![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Kritiek is altijd welkom, wie het met respect doet, verdient respect en gaan we discussiëren, en wie niet respect toont, belandt in een bepaalde lijst. ![]() Laatst gewijzigd door porpo : 24 december 2010 om 18:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Logica is een handig middel voor het modelleren en ontwerpen van binaire elektronica. Verder zie ik niet echt toepassingen ervoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door porpo : 24 december 2010 om 18:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat jij doet is dit: Jij bent overtuigd van het feit dat bepaalde zaken uit de islam een absolute waarheid zijn, en jij bent ook overtuigd van het feit dat logica op een of andere manier een zaligmakend middel is waarmee men tot waarheden kan komen. Dan zoek je hysterisch naar logische constructies die je islamitische overtuigingen bevestigen. En ik maar denken dat analytische theologie iets katholiek was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Banneling
|
![]() Het koppelen van logica aan religie leidde rechtstreeks tot de Kali Yuga.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De waarheid van de islam is absoluut, dit wil zeggen het is (in alles) waar OF het is (in alles) niet waar. Hier spreek ik over het relativisme van de waarheid. Mijn kennis van de islam is niet absoluut waar. Hier spreek ik over het relativisme van de kennis. Praktisch, de islam is beter want indien er bijvoorbeeld geen islam was, dan was ik een soort arianist. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
//http://en.wikipedia.org/wiki/Leonhard_Euler (het verhaal is wellicht niet waar daar Diderot wiskundige kennis bezat) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is een verhaal en voor mij betekent het niets dat echt een invloed zou kunnen hebben op een beslissing die rationeel, empirisch en historisch wordt genomen.
Laatst gewijzigd door porpo : 24 december 2010 om 19:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() Keigoed voor u. Het is dan ook niet mijn bedoeling om jou van iets te overtuigen. Logocentrische trollen proberen te genezen is een hopeloze zaak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ok, stel dat dat jouw overtuiging is, waarom reageer jij dan op mij? Is er een bepaald doel of wil jij gelijk halen wanneer ik jou negeer (als gevolg van jouw gedrag) ? Laatst gewijzigd door porpo : 24 december 2010 om 19:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik geloof niet in argumenten. Argumenten zijn stukjes visie, tot woorden omgezet, onvolledig en onstandvastig. Goede visies vallen vaak voor sofistische visies omdat ze niet even elegant transformeerbaar zijn naar het woord-domein. In de ruimte der visies blijkt de ad hominem daarentegen een zeer goed argument te zijn. Waarom reageer ik op jou? Omdat ik wil voorkomen dat mensen die deze draad lezen gaan denken dat jij gelijk hebt omdat jij een heel logisch bolwerk intern consistent gemaakt hebt. Waarheden zijn simpel. Ze vereisen geen logica, stoffige filosofische termen en vreemd pseudo-algebraisch gegoochel met proposities en predicaten. Waarheden, die voelt men gewoon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bij een reële kansberekening betrek je alle factoren die invloed uitoefenen op het geval dat je beschouwd. Voor het antwoord op de vraag wat de kans is dat een willekeurige moeder (dat is mijn moeder vanuit jouw positie) niet de werkelijke moeder is moet je een statistiek gebruiken of anders maar een schatting maken van wat de statistiek zou aangeven. Bepaal dus van hoeveel kinderen in een bepaalde populatie de moeder niet de werkelijke moeder is. Dat is volgens mij veel minder dan 50%. Ter verduidelijking beweer ik: de kans dat je vader niet je werkelijke vader is, is veel groter dan de kans dat je moeder niet je werkelijke moeder is. Klopt hè? Je kan dus niet steeds stellen dat de kans dat iets waar is of niet 50% is. Graag gedaan. ![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Groetjes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er achteraf kunnen we zeggen dat er iets bepaald moet worden, zoals: welke substantie en in welke filosofie en van wie? Monad van Leibniz? Essentia van