![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Eenmaal mensen eens in Duitsland gaan rondrijden, stel je vast dat het BMW/Andere zware bakken hoeveelheid, merkelijk hoger ligt in dat gebied. En het is niet omdat de Duitsers "arrogantere BMW" rijders zijn. Maar het heeft veel te maken met de wegen. Als je op de autobahn blijft, dan valt het vaak nog mee ( hellingshoek ), maar als op secundaire wegen moet rijden, heb je vaak heel wat bochten/hellingshoek toestanden. Rij eens rond met een 20 jaar oude Toyota met 88Pk. Neem maar van mij aan, dat je enorm vaak moet gaan terugkoppelen naar een lagere "vites". Iemand dat gewoon is in Vlaanderen gans zijn leven te rijden, moet ook effen slikken. En het rij patroon aanpassen. Nu, paar weken geleden nog in Duitsland geweest, en mijn vaststelling was, dat nogal vaak de bumperklevers die waren met lichte! auto's. Erger nog, verschillende ***** bumperklevers bleken dan nog wel Belgen te zijn ( kan je ofcourse enkel zien wanneer ze je inhaalde, en eindelijk hun nummerplaat kon zien ![]() Mijn persoonlijk mening is, dat als je in Duitsland woont, dat je een deftigere auto nodig hebt, dan een "Toyota met 88pk". Of je moet in een stadje wonen, en nooit meer dan een km afleggen. In mijn mening, is een zwaardere bmw/audi/... actueel een geschikt voertuig voor daar rond te rijden. In Vlaanderen is het idd ene beetje overkill. De vaststelling dat mensen agressief reageren ( in België ) op BMW's enz, is idd juist. Als je op de snelweg rijd op de linker baan, en je ziet een sneller wagen aankomen, dan ga je gewoon uit de weg. Maar veel mensen nestelen zich op die linker baan, alsof hun leven er vanaf hangt, met als gevolg, dat men dan idd een BMW/Audi/... krijgt, die gaat bumper kleven. Dik contrast met Duitsland. Bij de meeste mensen daar is het enorm meer in geprogrammeerd om naar rechts te gaan, zodra een sneller voertuig zich voordoet op de linker baan ( achter hun dus ). Als je auto's wilt waar over het algemeen slechtere rijgedrag mee wordt uitgehaald, moet je de GTI's, en dat soort auto's in het oog houden. Relatief lichte auto's, met te zware motor voor het framework, vaak gecombineerd met jonge onervaren bestuurders. Datzelfde merkte ik ook in Duitsland vaak. Op secundaire wegen, met enorm scherpe bochten ( dat je niet veel ziet in Vlaanderen ), had je vaak van die driftkikkers met GTI's en dat type auto's dat op je bumper zaten. En dan is het leuk om vast te stellen, dat 1/3 een "Belg" was. Ik herinner me soms op het feit, dat Belgen een slechte reputatie hebben bij buitenlands chauffeurs, op gebied van gedrag op de baan. En om eerlijk te zijn, we Belgen zijn vaak te agressieve rijders. En soms enorm defensief hoe we reageren ( aka, iemand probeert in te halen, en al te vaak aanzien we het als een uitdaging, of als agressief gedrag van de andere bestuurder ( zelf als die die intentie niet had )). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Vandaag kan iedere nitwit met een superauto rijden en ergens is dat wel spijtig.
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het verschil tussen die zwaardere merken zoals bmw/audi en dergelijke en tussen die zeer lichte auto's is dat je met die zwaardere makkelijk 170 km per uur doet op een zeer comfortabele manier (en soms niet eens in de gaten hebt trouwens), en met die lichte wagentjes je het zweet met een zakdoekje van je voorhoofd aan het wrijven bent als je even snel rijdt.
![]() |
#84 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Oudere 911 (voor ca. ´88 G-model) hadden wel een specifiek weggedrag (vooral op niet-droge weg), best minstens één serieuze Fahrsicherheitstraining (2 dagen) doen vooraleer men die bak onder de knie had/heeft in grenssituaties (ik had er 2 nodig ![]() Na ´88 (964) zijn de 911 meer onderstuur afgesteld zodat het grensbereik ruimer was en zich geleidelijker aankondigde, zodat niet elk foutje onmidddellijk bestraft werd met een slip (achterwerk breekt plotseling te fel uit). Zelf uitgetest. ![]() 911/G-model: http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche...2.80.931989.29 911/ 964: Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 17 oktober 2010 om 23:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Echter ook bij vele middenklassers zie je arrogant, gefrusteerd en vooral onverantwoord gedrag. Vaak voelen mensen zich onkwetsbaar. Een klein percentage kan effectief wel rijden maar vegeet gemakkelijkheidshalve vaak dat er nog medemensen zijn en zwakkere weggebruikers waar rekening met gehouden dient te worden. De rest denkt vaak dat ze dat kunnen en doen eigenlijk alleen maar gevaarlijk onverantwoord. En zo simpel is dat, verbloemen of goedpraten is feitelijk niet aan de orde. En de oplossing is eigenlijk vrij eenvoudig he; zelfdiscipline en verantwoordelijkheidszin. Houd je famillie, partner, kind of andere naasten in het achterhoofd; kun je in het reine zijn met jezelf en je geweten als jij iemand daarvan zou doodrijden door jouw "superieur" gevoel en rijgedrag of anderen zoiets aandoet?! Hoe reageer jij als laatstgenoemden door zulk iemand dood of kreupel gereden wordt?!
