Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 26 december 2010, 23:04   #81
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het moment dat er een federale kieskring is en dat er geen alarmbellen, geen pariteiten of andere blokkeringsmechanismen bestaan, dan zullen we kunnen we zeggen dat er gelijkheid bestaat tussen Vlamingen en Franstaligen.
Al die voorwaarden - op een federale kieskring na - waren vervuld voor België gefederaliseerd werd.
BWarrior is offline  
Oud 26 december 2010, 23:07   #82
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Al die voorwaarden - op een federale kieskring na - waren vervuld voor België gefederaliseerd werd.
Enne wie wou daar destijds ook alweer vanaf...
Svennies is offline  
Oud 26 december 2010, 23:10   #83
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Minderheden moeten in ons land blijvend verdedigingsmechanismen krijgen... dat is niet meer dan logisch. Ons systeem is zo gecreëerd dat ze weghalen trouwens oneerlijk zou zijn... dus ja het was dom ze in den beginne te maken maar zoals het systeem nu is geëvolueerd; gelukkig dat ze er zijn.
Als je in een systeem met twee groepen, de kleinste groep een absoluut vetorecht geeft, dan houdt dat automatisch in dat de grootste groep niets meer te zeggen heeft. Vooral als die kleinste groep over een reeks privileges beschikt die ze niet wil opgeven in naam van de gelijkheid. Dan krijg je het soort situaties dat de kleinste groep zich zelfs niet meer aan de Grondwet en de wetten van het land moet onderwerpen.
Dit is het dilemma van België: wat goed is voor het hele land is op korte termijn slecht voor de kleinste groep omdat ze daar een deel van haar privileges voor moet opofferen. Met als gevolg dat de Vlaming die vooruitdenkt, en handelt voor het lange-termijn belang van het hele land elke inspanning ziet geblokkeerd worden door het korte-termijn denken van de gepriviligieerde minderheid.

Citaat:
Wat die federale kieskringen betreft; daar ben ik van overtuigd. Probeer dat er nu maar eens door te krijgen met de NVA is de regering of toch bijna .
Als dat een systeem is van één-man, één-stem dan zal N-VA daar heel snel mee akkoord gaan. Dat betekent minstens 6 extra Vlaamse zetels in de kamer (waarschijnlijk meer). En het einde van alle blokkeringsmechanismen en pariteiten. Of droom ik nou weer?
fonne is offline  
Oud 26 december 2010, 23:21   #84
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het Nederlands stond niet op gelijke voet.
Zodra het Nederlands op gelijke voet dreigde te komen eisten de Franstaligen federalisme. Een terugkeer naar dat unitarisme van vroeger is enkel mogelijk als die gelijkheid weer wordt opgegeven.
Pelgrim is offline  
Oud 26 december 2010, 23:52   #85
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard Hoe droef kan men zijn na 200 dagen.

Het OVV blijkt in ieder geval niet blij te zijn met wat er vandaag op tafel ligt voor Vlaanderen.

Vlaamse Beweging kraakt communautair resultaat

16% van de Vlaamse verzuchtingen, 76% van de Franstalige. En maar zeveren over een "evenwichtig" compromis.
fonne is offline  
Oud 26 december 2010, 23:53   #86
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Het OVV blijkt in ieder geval niet blij te zijn met wat er vandaag op tafel ligt voor Vlaanderen.

16% van de Vlaamse verzuchtingen, 76% van de Franstalige. En maar zeveren over een "evenwichtig" compromis.
Who cares about het OVV?
Everytime is offline  
Oud 26 december 2010, 23:54   #87
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Who cares about het OVV?
Het partijbestuur van de N-VA bijvoorbeeld.
fonne is offline  
Oud 26 december 2010, 23:58   #88
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is toch een belachelijke analyse. Het enigste wat de Franstaligen eventueel zullen binnenhalen is extra geld voor Brussel (wat overigens ook een Vlaamse eis is in Brussel) en wat borrelnootjes in ruil voor de splitsing van BHV. That's it. Plaats dat tegenover de nieuwe financieringswet, nieuwe bevoegdheden etc.....en dan nog spreken van een Franstalige overwinning is potsierlijk. Nu het grootste voordeel van de Franstaligen naar hun kiespubliek is dat de Vlaamse beweging iedere compromis als een nederlaag zullen beschouwen, een kaakslag voor Vlaanderen. Dat is misschien het enigste wat ze te winnen hebben. Het toont ook aan waarom NVA zo lang wacht. De dag na een eventueel akkoord zullen ze door de Vlaamse beweging zoals alle anderen voor hen die ooit een akkoord hebben gesloten uitgemaakt worden voor verraders.

