Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2011, 23:11   #81
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Neen, ik ben geen dubbelnick. Als dat zo was, dan werd ik wel gebannen. Geen nood.

Waar haal jij dat ik een hoofddoek draag? Wat weet jij van mij, wijsneus? Overigens, hebt u daar geen zaken mee. Ookal zou ik er één/geen dragen.
In beschaafde landen word die zever verboden.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2011, 23:13   #82
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Bewijs dat maar eens. De drank is dus echt naar je kop gestegen.

En ookal zou ik me naakt begeven op straat of in een boerka. So, jij hebt u niet te bemoeien met mijn leven. Heb je dat begrepen?
Het is verboden om in uw blote flikker op straat te lopen.
EN het is verboden om jezelf helemaal in te pakken zodat men je niet meer herkent op de openbare weg.
Dat zijn nu éénmaal onze wetten, en wie niet gehoorzaamt zal gestraft worden.
Oud 23 juni 2011, 23:18   #83
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oké ik lieg en draag een boerka. .
Dat dacht ik al lang...

Laatst gewijzigd door den dinges : 23 juni 2011 om 23:18.
Oud 25 juni 2011, 17:43   #84
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alienation Bekijk bericht
Maar hoeveel vrouwen kiezen zo'n zwarte boerka te dragen bij 40° celcius volle zon?
Alle vrouwen die vrijwillig voor zo een boerka kiezen. Ik kan me niet uitspreken over de kleine minderheid die onder druk staan.
Citaat:
Is het doel van die boerka dan niet dat ze de vrouw bedekt, zodat er geen andere mannen naar kunnen kijken?
Het doel van een boerka, hoofddoek is in de eerste plaats om God tevreden te stellen. Als gelovige heb je de keuze gemaakt om een bepaald geloof te volgen. Het is dus maar logisch ook dat je u dan houdt aan de wetten van die bepaalde religie. Het probleem bij een boerka is dat dit kledingstuk gedragen werd binnen de traditie jaren geleden. Nu echter zien we dat er dames zijn die zich nog steeds houden aan een traditie die niets met de Islam heeft te maken (naar mijn bescheiden mening).

Citaat:
Als dat werkelijk de reden is, mogen we ons toch terecht afvragen of de islam wel passend voor deze tijd is? Nog maar te zwijgen passend voor deze samenleving.
U mag die vragen zeker stellen. Maar waarom zou de Islam niet passend zijn voor deze tijd. Als de Islam niet passend was, dan waren er heus geen moslims. En dan zaten we ook niet met mensen die zich dagelijks bekeren. Misschien moeten we ons de vraag stellen waarom men voor de Islam kies.

Citaat:
Dat een hoofddoek een vrije keuze is van een fiere moslima kan ik echter wel begrijpen.
Mooi. Ik ook.
Citaat:
Een mens moet zijn trotsheid kunnen bewaren. Maar ik vraag me af welke trots er huist in een boerka?
Net dezelfde trots die huist in een hoofddoek.
Oud 25 juni 2011, 17:47   #85
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het doel van een boerka, hoofddoek is in de eerste plaats om God tevreden te stellen. Als gelovige heb je de keuze gemaakt om een bepaald geloof te volgen. Het is dus maar logisch ook dat je u dan houdt aan de wetten van die bepaalde religie.
Maar... wie bepaalt die wetten? Is er een reden om aan te nemen dat god, besta hij of niet, ook echt tevreden is met die regels die door aardse mensen zijn bedacht?
Fj9lnir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 17:52   #86
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Maar... wie bepaalt die wetten? Is er een reden om aan te nemen dat god, besta hij of niet, ook echt tevreden is met die regels die door aardse mensen zijn bedacht?
Ik sprak over de redenering van een gelovige.

Een gelovige is overtuigd van de bronteksten en zn heilige boeken. Iemand die daar in de eerste plaats niet aan kan vasthouden hoeft zich bij voorbaat al niets aan te trekken van al die godsdienstige wetten en regels.
Oud 25 juni 2011, 18:01   #87
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Ik denk dat men kan geloven, zonder alle regeltjes daarrond verzonnen, hoeft te eerbiedigen.

