![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Moet er iets aan gedaan worden? Zo, ja. Wat? Hoe? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik raad je aan je te onthouden van deze discussie: het enige wat je aantoont, is een pertinent gebrek aan kennis. Blijkbaar ondanks het rapport dat je recent nog opgesnord hebt. ![]() Ik denk dat je je beter houdt bij het lezen van propaganda VB-tekstjes.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 30 april 2011 om 17:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
![]() Wat ik aankloeg, is dat de overheid de taak die ze zogenaamd op zich nam, blijkt te onthouden indien het gaat om een bijzonder zwaar getroffen groep mensen. (Dat de overheid anderzijds andere groepen mensen die niet bijdroegen aan het systeem gewoon gratis helpt, is daartegenover best wrang en cynisch...) Vanuit jouw redenering kan je iedere politieke beweging afschaffen.
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() i.p.v. zonnepanelen te subsidieren, subsidieer de mutualiteiten eens...
![]() |
#88 | ||||
|
![]() winst is foei.
winst in de gezondsheidssector is helemaal foei Citaat:
Citaat:
Als je alle geneesmiddelenontwikkeling uit privehanden zou nemen zou je veel minder bereiken dan er nu bereikt is. Dat komt omdat de hoeveelheid geld eindig is, en onderzoeksgeld daar maar een fractie van is. Er gaan dus ook in dit geval keuzes gemaakt moeten worden. Prioriteiten gesteld. En wat denk je dat die prioriteiten gaan zijn? Ziektes die een grote maatschappelijke impact hebben en waar veel mensen aan lijden, of ziektes die maatschappelijk gezien marginaal zijn omdat er op een totale bevolking slechts een handvol mensen aan lijden? Juist. Daarom prefereer ik ons huidig systeem. Grote budgetten uitgetrokken door commerciele bedrijven voor ziektes met een grote maatschappelijke impact, en een maatschappij die investeert in marginalere ziektes. En een maatschappelijk model dat het interessant maakt voor farma-bedrijven om te investeren in ziektes met een lage return on investment Citaat:
Citaat:
ik zou de wetteksten kunnen opzoeken, maar daar heb ik op een zondagmorgen geen zin in. Een collega van mij zit in de terugbetalingscommissie. Een vriend van me werkt als consultant en doet niets anders dan het indienen van prijs- en terugbetalingsdossiers. En liefje, op het riziv kan je gemakkelijk de ex-usine prijs (de productieprijs van een geneesmiddel) opzoeken. http://www.riziv.be/drug/nl/drugs/index.htm bij reglementering: Hoofdstuk I tot IV. Klik je op de pdfs, krijg je hele lijsten waarin de ex-usine prijs mooi staat geclasseerd, per product. ligt eraan vanaf wanneer je begint te tellen. MAar het is gemakkelijk googlebaar. dat hebt ge al eens gezegd. Wat daar mis mee is is me een raadsel liefje, je had het over de winst in de gezondheidszorgindustrie. En dat "wij/het riziv" daar voor zorgen.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
|
![]() Als dit werkelijk de prioriteit zou zijn, dan vielen er bijvoorbeeld geen malariaslachtoffers meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb nooit gesteld dat winst foei is, als die winst redelijk is en op een eerzame manier gewonnen is. Commerce voeren en winsten maken op de miserie van zieke mensen vind ik niet ethisch. Alleen al omdat het doel niet gezondheid is maar geld. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De minimum-korting is 30% Citaat:
Verkoopprijzen zie hierboven. Als de minister van economische zaken ingaat op de maximumprijs die de farma-industrie vraagt; wie bepaalt dan de prijs? Citaat:
Een innoverend bedrijf heeft gemiddeld een 7-tal jaren om de onderzoekskosten terug te verdienen, en omzet te realiseren om investeringen te doen in nieuwe moleculen Citaat:
Citaat:
Ik antwoordde in dat deel op de vraag van Eigenzinnig Nu nog even reageren op de klachten van kameleon..dat de linkiewinkies de staat verplichten van de nodige medische zorgen GRATIS aan asielzoekers te leveren en dat het 'eigen volk' kan creveren als ze geen sollen hebben..met Nog eens.http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=55 |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Minister
|
![]() Ik bedoel dat het recht op een leven dat voldoet aan de menselijke waardigheid blijkbaar alleen opgaat voor asielzoekers. Dat is overduidelijk discriminatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
Het probleem in landen met een hoog aantal malariaslachtoffers is dat: - de toegang tot gezondheidszorg te laag is - de mensen te laat in de gezondheidszorg terecht komen dus ... - en last but not least: dat er valse geneesmiddelen in omloop zijn: geneesmiddelen zonder enige (!!) werkzame stof of met een veel kleinere hoeveelheid werkzame stof. Met dank aan bepaalde vrijhavens in de wereld en landen als India, dat deze nepgeneesmiddelen en masse produceert. Overigens is de vraag daarbij niet of ze op onze markt gaan opduiken maar wanneer dat het geval zal zijn... Het is daarbij evident dat een Afrikaan die complete leek is en nog nooit een geneesmiddel van dichtbij heeft gezien, veel makkelijker om de tuin te leiden is met een nepgeneesmiddel of nepbehandeling dan een westerling. Je hebt allicht wel weet van mythes �* la: seks met een maagd, verhelpt aids, of antibiotica verhelpt aids ...