Het arbeidsmarktbeleid wordt voor 90% geregionaliseerd en dat is voor de OVV goed voor een 5/10. Laat ons een beetje ernstig wezen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 27 december 2010 om 00:11.
solidarnosc is offline  
Oud 27 december 2010, 00:30   #89
born2bewild
Banneling

Standaard

puike analyse
wie die rotzooi van mr sabena/zilverfonds ernstig neemt is inderdaad niet goed bij zijn hoofd

Laatst gewijzigd door born2bewild : 27 december 2010 om 00:35.
born2bewild is offline  
Oud 27 december 2010, 07:48   #90
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Zou ge mij uw logica willen verklaren?
Dit zegt zeer veel over u zelf hoor.
Oud 27 december 2010, 07:49   #91
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Hoezo ,genieten minderheden in andere landen dan over dezelfde voordelen dan hier mijn beste....

Nou mooi niet,omdat minderheden daar op hun werkelijke waarden worden gebaseert,namelijk een minderheid die zich democratisch gezien hoort te schikken naar wat de meerderheid hen oplegt...
Inderdaad, laat het net daar misgelopen zijn tijdens de vorige staatshervormingen. Zo mis dat er nu bijna geen oplossing meer mogelijk is.
Oud 27 december 2010, 07:49   #92
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net zoals de Vlamingen zich netjes moeten neerleggen bij het migrantenstemrecht
Waarom?
Oud 27 december 2010, 08:49   #93
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

pixelpower's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Van mij mag ie dagelijks te zien zijn. Het zou duidelijker zijn dat de boodschap van de Vlaamse beweging in één woord valt samen te vatten en dat is revanchisme.
Wat een gezwets. Zo naief! Ben jij wel ooit in Brussel geweest??

Kijk, ikzelf ben als consultant aan het werk bij het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Op de dienst waar ik zit werken evenveel nationaliteiten als er mensen zijn. Maar de baas van die ploeg, die met die "erfenis" zit luchtte eens zijn hart tegen mij; de helft werk NIET. En ik bedoel écht; NIET hee. Zijnde; nog niks verwezenlijkt dit jaar. Toch rapen ze allen een pree van 5500 tot 6500 bruto op.
Op papier oogt zo'n Brusselse "samenleving" zeer mooi natuurlijk, niet in het minst omwille van het multiculturele aspect. Maar de Vlaming is niet bij machte de profiteurs eruit te halen. Integendeel, er wordt van hen een pak extra geld gevraagd om de boel draaiende te houden.

Nu kan jij bij elk voorbeeld zoals bovenstaande wel zeggen "da's een alleenstaand feit en niet de norm", maar da's - I'm sorry - gezwets.

Het zijn geen alleenstaande feiten; iedereen die in Brussel of de Brusselse rand woont of werkt kan idem feiten opsommen. En niet één feit, zoals ik hierboven doe hee, maar vele feiten.

Ikzelf bvb, heb mijn jeugd in Anderlecht doorgebracht (Sint Guido Instituut, jawel, de school van Lukaku) en daarna het IHB (achter het slachthuis). Mijn ma had er een winkel. Ik heb gewoond in Groot Bijgaarden en Dilbeek. Man, ik kan een BOEK schrijven van wat me is overkomen.

Alleenstaande feiten en niet de norm?? Neen, het is het neerkijken op (en de afkeer van) Vlamingen dat de norm is!

Revanchisme?? Ik wil ze geen koekje van eigen deeg geven. Ik kijk niet neer op Walen. Ik wil gewoon dat de huidige onrechtvaardigheid stopt.