Het belangrijkste is toch altijd om te leven "in de geest" van uw geloof, ipv alleen "naar de vorm". Of zijt ge't daar ni mee t'akkoord...
I.e. als ge ne gelovige christen zijt, is ne 'ware gelovige' iemand die andere mensen helpt, zijn naasten bemint, nederig is enz., ook al gaat em ni naar de kerk, niet iemand die elken dag naar de kerk gaat, 5 rozenkransen bidt & andere rituelen, eventueel wel de armen nen aalmoes geeft maar eigenlijk dik tegen zijn gierige goesting.
Oud 25 juni 2011, 18:06   #88
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Ik denk dat men kan geloven, zonder alle regeltjes daarrond verzonnen, hoeft te eerbiedigen.

Het belangrijkste is toch altijd om te leven "in de geest" van uw geloof, ipv alleen "naar de vorm". Of zijt ge't daar ni mee t'akkoord...
I.e. als ge ne gelovige christen zijt, is ne 'ware gelovige' iemand die andere mensen helpt, zijn naasten bemint, nederig is enz., ook al gaat em ni naar de kerk, niet iemand die elken dag naar de kerk gaat, 5 rozenkransen bidt & andere rituelen, eventueel wel de armen nen aalmoes geeft maar eigenlijk dik tegen zijn gierige goesting.
Dat is evenzeer zo binnen de Islam en waarschijnlijk ook binnen het jodendom.

Een gelovige die zn schepper oprecht aanbidt doet er alles aan om zn God tevreden te stellen door zich aan de wetten en regels te houden. Die wetten haalt men uit de bronteksten. Iemand die de bronteksten verloochent kan niet gelovig zijn in de eerste plaats.
Oud 25 juni 2011, 18:12   #89
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Maar staat het dragen van boerka's in de bronteksten?

(het kan waar zijn zenne, ik ken er niks van. alleen kan ik mij niet inbeelden dat de Koran z'neigen (haareigen? is de Koran ne man of een wijfje?) bezig houdt met kledingvoorschriften?)
Oud 25 juni 2011, 18:14   #90
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik sprak over de redenering van een gelovige.

Een gelovige is overtuigd van de bronteksten en zn heilige boeken. Iemand die daar in de eerste plaats niet aan kan vasthouden hoeft zich bij voorbaat al niets aan te trekken van al die godsdienstige wetten en regels.
ik ben al jaren aan het zoeken naar de tekst die de hoofddoek verplicht. Het enige dat ik vind is dat de vrouwen (van de profeet) wat van hun overkleding over zich moeten hangen zodanig dat ze als dusdanig herkenbaar zijn en niet door hun eigen commandanten en voetvolk worden lastiggevallen.
Ik zie daar geen hoofddoek staan. en ondertussen leef je hier in het westen, waar de islamitische commandanten en voetvolk NIEMAND mogen lastigvallen, hoofddoek of geen hoofddoek.
Maar dat vergeten ze precies nogal gemakkelijk. Nou ja, als ze met huisarrest zelfs op verlof mogen waarom zouden ze dan zo'n onzedelijke hoer niet even mogen pesten nietwaar?

maar U gaat me nu met zekerheid het koranvers geven (graag mèt nummer) waarin staat dat uw godheid (het moet dus in de koran staan) van de vrouwelijke volgelingen vraagt dat ze hun hoofdhaar bedekken (zou het een mishap geweest zijn bij de schepping?)

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 25 juni 2011 om 18:15.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 18:25   #91
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Maar staat het dragen van boerka's in de bronteksten?

(het kan waar zijn zenne, ik ken er niks van. alleen kan ik mij niet inbeelden dat de Koran z'neigen (haareigen? is de Koran ne man of een wijfje?) bezig houdt met kledingvoorschriften?)
Het staat er niet letterlijk in de Qoran maar het gaat hier duidelijk om een interpretatie waar een grote meerderheid het niet mee eens is. Overigens zijn het vaak bekeerlingen die een boerka dragen. Marokkaanse, Turkse vrouwen gaan niet gauw met een boerka rondlopen.

Goh dat is een discussie die eigenlijk lang kan duren. Maar kort gezegd, er zijn verzen in de Qoran die duidelijk maken dat een vrouw zich beschaafd dient te kleden. In 1 van die verzen staat 'en draag jullie jilbab over jullie boezem'. Velen interpreteren die vers als 'bedenk jezelf en draag een hoofddoek'. Anderen gaan nog een stapje verder en halen er de hadith (overleveringen van de Profeet Mohamed) bij. Als boerkadrager kan men zich beroepen op een bepaalde overlevering waar duidelijk wordt gemaakt dat het 'toen' in die tijd normaal was van je gezicht te bedekken en dat de vrouw van de Profeet dat ook heeft gedaan.

