Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2010, 17:39   #81
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Domme schooldirectrice en dom gemeentebestuur: ze hadden de grond van dat paadje moeten opkopen, net voor de huidige eigenaar het huis en grond kocht.

En kan het paadje, dat nu door een privé-eigenaar die er goed geld voor betaald heeft, niet over gans zijn lengte drie meter verplaatst worden naar andere buren? Zo in de zin van: nu is het jullie beurt om jullie private eigendom eens ter beschikking te stellen van de gemeenschap.

Pas op, ik ben grote voorstander om zogenaamde trage wegen terug in te voeren, en bij te maken, zodat fietsers en voetgangers veel vlotter en veiliger overal bij kunnen geraken.
Maar niet op de kap van een toevallige eigenaar of de grillen van een schooldirectrice.

Als dat wegeltje echt zo interessant is voor de veiligheid en voor het promoten om kindjes naar school te voeren met de fiets ipv de auto enz. enz., dan moet het maar onteigend worden, met schadevergoeding voor de minderwaarde van de gehele eigendom.

En nog iets: mocht het echt zo zijn dat die rechter in kortgeding zich zo vergist heeft, dat het inderdaad een servitude zou zijn - iets waar de advocaat van de school toch op heeft kunnen hameren -, en die dan nog zo'n zware boete per vastgestelde inbreuk geeft ten laste van de school (ja, ten laste van de school),
dan verdient die rechter het om ontslagen te worden. Op staande voet.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 18:02   #82
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er waren mondelinge overeenkomsten, niemand kon zich trouwens inbeelden dat er mensen bestaan die een kinderleven minder belangrijk vinden dan een mesthoop of een paard.

Dit is trouwens de link van de school

http://www.materdeigooreind.be/conc5/
Het gaat dus over een school met minder dan 150 leerlingen in totaal.
En over een kleine 20 leerlingen die het padje te voet gebruiken.
En die twintig kinderen gaan nu allemaal dood?

Het betreft een man die zijn eigen grond zelf ook wilde gebruiken. De school heeft hem daarvoor aangeklaagd en verloren. Als je zo'n zeikerd bent dat je iemand die zijn eigen grond gebruikt gaat aanklagen kan je het echt niet geheel op een ander schuiven. Bovendien gaat het niet om een "kinderleven", het gaat om 350 meter omlopen of de kinderen het laatste stukje zelf laten fietsen. Of natuurlijk gewoon zelf ook een fiets mee nemen. Bovendien vermeld het artikel niet of deze mensen ook van plan zijn om mensen daadwerkelijk op te laten pakken, of dat de school enkel door haar eigen aanklacht nu verplicht is om er zelf op te letten.
Oud 18 november 2010, 18:04   #83
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En nog iets: mocht het echt zo zijn dat die rechter in kortgeding zich zo vergist heeft, dat het inderdaad een servitude zou zijn - iets waar de advocaat van de school toch op heeft kunnen hameren -, en die dan nog zo'n zware boete per vastgestelde inbreuk geeft ten laste van de school (ja, ten laste van de school),
dan verdient die rechter het om ontslagen te worden. Op staande voet.
Als de advocaat een argument niet gepresenteerd heeft in een kort gedingetje over een fietspaadje dat door twintig kindertjes gebruikt word moet de rechter op staande voet ontslagen worden? Oke, maar dan moet een loodgieter ook nooit meer aan de bak kunnen komen als de metselaar cement op de wasbak heeft laten vallen.
Oud 18 november 2010, 18:46   #84
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Toen ik de inleidingspost las dacht ik ook van: 'wat voor een egoïstische mensen zijn dit?' Tot ik meer info las over de zaak, en vooral, na het zien van deze foto lijkt het me meer dan overduidelijk dat we hier gewoon te maken hebben met een eigendomsdreef.
Dit is duidelijk privé van de hoeve van de eigenaars. Nu dat schooltje grenst er tegen, en voor de kinderen uit de wijken over die boerderij is het natuurlijk dichter om via de dreef te gaan. En dan zwijgen we maar over de vuilnis die achter gelaten wordt, over de beschadigingen die kunnen worden aangebracht ed.

De eigenaars hebben overschot van gelijk. Indien ik de eigenaar was, liet ik de dreef volledig privé maken, met nog een ingangspoort aan het begin van de dreef.
Ik kan me goed voorstellen wat voor hinder dat allemaal wel niet geeft wanneer iedere morgen, iedere middag en iedere late namiddag tientallen kinderen al brullend en tierend erover passeren, wat voor hinder het geeft wanneer de tientallen ouders met hun auto passeren voor de luiaards onder hen.

