de softies die deze omschrijving niet verdienen). Ik kan er een paar bedenken :

- nieuwe verkiezingen met de stille hoop dat de N-VA zal gehalveerd worden -

- een regering van nationale eenheid waarbij de N-VA aan de kant gezet wordt -

- de huidige regering laten aanmodderen die in feite vleugellam is -

- de onafhankelijkheid van Vlaanderen éénzijdig uitroepen in het Vlaams parlement.

Ik laat het aan je onmetelijke wijsheid over aanvullingen te doen.

Tenslotte en voor de goede orde : het is de N-VA (de Nieuw-Vlaamse Alliantie).
robert t is offline  
Oud 15 oktober 2010, 12:23   #91
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Jaja, we zijn zoetjesaan op de hoogte van het feit dat Bartje moet hangen. Maar ik zou eens graag vernemen wat jullie alternatief is (met jullie bedoel ik de échte nationalisten, niet de softies die deze omschrijving niet verdienen). Ik kan er een paar bedenken :

- de onafhankelijkheid van Vlaanderen éénzijdig uitroepen in het Vlaams parlement.

ik dacht erder aan nieuwe verkiezingen en N-VA + 5 % eigenlijk ...

(al dan niet voorafgegaan door een regering met vlaamse minderheid of van nationale eenheid... maar dan zal het eerder +10% worden )

: pom: en toch considereer ik mezelf als échte nationalist ... zit ik nu ni goe bij de N-VA of wat ???

dit gestook heeft toch geen zin, robert ?

Laatst gewijzigd door Anna List : 15 oktober 2010 om 12:24.
Anna List is offline  
Oud 15 oktober 2010, 12:31   #92
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Want nu wordt N-VA niet gedemoniseerd en probeert men hen niet te isoleren ?
Lees eens wat Armand De Decker net komt te zeggen. (In uw krant naar keuze vind je dat wel)
't is dat. 't heeft geen zin om als nva continu een schapenvacht te dragen. Afwerpen dat ding en uitkomen voor de inborst: Vlaanderen vrij!

Niemand moet zich hier illusies maken; het nva partijprogramma is een gevaar voor de Franstalige politieke kaste derhalve zal deze dat programma bestrijden. Nutteloos dus dat de nva zich in wil houden om de Franstalingen niet voor het hoofd te stoten... de reactie van de franstaligen is net hetzelfde.
Oud 15 oktober 2010, 12:31   #93
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Bon, na rijp beraad heb ik besloten om Franstalig te worden. 't zal even wennen zijn, maar ik heb vandaag al mijn komisjes gedaan in 't Frans zie, ging heel vlotjes hier in de noordrand.
Nu weet ik me gesteund door 100% van mijn nieuwe communauté om de rand mee te verfransen. We zich inzet voor 't behoud van het Vlaams karakter daarentegen moet voortdurend met de eigen gemeenschap in polemiek gaan. Een mens wordt dat moe hé. Hopelijk komen er nu snel nieuwe verkiezingen want ik popel om ook eens voor Ockelinckx en Milquet te kunnen stemmen.
Zucht is nu online  
Oud 15 oktober 2010, 12:54   #94
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:

Als ik al over een onmetelijke wijsheid zou beschikken (quod non), zou ik ze in deze niet eens nodig hebben : mijn twee hersencellen volstaan om te beseffen wat er gaande is.

Ik meen overigens dat het “alternatief” zeer duidelijk is : rechtlijnig zijn en blijven, en uw roi of Di Rupo niet laten bepalen wat (+ wanneer) je als partij in het parlement al dan niet mag stemmen of goedkeuren. En het niet in de broek doen voor wat een volgehouden rechtlijnige houding eventueel zou kunnen teweegbrengen.

