Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2010, 10:18   #81
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
dat klopt pertinent niet.

een van de grote problemen van onze huidige arbeidsmarkt is dat we in België leven in een maatschappij waar er een grote nood is aan hooggeschoolden.
De scholingsgraad is enorm belangrijk. Alle goedkope ongeschoolde en laaggeschoolde jobs worden meer en meer uitbesteed aan lage-loonlanden. Dat wordt nergens zo pijnlijk duidelijk als in Brussel.

Brussel is een plek waar tegelijk een gigantisch groot aanbod aan jobs is en er een torenhoge werkloosheid is. De verklaring ligt in het feit dat de jobs in Brussel bovengemiddeld voor hooggeschoolde kantoorwerknemers zijn, terwijl de bevolking bovengemiddeld laaggeschoold is. Je zit met een overtal aan ongeschoolde Brusselse arbeiders waar niemand op zit te wachten.

De files naar Brussel worden (deels) verklaard door het feit dat er werknemers nu eenmaal wel 'van buiten' moeten geïmporteerd worden om de vacatures in te vullen, want de Brusselaars zelf zijn te laaggeschoold om in aanmerking te komen voor het aanbod dat er wel degelijk is.

Wie in België geen goede scholing heeft, heeft een probleem.
1)Waarom is er een concentratie van werkgelegenheid voor hoogopgeleiden in Brussel?
2)Waarom wonen hoogopgeleiden niet in Brussel?

Antwoord op 1: Langs de ene kant werken er veel ambtenaren in Brussel. Die zijn daar gelocaliseerd omdat Brussel de hoofdstad is. Die lokalisatie is eigenlijk gewoon gebaseerd op politieke willekeur. Langs de andere kant zijn er ook veel privé bedrijven in Brussel omdat concentratie in een bepaalde geografische plaats bepaalde voordelen biedt.

Antwoord op 2: Ze willen gewoon niet. Mensen hebben graag een huis met een tuin in een veilige, rustige buurt. Hoogopgeleiden zijn degenen die dit kunnen betalen. Dus eens je Brusselaar opleidt, dan verhuist hij gewoon naar de rand om in een mooi huis te wonen en te pendelen. In zijn plaats komt er dan weer een laag opgeleide in Brussel wonen. En die laagopgeleide gaat ge niet kunnen scholen, want niet iedereen heeft het talent om ingenieur te worden.

Het fileprobleem gaat ge echt niet oplossen door mensen op te leiden, want opleiding is het probleem niet.

Laatst gewijzigd door Bebob : 16 november 2010 om 10:19.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 10:41   #82
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door openeye Bekijk bericht
Is irrelevant. De staat leent het van een privebank, de leerkracht geloofde mij niet, dus kreeg ik strafstudie. Daar gaat het om.
Ja, dat het onderwijs ondertussen van bedenkelijke kwaliteit is geworden is zeker. Dat komt misschien omdat we er te weinig voor betalen en omdat er teveel staatsinmenging is.

Citaat:
School is overrated.
In vele gevallen heb je gelijk, niet altijd hoor. Zoals het "bio" label overrated is. Maar degene die de verantwoordelijkheid van de beslissingsname heeft, die moet niet zorgen dat hij de goeie beslissing neemt, maar wel de beslissing neemt die volgens de gangbare normen verdedigbaar is. De HR gast die U moet aannemen, die wil niet noodzakelijk de meest bekwame aannemen, maar wel degene die hij kan aanprijzen en voor wie hij een exkuus heeft als blijkt dat het fout gaat. Dat is wat "nobody ever got fired for buying IBM" wil zeggen: ik koop waarschijnlijk veel te duur snertmateriaal, maar het is gangbaar om te stellen dat IBM goed materiaal is, ik heb dus een verdedigbare keuze gemaakt en als het verkeerd afloopt ben ik gedekt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 11:22   #83
openeye
Gouverneur

openeye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, dat het onderwijs ondertussen van bedenkelijke kwaliteit is geworden is zeker. Dat komt misschien omdat we er te weinig voor betalen en omdat er teveel staatsinmenging is.
We betalen al zowat 40% en meer aan belastingen? Wat wil je?