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 18 november 2010 om 18:46.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 18:49   #85
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht

Het betreft een man die zijn eigen grond zelf ook wilde gebruiken. De school heeft hem daarvoor aangeklaagd en verloren. Als je zo'n zeikerd bent dat je iemand die zijn eigen grond gebruikt gaat aanklagen kan je het echt niet geheel op een ander schuiven. Bovendien gaat het niet om een "kinderleven", het gaat om 350 meter omlopen of de kinderen het laatste stukje zelf laten fietsen. Of natuurlijk gewoon zelf ook een fiets mee nemen. Bovendien vermeld het artikel niet of deze mensen ook van plan zijn om mensen daadwerkelijk op te laten pakken, of dat de school enkel door haar eigen aanklacht nu verplicht is om er zelf op te letten.
Zo'n van die extraverte types..die goedkoop een woning op de kop tikken omdat de inrit in gemeenschappelijk gebruik is en dan nadien de WET gaan toepassen..ik ken ze wel..

In Zolder in België zijn er ook van die nouveau riche komen wonen..in het groen pal naast een racecircuit en nadien de kleine lettertjes van de wet uitpluizen om dat lawaai te laten verbieden..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 19:03   #86
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zie, een dergelijke opmerking is zelfs verboden in een koopacte.

Men mag volgens de wet namelijk niet bepalen dat een zwakkere weggebruiker geen gebruik mag maken van een veilige doorgang en deze wel openstellen voor een snellere weggebruiker als privé persoon.

Volgens de wet is men zelfs verplicht om een kind dat gebruikt maakt van een fiets in het verkeer, te begeleiden en onder toezicht te houden.

De rechter in kortgeding heeft dus een uitspraak gedaan, die strijding is met de wet rond veiligheid en toezicht om kinderen onder de 6 en 12 jaar.

De school en ouders van de kinderen hebben nu trouwens het recht dat de vrouw toezicht houd op de fietsende kinderen en haar verantwoordelijk te stellen voor alles wat er op haar domein gebeurd.
Ben benieuwd wat ze gaat zeggen als er een kind valt en zich verwond door haar houding.
Vertel eens in welke wet dat staat?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 19:05   #87
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is juist heel relevant.

Het pad staat aangegeven om de stafkaarten van het leger.
Dit wil zeggen dat het een pad is dat door leger en veiligheidsdiensten zoals brandweer en ziekenwagens gebruikt moet kunnen worden en dus open moet blijven.
Onzin. Een weg is pas openbaar als hij als dusdanig in de atlas der buurtwegen werd opgetekend.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 18 november 2010, 19:07   #88
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Neen dat is het niet. Die het is een verworven recht van de school door de overschrijding van 30 jaar gebruik.
Kwatsj. Zo werkt dat niet.

Citaat:
Oud 18 november 2010, 19:11   #89
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Onzin. Een weg is pas openbaar als hij als dusdanig in de atlas der buurtwegen werd opgetekend.
Vroeger noemde met dat een 'servitudeweg'..de eigenaar moest altijd toegang verlenen en de weg vrijlaten voor de achterliggende eigenaars...
Als de school geen erkende toegang heeft aan die kant of een andere hoofdingang dat kan ze helaas geen aanspraak maken..

Zelfde verhaal waarschijnlijk bij de 'De Clercks' in den tijd..alle achterliggende eigendommen opkopen en dan kan je de weg afsluiten..
Oud 18 november 2010, 19:17   #90
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Vroeger noemde met dat een 'servitudeweg'..de eigenaar moest altijd toegang verlenen en de weg vrijlaten voor de achterliggende eigenaars...
Als de school geen erkende toegang heeft aan die kant of een andere hoofdingang dat kan ze helaas geen aanspraak maken..

Zelfde verhaal waarschijnlijk bij de 'De Clercks' in den tijd..alle achterliggende eigendommen opkopen en dan kan je de weg afsluiten..
Men noemt dat nu ook nog een servitude. In correct Nederlands spreken we van een erfdienstbaarheid . Maar daar is hier geen sprake van, omdat de school een officiële ingang heeft langs een openbare weg. Wettelijke erfdienstbaarheden zijn er in principe alleen maar wanneer een perceel ingesloten wordt door een of meer percelen van andere eigenaars. Hier gaat het wellicht om een soort van erfdienstbaarheid in onderling akkoord tussen eigenaars. In hoeverre dat kan afgedwongen worden, is nog maar de vraag...