Daarbij vergeleken is de vraag of het “de” of “het” N-VA moet zijn van iets minder belang, zo lijkt het mij. Nu goed, het Nederlands mag dan wel slechts mijn derde taal zijn, en ik mag dan wel mijn best doen om ze een beetje aanvaardbaar te gebruiken, maar aan al degenen die ik door het begaan dezer zware taalfout mogelijks heb gegriefd bied ik graag mijn excuses aan.
Gwylan is offline  
Oud 15 oktober 2010, 12:56   #95
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
: pom: en toch considereer ik mezelf als échte nationalist ... zit ik nu ni goe bij de N-VA of wat ???
Wie het schoentje past trekke het aan. Ik bedoel jou niet, jij hebt de N-VA niet echt aangevallen de laatste tijd, alhoewel ik er niet uitraak wat je in feite bent. Ik veronderstel "een échte nationalist" maar in feite geen partijman. Ook goed.
Citaat:
dit gestook heeft toch geen zin, robert ?
Wablief? Is gans deze discussie mijn fout? Sommigen hebben hier een onvoorstelbare draai gemaakt van 180 ° en ik krijg de schuld. Een beetje ernstig blijven hé.
robert t is offline  
Oud 15 oktober 2010, 13:07   #96
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
.......Wablief? Is gans deze discussie mijn fout? Sommigen hebben hier een onvoorstelbare draai gemaakt van 180 ° en ik krijg de schuld. Een beetje ernstig blijven hé.
Correctie : « sommigen » zijn qua fundamentele visie blijven staan waar ze stonden. De Wever en zijn (het of de) N-VA hebben een onvoorstelbare bocht gemaakt van 180°.
Gwylan is offline  
Oud 15 oktober 2010, 13:07   #97
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie het schoentje past trekke het aan. Ik bedoel jou niet, jij hebt de N-VA niet echt aangevallen de laatste tijd, alhoewel ik er niet uitraak wat je in feite bent. Ik veronderstel "een échte nationalist" maar in feite geen partijman. Ook goed.
Wablief? Is gans deze discussie mijn fout? Sommigen hebben hier een onvoorstelbare draai gemaakt van 180 ° en ik krijg de schuld. Een beetje ernstig blijven hé.
moet toegeven, ben niet de hele draad terug gaan lezen, dus dat laatste ... kan goed zijn.

hoezo geen partijman ? mijn betaling is gebeurd, heb mijn lidkaart besteld toen Bart de stekker uittrok ...

dus die kaart zou onderweg moeten zijn.

en die hou ik klaar om terug te sturen van zodra hij zotte toegevingen begint te doen !
Anna List is offline  
Oud 15 oktober 2010, 13:15   #98
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
moet toegeven, ben niet de hele draad terug gaan lezen, dus dat laatste ... kan goed zijn.

hoezo geen partijman ? mijn betaling is gebeurd, heb mijn lidkaart besteld toen Bart de stekker uittrok ...

dus die kaart zou onderweg moeten zijn.

en die hou ik klaar om terug te sturen van zodra hij zotte toegevingen begint te doen !
hou die dan toch minstens bij tot na het congres om tegen te stemmen

Akkoord gaan met wat op tafel ligt+50% fiscale autonomie is al een gi-gantische toegeving t.o.v. hun programma.
sjarel is offline  
Oud 15 oktober 2010, 13:17   #99
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Bon, na rijp beraad heb ik besloten om Franstalig te worden. 't zal even wennen zijn, maar ik heb vandaag al mijn komisjes gedaan in 't Frans zie, ging heel vlotjes hier in de noordrand.
Nu weet ik me gesteund door 100% van mijn nieuwe communauté om de rand mee te verfransen. We zich inzet voor 't behoud van het Vlaams karakter daarentegen moet voortdurend met de eigen gemeenschap in polemiek gaan. Een mens wordt dat moe hé. Hopelijk komen er nu snel nieuwe verkiezingen want ik popel om ook eens voor Ockelinckx en Milquet te kunnen stemmen.
Ik begrijp je
EddyBal is offline  
Oud 15 oktober 2010, 13:21   #100
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
hou die dan toch minstens bij tot na het congres om tegen te stemmen

Akkoord gaan met wat op tafel ligt+50% fiscale autonomie is al een gi-gantische toegeving t.o.v. hun programma.
Volgens uw Franstaligen (o.a. Reynders) ligt ook de uitbreiding van Brussel op tafel. Dacht u daar dan mee akkoord te gaan ?
Gwylan is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be