Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 16 januari 2011, 11:45   #81
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Het pamflet van het ABVV neemt de N-VA en haar programma onder de loep.
Juist. En dat is gewoon een redelijk liberaal programma, waar ze niet kunnen mee lachen. So ?
Oud 16 januari 2011, 11:54   #82
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist. En dat is gewoon een redelijk liberaal programma, waar ze niet kunnen mee lachen. So ?
Velen die bij de laatste verkiezingen voor de N-VA stemden, zijn er zich niet van bewust dat de N-VA zo liberaal is.
Ze stemden dus voor een partij die niet hun belangen verdedigt.

ABVV legt enkel uit dat N-VA liberaal is. Dat is hun plicht. So?
artisjok is offline  
Oud 16 januari 2011, 12:04   #83
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Velen die bij de laatste verkiezingen voor de N-VA stemden, zijn er zich niet van bewust dat de N-VA zo liberaal is.

Gij neemt de kiezers voor grote dommeriken ??

Gij vindt dat alle kiezers, behalve groot-kapitalisten en grote neringdoeners, die op andere partijen dan klein-links stemmen, oenen omdat ze tegen hun belangen zouden stemmen ?

Gij denkt dat alle arbeiders en bedienden lovers zijn om hun eigen bedrijven kapot te staken ?

ola Pola

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 16 januari 2011, 12:12   #84
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke van deze punten kan jij je 'tevreden) goed terugvinden?
Deel 2: N-VA: een patronale agenda
1. Meer cadeaus voor de werkgevers
Vennootschapsbelasting.
Notionele intrestaftrek
Fiscale concurrentie
Subsidies aan bedrijven
2. Loon- en arbeidsvoorwaarden aan banden gelegd
Flexibele arbeidstijden
Flexibele lonen
Flexibele contracten
Brugpensioen afschaffen
3. Werkzoekenden harder aanpakken
Meer begeleiden, of alleen maar straffen?
Werkloosheidsuitkeringen: beperkt in de tijd
Wachtuitkeringen afschaffen
Rechten en plichten: holle slogans zonder inhoud
4. Sociale zekerheid: een dubbele splitsing
Niet-arbeidsgebonden risico’s
Arbeidsgebonden risico’s
5. Minder overheid, meer privé
Alle 5 natuurlijk. Hoewel het nog een stuk liberaler mag van mij.
Savatage is offline  
Oud 16 januari 2011, 12:13   #85
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Gij neemt de kiezers voor grote dommeriken ??
Neen. Maar ik stel vast dat niet alle kiezers het programma, van de partij waarvoor zij kiezen, kennen.
Citaat:
Gij vindt dat alle kiezers, behalve groot-kapitalisten en grote neringdoeners, die op andere partijen dan klein-links stemmen, oenen omdat ze tegen hun belangen zouden stemmen ?
Neen. Ik vind het wel spijtig dat sommige kiezers misleid worden of zich laten misleiden.

Citaat:
Gij denkt dat alle arbeiders en bedienden lovers zijn om hun eigen bedrijven kapot te staken ?

ola Pola
Ik denk dat geen enkele arbeider of bediende lover is om zijn eigen bedrijf kapot te staken. Het ABVV evenmin.
artisjok is offline  
Oud 16 januari 2011, 12:45   #86
Stu
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Het ABVV evenmin.
Dat betwijfel ik sterk, als ik zo zie hoe snel ze al willen staken voor één of andere banaliteit...
Stu is offline  
Oud 16 januari 2011, 12:48   #87
respublica
Minister

Standaard

Citaat:

Je gaat er van uit dat een "liberaal" (jouw woord, niet het mijne) programma nooit de belangen van de gewone kiezers verdedigt. Dat is geen objectieve vaststelling. Denk je dat het in de belangen van de kiezers is om de hoogste belastingen van Europa te betalen, de laagste pensioenen te hebben en een op alle vlakken vastgelopen Belgisch systeem?

Vergeef me dat het zo pretentieus klinkt, maar ik ben het in zekere zin eens met Siegfried Bracke, die N-VA eigenlijk een linkse partij vindt. N-VA verdedigt de belangen van de mensen een pak beter dan het conservatieve ABVV, dat met zijn verstarde houding de toekomst van alle Belgen bedreigt. Elk systeem dat niet kan veranderen, gaat op den duur ten onder. Onze sociale zekerheid staat op het punt om aan hoge snelheid tegen een boom te rijden en ten onder te gaan, maar van het ABVV en consorten mogen we de koers zeker NIET wijzigen
respublica is offline  
Oud 16 januari 2011, 12:55   #88
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Ik ben die vakbonden zo kotsbeu.

Ze heten progressief te zijn, maar in feite zijn zij het die de grootste conservatieve machten zijn in dit land.

Begrijp me niet verkeerd, ze hebben veel betekend voor de emancipatie van de werknemer en ze hebben veel voordelen afgedwongen waar we nu met zijn allen beter van worden.

En ook vandaag hebben ze nog hun nut om de rechten van de werknemer te verdedigen.

Maar ondertussen is de wereld geëvolueerd, maar blijven de vakbonden vastgeroest in hun begin-20ste-eeuwse streven en staan ze op de rem om dit land te laten evolueren naar een meer competitief en economisch sterk land.

We zijn het land met de duurste arbeid in Europa. Bijna nergens zijn werknemers zo duur als in België, en toch verdienen we niet meer dan het gemiddelde loon in Europa, in tegendeel. En onze pensioenen zijn ook niet om over naar huis te schrijven.

Als je het verschil tussen de laagste lonen en de 'betere' uitkeringen niet groter maakt moet je ook niet verwachten dat een substantieel deel van de bevolking liever uitslaapt, zijn kloten schuurt en profiteert dan voor 200 euro per maand meer 8 uren per dag te gaan werken.

Ik heb enkele zelfstandigen in de familie en zij maken schrijnende toestanden mee van jonge gasten die door de RVA gedwongen worden om te gaan werken, na een paar dagen ziek zijn en thuis blijven en door de werkgever ontslagen moeten worden, waarna die laatste hen een attest moet meegeven dat hij gewerkt heeft waarna hij weer verder kan gaan doppen. En dat zijn al lang geen excessen meer, maar wordt eerder regel. En als de werkgever tegenstribbelt hangt binnen het uur de lokale vakbondsafdeling aan de lijn.

De PS, CDH en de vakbonden leven van de werkloosheid, van het clientélisme, zij halen daar hun macht en hun voeding uit. En de sp.a hangt aan de PS vast. En ook De Leeuw weet dat zijn ABVV in Vlaanderen geen ruk meer zou uitmaken, moesten ze zich niet zo krampachtig vastklampen aan hun Waalse tegenhanger.

Er is niets mis om te werken met een lage minimumuitkering en een variabele extra uitkering, afhankelijk van de aantal gewerkte jaren. En dit om de druk op de ketel te houden om toch maar werk te gaan zoeken, want het is niet zo dat er zelfs momenteel geen werk is. En wie op latere leeftijd werkloos wordt, mag wel rekenen op wat meer begrip en uitkeringen, maar wanneer er sprake is van chronische werkloosheid mogen die mensen ook ingezet worden voor gemeenschapswerk (ruimen van het talloze afval langs afritten bvb...)

Nu werkt men het luieren in de hand en motiveert men niemand om uit zijn zetel te komen. Zo ken ik uit eerste hand een voorbeeld van een jonge gast die 1.300 euro (!) uitkering krijgt als alleenstaande.

En dit soort toestanden werken de vakbonden in de hand. Zij staan op de rem van dit land en laten België (en dus ook Vlaanderen) in de neerwaartse spiraal en zijn enkele van de hoofdverantwoordelijken voor de miserie waar we nu inzitten.

De vakbonden zitten in hun vooroorlogse stramien vastgeroest en weigeren te evolueren naar een organisatie die niet alleen opkomt voor de rechten van de werknemer, maar ook actief meewerkt aan de emancipatie van dit land.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline  
Oud 16 januari 2011, 13:02   #89
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stu Bekijk bericht
Dat betwijfel ik sterk, als ik zo zie hoe snel ze al willen staken voor één of andere banaliteit...
Kan je daar een concreet voorbeeld van geven? Want ik zie niet dat ze snel willen staken voor banaliteiten.
artisjok is offline  
Oud 16 januari 2011, 13:06   #90
The Sands of Time
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Moet je respect hebben voor mensen die op die prutsers stemden?
Ba ja: bedrogen worden is geen misdaad, bedriegen wel.
En die mannen hebben gelogen, bedrogen, misleid...
Tenminste: ze logen tegen de kiezers die WERKEN, niet tegen de patroons van het VOKA (die Bart zijn bazen noemt!)
Het ABVV gaf deze keer flink op hun K....
Hun analyse is merkwaardig goed en scherp.
Het moge de brave borsten die op die quizende kiekens stemde de ogen openen.
Volgende keer niet stemmen of beter stemmen is een goed idee voor hen die zich nu van voor en van achter gepakt voelen ....

Dit spreekt boekdelen:
http://www.vlaamsabvv.be/files/N-VA_...keken_2010.pdf
Onzin als hetgeen het ABVV hier weer eens probeert te verkopen doen me steeds meer denken dat we misschien net moeten hopen op een aanval op onze staatsschuld.

Ja, ik zeg "HOPEN".

De reden is dat we enkel via een "bailout" kunnen gered worden. Het IMF en de ECB zijn de enige twee organen die instaat zijn om de schandelijke greep van vakbonden, mutualiteiten en andere "middenveld" organisaties te breken, de nodige besparingsmaatregelen op te leggen en op termijn te zorgen voor een meer leefbare staat.

De volgende vijf jaar zullen bijzonder zwaar en onaangenaam zijn, maar daarna kunnen we misschien vanop een gezonde basis een gezonde staat uitbouwen met beperkte, maar efficient uitgevoerde taken.
The Sands of Time is offline  
Oud 16 januari 2011, 13:10   #91
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Je gaat er van uit dat een "liberaal" (jouw woord, niet het mijne) programma nooit de belangen van de gewone kiezers verdedigt. Dat is geen objectieve vaststelling. Denk je dat het in de belangen van de kiezers is om de hoogste belastingen van Europa te betalen, de laagste pensioenen te hebben en een op alle vlakken vastgelopen Belgisch systeem?
Neen, daar ga ik niet van uit. (het woord "liberaal" nam ik over van andere forumgebruikers die de N-VA/het programma als dusdanig kwalificeerden) Het ABVV evenmin. Daarom bekijken ze het programma per punt/item.

Citaat:
Vergeef me dat het zo pretentieus klinkt, maar ik ben het in zekere zin eens met Siegfried Bracke, die N-VA eigenlijk een linkse partij vindt. N-VA verdedigt de belangen van de mensen een pak beter dan het conservatieve ABVV, dat met zijn verstarde houding de toekomst van alle Belgen bedreigt.
Kan je concreet uitleggen hoe ze de belangen van de mensen een pak beter verdedigen dan het ABVV.
Aan welke specifieke maatregelen of programmapunten denk je daarbij?

Citaat:
Elk systeem dat niet kan veranderen, gaat op den duur ten onder. Onze sociale zekerheid staat op het punt om aan hoge snelheid tegen een boom te rijden en ten onder te gaan, maar van het ABVV en consorten mogen we de koers zeker NIET wijzigen
Wat zijn precies de problemen? Hoe wil N-VA die oplossen?

Laatst gewijzigd door artisjok : 16 januari 2011 om 13:12.
artisjok is offline  
Oud 16 januari 2011, 13:40   #92
Perzik
Parlementsvoorzitter

Perzik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, daar ga ik niet van uit. (het woord "liberaal" nam ik over van andere forumgebruikers die de N-VA/het programma als dusdanig kwalificeerden) Het ABVV evenmin. Daarom bekijken ze het programma per punt/item.

Kan je concreet uitleggen hoe ze de belangen van de mensen een pak beter verdedigen dan het ABVV.

Lees hun programma dan.
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)
Perzik is offline  
Oud 16 januari 2011, 13:44   #93
born2bewild
Banneling

Standaard

wel geestig dat de partij van den baard nu tegen haar eigen voorstel is
born2bewild is offline  
Oud 16 januari 2011, 13:48   #94
Stu
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Kan je daar een concreet voorbeeld van geven? Want ik zie niet dat ze snel willen staken voor banaliteiten.
Wegens het niet verlengen van het contract van een interim werdt het bedrijf 16 uur platgelegd...
Stu is offline  
Oud 16 januari 2011, 14:35   #95
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen. Maar ik stel vast dat niet alle kiezers het programma, van de partij waarvoor zij kiezen, kennen.

