Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2011, 19:55   #81
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het zal me een zorg zijn wie welke woorden overneemt.

Ik stel droog vast dat het 'oude' woord droogkuis kennelijk minder aantrekkelijk is dan het 'nieuwe' woord mattie voor de gehele wereldwijde Nederlandstalige gemeenschap.
Dat zal ons worst wezen, en geen Hollandse éénheidsworst, wees daar maar zeker van.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 20:29   #82
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien moet je eens wat meer je best doen.

Zuid Nederlands : Droogkuis 60.300 Google (NL)- resultaten

Surinaams Nederlands: Mattie 447.000 Google (NL)- resultaten
Persoonlijk heb ik dat "mattie" nog nergens horen gebruiken. Het is voor mij volkomen nieuw. Het staat trouwens niet in de Woordenlijst van de Nederlandse Taal en al evenmin in Van Dale. "Stomerij" en "Droogkuis" volstaat voor mij.
Oud 24 maart 2011, 20:34   #83
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Persoonlijk heb ik dat "mattie" nog nergens horen gebruiken. Het is voor mij volkomen nieuw. Het staat trouwens niet in de Woordenlijst van de Nederlandse Taal en al evenmin in Van Dale. "Stomerij" en "Droogkuis" volstaat voor mij.
Eberhard bedoelt dat het niet je bevolkingsomvang hoeft te zijn als bepalende factor of een regionaal woord ingang vind in de rest van het taalgebied. Je kan een hoop bereiken door nieuwe, leuke woorden op een juiste manier te vermarkten.

Verzuurd jammeren over droogkuis helpt niet zo goed, maar een woord via een invloedrijke subcultuur verspreiden helpt wel.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 20:36   #84
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat zal ons worst wezen, en geen Hollandse éénheidsworst, wees daar maar zeker van.
Lieve hemel! Ben jij nu echt niet in staat om iets anders uit je toetsenbord te kloppen dan azijnzure praat? Als het niet tegen De Wever is dan is tegen alles wat met Nederland te maken heeft. Dat laatste maakt je echt rijp voor een proces aangespannen door het CGKR. Ik ontwaar een diep ingeworteld racisme bij jou. Een Fascistische houding. Bwek!
Oud 24 maart 2011, 20:39   #85
Hollander

Standaard

Citaat:
Lieve hemel! Ben jij nu echt niet in staat om iets anders uit je toetsenbord te kloppen dan azijnzure praat? Als het niet tegen De Wever is dan is tegen alles wat met Nederland te maken heeft. Dat laatste maakt je echt rijp voor een proces aangespannen door het CGKR. Ik ontwaar een diep ingeworteld racisme bij jou. Een Fascistische houding. Bwek!
mogelijk zelfs potentieel gevaarlijk, heb ik horen fluisteren.
Oud 24 maart 2011, 20:47   #86
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Eberhard bedoelt dat het niet je bevolkingsomvang hoeft te zijn als bepalende factor of een regionaal woord ingang vind in de rest van het taalgebied. Je kan een hoop bereiken door nieuwe, leuke woorden op een juiste manier te vermarkten.

Verzuurd jammeren over droogkuis helpt niet zo goed, maar een woord via een invloedrijke subcultuur verspreiden helpt wel.
Mag ik hieruit de harde conclusie trekken dat Systeem & Hendrik met zure regen hun 'droogkuis' niet goed vermarkten?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 maart 2011 om 20:47.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 20:51   #87
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... "mattie" nog nergens horen gebruiken. ...Het staat trouwens niet in de Woordenlijst van de Nederlandse Taal en al evenmin in Van Dale.

Geduld uitoefenen, Van Dale is volgend niet leidend.
Oud 24 maart 2011, 20:52   #88
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HomoErgaster Bekijk bericht
En mattie is ondertussen meer straattaal/jongerentaal dan exclusief surinaams-Nederlands.
Inderdaad. Het bekende proces

Vreemd woord > straattaal > officieel Nederlands
Oud 24 maart 2011, 21:12   #89
Hollander

Standaard

Citaat:
Mag ik hieruit de harde conclusie trekken dat Systeem & Hendrik met zure regen hun 'droogkuis' niet goed vermarkten?
Welnee, dat hoort u mij niet zeggen. Ik spreek slechts over een zuiver hypothetisch voorbeeld.