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
("begin bij jezelf" geldt uiteraard ook voor de verantwoordelijken die de weginfra aanleggen) 1 vb Plaats: op de de Zeebruggelaan tussen Blankenberge en Zeebrugge. 3 dubbele chicanes op een stuk van ca 2 km voor verkeer uit beide richtingen, dit is eigenlijk een hoofdverbindingsweg tussen Blankenberge (N371) en Zeebrugge (N31) (alternatief (drukke) Kustlaan N34): tussen Zeebruggelaan 156 en 172, 3 dubbele chicanes te zien bij inzoomen "Normaal" 70 kmh-limiet aan de chicanes, dan eigenlijk weer 90 kmh-, maar niet altijd... soms 90 kmh- aangezien... het kruispunt met de zijweg (zie 2e foto ![]() Ik tel 3 boerderijen en 2 woonhuizen op die 2 km, met lange uitritten dus ver van die brede voorrangsweg. Duidelijk buiten de bebouwde kom, geen lintbebouwing. Zeer ruim gescheiden fietspaden. overdag: 1e dubbele chicane ![]() 2e dubbele chicane ![]() 3e dubbele chicane: geen foto maar idem. zo zien de 3 conflictpunten er ´s nachts uit, extra verlicht met autolichten: Die "pijlplaten" zelf hebben geen reflectoren hé. Verwittigingsborden ook onverlicht. ![]() verantwoordelijkheidszin...
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 oktober 2010 om 19:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Los daarvan en on topic vind ik dat het gewoon een bepaald type mensen is dat aggressief rijdt en velen daarvan hebben idd één van de big three maar de lichte bestelwagens van kmo's spannen in België wat mij betreft toch wel de kroon, er werd zelfs al nagedacht voor een aparte snelheidsregeling met betrekking tot die doodrijders, dan is het erg....
![]() |
![]() |
#88 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Wat alleen maar in België voorkomt : een auto die links afslaat en dan zodanig de bocht afsnijdt dat die bijna de neus meeheeft van de wagen die op het rechterrijvak in kwestie staat. is er dan niemand die nog weet hoe hij een bocht moet nemen? Er bestaan nog andere manieren dan afsnijden hoor! Of een kruispunt dat eivol zit toch nog oprijden omdat-ie nu éénmaal groen heeft en dat daardoor het hele kruispunt compleet opgestopt raakt is zijn zaak niet want HIJ HEEFT GROEN GVD!
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enkele uitzonderingen zijn er. Is er Duitse concurrentie voor de Lotus Elise ? http://www.youtube.com/watch?v=AmPjzeZFgtQ Is wel geen auto voor ´big´ J. Clarkson, en leren ermee rijden moet hij ook nog. Aja, nu nog weten wie van die 3000 modale Britten (van het onderzoek) naar Top Gear kijken... ![]() nakomertje, met deze ´Britse auto´ kon járenlang geen andere auto concurreren, en nu eigenlijk met veel moeite... (wel BMW motor) http://nl.wikipedia.org/wiki/McLaren_F1_(auto)
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 18 oktober 2010 om 20:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Burger
|
![]() Perfect voorbeeld van Belgische wegen "kwaliteit".
