Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2011, 08:49   #81
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Volgens de regeringswoordvoerder kwam op het hoogtepunt van de problemen in de derde reactor straling vrij, ter waarde van ongeveer drie röntgenfoto's. Later daalde het stralingsniveau. Extra maatregelen zijn volgens hem niet nodig, de bestaande evaluatiezone van 20 kilometer rond de installatie is voldoende.

hln

With high pressure inside the reactors at Daiichi hampering efforts to pump in cooling water, plant operators had to release radioactive vapor into the atmosphere. Radiation levels outside the plant, which had retreated overnight, shot up to 1,204 microsieverts per hour, or over twice Japan’s legal limit, Mr. Edano said.

NY TIMES
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 08:58   #82
jurgensen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat zijn dus gecombineerde beelden.
De explosie die men laat zien op dat filmpje is redelijk onduidelijk. Ik kan met geen enkele zekerheid zeggen dat het een reactorgebouw is dat de lucht ingaat. Maar het feit dat het artikel, terwijl het alleen over die kerncentrale gaat en de mogelijke gevolgen, ook foto's laat zien van die natuurlijk gas opslagplaats die in de fik staat, doet me aan zeer selectieve informatieverspreiding denken.

De gegevens die we nu met zekerheid hebben, is dat 1 van de BWR's -hetzelfde type als in Harrisburg, wat een Meltdown heeft gehad, kans heeft op eenzelfde soort van resultaat.
Het feit dat ze verhoogde krypton waarden meten is niet verwonderlijk, en na zo'n aardbeving vind ik dat nog zo verwonderlijk niet.

Zet een Sovjet centrale op die lokatie en we hadden nu helicopters met boor, lood en VEEL zand over en weer zien vliegen. Maar dat mag niet gezegd zijn zeker?

Ondertussen staan, of stonden er hele dorpen in de fik, hele petrochemische bedrijven hebben hun rotzooi de lucht in gestuurd. 100den , mischien zelfs 10000den tonnen ongezuiverd rioolwater en slib dat het milieu insijpeld. En dan zijn onze ecoliefhebbertjes aan't doen alsof de kans op een harrisburg Tjernobyl revisited is.
De aanhangers van de kernlobby voelen zich duidelijk niet lekker.
jurgensen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 09:06   #83
jurgensen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben met de moment aangenamer verrast.

Anderen hier op't forum vinden dat een aardbeving categorie catastrofaal geen reden is voor falende nuclaire infrastructuur, die trouwens toch te vernielen is met een emmer water, en dat daarom alle kerncentrales ter wereld NU afgebroken moeten worden.

Ik blijf erbij. Na die aardbeving is elke kernreactor in't getroffen gebied , die binnen de 4 jaar terug in werking is, het bewijs dat menselijk vernuft toch wel VEEL kan voorzien.

Nu nog even Tsunami veilige nooddiesel bunkers bouwen.
De gebeurtenissen in Japan tonen nogmaals aan dat kerncentrales altijd potentieel gevaarlijk blijven er er dus alle reden is om op lange termijn uit de kernenergie te stappen. Er zijn alternatieven.
Oud 13 maart 2011, 09:22   #84
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgensen Bekijk bericht
De gebeurtenissen in Japan tonen nogmaals aan dat kerncentrales altijd potentieel gevaarlijk blijven er er dus alle reden is om op lange termijn uit de kernenergie te stappen. Er zijn alternatieven.
Auto's zijn ook potentieel gevaarlijke dingen. Vliegtuigen zijn potentieel gevaarlijke dingen. Oceanen zijn potentieel gevaarlijke dingen. We moeten dus uit de auto's, uit de vliegtuigen, en uit de oceanen stappen. Er zijn alternatieven.

Ik zou graag willen weten welke alternatieven, behalve het opstoken van kolen en gas, er eigenlijk zijn voor de komende 20-30 jaar. En serieus blijven he. Niet ietske dat 20 of 30% kan bijdragen.

Iets dat ons potentieel voor 80 of 90% van onze huidige en onze toekomstige stroom kan voorzien, wanneer we het willen, in de hoeveelheden die we willen, aan een schappelijk prijske.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 09:29   #85
jurgensen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Auto's zijn ook potentieel gevaarlijke dingen. Vliegtuigen zijn potentieel gevaarlijke dingen. Oceanen zijn potentieel gevaarlijke dingen. We moeten dus uit de auto's, uit de vliegtuigen, en uit de oceanen stappen. Er zijn alternatieven.

Ik zou graag willen weten welke alternatieven, behalve het opstoken van kolen en gas, er eigenlijk zijn voor de komende 20-30 jaar. En serieus blijven he. Niet ietske dat 20 of 30% kan bijdragen.

Iets dat ons potentieel voor 80 of 90% van onze huidige en onze toekomstige stroom kan voorzien, wanneer we het willen, in de hoeveelheden die we willen, aan een schappelijk prijske.
Gij negeert de alternatieven en het woord 'lange termijn' lezen was blijkbaar ook teveel gevraagd.
Uw schappelijk prijske bestaat ook alleen in uw verbeelding. Alle kosten in aanmerking genomen,zullen de alternatieven op termijn altijd beter scoren.
Oud 13 maart 2011, 10:07   #86
jurgensen
Banneling

Standaard

De toestand is nog altijd gevaarlijk.
http://www.yahoo.com/_ylt=Ahkq3k3pYJ...nuclear_crisis
Oud 13 maart 2011, 10:10   #87
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik snap er geen ballen van. Ze spreken nog steeds van 1800 slachtoffers. Ik vrees dat het er eerder 180.000 zullen worden.
En dan die kwestie van de kerncentrale's. Er is een meltdown of niet, waarom die geheimdoenerij ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 10:14   #88
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je uitleg is niet helemaal juist.
Kerncentrales kan men namelijk niet zomaar even aan en uit zetten, zoals het wel kan met biogasinstallaties en fossiele verbrandingsinstallaties.
Kerncentrales hebben trouwens nog een probleem dat ze veroorzaken.
Zij hebben namelijk zware en grote hoogspanningslijnen nodig, terwijl die kunnen vermeden worden met een versprijding van kleine installaties.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 10:18   #89
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik snap er geen ballen van. Ze spreken nog steeds van 1800 slachtoffers. Ik vrees dat het er eerder 180.000 zullen worden.
En dan die kwestie van de kerncentrale's. Er is een meltdown of niet, waarom die geheimdoenerij ?
Nu, het aantal slachtoffers zal pas binnen enkele weken gekend zijn.

En wat de kerncentrales aangaat.
Het is totaal onbelangrijk of er een meltdown plaats vind of niet.

Een meltdown veroorzaakt immers geen straling naar buiten.
Je kan een kern die smelt dus gewoon volledig inpakken en rustig laten afbranden zonder enig gevaar voor de omgeving.

Het is de schade aan de reactormantel die belangrijk is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 10:21   #90
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het lijkt erop dat de Japanners hun lay out helemaal anders hebben gedaan dan onze centrales hier in België. Hier staat de reactorkoepel los van't turbinegebouw met de " Bunker" ertussen. De bunker is het zwaar gewapend betonnen gebouw wat tegen de reactorkoepel aanstaat, en waar alle stoom en nutsleidingen doorlopen, richting turbinegebouw/machinekamer.

Ginder lijkt het erop om ruimte te sparen dat ze alles in 1 gebouw hebben gepropt.

En dan is het niet verwonderlijk dat er een stuk van de buitenkant uiteenvalt. Het is niet nucleair, dus niet zo stevig uitgevoerd.
Met een aardbeving van die kracht , eigenlijk verbazingwekkend dat de reactorgebouwen niet schots en scheef over het landschap staan.
Heb den indruk dat er nogal grote verschillen zijn, in de layouts, en de filosofie hieromtrend van de verschillende reaktoren.
Zo stond Tsernobyl, bij wijze van spreken in open lucht opgesteld, en heeft Doel bvb een containment (stalen bol) omgeven door een betonnen wand (tussenruimte). Daarenboven is, hetgeen ze noemen, een bunkergebouw voorzien, waarin alle noodbedieningen, noodpompen, nooddiesels... opgesteld staan, en dat als redding moet dienen bij uitwendige ongevallen (aardbevingen, neerstortende vliegtuigen, ontploffende gastankens op de Schelde, brandende controlezalen, terrorisme...). Of men in Japan dergelijke bunkerinstallatie had, weet ik ook niet. Deze zijn in elk geval niet dik gezaaid, en werden vroeger nooit geplaatst (op Doel 1/2 heeft menf ze in extremis bijgeplaatst). Heb er ook geen idee van of deze bunkerinstallatie op Doel, een dergelijke aardbeving, gevolgd door een dergelijke vloedgolf zou overleefd hebben.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 10:27   #91
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgensen Bekijk bericht
Het toont ook aan dat het vertoeven op 100 km van een kustlijn gevaarlijk is... Ook daar zijn alternatieven voor.
Oud 13 maart 2011, 10:28   #92
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het toont ook aan dat het vertoeven op 100 km van een kustlijn gevaarlijk is... Ook daar zijn alternatieven voor.
Klopt want:
- Aan te weinig water drinken zijn er risico's verbonden.
- Aan te veel water drinken zijn er risico's verbonden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 10:34   #93
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waarschijnlijk zal er wel een meltdown zijn (zelfs 2). Maar er zijn meltdowns en meltdowns. Een meltdown waarin alle, of pratisch alle, radioactiviteit in het containment gevangen blijft, heeft geen, of weinig invloed op de bevolking. Wel kan men de installatie afschrijven, maar daar blijft het bij. Dit was bij tmi bvb het geval.
Oud 13 maart 2011, 10:34   #94
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Alternatief LIVE nieuws vanuit Japan (Eng.) (vanuit het platte land / Zuid Japan)