Laatst gewijzigd door Hollander : 24 maart 2011 om 21:12.
Oud 24 maart 2011, 21:20   #90
Shadowke

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Het bekende proces

Vreemd woord > straattaal > officieel Nederlands
zo snel zal het niet verlopen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 24 maart 2011 om 21:20.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 21:28   #91
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U moet niet zo hard en zo grof van stapel lopen tegen Henri1. Want dat het een soort eenheidsworst zou kunnen geworden zijn, daar had men in Vlaanderen al in 1937 (!) en voordien schrik voor. Een vooral Hollandse eenheidsworst dan. Zoals men dat nu probeert te doen met het Algemeen Nederlands.

Zelfs fervente voorstanders van een Groot-Nederland in 1937 hadden zo hun twijfels over hun ’groot-Nederlands’ hersenspinsel. Zo ook priester en Groot-Nederlander, O Spruytte, die onder een pseudoniem schreef voor Volk en Staat en Staf de Clercq regelmatig van advies voorzag.

Toen al, in 1937, meende pastoor Spruytte dat het heel moeilijk zou zijn om tot een eenheid te komen. Waarom? Wel, altijd komen dezelfde argumenten terug, te weten:

° ‘het Hollands superioriteitsgevoelen’
of
° ‘een eenzijdige Hollandse superioriteit’
of
° de ‘afkeer van het calvinistische noorden voor het katholieke zuiden’.

En dus zegt Henri1 eigenlijk niet meer of niets anders dan Odiel Spruytte in 1937 al zei. Très étonné de les trouver ensemble natuurlijk.

Maar uiteindelijk toch niet zo verwonderlijk. Want:
Ni(hi)l novi sub sole, aut ne multa novi sub sole in anno 2011…

Laatst gewijzigd door system : 24 maart 2011 om 21:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 21:32   #92
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Inderdaad, dat verloopt vaak langzaam.

Kunnen zo tientallen jaren tussen zitten
Oud 24 maart 2011, 22:19   #93
HomoErgaster
Burger

Standaard

Citaat:
Wel, misschien is het wel tijd voor Vlaanderen om wat meer Nederhop te maken. want als een Vlaming al van mattie heeft gehoord, is het 8 van de tien gevallen via Nederlandse Hiphop.

Dus system en Henri begin al maar te rijmen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Dat kan Heeeel snel gaan hoor. Eens een woord wijdverspreid is onder de Nederlandse jeugd is het maar een kleine stap naar Vlaanderen. Woordjes als "vet" en "lekker" zijn bij de Vlaamse jeugd volledig ingeburgerd, dat heeft maar een paar jaar geduurd. ook veel engelse woorden vinden volgens mij via Noord-Nederland de vlaamse jeugd.

Laatst gewijzigd door HomoErgaster : 24 maart 2011 om 22:32.
HomoErgaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2011, 22:48   #94
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
hah, een patat is een erpel (dialect voor aardappel), bij ons in Brabant hebben we het gewoon over frites/friet.
hollanders eten dus rauwe patatten en beelden zich in dat ze gefrituurd zijn
Oud 25 maart 2011, 00:35   #95
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HomoErgaster Bekijk bericht
Wel, misschien is het wel tijd voor Vlaanderen om wat meer Nederhop te maken. want als een Vlaming al van mattie heeft gehoord, is het 8 van de tien gevallen via Nederlandse Hiphop.

...

Dat kan Heeeel snel gaan hoor. Eens een woord wijdverspreid is onder de Nederlandse jeugd is het maar een kleine stap naar Vlaanderen. Woordjes als "vet" en "lekker" zijn bij de Vlaamse jeugd volledig ingeburgerd, dat heeft maar een paar jaar geduurd. ook veel engelse woorden vinden volgens mij via Noord-Nederland de vlaamse jeugd.

Inderdaad. Omdat het culturele zwaartepunt van ons taalgebied momenteel in de Randstad ligt, en omdat rapmuziek vrijwel altijd en massaal in het Nederlands geproduceerd wordt tegenwoordig.

Maar desondanks zou Antwerpen over 20 jaar ook best weer het culturele zwaartepunt van ons taalgebied kunnen zijn , natuurlijk. Waarom niet.
Oud 25 maart 2011, 09:11   #96
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Omdat het culturele zwaartepunt van ons taalgebied momenteel in de Randstad ligt, en omdat rapmuziek vrijwel altijd en massaal in het Nederlands geproduceerd wordt tegenwoordig.