Neen. Ik vind het wel spijtig dat sommige kiezers misleid worden of zich laten misleiden.

Ik denk dat geen enkele arbeider of bediende lover is om zijn eigen bedrijf kapot te staken. Het ABVV evenmin.
Misschien vinden die kiezers het (al dan niet) liberaal aspect van de N-VA wel volledig ondergeschikt aan de Vlaamse eisen die de partij stelt, daar al eens aan gedacht?
poekieJ is offline  
Oud 16 januari 2011, 14:47   #96
camel
Partijlid

camel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar camel
Standaard

Citaat:

in 1 statement: mensen reponsabiliseren en dit op een sociale manier (werkeloosheidsvergoedingen blijven bestaan maar beperkt in de tijd)

BTW Welke maatregelen treft het ABVV behalve die voor zichzelf?
camel is offline  
Oud 16 januari 2011, 14:52   #97
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat verwijt je het ABVV? Dat ze het kapitalisme niet willen omverwerpen?

Het pamflet van het ABVV neemt de N-VA en haar programma onder de loep.
Neen.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 16 januari 2011, 14:59   #98
camel
Partijlid

camel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar camel
Standaard

Ik heb van het ABVV nog nooit zo'n georchestreerde campagne gezien tegen andere partijen.

De echte reden hiervoor is dat de N-VA niet behoort tot het Belgo-establishment. Men vreest blijkbaar, mocht de N-VA het voor het zeggen hebben, dat ze bij het ABVV macht zullen verliezen...

Dus men probeert nu via allerhande pampfleten de mensen bang te maken terwijl het hun enigste bezorgdheid is hun eigen machtsbasis niet te verliezen die stevig verankerd ligt in de belgische strukturen.
De vakbond heeft dus duidelijk de plaats ingenomen van de clerus op dat vlak.

Nu ja om nog even verder te gaan over de vakbonden zelf... Ik heb helemaal geen problemen met vakbonden, historisch gezien waren ze en zijn ze nodig maar momenteel zijn ze gewoon meer bezig met zichzelf.
Momenteel krijg je al situaties waar mensen gesyndiceerd moeten zijn om promoties te krijgen vooral bij de overheid waar de leidinggevenden ook allemaal gesyndiceerd zijn.

Animal Farm van George Orwell is nog steeds actueel: "All animals are equal except some animals are more equal than other animals"...

Laatst gewijzigd door camel : 16 januari 2011 om 15:01.
camel is offline  
Oud 16 januari 2011, 15:09   #99
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door camel Bekijk bericht
Ik heb van het ABVV nog nooit zo'n georchestreerde campagne gezien tegen andere partijen.

De echte reden hiervoor is dat de N-VA niet behoort tot het Belgo-establishment. Men vreest blijkbaar, mocht de N-VA het voor het zeggen hebben, dat ze bij het ABVV macht zullen verliezen...

Dus men probeert nu via allerhande pampfleten de mensen bang te maken terwijl het hun enigste bezorgdheid is hun eigen machtsbasis niet te verliezen die stevig verankerd ligt in de belgische strukturen.
De vakbond heeft dus duidelijk de plaats ingenomen van de clerus op dat vlak.

Nu ja om nog even verder te gaan over de vakbonden zelf... Ik heb helemaal geen problemen met vakbonden, historisch gezien waren ze en zijn ze nodig maar momenteel zijn ze gewoon meer bezig met zichzelf.
Momenteel krijg je al situaties waar mensen gesyndiceerd moeten zijn om promoties te krijgen vooral bij de overheid waar de leidinggevenden ook allemaal gesyndiceerd zijn.

Animal Farm van George Orwell is nog steeds actueel: "All animals are equal except some animals are more equal than other animals"...
2
respublica is offline  
Oud 16 januari 2011, 15:11   #100
respublica
Minister

Standaard

Citaat:

Dat onze staatsschuld aan de 100% zit, dat we financieel totaal niet voorbereid zijn op de vergrijzing, dat onze instellingen niet efficiënt werken, dat onze belastingen te hoog zijn...
Ik heb nog geen concrete voorstellen van ABVV gehoord om daar iets aan te doen. Integendeel, die blokken liever alle constructieve voorstellen af.
respublica is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be