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
Ik zal even kort en bondig schetsen hoe het er in de bedrijfswereld en specifiek in de farma-industrie aan toe gaat. Een bedrijf moet winst maken, opdat het dit kan investeren in nieuwe geneesmiddelen. Zoals u weet is het maken van nieuwe geneesmiddelen bijzonder duur. Dit door de hoge kosten voor onderzoek maar ook door de lange doch noodzakelijke proefperiode. Zoals je allicht ook weet is een bedrijf overigens verplicht om winst te maken, zodat het een deel kan gebruiken als wettelijke reserve voor in tijden waarin het minder goed gaat. Dit alles heeft tot gevolg dat winst maken in de farma-industrie niet vanzelfsprekend is. Er worden overigens steeds minder nieuwe moleculen uitgevonden, dat is logisch, wat alle makkelijke en voor de hand liggende moleculen zijn al uitgevonden. Om nieuwe uit te vinden moet men steeds verder gaan. Deze moleculen moeten dan telkens weer gepatenteerd worden indien ze interessant zijn, en dan kan het testen beginnen.. Let wel: je patent moet je al aanvragen vòòr de start van het onderzoek en liefst zo snel mogelijk na de ontdekking van het nieuwe molecuul, wil je voorkomen dat een ander met je werk lopen gaat ... Dat patent aanvragen is een kostelijke en lang aanslepende zaak... (en moet in ieder land apart gebeuren...). Zo'n onderzoeksperiode duurt ongeveer en decennium! Een patent is zo'n twee decennia geldig. Dat betekent dat, indien het nieuwe molecuul veilig blijkt èn het beter werkt dan reeds uitgevonden medicijnen (!!!!) er slechts beperkte tijd overblijft om winst met het geneesmiddel te boeken. Nadat de testen allemaal gedaan zijn en de resultaten goed werden bevonden (wat slechts voor een heel klein deel van de geneesmiddelen geldt, dat deel wordt steeds kleiner en zoals je weet gebeurt het ook nog dat onderzoeken soms worden afgebroken in de laatste fase... wanneer er al miljoenen en miljoenen euro's en jaren tijd aan gespendeerd zijn...) , moet het nog worden goedgekeurd door de overheden. Hierover gaat nogmaals tijd. Daarna moet het middel worden opgenomen in de terugbtalingslijst van het RIZIV (voor België althans). Indien dat niet het geval is, zal de verkoop van het medicijn allicht gering zijn, wegens onbetaalbaar. De verantwoordelijke groep binnen het RIZIV (met daarin mensen van de overheid, artsen, apothekers, mutualiteiten, de farma-industrie...) overlegt over deze terugbetaling èn over de prijs die ze willen betalen!! De gekozen prijs (die slechts geldig is tot het patent vervalt want dan komen er generieken op de markt, wat niet lang meer is gezien er al +10 jaar vanaf is) moet hoog genoeg zijn opdat het farmabedrijf �*lle onderzoekskosten kan terugbetalen en liefst ook nog onderzoek naar nieuwe medicijnen kan financieren. (Het is je hopelijk duidelijk dat dit noodzakelijk is.) Beslist het RIZIV tot een lagere prijs, of tot de niet-terugbetaling van het product, dan heeft het farma-bedrijf een serieus probleem ... Ik hoop dat je hieruit begrjipt dat de druk binnen farma-bedrijven vandaag de dag enorm is. (Zie hier voor meer informatie over medicijnen-ontwikkeling: op die figuur kan je zien hoeveel jaar iedere fase duurt en je kan erop klikken voor meer info http://mediatheek.thinkquest.nl/~llc...wikkeling.html) Het moge duidelijk zijn: als er morgen een groot farma-bedrijf failliet gaat omdat het de door uw verfoeide winstmarges niet meer kan behalen, zitten wij allen met de gebakken peren! Trouwens, uw bovenstaande voorbeeld: het is logisch dat een niet-generiek duurder is. Waarom? Het bedrijf dat het merkgeneesmiddel verkoopt heeft er ook alle onderzoeksgeld en tijd (zie supra) ingestoken. Echter, in de praktijk gebeurt het vaak dat na de afloop van het patent en met de introductie van gelijkaardige generieken, het bedrijf dat het geneesmiddel geproduceerd heeft met de bevoegde instanties, voor ons land RIZIV, afgesproken prijs toch verlaagd! Anders verkopen ze hun merkmedicijn immers niet meer, waardoor het totaal verlieslatend wordt ... met als risico dat ze volledig overkop gaan. Maar dus nogmaals, en knoop het ditmaal goed in je oren, een farma-bedrijf is maar één van de spelers die bepaalt wat de prijszetting van een medicijn uiteindelijk zal zijn ... De farma-industrie heeft dus ook nog het probleem dat ze niet zomaar een bepaalde prijs kan vragen en deze zal krijgen, neen... de bevoegde overheid, artsen en mutualiteiten moeten het daarmee eens zijn! (Waarbij de artsen en bevoegde overheid ook wel weet dat de farma iets van winstmarge moet gegund worden, om te voorkomen dat het bedrijf - en alle knowhow die het heeft en mogelijks nog kon uitvinden - verdwijnt... Over uw winst-fobie: er zijn zeer veel non-profit organisaties ofte ngo's die tonnen winst maken. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 mei 2011 om 18:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
Ik vind dit reden genoeg om de straat op te gaan.. Ongelofelijk dat zo'n nieuwsbericht blijkbaar zo weinig Vlamingen/Belgen stoort. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
|
![]() Nog iets Artisjok, een farma-bedrijf kan er in se voor kiezen UITSLUITEND middelen te produceren die met een redelijk grote zekerheid winst opleveren.
Welke middelen zijn dat? Die met een grote afzetmarkt, lijken de meest logische keuze. In het geval van Europa en de V.S. bv. middelen tegen obesitas, hart-en vaatziekten, te hoge bloeddruk, hypercholesteremie, nierlijden, maagzuur, anti-depressiva, ... Toch heeft de farma-industrie gekozen zich niet enkel daarop te richten. Nochtans zou dat vanuit puur commercieel oogpunt het interessants zijn geweest. Integendeel, de farma-industrie heeft er zelfs voor gekozen zeer veel onderzoeksgeld uit de al beperkte middelen te gebruiken voor ziektes die maar een tiental Europeanen treffen, en soms nog niet. Dit zijn de zogenaamde weesgeneesmiddelen waar Pieke het over had ... Dat is een keuze die je als samenleving kan maken en waar je tegen kan zijn of voor kan zijn. Jij bent duidelijk voor, dat begrijp ik. Maar je moet weten dat wanneer het farma-bedrijf al het geld dat het voor weesgeneesmiddelen inzet zou gebruiken voor bv. een bepaald vaccin of een geneesmiddel tegen aids, dat potentieel veel meer mensen zou kunnen helpen en de winstmarges hiervan een veelvoud zullen zijn ... Economisch en humaan belang dus. Knoop dat aub goed in je oren ...