* Verouderde banen of ronduit gevaarlijk patch werk banen, dat een dozijn keren gerepareerd waren. * Onnodige verkeer remmers die eerder gevaarlijk zijn dan wat anders. Of puur bedoelt om echt ongevallen te veroorzaken. Ik weet in Zemst/Weerde, dat men vroeger zo DOM was, om vlak achter een brug ( die hoger lag dan de straat ), er direct! achter, een vermaling te maken, dat de 2 banen ( in tegenovergestelde richting ), op 1! baanvak in het midden bracht. Gevolg was, de auto bestuurder kwam aangereden, en zag deze situatie niet door de hogere brug. Hebben dozijnen auto's tegen gereden. Heeft jaren geduurd eer ze het aangepast hebben ( door de boel 100m verder te zetten ). Kan nog dozijn andere opsommen dat gevaarlijk zijn, en 100de dat echt onnodig zijn. * Slechte wegmarkeringen of vervaagde markeringen * Overbodige signalisatie of te weinig signalisatie. Over het algemeen, is het een feit dat België zoveel borden heeft, dat niemand nog de moeite doet om deze te bekijken. Je moet meer naast de baan kijken, dan erop, als je wettelijk in orde wenst te rijden. * Tegenwoordig is het ook al 30km/uur gemeengoed aan het worden. Wat zogezegd enkel voor scholen was, heb ik al opgemerkt in heel wat stukken weg, waar geen enkel school is. Of nog beter: U verlaat zone 30km/uur, en dan vraag je je af? Waar was het begin bord. Nog nooit gezien waar het was, en ik let er met opzet op *lol* Om even een tegenbeeld te geven van Duitsland ( Eifel streek ): Foto van een verkoper, maar deze illustreerde het beeld perfect: ![]() * Banen signalisatie beperkt zich tot het puur noodzakelijke. Neem het aan als belg, is het een verademing niet om de 5m een bord te moeten bekijken. * Verkeer remmers / Rond punten: Op 700Km te rijden tijdens men laatste vakantie ( en heel wat steden gedaan ), heb ik er ... 3 of zo gezien? Waarvan alle 3 in drukke steden, om het verkeer in betere banen te leiden. * Baan markeringen 99% van de tijd, zeer zichtbaar ( lekker wit ), en correct! Hoe vaak dat je voor krijgt dat lang rechts de "geen voorrang driehoekjes" niet meer zichtbaar zijn, of gewoon niet aanwezig zijn, terwijl men rijd op een hoofdbaan! In Duitsland kan je je bijna niet vergissen, want de doorbroken streep, is letterlijk overal aanwezig. * Banen ... Is een reden dat de Duitse Autobahn, veel beter is. Dubbel zo dik als hier, betere kwaliteit bedekking. Ze sturen pvd zelf kuis ploegen op de baan, om de banen van vuil ( steentjes enz ) te ontdoen. Hoe vaak dat ik de stenen niet op mijn auto ruit hoor knallen hier in België ![]() Kan zo nog effen verder gaan... Ik vraag me al lang af, waar al dat geld naartoe gaat, dat je betaald op je jaarlijks ( duurder dan Duitsland ) auto belasting, en hogere taksen ( dan zelf Duitsland ) op de benzine! Valt op dat er geld besteed word aan zaken die niets te maken hebben met de snelweg. En ergste van al is. Ze gaan de boel repareren... En hoe doet men het? Schraap de bovenlaag weg, zet nieuwe, en probleem opgelost?!! Wtf... belachelijk. De onderlaag van de banen is gewoon te licht voor het vervoer dat er op rijd. De bovenlaag vernieuwen is gewoon typische Belgische, de symptomen aanpakken door een plakkertje, maar niet de reden van de ziekte oplossen. Of soms van die zotten toestanden. Breek baan a open, alle verkeer strop... En dan ... doe je gedurende weken of MAANDEN! niets meer aan die baan ( en laat men al het verkeer op die ene nood baan rijden ). En dan terwijl smijt men baan b open ( andere werken ) wat een vluchtweg is voor het verkeer dat baan a probeert te omzeilen. Gevolg dat alles vastloopt in leuke dagelijkse files. En werken dat een paar dagen moesten duren, veroorzaken maanden files. België ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De laatste keer dat ik bij de garagist was, stond daar een oude man, pas gepensioneerde fruitboer, die heel zijn leven met zijn express, en zijn tractor gereden had voor het werk. Hij had zich de laatste nieuwe Mercedes Turbo gekocht en kende de helft van de mogelijkheden niet, al die knopkes, " t'is precies een vliegtuig " zei hij ![]() Maar alle Mercedes bestuurders zijn zo niet, je hebt ook " jongeren " met hun zakken vol bankbiljetten, die met een coupé rondrijden bvb, en autochtone fils-�*-papa's, die er één krijgen van hun ouders om naar school te gaan. Maar echt Mercedes gerelateerd is dat niet, het is hetzelfde voor alle prestigieuze, dure merken. Auto's zijn dan ook voor zeer velen een statussymbool. Waar ik persoonlijk een hekel aan heb, zijn bestuurders van enorme 4x4, die dan midden in de stad wonen en nooit een moeilijk terrein opgaan met hun monsterachtige bak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Eigenlijk zouden alle voertuigen geblokkeerd moeten worden op 100 per uur, dat is al rap genoeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Banneling
|
![]() Die mag men onmiddellijk hun rijbewijs afpakken levenslang, en een maand of zes in de bak steken. Als er geen gewonden zijn , want anders moet de rekening oplopen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |