![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Querty in plaats van Azerty ? | |||
Neen, ik wil er niet van weten. |
![]() ![]() ![]() |
20 | 32,26% |
Ja, zelfs al zal het me toch wat moeite kosten |
![]() ![]() ![]() |
13 | 20,97% |
Ja, voor mij, super flexibele wereldburger, een makkie |
![]() ![]() ![]() |
29 | 46,77% |
Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb eerst AZERTY geleerd, en toen ik in Duitsland was, werd ik gek. Heb dan beslist om over te schakelen op het internationaal USA keyboard in QWERTY, en daar zweer ik nu bij.
Wel heel vervelend om Frans in te schrijven, maar tant pis. Voor programmeren is het US keyboard heel goed geschikt, want alle symbolen die je nodig hebt in de meeste programmeertalen zijn standaard op dat keyboard. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik weet ook waar de toetsen staan op een Hebreeuws, Arabisch en Grieks toetsenbord, trouwens en ook hoe je de klinkertekens typt bij die twee eersten. ![]() Met alt + shift kan je van toetsenbordinstelling veranderen mits je je voorkeuren hebt geselecteerd. Volgens mij beginnen de meeste Nederlandstalig-Belgische Windows stuurprogramma's met Nederlands (België) en Engels (Verenigde Staten) als begininstelling.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 januari 2011 om 20:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Azerty heb ik geleerd en dat past me perfect.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En neen, een toetsenbordindeling is voor mij geen vorm van onderdrukking. Citaat:
Velen geven zelfs toe niet eens blind te kunnen typen, op om het even welk toetsenbord. Persoonlijk ben ik gestart voordat er PC's waren, en mijn eerste homecomputer had een QWERTY toetsenbord, maar eens de PC er was waren er al direct AZERTY toetsenborden, wees gerust. Mijn CP/M en aarna DOS waren in het Engels, en ik ben bij die taal gebleven voor mijn software. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen. Het is een officiële taal in een deel van België. Bij de minderheid, namelijk.
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niks pretentie. De beschaafde wereld, dat is Noord-Europa waar wij bijhoren. De Belgische wereld, dat is Zuid-Europa waar wij met geweld in gesleurd zijn. Maar daar is nu een eind aan aan 't komen.
![]() |
#88 |
Vreemdeling
|
![]() QWERTY is de standaard over heel de wereld. AZERTY is de verfranste vorm, 4 letters zijn onderling verplaatst, de M elders en de leestekens door elkaar.
Tot 30 jaar terug gebruikte elke informaticus (wereldwijd) QWERTY. De franse dactylo machines gebruikten AZERTY. Het is met de opkomst van de tekstsystemen dat AZERTY de informatica wereld is binnen geslopen. Toetsenborden zijn immers programeerbaar. De fout is daar gebeurd, men had dat moeten voorkomen hebben en dan zou er niemand zich aan het probleem geërgerd hebben. Laat een hollander, een duitser, een scandinaaf, enz, je helpen en die heeft problemen....
![]() |
#89 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik kan inderdaad op geen van beide typen en heb azerty (ben dat ook gewoon) maar vraag me af kan je een qwerty sneller onder de knie krijgen en is hij eenvoudiger in gebruik voor mij is daar niest communautair aan gewoon wat het makkelijkst is
![]() |
#91 |
Minister-President
|
![]() Ik had wel graag qwerty geleerd, maar ja, 't is nu te laat. 'k Ben nu azerty gewoon. Een voordeel is 't wel als ge 'n é of 'n è wilt typen. Een tekst in het Frans typen op een qwerty klavier moet verschrikkelijk zijn. Ik snap dus dat de Franstaligen dat niet willen. Daar heb ik alle begrip voor. Voor html denk ik echter dat qwerty veel gemakkelijker is. Tja... In het Frans gebruiken ze veel leestekens. In Amerika zijn ze niet geïntereseerd om de é te gebruiken. Ik doe dat soms wel in teksten in het Nederlands. Html kan ik niet. Ik heb er wel over gelezen, maar dat ging niet direct en ik heb het dan opgegeven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb wel gemerkt dat een punt typen op qwerty zonder hoofdletter-toets is. Da's wel gemakkelijk. Er is echter nog het nummeriek klavier. Wat het aanleren betreft, denk ik niet dat het verschil heel groot is. Ik zou het echter niet aanraden om qwerty te leren als ge ook teksten in het Frans wilt typen. Met al die leestekens... Laatst gewijzigd door Stefanie : 3 januari 2011 om 22:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Naar mijn mening eerder het voorportaal van de hel maar iedere zijn ding. ![]() ![]() Laatst gewijzigd door solidarnosc : 3 januari 2011 om 22:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Deze mosterd vind ik beter:
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Azerty is ontworpen vanuit de Franse taal en is dus geëigend voor die taal. Bij mijn weten is onze taal het Nederlands, met haar eigenheid aan woordvorming en dus ook een typische letterstructuur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen enkele Franstalige zal u beletten om Qwerty te gebruiken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zou niet weten wat AZERTY zoveel onhandiger zou maken. Verder is bijna alles ontworpen voor rechtshandigen, toch ervaar ik als linkshandige weinig hinder. 't Zou kunnen dat het minder handig voor ons zou zijn.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 januari 2011 om 22:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nederlands typen op qwerty gaat gemakkelijk. De Nederlanders doen dat dagelijks. Frans typen op qwerty moet echter verschrikkelijk zijn. Ik heb er alle begrip voor dat de Franstaligen dat niet willen. Dat lijkt mij maar logisch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch is het vrij gemakkelijk: in het Nederlands gebruiken wij bepaalde letters meer of minder in vergelijking met het Frans. Daarom zou een goed toetsenbord daar rekening mee moeten houden. En juist daarom bestaat er weldegelijk een Nederlandse indeling van het Qwertytoetsenbord. En omdat azerty voor de Franse taal is ontworpen, past die laatste bij het Nederlands als een tang op een varken.
|
![]() |
![]() |