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 mei 2011 om 18:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Eerzaam en redelijk zijn nietszeggende begrippen. denial is een rivier in Egypte winst=>veel verkoop; veel verkoop => beter geneesmiddel dan concurrenten (of goedkoper, of whatever) als we dan toch met cliché's afkomen Citaat:
En liefje, spin-offs van universiteiten zijn schering en inslag (Trombogenics iemand). Wie denk je dat daar, naast de patient zelf, beter van wordt? Citaat:
Daarenboven worden geneesmiddelenprijzen elke 4 maanden herzien, en oude geneesmiddelen elke 4 maanden goedkoper. Verplicht, vanuit het riziv. En liefje, als het geneesmiddelenbudget overschreden wordt, krijgen farmaceutische firma's op het einde van het jaar een terugvordering berekend op basis van de omzet. Het perfide aan de opgelegde generische prijzen is dat de marges van de apotheker en de groothandels verplicht gelijk moeten blijven als de marges van het origineel. en liefje, het origineel van sumatriptan zijn instant tabletten (smelttabletten), terwijl de generieken gewone tabletten zijn. Dat mag misschien maar een detail zijn, maar het productieproces alleen al verschilt grondig. En dus mag je beiden niet vergelijken met elkaar. En liefje, Imitrex kost 67 euro, de goedkoopste generiek 19 euro. Als ge dan toch met cijfers wilt afkomen, gebruik dan de juiste. Citaat:
Citaat:
En het RIZIV heeft ook een serieuze vinger in de pap. Als het een innovatief geneesmiddel is (en met innovatief bedoel ik een echt nieuw geneesmiddel) waarvoor nog geen referentiegeneesmiddel met een referentieprijs en een referentieterugbetaling voorhanden is, en het RIZIV dus budgetten voor geneesmiddelenklassen gaat moeten herzien om het nieuwe product te kunnen terugbetalen, dan moet daarvoor een dossier ingediend worden en wordt dat dossier aan een terugbetalingscommissie voorgelegd. Aan zo'n dossier wordt meer dan één jaar aan gewerkt door het farmaceutisch bedrijf, en in dat dossier zitten naast vergelijkende klinische studies ook economische budgetimpactstudies bij, studies die de impact van het geneesmiddel op de levenskwaliteit bepalen, etc etc. Een lijvig dossier, waarvoor de commissie een jaar de tijd uittrekt om het te beoordelen. En waarna het afkomt met: "Ja, het is een geneesmiddel dat beter is voor de patient, maar als ge opgenomen wilt worden in de terugbetaling moet ge uwe prijs laten zakken met X-procent." En dat is te nemen of te laten. Citaat:
En liefje, de tijd dat een geneesmiddel in de terugbetalingsaanvraag zit, moet je ook nog eens aftrekken van totale patentbeschermingstijd. Want hoe superieur uw geneesmiddel ook is, als het niet terugbetaald wordt en de patient dus zelf alles uit zijne zak moet betalen, wordt het nagenoeg niet voorgeschreven. Et voila, een 7-tal jaren om de investering terug te verdienen voor je patent vervalt. De patenttermijn kan verlengd worden, maar ook dat is beperkt in de tijd (gaat van 6 maanden tot 2 jaar). Citaat:
Een commerce mag veel geld verdienen omdat het een risico genomen heeft door in een molecule te investeren (met de kans op succes van om en bij de 1%) en die investeringskosten (die tot meer dan 1 miljard kunnen oplopen) mag terugverdienen. Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 2 mei 2011 om 09:16. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
want het beleid sinds de jaren 40 van de vorige eeuw was niet gericht op vectorcontrole (succesvol voor Europa, noord amerika en noord-afrika en daardoor geprefereerd door de WHO - met massale verspreiding van DDT en wie steigerde daar van?). En resistentie is geen probleem? En geneesmiddelen worden niet ontwikkeld? Chloroquine is ontwikkeld door Bayer. Daraprim door GSK. Malarone, artemisinine-derivaten... alternatieve wacko's gebruiken net hetzelfde argument voor kanker (ge weet wel: als het de farma-industrie echt te doen was om mensen te genezen dan bestond kanker nu niet meer). kwatsj natuurlijk
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |||||||
Banneling
|
![]() Natuurlijk. Dat stelde ik ook.
Jij bent het die mij woorden toeschreef die ik niet uitte! Citaat:
Citaat:
Daarom wordt er geen onderzoek gedaan naar cannabis als geneesmiddel. Iedereen kan dit zelf kweken. verkoop = zeer weinig. Citaat:
Citaat:
Het generieke middel is maximum 2 jaar op de markt. Citaat:
Citaat:
Nog eens; ik beweer niet dat commerce geen winst mag maken. Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
dan hebt ge het niet begrepen, want ik bedoelde: hoe wordt winst gemaakt? Door veel te verkopen. Hoe verkoopt men veel? Door een beter... Ik zal geen symbolen meer gebruiken die ik alleen begrijp Citaat:
Pas in de jaren 90 van de vorige eeuw werd de cannabinoid-receptor ontdekt. Ge kunt pas gericht moleculen ontwerpen als ge weet op welke receptor ze inwerken, of er verschillende vormen van die receptor bestaan, wat de gelijke en verschillende functies zijn van die verschillende receptoren, hoe de receptoren werken in normale omstandigheden, hoe ze gedereguleerd kunnen geraken, etc etc etc Citaat:
Citaat:
Aan de terugbetaling worden trouwens strenge voorwaarden gesteld so. Mijn cijfers kloppen en zijn toepasbaar op elke generiek Citaat:
Citaat:
nee, ge haalt er zoiets inhoudsloos als eervol en redelijk bij, en nog zoiets onnozels als onethisch op de miserie van anderen. Vertel me eens liefje, dokters, vind je dat die ook maar gratis moeten werken? Apothekers?
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |