![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En de totale milieu-impact stijgt dus nog meer, want bevolking stijgt.
![]() |
![]() |
#82 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
(en met die gsm heb ik al meerdere levens gered ![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#83 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
http://www.marketcalls.in/analysis/p...nd-charts.html
![]() |
![]() |
#84 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#85 | ||
|
![]() Citaat:
"ik denk helemaal niet dat het behoren tot de homo sapiens betekent dat we geen vlees mogen eten. Kun je dat ergens afleiden uit m'n woorden? Vreemd dat je dat denkt. erg vreemd." Ok. je denkt _niet_ dat het behoren tot de soort mens betekent dat we geen vlees mogen eten. Dat ik tot de soort mens hoor staat buiten kijf. Aangezien ik dus tot de verzameling van individuen hoor waarvan jij stelt dat je nooit gezegd hebt dat ze geen vlees mogen eten, leid ik af dat ik dus vlees mag eten. Citaat:
Mens ben je, of ben je niet. Over de vraag of een bepaald individue een "moreel bewust wezen" is kan echter discussie zijn. Je haalt zelf graag mentale gehandikapten en kinderen aan. Vanaf welk punt is een kind een moreel bewust wezen? (En mogen kinderen en mentaal gehandikapten vlees eten van jou?)
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#87 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Iets correcter: moreel bewuste wezens die niet door een blind evolutionair (amoreel) proces afhankelijk zijn geworden van vlees om te overleven, die mogen geen vlees eten. En als wij het dieet bepalen van wezens (bv mentaal gehandicapten, huisdieren), dan moeten we kiezen voor plantaardig, tenzij het opnieuw een wezen is dat afhankelijk is geworden van vlees en waarvoor we geen alternatieven hebben. Bv voor een hond: die is nu niet meer afhankelijk van vlees, want we hebben ondertussen vegetarisch hondeneten dat perfect gezond is voor de hond.
![]() |
![]() |
#88 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() dan stijgt nog steeds de hoeveelheid gevaarlijk afval
![]() |
#89 | |
|
![]() Citaat:
Beschouwen we bijvoorbeeld wat de VN de "millennium doelstellingen" noemt. Die zijn goed meetbaar. Minder armoede, minder mensen die honger hebben, meer mensen die kunnen lezen, meer meisjes die naar school gaan, minder doden bij conflicten enz... Je hoeft dan eigenlijk maar gewoon de VN statistieken te nemen om te zien dat we voor zowat alle van deze doelen we in 2010 dichter bij het doel stonden dan ooit eerder in de menselijke geschiedenis.
![]() |
![]() |
#90 |
|
![]() Minder dan bij heel wat andere menselijke activiteiten waar vreemd genoeg veel minder weerstand tegen is. (Een steenkolencentrale bijvoorbeeld verspreid meer radioactiviteit in het milieu dan een kerncentrale)
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 17 februari 2011 om 18:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Misschien eens een cursus logica volgen. Ik wil hier niet te diep op ingaan, maar je maakt een fout tegen de logica. Citaat:
Citaat:
De huidige maatschappelijke consensus is niet dat alle en alleen mensen rechten krijgen. Nee: alle en alleen voelende mensen krijgen rechten. Dus mensen die de mogelijkheid hebben ontwikkeld om te kunnen voelen en die mogelijkheid nog niet definitief hebben verloren. Citaat:
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 17 februari 2011 om 18:41. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#93 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
en ik dacht dat het over milieu ging
![]() |
![]() |
#94 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Onze kennis van die samenhang in de natuur is zeer beperkt, maar we krijgen toch een vermoeden dat dit zeer vergaand is, vanuit dat opzicht is altruïsme in de enge zin van het woord dan ook weinig waarschijnlijk. Het goede gevoel bij een goede daad geeft mij toch eerder de overtuiging dat Altruïsme pure romantiek is, aangezien het hier gaat om een beloning en of de keuze tot een goede daad al dan niet bewust gebeurd doet helemaal niets terzake. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
|
![]() Citaat:
Meer en meer onderzoek bij primaten wijst erop dat wij juist meer cooperatief en collectivistisch zijn dan individualistisch en opportunistisch. Maar dat soort onderzoek is vrij recent, omdat we teveel gevangen zaten in ouwbakken darwinistische paradigmas.
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Mijn ethische positie rond dierenrechten is eenvoudig: elk wezen dat genetisch materiaal bezit moet beschermd worden. Inclusief planten en bacterieën.
Maar tegelijkertijd voel ik me verwant aan een soort transhumanisme, dat toegang wil tot deze universele genenpoel en ze wil gebruiken om de mens radicaal te verbeteren, slimmer en efficiënter te maken, zodat hij makkelijker het universum kan exploreren. Alle genetisch materiaal moet dus fundamenteel gerespecteerd en beschermd worden, maar dan wel om het te gebruiken. Misschien een bizarre positie, want ze is tegelijk utilitaristisch en extreem moralistisch.
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Mieren zijn het schoonste voorbeeld van mogelijk altruïsme, maar hun houding is juist een win-situatie. Vanuit het individualistisch standpunt van die mier is zelfopoffering met de dood tot gevolg, gewoon een daad om zichzelf in stand te houden. Het voortbestaan is essentieel en aangezien de koningin dit voortbestaan verzekert is de zelfopoffering geen daad van altruïsme. Een ouder die zijn kind red met zijn eigen leven, red zichzelf en heeft hier aldus baat bij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom ben ik niet verbaasd. Nucleair mag niet, steenkool mag niet, aardolie mag niet, aardgas mag niet.
![]() |
#99 | ||
|
![]() Citaat:
Ik heb niks tegen fossiele brandstoffen, tot ik ontdekte dat een soort gas, koolstofdioxide, een opwarmend effect veroorzaakt in de atmosfeer. Wetenschappers hebben dan berekend wat die opwarming betekent. En de conclusie was: voortgaan met het uitstoten van dat gas is gevaarlijk voor de mens. Economen zijn zich dan gaan moeien en hebben uitgerekend wat die opwarming zou kosten. En ze besloten: véél keren meer dan de som die nodig is om alle fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare energie. Nu, ik ben geen genie, maar in dit debat kan zelfs een volslagen debiel begrijpen wat dus onze enige keuze is. In mijn rangschikking van intelligentie staan volslagen debielen onder planten, koeien en mestkevers. Maddox, ge gaat me niet vertellen dat gij minder intelligent zijt dan mestkevers en debielen.
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat het behoren tot de verzameling van appels betekent dat deze Jonagold niet blauw is. ((Daarmee bedoel ik: de reden dat deze Jonagold niet blauw is, is niet omdat het tot de verzameling van appels behoort. De echte reden waarom deze Jonagold niet blauw is, is omdat de schil bepaalde pigmenten heeft die zorgen voor een geel-groene uitstraling als er wit licht op valt.)) Verder heb ik nooit gezegd dat appels niet blauw zijn omdat ze appel zijn. We hebben hier nu een appel. het is een appel, dat staat buiten kijf. Aangezien deze appel dus tot de verzameling behoort waarvan ik stel dat ik nooit gezegd heb dat de elementen van die verzameling niet blauw zijn, leid jij af dat deze appel blauw is? Met andere woorden: omdat ik niet heb gezegd dat appels niet blauw zijn, zijn appels blauw volgens jou? Dat is wat je afleidt? Nu een algemeen vraagje: hoe kan ik met jouw nu discussiëren over een consistente ethiek, als jij fundamentele regels van de logica niet respecteert?
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 18 februari 2011 om 00:40. |
|
![]() |
![]() |