![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Daarnaast bestaat het recht op vrije nieuwsgaring. Agenten hebben niet het recht om journalisten te hinderen in de uitvoering van hun beroep, zeker niet als het gaat om erkende beroepsjournalisten die zich als dusdanig kunnen legitimeren. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Probeer zo je werk maar eens uit te voeren. Je moet als arrestant gewoon wild om je heen schoppen en zo de politie tot dwang dwingen. Er moet dan maar één journalist zijn en je krijgt een hopeloos eenzijdig verhaal waar je als politie sowieso bij verliest. Zeker wanneer die journalist een antigezagsjournalist is zoals er zoveel zijn (waarmee ik niet wil zeggen dat de journalist in kwestie dat is, ik ken de man namelijk niet). Gelukkig zijn er nog mechanismen om die oneerlijkheid te corrigeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat voor u en mij geldt, geldt niet voor de koning of een politie-agent. Dat wordt bij wet zo geregeld. Als ze hun taak uitvoeren, wòrden zij de staat, ze zijn dan niet langer een individu. Dat zijn ze alleen nog in hun vrije tijd. Citaat:
De wetgever maakt dus een afweging tussen het recht op privacy en de persvrijheid. Ik vind het logisch dat persvrijheid overweegt: we hebben allemaal het recht om geïnformeerd te worden dus moeten journalisten het recht hebben ons te informeren. Een politie-agent die zijn privacy belangrijker vindt dan dat recht, hoort niet thuis bij de politie. Je kan het vergelijken met je eigen portretrecht. Niemand heeft het recht jou zomaar te fotograferen en je mag altijd verzet aantekenen tegen het gebruik van je afbeelding. Maar als je naar een betoging, manifestatie of actie gaat, dan verlies je dat recht (op dat moment); je wordt een manifestant, omdat een manifestatie als doel heeft een mening in groep duidelijk te maken. Je bent er om je visie duidelijk te maken en je wenst daarbij (via de pers) de aandacht van anderen te trekken. Je kan niet enerzijds op straat komen en zeggen 'wij willen aandacht' en dan zeggen 'ik wil wil die aandacht niet'. Het ene is met het andere in tegenspraak. Citaat:
Overigens gaat het doorgaans om een algemeen beeld waarbij identificatie van één bepaalde agent niet vooropstaat, wel een beeld van de politie als instituut. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind eer dat men de oorzaken, waarom de flikken vrezen dat hun vrouwen en kinderen lastig gevallen zouden worden, moeten weggenomen worden. Straks ga je nog zeggen dat als een familie Flodder in je dorp de wijkagent gaat viseren, omdat die wijkagent een verkeersboete moet komen betekenen, dat die wijkagent maar een masker moet opzetten.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Staatssecretaris
|
![]() Iedere politieagent weet dat je hele zaak staat of valt met het proces-verbaal. Dat is de basis voor de verdediging van een politieagent. Een agent is beëdigd en wordt geacht niet te liegen. Het is aan de tegenpartij om het tegendeel aan te tonen aan de hand van bewijzen, getuigenissen,... Krijgt die persoon gelijk dan wordt de agent zelfs nog zwaarder gestraft omdat hij gelogen heeft in zijn PV.
Als we zomaar politieagenten zouden kunnen aanpakken op basis van beelden en getuigenissen, dan zou het helemaal te gek voor woorden worden. Dan zou geen enkele agent nog iets doen... |
![]() |
![]() |