Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2004, 13:43   #81
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astenblieft mensen
"Gratis bussen lokken bejaarden uit isolement"
Had best een aardige kop van een krant kunnen wezen.
Het is misschien simplistisch en naar mijn idee is uw vraag een volkomen zinloze, maar als je wat ouder bent, misschien lichamelijk wat minder frivool dan is uw wereld ietsjes kleiner. Zoals vroeger men dagen deed om van Brussel naar Antwerpen te reizen, zo doen we dat nu met de auto heel snel. Of met de trein.
Binnen de stad geldt dat ook: een gemiddelde jongeling kan toch best een half uurtje stappen voor de Delhaize of de GB, iemand die slecht ter been is niet.
Isolement in deze wil niet per definitie zeggen dat een oudere medemens de gratis bus gebruikt om er naar Technofuiven mee te gaan. Maar de gratis bus is een tegemoetkoming voor de oudere medemens omdat het voor hen niet vanzelfsprekend is al stappend naar de Delhaize te gaan. Met andere woorden: ze zijn verplicht het openbaar vervoer te gebruiken, omdat ze:
a: niet meer zo ver kunnen lopen, fietsen of joggen
b: geen auto (meer) rijden
c: ze anders afhankelijk zijn van derden.

Voila.
Dus het heeft gene zak met sociaal isolement te maken. Met een gemotoriseerde autoped waren ze dus ook content gesteld (en veel efficiënter, want hoeveel bejaarden moeten er eerst nog naar een bushokje sukkelen en vandaar weer van een bushokje naar de Delhaize) ?

U ziet: zinloosheid is relatief.
Oud 3 juni 2004, 19:44   #82
Astenblieft mensen
Minister

Astenblieft mensen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus het heeft gene zak met sociaal isolement te maken. Met een gemotoriseerde autoped waren ze dus ook content gesteld (en veel efficiënter, want hoeveel bejaarden moeten er eerst nog naar een bushokje sukkelen en vandaar weer van een bushokje naar de Delhaize) ?

U ziet: zinloosheid is relatief.
Lees het nu gewoon nog eens over.
Stop met je kont tegen de krib te werpen en lees het nog eens over en kom dan opnieuw terug met een beter argument.
Astenblieft mensen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2004, 13:24   #83
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Lees het nu gewoon nog eens over.
Stop met je kont tegen de krib te werpen en lees het nog eens over en kom dan opnieuw terug met een beter argument.
Been there, done that.

Ach, u hebt gelijk hoor, is het zo goed?

Oud 4 juni 2004, 19:21   #84
Astenblieft mensen
Minister

Astenblieft mensen's schermafbeelding

Standaard

dank u
Astenblieft mensen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 09:19   #85
ray
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Allochtone jongeren heb ik het echter nog niet zien doen, in tegenstelling tot wat Nelly Maes zegt.
*kuch kuch*
ray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 12:07   #86
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
dank u
Oud 8 juni 2004, 12:21   #87
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
meestal gaan die met 2 een koffieke drinken. En dan nog is het beter om buiten te komen dan vast te roesten voor tv.
Als ze met twee zijn, zitten die bejaarden toch niet in een isolement? Nogmaals dus graag de link tussen gratis bussen en sociaal isolement.
Stel dan madamA aan de ene kant van de ring woont dan madamB. Dan kunnen ze dankzij de gratis bussen een tas koffie gaan drinken. Anders zagen die twee elkaar nooit (of toch veel minder).

En dan nog. Buitenkomen is gewoon gezonder dan binnen blijven zitten. Al is het maar voor het sociaal contact met de ober.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 12:30   #88
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Stel dan madamA aan de ene kant van de ring woont dan madamB. Dan kunnen ze dankzij de gratis bussen een tas koffie gaan drinken. Anders zagen die twee elkaar nooit (of toch veel minder).
Dus hun vriendschap is al zo fameus, dat een euro er niet afkan om ergens samen een tas koffie te drinken? Amai.

Citaat:
En dan nog. Buitenkomen is gewoon gezonder dan binnen blijven zitten.
Daar heb je geen gratis bussen voor nodig.

PS : nog altijd reclame aan 't maken ? Ik dacht nochtans begrepen te hebben dat u daar een grondige afkeer van had...
Oud 8 juni 2004, 14:03   #89
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dus hun vriendschap is al zo fameus, dat een euro er niet afkan om ergens samen een tas koffie te drinken? Amai.
Het is niet zozeer dat die euro te veel is. Het is vooral de drempel.
En ik heb niet gezegd dat dat goede vriendinnen zijn. Het gaat erom dat die mensen buitenkomen. Als ze iedere dag moeten betalen voor de bussen, blijven ze binnen zitten. Mensen zijn gewoontedieren.

Citaat:
Citaat:
En dan nog. Buitenkomen is gewoon gezonder dan binnen blijven zitten.
Daar heb je geen gratis bussen voor nodig.

PS : nog altijd reclame aan 't maken ? Ik dacht nochtans begrepen te hebben dat u daar een grondige afkeer van had...
grapjas.
Oud 9 juni 2004, 12:17   #90
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is niet zozeer dat die euro te veel is. Het is vooral de drempel. En ik heb niet gezegd dat dat goede vriendinnen zijn. Het gaat erom dat die mensen buitenkomen. Als ze iedere dag moeten betalen voor de bussen, blijven ze binnen zitten. Mensen zijn gewoontedieren.
Dus in feite zijn gratis bussen gewoon een middel om bejaarden buiten te laten komen en dus te doen consumeren. Op die manier wordt dat ganse "stille" kapitaal aangesproken. Als u dat bedoelt, dan is er misschien een compromis in de maak.

Citaat:
grapjas.
t Was nochtans niet grappig bedoeld. In zekere zin verwoordt u hiermee perfect de hypocrisie die zo eigen is aan de Groene beweging (ik veralgemeen, dus niet te persoonlijk oppakken).
Oud 9 juni 2004, 13:11   #91
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het is niet zozeer dat die euro te veel is. Het is vooral de drempel. En ik heb niet gezegd dat dat goede vriendinnen zijn. Het gaat erom dat die mensen buitenkomen. Als ze iedere dag moeten betalen voor de bussen, blijven ze binnen zitten. Mensen zijn gewoontedieren.
Dus in feite zijn gratis bussen gewoon een middel om bejaarden buiten te laten komen en dus te doen consumeren. Op die manier wordt dat ganse "stille" kapitaal aangesproken. Als u dat bedoelt, dan is er misschien een compromis in de maak.
Zo kun je het ook verwoorden. Het is voor mij niet zozeer de bedoeling om ze te laten consumeren. Als ze maar buitenkomen. Dit is belangrijk voor hun welzijn. Die gratis bussen werken drempelverlagend om de bejaarden buiten te laten komen. Misschien zelfs voor iedereen buiten te laten komen. Zodoende worden die bejaarden geen kluizenaars. Daar ze daarbij consumeren, is mooi meegenomen.

Ik vind nu eenmaal welzijn belangrijker dan welvaart.

Citaat:
Citaat:
grapjas.
t Was nochtans niet grappig bedoeld. In zekere zin verwoordt u hiermee perfect de hypocrisie die zo eigen is aan de Groene beweging (ik veralgemeen, dus niet te persoonlijk oppakken).
Zoals ik in die topic al 50 keer aanhaalde, mijn standpunt ivm reclame heeft geen zak te maken met "de groene beweging".
Oud 9 juni 2004, 14:52   #92
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Is dat eigenlijk ergens op gebasseerd dat bejaarden 'meer buitenkomen' wanneer ze over 'gratis' openbaar vervoer beschikken of is dat maar gewoon een veronderstelling?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 15:33   #93
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Is dat eigenlijk ergens op gebasseerd dat bejaarden 'meer buitenkomen' wanneer ze over 'gratis' openbaar vervoer beschikken of is dat maar gewoon een veronderstelling?
Dat is hetgeen wat ondertussen jarenlange ervaring in Hasselt ons vertelt. Hier was op voorhand geen rekening mee gehouden, maar dit blijkt een positief gevolg te zijn van deze gratis bussen.
Oud 9 juni 2004, 16:12   #94
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Ik ben geen fan van Robert Stevaert, en het "gratis"-verhaal komt me onderhand ook de strot uit.

Maar... 65+ gratis op het openbaar vervoer is een heel goede zaak. (in de UK, niet meteen het land van "gratis", bestaat zoiets ook voor senior citizens) Mijn grootmoeder zou nooit zoveel rondtrekken mocht ze dat voorrecht niet gekregen hebben (het mens is 85). Het mag dan al gaan om een klein bedragje, maar voor die mensen is het toch heel wat hoor; ze zijn er echt op gesteld. Maar dit is een subjectieve kijk op de zaak; helemaal geen "harde" analyse.
Oud 9 juni 2004, 16:43   #95
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zo kun je het ook verwoorden. Het is voor mij niet zozeer de bedoeling om ze te laten consumeren. Als ze maar buitenkomen. Dit is belangrijk voor hun welzijn. Die gratis bussen werken drempelverlagend om de bejaarden buiten te laten komen. Misschien zelfs voor iedereen buiten te laten komen. Zodoende worden die bejaarden geen kluizenaars. Daar ze daarbij consumeren, is mooi meegenomen.
Hier verwoordt u het volgens mij weer te hard. Wanneer u het hebt over bejaarden (in meervoud, twee dames of zo die naar 't stad willen) en die gebaat zijn met gratis openbaar vervoer, dan geef ik u gelijk. Maar dat een eenzame bejaarde eenzaam op de bus stapt om ergens anders eenzaam te wezen, daar kan ik me met de beste wil geen voordeel bij indenken. Het gaat dus niet om kluizenaars vs. gratis openbaar vervoer. Het gaat om betaald vervoer vs. gratis vervoer.