Anderzijds zouden deze dames zich dan eens vragen moeten stellen bij de overleveringen waarin duidelijk wordt vermeld dat men de handen en het gezicht niet mag/moet bedekken. Overigens, is het verboden je gezicht te bedekken als vrouw als je de bedevaart verricht. En ga zo maar door. Ik kan nog wel veel voorbeelden aanhalen waar duidelijk uit valt af te leiden dat de boerka verre van een verplichting is en naar mijn mening niets met de islam heeft te maken.

Als moslims hebben we het in dit land al moeilijk genoeg door al het straattuig dat ons dagelijks belachelijk maakt. Ik vind een boerka dan ook zeker niet nodig in België en andere Europese landen. Ik vind wel dat men het niet mag verbieden op voorwaarde dat die vrouwen beseffen dat ze zich uit de maatschappij kicken door een boerka te dragen.
Oud 25 juni 2011, 18:31   #92
Fj9lnir
Gouverneur

Standaard

Citaat:
In 1 van die verzen staat 'en draag jullie jilbab over jullie boezem'. Velen interpreteren die vers als 'bedenk jezelf en draag een hoofddoek'.
Als (toch redelijk) neutrale buitenstaander, zou ik dat gewoon interpreteren als: loopt niet met uw tetten bloot.
Niet met mega-diepe decoté mogen lopen is toch niet hetzelfde als dan ook maar meteen uw haar moeten inpakken.

Citaat:
waar duidelijk wordt gemaakt dat het 'toen' in die tijd normaal was van je gezicht te bedekken en dat de vrouw van de Profeet dat ook heeft gedaan.
Ik meende altijd dat men bij de woestijnvolkeren altijd hun gezicht bedekte, man evengoed als vrouw, vanwege zon, zand (=zandstorm = zandstralen/peeling ) enz. als bescherming en niet uit 'kuisheid'? Dus dat de chicka van Mohammed haar gezicht bedekte wilt dan niet per se iet zeggen? Misschien is dit een naieve redenatie.
Oud 25 juni 2011, 18:34   #93
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

[quote=suqar_7loe;5527382]
Citaat:
Het staat er niet letterlijk in de Qoran maar het gaat hier duidelijk om een interpretatie waar een grote meerderheid het niet mee eens is. Overigens zijn het vaak bekeerlingen die een boerka dragen. Marokkaanse, Turkse vrouwen gaan niet gauw met een boerka rondlopen.
Het staat er niet niet-letterlijk in ook. Het is gewoon duimzuigerij. De boerka was zeer praktische REISKLEDING in een zanderig en zonnig klimaat: het zand kon nergens door en het bood volledige bescherming tegen de zon. De boerka heeft niks met islam te maken; maar van mij mogen die zwarte vodden in 40° zomerwarmte op een hoekje van het strand bijeengezet worden.

Citaat:
Goh dat is een discussie die eigenlijk lang kan duren. Maar kort gezegd, er zijn verzen in de Qoran die duidelijk maken dat een vrouw zich beschaafd dient te kleden. In 1 van die verzen staat 'en draag jullie jilbab over jullie boezem'.
Bedoel je nu dat onder die hoofddoek NOG twee borsten met tepels zitten,

Citaat:
Velen interpreteren die vers als 'bedenk jezelf en draag een hoofddoek'. Anderen gaan nog een stapje verder en halen er de hadith (overleveringen van de Profeet Mohamed) bij. Als boerkadrager kan men zich beroepen op een bepaalde overlevering waar duidelijk wordt gemaakt dat het 'toen' in die tijd normaal was van je gezicht te bedekken en dat de vrouw van de Profeet dat ook heeft gedaan.
Je gaat dus die verzen even voor me opzoeken neem ik aan?

Citaat:
Anderzijds zouden deze dames zich dan eens vragen moeten stellen bij de overleveringen waarin duidelijk wordt vermeld dat men de handen en het gezicht niet mag/moet bedekken. Overigens, is het verboden je gezicht te bedekken als vrouw als je de bedevaart verricht. En ga zo maar door. Ik kan nog wel veel voorbeelden aanhalen waar duidelijk uit valt af te leiden dat de boerka verre van een verplichting is en naar mijn mening niets met de islam heeft te maken.
zou het mogelijk zijn dat we het dus eens zijn