In vele gevallen heb je gelijk, niet altijd hoor. Zoals het "bio" label overrated is. Maar degene die de verantwoordelijkheid van de beslissingsname heeft, die moet niet zorgen dat hij de goeie beslissing neemt, maar wel de beslissing neemt die volgens de gangbare normen verdedigbaar is. De HR gast die U moet aannemen, die wil niet noodzakelijk de meest bekwame aannemen, maar wel degene die hij kan aanprijzen en voor wie hij een exkuus heeft als blijkt dat het fout gaat. Dat is wat "nobody ever got fired for buying IBM" wil zeggen: ik koop waarschijnlijk veel te duur snertmateriaal, maar het is gangbaar om te stellen dat IBM goed materiaal is, ik heb dus een verdedigbare keuze gemaakt en als het verkeerd afloopt ben ik gedekt.
Klopt, dus in feite zijn mensen, zoals ik al een paar keer gezegt, niet meer dan een product in deze wegwerp maatschappij.
openeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 12:23   #84
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt, dus in feite zijn mensen, zoals ik al een paar keer gezegt, niet meer dan een product in deze wegwerp maatschappij.
Noem dat zo als je dat wil, maar dat is gewoon omdat dat onze eigen manier is om elkaar te beschouwen. Homo homini lupus of zoiets he. Niet dat daar iets mis mee is. Het is gewoon zo.
Oud 16 november 2010, 13:12   #85
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar de Franse internationale scholen is eveneens staatsinmenging, en daar kan kwaliteit blijkbaar wel, zelfs beter als duurdere private scholen. Dus is het niet zozeer een kwestie van staat of privé maar van het systeem dat gebruikt wordt.

Nu ik wil me wel nuanceren mbt 1 ding. Ik vernam vandaag dat mijn dochter die op het punt staat af te studeren in een jaar samen met 47 anderen op het eerste jaar middelbaar met iets meer dan 100 zat. Ongeveer de helft van die afvallers is weggegaan om academische redenen kan geschat worden. Dit is een normale situatie die zich jaar na jaar herhaalt. Er is dus wel een selectie op die publieke school zou je kunnen zeggen. (Grappig is dat die afvallers dan meestal naar private scholen gaan, alwaar het gemakkelijker is...leerlingenaantal weet je wel)

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 november 2010 om 13:17.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 13:52   #86
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Maar de Franse internationale scholen is eveneens staatsinmenging, en daar kan kwaliteit blijkbaar wel, zelfs beter als duurdere private scholen. Dus is het niet zozeer een kwestie van staat of privé maar van het systeem dat gebruikt wordt.
Met 'staatsinmenging' bedoel ik niet wie het betaalt, maar wie er zijn ideologische inmenging in heeft. En er is echt een heel groot verschil tussen die internationale scholen en de "normale" scholen in Frankrijk. De "staat" (enfin, de ideologie opgelegd door de staat) heeft een onderwijs systeem gebouwd dat niet streeft naar kwaliteitsonderwijs van de begaafden, maar wel naar het trachten een goed gevoel te verkopen gedurende een tijdje aan de "zwaksten".
De internationale scholen zijn daarvan totaal vrijgesteld, die volgen de nationale programma's niet, die moeten maar 1 ding doen: hun "klanten" tevreden stellen, en die klanten zijn meestal een vrij veeleisende elite. Het zijn ook fel begeerde postjes (3 x het normale loon + een ganse hoop voordelen), zodat men de keus heeft in het personeel. Voldoe je niet, dan zit je op het eerste vliegtuig naar Parijs terug en mag je voor een 3 keer lager loon je verhaaltje gaan doen in de Parijse banlieu. Je hebt de kinderen van de franse ambassadeur en dergelijke in de klas, dus beter geen fratsen uithalen en zorgen dat de kleine van monsieur zijne concours haalt, he anders neemt monsieur of madame zijn of haren telefon en uw biljetje ligt gereed. Kwaliteit, werken, niveau is dus van zelfsprekend. Maar ALS je presteert dan ben je ook goed gezien in "belangrijke" sferen, en een promotie tot inspecteur of zo, of tot directeur van een belangrijke school zit er dan wel in. Ons kent ons.