Citaat:
Nochtans is het eerste niet mogelijk zonder het laatste.

Citaat:

Zoals ik in die topic al 50 keer aanhaalde, mijn standpunt ivm reclame heeft geen zak te maken met "de groene beweging".
Alleen dat u er reclame voor maakt
Oud 9 juni 2004, 16:46   #96
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is hetgeen wat ondertussen jarenlange ervaring in Hasselt ons vertelt. Hier was op voorhand geen rekening mee gehouden, maar dit blijkt een positief gevolg te zijn van deze gratis bussen.
Toch een grote kanttekening: Hasselt is nu ook eenmaal een zeer "slenter-vriendelijke" stad. Dit is voltrokken ongeveer tesamen met de invoering van gratis openbaar vervoer (heraanleg van de ring etc.). Het is dus zeker niet ALLEEN openbaar vervoer dat hiervoor verantwoordelijk is.
Oud 10 juni 2004, 18:07   #97
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Ik ben geen fan van Robert Stevaert, en het "gratis"-verhaal komt me onderhand ook de strot uit.

Maar... 65+ gratis op het openbaar vervoer is een heel goede zaak. (in de UK, niet meteen het land van "gratis", bestaat zoiets ook voor senior citizens) Mijn grootmoeder zou nooit zoveel rondtrekken mocht ze dat voorrecht niet gekregen hebben (het mens is 85). Het mag dan al gaan om een klein bedragje, maar voor die mensen is het toch heel wat hoor; ze zijn er echt op gesteld. Maar dit is een subjectieve kijk op de zaak; helemaal geen "harde" analyse.
Absoluut. Ik haalde Hasselt enkel aan omdat het daar al lang bestaat. Voor iedereen, maar dus ook voor bejaarden.

In de rest van Vlaanderen is het nog te recent om er veel over te kunnen zeggen.
Oud 10 juni 2004, 18:08   #98
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Toch een grote kanttekening: Hasselt is nu ook eenmaal een zeer "slenter-vriendelijke" stad. Dit is voltrokken ongeveer tesamen met de invoering van gratis openbaar vervoer (heraanleg van de ring etc.). Het is dus zeker niet ALLEEN openbaar vervoer dat hiervoor verantwoordelijk is.
Bejaarde mensen die in Kuringen wonen, gaan niet 5 km wandelen tot het centrum om hun koffie in de Century (Leopoldsplein) te kunnen slurpen.
Oud 10 juni 2004, 18:11   #99
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Hier verwoordt u het volgens mij weer te hard. Wanneer u het hebt over bejaarden (in meervoud, twee dames of zo die naar 't stad willen) en die gebaat zijn met gratis openbaar vervoer, dan geef ik u gelijk. Maar dat een eenzame bejaarde eenzaam op de bus stapt om ergens anders eenzaam te wezen, daar kan ik me met de beste wil geen voordeel bij indenken. Het gaat dus niet om kluizenaars vs. gratis openbaar vervoer. Het gaat om betaald vervoer vs. gratis vervoer.
Kluizenaars blijven binnen. Komen zelfs niet buiten. Zelfs buiten eenzaam zitten wezen is belangrijker dan binnen blijven. Het contact met de verkopers, bakkers, obers etc is heel belangrijk voor iemand die eenzaam. Ook al is deze persoon bejaard.

En gratis vervoer verlaagd de drempel om buiten te komen. Dus het heeft wel degelijk met elkaar te maken.

Citaat:
Citaat:
Nochtans is het eerste niet mogelijk zonder het laatste.
tot op een bepaalde hoogte wel degelijk wel. Men heeft eten nodig en onderdak en medische verzorging etc. Maar luxe is geen verzekering voor welzijn. Misschien soms zelfs integendeel.
Oud 10 juni 2004, 19:29   #100
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bejaarde mensen die in Kuringen wonen, gaan niet 5 km wandelen tot het centrum om hun koffie in de Century (Leopoldsplein) te kunnen slurpen.
En toen de bus niet "gratis" was voor hen, konden zij die niet nemen natuurlijk?! Of is die 1ne euro een te grote slok uit het budget van een bejaarde?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be