Aristoteles? Filosofische notie en particuliere idee van substantie bij Locke? Substantie in dualiteit van Descartes? Natura Naturans van Spinoza? Ik ga ervan uit dat je bestaat, anders ging ik niet met jou discussiëren, en ik ga ervan uit dat je kan denken. Je beweert dat menselijke rationaliteit jou niet boeit, dus alles wat we in de praktijk doen en zien (mens handelt op basis van kans, belang en kost naar hoop en vrees) interesseert jou niet. Oké, dat is goed, je mag irrationeel handelen, of het kan ook zijn dat jij een andere logica volgt (zoals je daar beweert). Het verstand voor mij is geen logo, geen wezen, en ook de bewering van Averroes (capaciteit om oorzaak en gevolg te vatten) vind ik niet echt gerechtvaardigd. Het verstand is een actie, een behoefte, een handeling op basis van 1) kans, 2) belang en 3) kost naar hoop en vrees. Beweer jij (a)? Dan heeft (a) 50% kans om (on)waar te zijn zolang je hiervoor geen (tegen)bewijs levert. Een beslissing neem jij verder op basis van de kans, maar ook belang en kost. Dat is het verstand en er is (zo ver ik weet) geen andere betere definitie die door de praktijk wordt bevestigd. Citaat:
Een bepaalde vraag houdt een weerlegging in, je weet toch soorten van de vragen die er zijn, of niet? Citaat:
Citaat:
Ik sta buiten aan het wachten op de tram, ik probeer eerst een kans te bepalen en het gebeurt op basis van mijn ervaring en soms ook intuïtief, maar op een dag kunnen er andere factoren een rol bij spelen, zodra ik op de hoogte word gebracht, ga ik er rekening mee houden en dit gaat altijd hand in hand met belang en kost naar hoop en vrees. Er staat bijvoorbeeld een papier met een mededeling dat er geen tramverkeer is, of er komt één persoon het bevestigen, twee personen, drie personen, tweede papier staat erop, na 1 uur komt nog steeds geen tram, beetje wachten en komt een groep mee wachten op de tram en het groep bestaat uit meer personen dan personen die mij hebben verteld dat er geen tram komt .. Er komt iemand die ik vertrouw, werkt bij de lijn en heeft wat meer betrouwbare info .. Deze factoren spelen allemaal een rol in het nemen van een beslissing. Belang: ik sta daar te wachten (hoop) terwijl ik aan het bevriezen ben (vrees). Ga ik of wacht ik? Wat kost het? Blijven zitten of te voet lopen. Citaat:
Stel dat terwijl je op straat aan het wandelen bent, komen er twee mensen bij jou en vertellen jou dat ze jouw echte ouders zijn. Ze hebben jou gemaakt, maar omdat ze jou niet konden onderhouden, hebben ze de toestemming aan degenen (die je denkt dat ze jouw ouders zijn) gegeven om jou te adopteren. Is het belangrijk om het te laten bevestigen? Is er een motief? Misschien wel: nieuwsgierigheid? Wat mag je hopen indien het niet klopt en wat mag je vrezen indien het wel klopt? Of wat ga je mogen hopen indien je erin gelooft, en wat ga je mogen vrezen indien je het niet gelooft. En dan hoe groot is de kans dat het waar is? DOEN, Piero, geen woorden. Vertel mij de praktijk en hoe de mens fundamenteel denkt en handelt, geen woordjes en geen "ik volg mijn eigen logica". |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat is waar (a) en dat is niet waar (b). (a) = (b). [ waar in (a) = waar in (b)] Ik zie geen inhoudelijke discussie behalve copy&past van een verhaaltje, lege beweringen herhalen en mij (herhalend) een trol noemen enz. Dus, negeren = respect, want anders doe ik (misschien) hetzelfde en dit is niet wenselijk zowel voor mij als voor de rest. Veel mensen lezen mee, ook mensen die niet hier geregistreerd zijn. Ik heb persoonlijk (in bepaalde discussies) bepaalde kennissen van mij uitgenodigd om de discussie mee te volgen. Laatst gewijzigd door porpo : 24 december 2010 om 21:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
|
![]() @porpo
Toch, omdat hij opperde dat je een trol was, lag het meer voor de hand dat hij je zou bannen dan dat jij hem zou bannen. In deze draad blijkt trouwens volgens mij niet dat je een trol bent. Een trol doet weinig moeite om een standpunt uiteen te zetten. Je kan ook de discussie gewoon stoppen als er geen vraag blijft hangen. Dat zou ik nu kunnen doen in onze discussie, maar misschien is er nog één puntje dat ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 24 december 2010 om 23:07. |