Daarentegen, de situatie is radikaal het omgekeerde wanneer Tartenpion zijn lessen wiskunde geeft in een school lambda in Frankrijk. Daar is je loon maar matig, en of je nu presteert of niet, daar kijkt geen kat naar om. Wel geen heisa maken als ze nu en dan eens een ei naar je kop gooien of zo. De kwaliteit van uw wiskunde, dat maakt niks uit, en het is wel het laatste wat ergens een invloed zal hebben in uw carriere. Dat ei, dat wel.

De inspecteurs die zich graag willen laten zien bij de minister (kwestie van inspecteur generaal te worden, of inspecteur in 't buitenland of zo) die moeten niet met onpopulaire wiskunde afkomen, maar wel met dingen die electoraal/budgettair en ideologisch spectakel kunnen leveren, de tijd van een verkiezing of zo. De kwaliteit van uwe wiskunde, weeral niet van belang.
Oud 16 november 2010, 14:03   #87
openeye
Gouverneur

openeye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is gewoon zo.
Voila, we zijn bij een belangrijk punt, denk eens na waarom dat zo is.
openeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 14:12   #88
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voila, we zijn bij een belangrijk punt, denk eens na waarom dat zo is.
Omdat we meer aan ons eigen voordeel denken dan aan dat van een ander, en als puntje bij paaltje komt, de andere den boom in kan.

En de FUNDAMENTELE reden waarom dat zo is, komt van het feit dat we aangename en onaangename subjectieve ervaringen hebben. Op mijn teen kloppen doet mij veel meer zeer dan op jouw teen kloppen. Als ik dus mag kiezen, is die keuze rap gemaakt: ik verkies dat ze op jouw teen kloppen. Dat doet mij minder zeer.
Ikke een pint drinken of gij een pint drinken, ik heb meer genot van mijn pint dan dat ik genot heb van jij die jouw pint drinkt. Als ik dus moet kiezen tussen ik een pint, of gij een pint, dan verkies ik mijn pint.

En mijn lijstje is HEEL LANG.

Helemaal op 't einde van mijn lijstje staat ook zelfs nog wat leedvermaak: ik vind het ergens plezant dat ik heb beter heb dan jij. Dat streelt mijn ego. Ik vind het dus ergens positief dat er veel armen zijn. Zo is mijn ego gestreeld.

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 november 2010 om 14:14.
Oud 16 november 2010, 14:58   #89
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Een betere school is minder belangrijk voor later success dan je denkt. Als je maar leert lezen en schrijven en rekenen dan hangt de rest van je eigen persoonlijkheid af.
Mijn partner is maar 9 jaar naar school geweest, en toch verdient ze evenveel als ik, die tot mijn 25ste gestudeerd heb...
De "betere" school (lees: de "school met "beter volk") lijkt vooral belangrijk omwille vh sociaal netwerk dat je er kunt opbouwen.
School met kinderen uit begoede gezinnen=> sociaal netwerk met vnl. begoede mensen.
School met kinderen uit minder begoede gezinnen=> sociaal netwerk met vnl. minder begoede mensen.

Zonder "goed" sociaal netwerk moet je 't alléén van je kennis en capaciteiten hebben en dat is niet iedereen gegeven.

Verder is de "kwaliteit" van een school een momentopname van de leraars en leerlingen die er dat jaar zijn.
Drie jaar later kan dat compleet anders zijn.

Leraars komen hier (in België) allemaal uit kwaliteitsopleidingen en hebben eindtermen waaraan ze zich dienen te houden.

Sommige scholen beschikken over meer financiële middelen omdat ze extra facturen naar de ouders sturen (dikwijls torenhoog, ik zag er bij mijn collegas)
Goed voor fraaiere gebouwen en schoolreisjes.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 14:59   #90
kameleon
Minister

Standaard

Verkeerde topic. Om hier toch nog een nuttige post te maken, misschien staat het filmpje hier ergens al.

http://www.econoshock.be/2010/quanti...ing-explained/

Als Geert Noels het zelfs de moeite vindt....

Laatst gewijzigd door kameleon : 16 november 2010 om 15:01.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 15:08   #91
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De "betere" school (lees: de "school met "beter volk") lijkt vooral belangrijk omwille vh sociaal netwerk dat je er kunt opbouwen.
School met kinderen uit begoede gezinnen=> sociaal netwerk met vnl. begoede mensen.
School met kinderen uit minder begoede gezinnen=> sociaal netwerk met vnl. minder begoede mensen.

Zonder "goed" sociaal netwerk moet je 't alléén van je kennis en capaciteiten hebben en dat is niet iedereen gegeven.

Verder is de "kwaliteit" van een school een momentopname van de leraars en leerlingen die er dat jaar zijn.

Leraars komen hier (in België) allemaal uit kwaliteitsopleidingen en hebben eindtermen waaraan ze zich dienen te houden.

Sommige scholen beschikken over meer financiële middelen omdat ze extra facturen naar de ouders sturen (dikwijls torenhoog, ik zag er bij mijn collegas)
lol
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 15:11   #92
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:

²

Het is toch algemeen bekend hoe je aan een jobke bij de overheid geraakt.
Ik ken er zelf al zeker 5 in mijn vriendenkring.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 21:27   #93
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is voor een groot stuk waar. Bovendien is het vaak (zij het niet altijd) ook wel zo dat bij geselecteerd publiek het gemakkelijker is om goeie resultaten te boeken dan als je het moet doen met een "volkse" klas waar er een flink stuk leerlingen tussen zitten bij wie de minste vorm van opvoeding ontbreekt.
Oud 16 november 2010, 21:40   #94
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is voor een groot stuk waar. Bovendien is het vaak (zij het niet altijd) ook wel zo dat bij geselecteerd publiek het gemakkelijker is om goeie resultaten te boeken dan als je het moet doen met een "volkse" klas waar er een flink stuk leerlingen tussen zitten bij wie de minste vorm van opvoeding ontbreekt.
Patrick heeft dus in een volkse klas gezeten met als gevolg, hij zegt het hier zelf………..
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 21:49   #95
corse
Banneling

Standaard

Patrick vindt het normaal dat we nog 100 generaties na ons, mensen opgezadeld met de opslag van atoomafval die grondwater en milieu contamineren, met als gevolg massale kanker voor de volgende generaties!.
De minste vorm van opvoeding en verantwoordelijkheid ontbreekt hier duidelijk.
Oud 19 november 2010, 20:40   #96
corse
Banneling

Standaard

VS zijn nu officieel een bananenrepubliek:

De waardeloze vrijmeningsuiting.

Vrije meningsuiting is waardeloos wanneer er geen gevolg wordt gegeven aan de vrije mening, in deze vorm is vrije meningsuiting de meest subtiele vorm van dictatuur.

De kwaliteit van de vrije meningsuiting wordt bepaald door het gevolg dat aan de terechte vrije meningsuiting wordt gegeven.
We speken hier enkel over de democratische landen waar de vrije meningsuiting waardeloos is.
Ongeveer 100 miljoen mensen leven in de U.S.A onder de armoede grens, waarvan 40 miljoen hulpbehoevend zijn.
De concentraties van hulpbehoevenden bevinden zich grotendeels in de steden.
De schreeuw van deze 40 miljoen mensen wordt niet gehoord, deze arme mensen is hun vrije wil afgenomen.
Deze supermacht, het land van de dynamische vrije markt heeft geen plaats voor verliezers.
Naar schatting 20 miljoen van deze mensen leven terug van de natuur, van jacht en visvangst zoals 100 jaar terug.
Deze 20 miljoen mensen zijn geen deel van de U.S.A samenleving, velen zijn niet geregistreerd.
Van educatie, beschaving, opvoeding en scholen is geen sprake meer, een degeneratie van afvalligen.
Onder hen vele Indianen, Afro-Amerikanen en ook vele blanken, deze mensen zijn niet meer hulpbehoevend, ze leven terug zoals hun voorouders van de natuur, mensenverwildering kan in dit grote land waar plaats genoeg is.
De natuur, waar de mens een deel van is heeft zich hier terug hersteld, de drang naar zelfbehoud en het eergevoel van vele Indianen is te groot om deze vernedering van hulpbehoeftigheid te kunnen doorstaan.
In het huidige Rusland waar nu vrije markt economie heerst leven naar schatting 50 miljoen mensen terug van de natuur, van jacht en visvangst zoals 100 jaar terug, deze zijn zelfs niet meer hulpbehoevend, ook in dit grote land kan deze mensenverwildering.
Volgens ruwe schattingen zullen er in het jaar 2025 op onze totale planeet terug 3 miljard mensen van jacht en visvangst leven, deze primitieve levensvorm zal op onze planeet als normaal beschouwd worden.

