Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2011, 23:34   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Van Aelst heeft geen gelijk om te spreken over de afschaffing van het onderwijs Franse taal. Maar, wat mij betreft, mag de prioritaire positie van het Frans in ons onderwijs wél in vraag worden gesteld. Het minimum wat we horen te doen is Engels en Frans op volkomen gelijk niveau te plaatsen qua studiepunten en aantal lesuren. Bovendien zouden de ouders ook mogen ervoor opteren om eventueel voor Frans een lichter pakket in het curriculum te kiezen (met minder uren en studiepunten) en de aldus vrijgekomen lesuren opvullen met Duits.
Laten we het volgende aanstippen bij wat VA heeft gezegd: je moet soms in de politiek en voor de media zaken scherper stellen dan wat je bedoelt. In die zin is het goed wat hij heeft gedaan: eens onbevangen de steen in de kikkerpoel gegooid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2011, 23:35   #82
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
3%???? allé komaan zeg, als je met dergelijke argumenten afkomt, discussieer ik niet meer met je hoor. je leeft echt wel in een ander Vlaanderen dan ik, dat is duidelijk.
Daar heb je dus geen antwoord op:

"Zullen we het houden op 3 % van de bevolking in Vlaanderen?

Moet daarvoor 100% verplicht worden tot lessen Frans?"

Als het méér dan 3 % van de Nederlandstaligen in Vlaanderen zijn (180.000 personen) die Frans beroepsmatig nodig hebben zie ik de link graag tegemoet.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 9 april 2011 om 23:36.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2011, 00:03   #83
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Laten we het volgende aanstippen bij wat VA heeft gezegd: je moet soms in de politiek en voor de media zaken scherper stellen dan wat je bedoelt. In die zin is het goed wat hij heeft gedaan: eens onbevangen de steen in de kikkerpoel gegooid.
Dat dacht ik dus ook...

Het moeten niet altijd de franstaligen zijn die een provocatie mogen uitlokken...

Af en toe mogen ze zelf eens een verbale klets tegen hun oren krijgen...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 10:37   #84
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Daar heb je dus geen antwoord op:

"Zullen we het houden op 3 % van de bevolking in Vlaanderen?

Moet daarvoor 100% verplicht worden tot lessen Frans?"

Als het méér dan 3 % van de Nederlandstaligen in Vlaanderen zijn (180.000 personen) die Frans beroepsmatig nodig hebben zie ik de link graag tegemoet.
sowieso al de 250.000 Vlamingen die in Brussel werken.

Dan spreek in nog over alle Vlamingen die in de streek rond Kortrijk samenwerken met Fransen.

ik gok toch zeker al op een 500.000 mensen in het totaal die Frans nodig hebben. bekijk dat in vergelijking met de totale beroepsbevolking eens....
Oud 11 april 2011, 11:16   #85
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
sowieso al de 250.000 Vlamingen die in Brussel werken.

....
a) Lang niet iedereen die in Brussel werkt heeft Frans nodig. Allerhande Vlaamse ministeries/instellingen (onderwijs bv) Zo is de hele euro-industie al op Engels overgeschakeld.
b) Veel 'Vlaamse' pendelaars zijn al Franstalig.
c) Er zijn 235.000 pendelaars uit Vlaanderen
d) Heeft een schoonmaker uit Vilvoorde die in Brussel werkt Frans nodig?
e) 'Spreekt wel eens...' is iets anders dan 'heeft nodig...'

Citaat:
ik gok toch zeker al op een 500.000 mensen in het totaal die Frans nodig hebben. ....
Ik houd het op hooguit 100.000 Nederlandstaligen in Belgie die Frans nodig hebben in hun werksituatie.
En heel misschien 200.000 als we degenen die slechts rudimentair Frans (oui, non, merci) nodig hebben mee gaan rekenen.

Vlaanderen, 6,1 miljoen inwoners, met een 300.000 Franstaligen (and counting), en honderduizenden gemengdtaligen, hoeft haar bevolking absoluut niet lastig te vallen met de verplichting op het Frans. Onnodig, en ook bar slecht voor de reputatie van het Frans zelf.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 11 april 2011 om 11:16.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 11:22   #86
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
a) Lang niet iedereen die in Brussel werkt heeft Frans nodig. Allerhande Vlaamse ministeries/instellingen (onderwijs bv) Zo is de hele euro-industie al op Engels overgeschakeld.
b) Veel 'Vlaamse' pendelaars zijn al Franstalig.
c) Er zijn 235.000 pendelaars uit Vlaanderen
d) Heeft een schoonmaker uit Vilvoorde die in Brussel werkt Frans nodig?
e) 'Spreekt wel eens...' is iets anders dan 'heeft nodig...'

Ik houd het op hooguit 100.000 Nederlandstaligen in Belgie die Frans nodig hebben in hun werksituatie.
En heel misschien 200.000 als we degenen die slechts rudimentair Frans (oui, non, merci) nodig hebben mee gaan rekenen.

Vlaanderen, 6,1 miljoen inwoners, met een 300.000 Franstaligen (and counting), en honderduizenden gemengdtaligen, hoeft haar bevolking absoluut niet lastig te vallen met de verplichting op het Frans. Onnodig, en ook bar slecht voor de reputatie van het Frans zelf.
Vele firma's die in het Brusselse gevestigd zijn bieden tegenwoordig overigens taalcursussen Nederlands of Frans aan voor hun werknemers.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be