Citaat:

Laatst gewijzigd door Raf : 18 november 2010 om 19:19.
Oud 18 november 2010, 19:33   #91
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo'n van die extraverte types..die goedkoop een woning op de kop tikken omdat de inrit in gemeenschappelijk gebruik is en dan nadien de WET gaan toepassen..ik ken ze wel..

In Zolder in België zijn er ook van die nouveau riche komen wonen..in het groen pal naast een racecircuit en nadien de kleine lettertjes van de wet uitpluizen om dat lawaai te laten verbieden..
Op grond van wat precies denk je dat de man extravert is?

Persoonlijk zou ik dit gedrag eerder van een introvert iemand verwachten, tenslotte voegt die zich niet naar de feiten.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 18 november 2010 om 19:33.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 19:40   #92
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Op grond van wat precies denk je dat de man extravert is?

Persoonlijk zou ik dit gedrag eerder van een introvert iemand verwachten, tenslotte voegt die zich niet naar de feiten.
op grond van mijn doctoraat in de forumpsychoanalyse ?
Noem het dan zelfbewuste types.. maakt niet uit..
Oud 18 november 2010, 19:46   #93
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
op grond van mijn doctoraat in de forumpsychoanalyse ?
Noem het dan zelfbewuste types.. maakt niet uit..
Mensen die in deze tijd acht kinderen op de wereld zetten zijn idd. zelfbewuste types. Acht is een beetje teveel om het op "kindvriendelijkheid" te steken: dit is zuivere egotripperij.

Dat past in het verdere plaatje.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 19:48   #94
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Men noemt dat nu ook nog een servitude. In correct Nederlands spreken we van een erfdienstbaarheid . Maar daar is hier geen sprake van, omdat de school een officiële ingang heeft langs een openbare weg. Wettelijke erfdienstbaarheden zijn er in principe alleen maar wanneer een perceel ingesloten wordt door een of meer percelen van andere eigenaars. Hier gaat het wellicht om een soort van erfdienstbaarheid in onderling akkoord tussen eigenaars. In hoeverre dat kan afgedwongen worden, is nog maar de vraag...
het kan blijkbaar afgedwongen worden, want ze mogen er met de fiets wel over rijden. en ik lees nergens dat dit beperkt is in de tijd. maw, tot dat die school daar weg is, gaan die mensen fietsers mogen verwachten.

dat je dan zo kleinzierig moet zijn om voetgangers te verbieden, ach, dat is een symptoom van deze tijd zeker?
Oud 18 november 2010, 19:51   #95
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het kan blijkbaar afgedwongen worden, want ze mogen er met de fiets wel over rijden. en ik lees nergens dat dit beperkt is in de tijd. maw, tot dat die school daar weg is, gaan die mensen fietsers mogen verwachten.

dat je dan zo kleinzierig moet zijn om voetgangers te verbieden, ach, dat is een symptoom van deze tijd zeker?
Die mensen hadden het expliciet over auto's.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 19:53   #96
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Van der Eecken kocht in juli 2008 de chalet die pal tegenover de tweede toegangspoort van de school staat. 'Het paadje is geen servitudeweg zoals de school laat uitschijnen. Het is mijn eigendom', zegt ze. 'In de aankoopakte staat dat alleen fietsende schoolkinderen gebruik mogen maken van het wegje.'

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 18 november 2010 om 19:57.
Oud 18 november 2010, 19:55   #97
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Die mensen hadden het expliciet over auto's.
dat ze auto's zouden verbieden, ok. maar voetgangers?
Oud 18 november 2010, 20:01   #98
Steve_M

Standaard

Citaat:
dat ze auto's zouden verbieden, ok. maar voetgangers?
Ik kan uit het artikel en het vervolgartikel niet opmaken dat die mensen voetgangers wilden laten verbieden. Wat ik lees is dat die mensen afspraken wilden laten op papier zetten bij de vrederechter (i.v.m. aansprakelijkheid), waarop de school die mensen voor de rechtbank heeft gedaagd en dwangsommen is beginnen eisen. Ik vind dat toch net een iets ander verhaal.
Oud 18 november 2010, 20:02   #99
Steve_M

Standaard

Citaat:
Sinds september kwamen ouders met auto's tot aan de poort gereden, vertelt vriend Tony: 'We voelden ons aangestaard als leeuwen in een kooi.'
Oud 18 november 2010, 20:08   #100
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daar zal wel meer achter zitten. Ik zou niet te snel over die mensen oordelen.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be