Mvg,

PP
pixelpower is offline  
Oud 27 december 2010, 08:53   #94
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Door nieuwe ongelijkheden te creëren? Haha... die is goed .
Het is ook een ongelijkheid om Wallonie blijven financiele steun te bezorgen, dit maakt hen steeds meer onafhankelijk van ons. Waarom denk je dat ze dit in de ontwikkelingslanden doen? Vredelievendheid? LOL Vanaf de moment dat je mensen alles in hun pollen duwt berusten ze zich in hun lot. In het geval van Afrikaanse landen,.... waar halen we anders onze bloeddiamanten en andere grondstoffen?
alfa16vjtd is offline  
Oud 27 december 2010, 08:54   #95
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Het is ook een ongelijkheid om Wallonie blijven financiele steun te bezorgen, dit maakt hen steeds meer onafhankelijk van ons. Waarom denk je dat ze dit in de ontwikkelingslanden doen? Vredelievendheid? LOL Vanaf de moment dat je mensen alles in hun pollen duwt berusten ze zich in hun lot. In het geval van Afrikaanse landen,.... waar halen we anders onze bloeddiamanten en andere grondstoffen?
Onafhankelijk moest afhankelijk zijn natuurlijk
alfa16vjtd is offline  
Oud 27 december 2010, 08:55   #96
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Ja inderdaad dat "deel" ( je maakt het je hier wel gemakkelijk) dat nu bij de N-VA zit vond het VB te "soft"
Moet ik dit nu serieus nemen ?
Je zal even moeten wachten tot ik gestopt ben met lachen en schreien voor ik verder ga antwoorden...
Ok... en nu?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 27 december 2010, 09:01   #97
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net zoals de Vlamingen zich netjes moeten neerleggen bij het migrantenstemrecht
Dat hebben ze uiteindelijk toch aanvaard? Waar zit hier het democratische probleem precies?
Zwartengeel is offline  
Oud 27 december 2010, 09:01   #98
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Hoezo ,genieten minderheden in andere landen dan over dezelfde voordelen dan hier mijn beste....
Andere landen zijn ons land niet...
Citaat:
Nou mooi niet,omdat minderheden daar op hun werkelijke waarden worden gebaseert,namelijk een minderheid die zich democratisch gezien hoort te schikken naar wat de meerderheid hen oplegt...
Die dienen zich helemaal niet "te schikken". In het democratisch proces is iedereen gelijk... gezien ik niet kan stemmen op Franstalige lijsten spreekt men van twee groepen die logisch elk hun verdedigingsmechanismen krijgen tegen het opleggen van wetten en regels door de andere groep.

Sprekend natuurlijk dat jij zaken wil opleggen aan een andere bevolkingsgroep... nu dacht ik dat dat net hetgene was dat de Vlaming de Franstalige zo kwalijk neemt; dat ze hem dingen hebben opgelegd. Misschien was Uw familie vroeger wel Franstalige; zou veel uitleggen.
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 27 december 2010, 09:02   #99
largo_w

Standaard

Citaat:
In ieder geval veel meer dan de Franstaligen. Die hebben na de oorlog gewoon de archieven opgestookt. Daardoor zijn ze nu vrij van erfzonde. Onbevlekt ontvangen om zo te zeggen.
Heel wat minder juist... de Fascistische partijen in Wallonië komen niet van de grond. Er is er één in Brussel die het wel kan maar onder de bescherming van een grotere partij; toegegeven dat vind ik ook onverstaanbaar.
Citaat:
largo_w is offline  
Oud 27 december 2010, 09:04   #100
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Enkel in het verleden ?
Je moet al goed gek zijn om tegenwoordig nog te durven beweren dat de Vlaming ondergeschikt is. Hij is pakken rijker, heeft een hoger aantal, is het meest aanwezig in parlement,... wie nu nog beweert dat de Vlaming moet lopen onder een Franstalig juk weet waarschijnlijk niet goed wat dat juk is.
Citaat:
largo_w is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be