Directe vertaling van lokaal nieuws (niet 24/24)

http://www.ustream.tv/channel/yokosonews
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 13 maart 2011 om 10:37.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 11:15   #95
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Heb het filmpje eens bekeken.
1) Je kan duidelijk zien dat het een explosie is en geen instorting.
Bij een instorting heb je een laterale stofwolk en al zeker geen supersonische drukgolf (witte drukbel die je even ziet uitdijen boven de plaats van de explosie).

2) Indien het een gasexplosie (waterstof dan wel aardgas) is zoals sommige beweren vraag ik mij af waar de typische steekvlam is van zo'n explosie.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 13 maart 2011 om 11:29.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 11:20   #96
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu, het aantal slachtoffers zal pas binnen enkele weken gekend zijn.
Denk eerder binnen een jaar of 50.
De gevolgen van blootstelling aan radioactief stof kan zelfs generaties lang zijn verwoestend effect hebben.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 12:17   #97
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je uitleg is niet helemaal juist.
Kerncentrales kan men namelijk niet zomaar even aan en uit zetten, zoals het wel kan met biogasinstallaties en fossiele verbrandingsinstallaties.
Dat is dus niet waar: de Fransen volgen het verbruik met hun kerncentrales. 76% van de Franse stroom is kernstroom. Ik heb dat al 10 keer uitgelegd: een kerncentrale is flexiebeler dan een steenkoolcentrale (wel minder dan een gascentrale).

Citaat:
Kerncentrales hebben trouwens nog een probleem dat ze veroorzaken.
Zij hebben namelijk zware en grote hoogspanningslijnen nodig, terwijl die kunnen vermeden worden met een versprijding van kleine installaties.
Dat is niet echt een probleem: in plaats van 2 dikke lijnen te leggen, kunt ge er 500 kleine leggen, he. Alleen is dat niet economisch. Ge moet ook eens het stukske lezen over "netwerken" op mijn site.
Oud 13 maart 2011, 12:19   #98
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Waarschijnlijk zal er wel een meltdown zijn (zelfs 2). Maar er zijn meltdowns en meltdowns. Een meltdown waarin alle, of pratisch alle, radioactiviteit in het containment gevangen blijft, heeft geen, of weinig invloed op de bevolking. Wel kan men de installatie afschrijven, maar daar blijft het bij. Dit was bij tmi bvb het geval.
Inderdaad. Het probleem is wel iets gecompliceerder dan bij TMI omdat gans de omgeving gedevasteerd is. Ook omdat het een BWR is. Ik weet niet of die een afgescheiden secundair circuit heeft. Indien niet, en men is verplicht om met zeewater te koelen, dan zal er wel wat spul vrijkomen in dat water.

Maar dat heeft nogaltijd niks niemendalle met een Chernobyl te maken.
Oud 13 maart 2011, 12:39   #99
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Het probleem is wel iets gecompliceerder dan bij TMI omdat gans de omgeving gedevasteerd is. Ook omdat het een BWR is. Ik weet niet of die een afgescheiden secundair circuit heeft. Indien niet, en men is verplicht om met zeewater te koelen, dan zal er wel wat spul vrijkomen in dat water.

Maar dat heeft nogaltijd niks niemendalle met een Chernobyl te maken.
Chernobyl was een explosie.
Ik vraag me af wat er nu geëxplodeerd is.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 12:50   #100
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Windscale had een gasgekoelde reactor dacht ik.
Of het gebruik van zeewater hetzelfde brandgevaar als toen teweegbrengt in Japan is me niet direct duidelijk.
Nee, natuurlijk is dat niet speciaal gevaarlijk: het ZIJN water-reactoren.

Citaat:
In elk geval, in denk niet dat ze die centrale(s) nadien nog in gebruik gaan nemen. Na al dat zeewater gaan ze dat niet meer herstellen, trouwens wie weet hoeveel straling er is vrijgekomen in de centrale zelf. Jumpers gaan dat niet terug opbouwen.
Ze waren geprogrammeerd om binnenkort toch stilgelegd te worden, ze dateren begin jaren 70 als ik het goed begrepen heb.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 maart 2011 om 12:50.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be