![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
P.S. Drugs zijn aanwezig in onze maatschappij. De kwestie is, hoe gaan we er mee om? Laatst gewijzigd door artisjok : 19 januari 2011 om 14:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is niets dat er op wijst dat een legalisering het gebruik zal doen verhogen. Indien jij toch aanwijzingen hebt dat het gebruik zal stijgen, gelieve ze ons mee te delen. 2 Het bestaan van alcohol als legaal middel is niet het belangrijkste argument. Voor mij is het belangrijkste argument : het zoveel mogelijk beperken van nadelige gevolgen voor de maatschappij en de gebruiker. Als je alle voor- en nadelen van zowel verbod als legalisering op een rij zet; kom je dan uit bij legalisering. 3 Waar hoor/lees jij jongeren beweren dat cannabis weldadig is voor de gezondheid? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
welke lage dunk van mensen hebt u? Bent u reeds zo gedrogeerd dat u geen verantwoordelijkheid meer wilt nemen in uw eigen leven. Alles moet u via de paplepel ingegeven worden, voorgekauwd en gemalen? Laat mensen aub mensen zijn.
![]() |
![]() |
#84 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Bepaalde vormen van drugs kennen uiteraard ook al een eeuwenlange geschiedenis maar zijn nooit zo wijdverspreid en algemeen maatschappelijk aanvaard als alcohol. Realistisch gezien, zal het dus erg moeilijk worden om alcohol te verbieden na duizenden jaren aanvaarde en legale (cultuur)geschiedenis. Cannabis heeft noch een wijdverspreide geschiedenis, noch voldoende maatschappelijk draagvlak om legaliteit te verwerven. Ik begrijp uw standpunt dat dit misschien oneerlijk is maar zulke cultureel-maatschappelijke feiten en tradities kunnen niet genegeerd worden. Om volledig consequent te zijn, zou men immers voedingswaren als vlees en zout dan ook moeten verbieden wegens ongezond. Waar ligt hier immers de grens bij het verbieden van zaken die de gezondheid schaden? Ik vrees dat de grens ondertussen getrokken is en dat deze voor welke nieuwe drug dan ook, nooit zal verlegd worden, zoals ze misschien ook niet zou verlegd worden voor alcohol, moest dit vandaag de dag nog verboden zijn. Citaat:
Bij al het wetgevend werk van de laatste jaren omtrent het terugdringen van het aantal rokers, is de kost van de ziekteverzekering nochtans wel een aanvaard argument gebleken (en ja, bij een verbod op alcoholisme zou dit ook een argument zijn). Citaat:
Aangezien soft drugs vaak gerookt worden en de wetenschap het er toch quasi unaniem over eens is dat roken ongezond is voor zowel de roker als voor de passieve rokers, lijkt het mij sterk dat objectieve wetenschappers volledig voor deze legalisering te vinden zijn. Citaat:
Spijtig genoeg ligt het probleem nu net niet bij verantwoordelijke jongeren die hun grenzen kennen en dus ook het hardst roepen pro legalisering. Het probleem ligt bij de vele mensen die hun grenzen niet zo goed kennen en die, naast alcohol, er nog meer makkelijk te verkrijgen verleidingen bijkrijgen. Ik doe bv. nooit mee aan belspelletjes dus voor mij hoeven die dingen niet afgeschaft te worden maar dat zou nogal een egoïstische redenering zijn als ik weet dat andere mensen wel vaak verleid worden om zich financieel in de miserie te storten als gevolg van het bestaan van zulke praktijken. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Laat axolotls aub axolotls zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat wel relevant is: wat zijn de voordelen van het verbod? Zorgt een verbod ervoor dat: -iedereen die wiet wil dat niet gewoon op de straathoek kan kopen? -criminele organisaties geen goede bron van inkomen hebben? -dat er geen verslavingsproblematiek meer is? Iedere objectieve reden om een verbod in te voeren heeft 100% gefaald. Mensen zijn dan ook geen voorstander van een verbod omwille van deze objectieve redenen. Dat geven ze wel als argument maar is niet hun werkelijke reden omdat ze op zoek zouden gaan naar bewijzen of het verbod bewerkstelligd wat ze denken dat het bewerkstelligd. Neen, de reden waarom mensen voor een verbod zijn is om emotionele en morele redenen. Ze zijn voor een verbod omdat ze wiet roken een intrinsiek verkeerd gedrag vinden. Net zoals men vroeger seks voor het huwelijk, homofilie, relaties tussen mensen uit verschillende klassen... intrinsiek verkeerd gedrag vond. De afkeer van drugs heeft niets te maken met de effecten van het gebruik van drugs op de samenleving. Maar met het druggebruik op zich. Dat is natuurlijk een spijtige zaak want dat wil zeggen dat de tegenstanders van een verbod niet met objectieve argumenten de voorstanders van een verbod kunnen overtuigen. Daarom bestaat er ook de tegengestelde mening over bijvoorbeeld alcohol en wiet. Op basis van objectieve criteria (verslaving, schadelijk voor de gezondheid, ...) is er amper een verschil. Voorstanders van een verbod zullen de gelijkenissen niet inzien omdat er voor hen een zeer groot verschil is, namelijk: wiet roken is intrinsiek verkeerd en alcohol drinken is niet intrinsiek verkeerd. De reden waarom ze het intrinsiek verkeerd vinden is een cirkelredenering: wiet roken is verkeerd omdat het verkeerd is. Er wordt wel verwezen naar redenen voor een verbod zoals gezondheid. Maar dat is zelden de echte reden. Laatst gewijzigd door Bebob : 19 januari 2011 om 15:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() Iedereen is gedrogeerd in onze samenleving. Ik begin daar zo langzamerhand mijn buikje vol van te krijgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zonder een verbod stoppen mensen vanzelf met roken. Maar na tientallen jaren een verbod op wiet is dat blijkbaar niet aan het uitsterven. Schept toch wel twijfel over de effectiviteit van een verbod. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Er zijn geen aanwijzingen dat het gebruik zal stijgen en er zijn geen aanwijzingen dat het gebruik niet zal stijgen. Wat wel een zeker feit is, is dat het aantal verleidingen zal toenemen en de geschiedenis van de mensheid kennende, voorspelt dat doorgaans weinig goeds. 2 Het bestaan van alcohol als legaal middel is niet het belangrijkste argument. Voor mij is het belangrijkste argument : het zoveel mogelijk beperken van nadelige gevolgen voor de maatschappij en de gebruiker. Als je alle voor- en nadelen van zowel verbod als legalisering op een rij zet; kom je dan uit bij legalisering. Als het over softdrugs gaat die doorgaans wordt gerookt, hebben de feiten en de wetenschap uw bovenstaande stelling ondertussen volledig ontkracht. Citaat:
Citaat:
Dat perfect gezonde jonge mensen het nodig hebben om tot rust te komen, kan absoluut geen gezonde evolutie zijn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Schept dat ook twijfel aangaande de effectiviteit en de bestaansreden van een verbod? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||||||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik beweer niet dat het gezond is, maar ik ervaar er in ieder geval meer positieve dan negatieve effecten van. Citaat:
Roken =/= blowen. En er is een simpele regel die voor alles toepasbaar is: "téveel; is nooit goed" Citaat:
Citaat:
Er zijn meer mensen die er wél met overweg kunnen dan mensen die er niet tegen kunnen. maar een verbod lost niets op. Laat jongeren leren over de gevaren, de mogelijke schade, de gevolgen, de voor & nadelen, en laat ze dan als ze 18 - 20 zijn zélf beslissen. En het is ook net voor de jongeren (-18) dat de legalisering er MOET komen, Nu is het makkelijker om cannabis te kopen dan het is om alcohol te kopen. Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Spiritus : 19 januari 2011 om 15:44. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
De professionele huurmoordenaar heeft er geen enkel probleem mee dat de activiteit waarmee hij zijn brood verdient illegaal is. Een man betrapt zijn vrouw terwijl ze in bed ligt met zijn beste vriend. Het zal hem tijdens zijn vlaag van verstandsverbijstering worst wezen of het illegaal is om zijn lievelingsgolfclub onzacht te laten neerkomen op het achterhoofd van zijn vriend. Normale mensen zoals u en ik weten wel beter dan te geloven dat het illegale karakter ervan de enige reden is waarom wij geen mensen vermoorden. Tenminste, dat hoop ik toch. Of ben jij er ook zo eentje die plots zou veranderen in een seriemoordenaar mocht doodslag uit de strafwet gehaald worden?
Liber Leviathan Laatst gewijzigd door Specksnyder : 19 januari 2011 om 15:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Cannabis is also known to have been used by the ancient Hindus and Nihang Sikhs of India and Nepal thousands of years ago. http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_(drug) enz enz Citaat:
Citaat:
Het is inderdaad zo dat men dit moet opmerken, maar zoals u zelf zegt bent u niet actief in het milieu dus is het onmogelijk dat u daar een veralgemenisering rond kan maken. Ik merk dat milieu wel op, in tsjechië kostte met het twee dagen om een joint te vinden, frankrijk 1 dag, spanje 1 dag, turkije (dat ENORM streng is op dit gebied) 1 dag, ... u kan zich echt niet voorstellen hoe gigantisch het gebruik is. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 'k vrees idd dat uw drogering reeds een te ver stadium bereikt heeft. U begrijpt uw medemens niet meer.
![]() |
#97 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat het aantal verleidingen zal stijgen is geen feit. Indien je stelling correct zou zijn, zou Nederland het hoogste gebruik moeten kennen. Daar kan iedere volwassene (+18 jaar) vrij cannabis kopen. Citaat:
Steeds meer en opnieuw blijkt dat een verbod schadelijker is voor maatschappij en gebruiker. Citaat:
Iemand vroeg expliciet wat de voordelen zijn (of zoiets) en dan worden die gegeven. Cannabis als medicatie zou ik niet als "weldaad voor de gezondheid" bestempelen; maar cannabis heeft als medicatie wel veel ongebruikte toepassingen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Anderzijds zijn er steeds meer jongeren die cannabis proeven en gebruiken. Die beseffen wel wat een leugens ons werden voorgehouden. Het draagvlak groeit. Het is gewoon een kwestie van tijd. Lees hier waarom cannabis nog steeds verboden blijft De cultuur van het cannabisverbod Zijn het politieke luiheid en desinteresse die deze gaffe drijvend houden? http://www.drugsbeleid.nl/derden_cohen_1207.htm Laatst gewijzigd door artisjok : 19 januari 2011 om 16:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||||