Maar desondanks zou Antwerpen over 20 jaar ook best weer het culturele zwaartepunt van ons taalgebied kunnen zijn , natuurlijk. Waarom niet.
Rapmuziek is in mijn ogen de muziek van de 'losers'.

Laatst gewijzigd door system : 25 maart 2011 om 09:11.
Oud 25 maart 2011, 11:21   #97
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moet niet zo hard en zo grof van stapel lopen tegen Henri1. Want dat het een soort eenheidsworst zou kunnen geworden zijn, daar had men in Vlaanderen al in 1937 (!) en voordien schrik voor. Een vooral Hollandse eenheidsworst dan. Zoals men dat nu probeert te doen met het Algemeen Nederlands.

Zelfs fervente voorstanders van een Groot-Nederland in 1937 hadden zo hun twijfels over hun ’groot-Nederlands’ hersenspinsel. Zo ook priester en Groot-Nederlander, O Spruytte, die onder een pseudoniem schreef voor Volk en Staat en Staf de Clercq regelmatig van advies voorzag.

Toen al, in 1937, meende pastoor Spruytte dat het heel moeilijk zou zijn om tot een eenheid te komen. Waarom? Wel, altijd komen dezelfde argumenten terug, te weten:

° ‘het Hollands superioriteitsgevoelen’
of
° ‘een eenzijdige Hollandse superioriteit’
of
° de ‘afkeer van het calvinistische noorden voor het katholieke zuiden’.

En dus zegt Henri1 eigenlijk niet meer of niets anders dan Odiel Spruytte in 1937 al zei. Très étonné de les trouver ensemble natuurlijk.

Maar uiteindelijk toch niet zo verwonderlijk. Want:
Ni(hi)l novi sub sole, aut ne multa novi sub sole in anno 2011…
Jaja, ..."Pastoor Spruytte" in 1937 nietwaar? We kennen dat zo wel een beetje. Het baadt in dezelfde bange contrareformatorische en oerconservatieve geest die we ook terugvonden bij Guido Gezelle. Nog zo'n priester die buikkramp kreeg van angst wanneer hij geconfronteerd werd met "den duivel uit het Noorden". Is het dat soort Vlaanderen waar jouw voorkeur naartoe gaat? Een Vlaanderen dat, uit angst voor "den protestantschen Ollander" op zichzelf terugplooit, liever "Vlaemsch" dan Nederlands als formele taal gebruikt en zich angstig gaat verschuilen onder de tricolore rok van la Belgique francophone. Dat is het soort Vlaanderen waar ik een gloeiende hekel aan heb. Het Vlaanderen dat ik voor ogen houd is er een dat bewust is van zijn eigenheid binnen het natuurlijke kader van De Nederlanden. Kortom, een zelfbewust en modern, open Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door quercus : 25 maart 2011 om 11:33.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2011, 12:34   #98
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jaja, ..."Pastoor Spruytte" in 1937 nietwaar? We kennen dat zo wel een beetje. Het baadt in dezelfde bange contrareformatorische en oerconservatieve geest die we ook terugvonden bij Guido Gezelle. Nog zo'n priester die buikkramp kreeg van angst wanneer hij geconfronteerd werd met "den duivel uit het Noorden". Is het dat soort Vlaanderen waar jouw voorkeur naartoe gaat? Een Vlaanderen dat, uit angst voor "den protestantschen Ollander" op zichzelf terugplooit, liever "Vlaemsch" dan Nederlands als formele taal gebruikt en zich angstig gaat verschuilen onder de tricolore rok van la Belgique francophone. Dat is het soort Vlaanderen waar ik een gloeiende hekel aan heb. Het Vlaanderen dat ik voor ogen houd is er een dat bewust is van zijn eigenheid binnen het natuurlijke kader van De Nederlanden. Kortom, een zelfbewust en modern, open Vlaanderen.
Daar bent u toch abuis in. O.S. had een vrij open geest én was Groot-Nederlander. In dat laatste was hij naief natuurlijk. Maar reeds in 1937 stootte hij op de arrogantie van het Noorden. Iets wat in de huidige discussie, anno 2011, nog altijd een 'hot item' is gebleven. U moet dus niet vragen hoe het in 1815 was en in 1830, de tijd van de fameuze 'Jagers van Van Dam'.

Laatst gewijzigd door system : 25 maart 2011 om 12:40.
Oud 25 maart 2011, 17:58   #99
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Onder de pubers.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2011, 19:06   #100
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan is het misschien wat voor je?
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be