Het oude Europa met zijn vangnetten voor arme en hulpbehoevenden is “het” voorbeeld voor onze totale planeet.

Mensenverwildering in al zijn vormen moet worden vermeden, dan pas kunnen we ons zelf menswaardig noemen.
Met alle kracht moet het oude Europa in de toekomst het voorbeeld blijven van gelijke rechten en gelijke kansen voor iedereen.
De politieke chirurgen die dit werk willen doen, zijn de grondleggers van onze toekomst, het nieuwe denken en de nieuwe wereld.
Europa kan deze etterende kanker nog verwijderen, laat ons hopen dat de terminale kanker van Amerika nog te behandelen is.
Hoe groter de kloof tussen rijk en arm, hoe hardnekkiger de rijken zich aan hun macht en rijkdom vastklampen en hoe minder kans de arme hebben om er bovenop te geraken, een altijd maar moeilijker te doorbreken vicieuze cirkel.
De politiek heeft als doel extreem slechte verdeling van geld en rijkdom in onze samenleving te verwerpen en deze extreem slechte verdeling zeker niet te promoten, scholen en universiteiten kunnen dit in hun programma opnemen.
Laten we onze Europese beschavingsvorm en samenleving hoogwaardig maken, en daarbij afzien van elke vorm van extremisme!!!
Dit is levenskwaliteit in zijn hoogste vorm, voor iedereen.
Oud 22 november 2010, 07:20   #97
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Patrick heeft dus in een volkse klas gezeten met als gevolg, hij zegt het hier zelf………..
Jouw logica is altijd even lek, he. "Goeie resultaten" voor een leersysteem is "statistisch goeie resultaten". "Goeie resultaten" voor een individu zijn zijn eigen resultaten.

Wat ik zeg is dat als je een geselecteerde klas hebt met enkel maar begaafde en gestimuleerde leerlingen, dat het dan niet moeilijk is om statistisch goeie resultaten voor te leggen (bvb: 95% van de klas is geslaagd in een geijkte test, en 50% heeft heel goeie resultaten). In een "volkse" klas is dat veel moeilijker te bereiken, gewoon omdat daar misschien 60% leerlingen tussen zitten die de basis niet bezitten, niet alleen van de leerstof, maar ook gewoon kwa sociaal gedrag dat nodig is om klassikaal kunnen te functioneren. Dat leersysteem zal dus nooit 95% / 50% kunnen voor leggen, maar eerder 55%, 10%.

Niettemin zijn die 10% even brilliant als die 50% in die geselecteerde klas, he. Zelfs iets meer, want ze hebben het in moeilijker omstandigheden moeten waarmaken.

Uw fout is van ensemble gemiddelden aan elk element van het ensemble individueel toe te kennen.
Oud 22 november 2010, 07:21   #98
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Patrick vindt het normaal dat we nog 100 generaties na ons, mensen opgezadeld met de opslag van atoomafval die grondwater en milieu contamineren, met als gevolg massale kanker voor de volgende generaties!.
Corse vindt het normaal om feitelijk foute stellingen te verkondigen om die rethorisch slecht geformuleerde persoonlijke aanvallen trachten om te vormen.
Oud 22 november 2010, 17:14   #99
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Corse vindt het normaal om feitelijk foute stellingen te verkondigen om die rethorisch slecht geformuleerde persoonlijke aanvallen trachten om te vormen.
De manipulatie van de massa’s, de oorzaken en gevolgen van de valse consumptie en daardoor de krediet samenleving:

http://freedocumentaries.org/film.php?id=140
http://nl.wikipedia.org/wiki/Edward_Bernays
Oud 23 november 2010, 09:44   #100
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Een betere school is minder belangrijk voor later success dan je denkt. Als je maar leert lezen en schrijven en rekenen dan hangt de rest van je eigen persoonlijkheid af.
Mijn partner is maar 9 jaar naar school geweest, en toch verdient ze evenveel als ik, die tot mijn 25ste gestudeerd heb...
Jullie zitten allebeide op het OCMW ?
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be