Citaat:
Als moslims hebben we het in dit land al moeilijk genoeg door al het straattuig dat ons dagelijks belachelijk maakt. Ik vind een boerka dan ook zeker niet nodig in België en andere Europese landen. Ik vind wel dat men het niet mag verbieden op voorwaarde dat die vrouwen beseffen dat ze zich uit de maatschappij kicken door een boerka te dragen.
het is WETTELIJK verplicht je aangezicht te tonen in dit land, tenzij op bepaalde karnavalsdagen. We zullen aan die boerkatrezen dus mededelen wanneer de drie karnavalsdagen zijn zodat ze dan buiten kunnen komen. OK?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 18:35   #94
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Goh dat is een discussie die eigenlijk lang kan duren. Maar kort gezegd, er zijn verzen in de Qoran die duidelijk maken dat een vrouw zich beschaafd dient te kleden. In 1 van die verzen staat 'en draag jullie jilbab over jullie boezem'. Velen interpreteren die vers als 'bedenk jezelf en draag een hoofddoek'. Anderen gaan nog een stapje verder en halen er de hadith (overleveringen van de Profeet Mohamed) bij. Als boerkadrager kan men zich beroepen op een bepaalde overlevering waar duidelijk wordt gemaakt dat het 'toen' in die tijd normaal was van je gezicht te bedekken en dat de vrouw van de Profeet dat ook heeft gedaan.

Ik veronderstel dat jij niet in Sint Jans Molenbeek, Anderlecht, Mechelen, etc woont en dat je het hebt over een ander "soort" straattuig
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 18:36   #95
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Als (toch redelijk) neutrale buitenstaander, zou ik dat gewoon interpreteren als: loopt niet met uw tetten bloot.
Niet met mega-diepe decoté mogen lopen is toch niet hetzelfde als dan ook maar meteen uw haar moeten inpakken.
Als neutrale buitenstaander zou ik hetzelfde interpreteren. Maar als moslima die de opinies van verschillende geleerden heeft gelezen niet. U zou eigenlijk een opinie van een geleerde moeten lezen alvorens een besluit te vormen.

Citaat:
Ik meende altijd dat men bij de woestijnvolkeren altijd hun gezicht bedekte, man evengoed als vrouw, vanwege zon, zand (=zandstorm = zandstralen/peeling ) enz. als bescherming en niet uit 'kuisheid'? Dus dat de chicka van Mohammed haar gezicht bedekte wilt dan niet per se iet zeggen? Misschien is dit een naieve redenatie.
Dat is zo. Vroeger was zoiets normaal. In Saoudi-Arabië hebben ze die traditie behouden. Wat niet wilt zeggen dat zoiets aan de Islam kan toegeschreven worden. Ik ben nooit een tekst tegengekomen waarin staat dat God of de Profeet bevelen van een boerka te dragen. Ook heb ik vaak lessen gevolgd bij geleerden die dit nooit hebben verklaard.

Mn oma heeft me ooit eens verteld dat een gezichtsbedekking 'normaal' was in Marokko een 30 jaar terug. Dat had toen ook niets met de Islam te maken, wel met andere factoren.
Oud 25 juni 2011, 18:37   #96
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Nog nooit in Pakistan en Afghanistan geweest vermoed ik
Oud 25 juni 2011, 18:38   #97
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
Ik veronderstel dat jij niet in Sint Jans Molenbeek, Anderlecht, Mechelen, etc woont en dat je het hebt over een ander "soort" straattuig
Ik woon inderdaad niet in Molenbeek, Anderlecht en Mechelen. Heb even in Antwerpen gewoond en ben content dat ik daar weg ben.

Wat is uw punt eigenlijk?

Het is niet omdat ik niet tussen dat tuig woon dat ik niet over dezelfde kam word geschoren hoor.
Oud 25 juni 2011, 18:41   #98
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
Nog nooit in Pakistan en Afghanistan geweest vermoed ik
Je hebt het misschien niet door maar deze discussie gaat over boerkadraagsters in België en niet in Pakistan en Afghanistan.
Oud 25 juni 2011, 18:42   #99
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik woon inderdaad niet in Molenbeek, Anderlecht en Mechelen. Heb even in Antwerpen gewoond en ben content dat ik daar weg ben.

Wat is uw punt eigenlijk?

Het is niet omdat ik niet tussen dat tuig woon dat ik niet over dezelfde kam word geschoren hoor.
had het over : Als moslims hebben we het in dit land al moeilijk genoeg door al het straattuig dat ons dagelijks belachelijk maakt.

Als ze jullie "moslims" belachelijk maken, zouden jullie "moslims" dan niet beter meer energie steken in het sensibiliseren van jullie "straattuig"
Oud 25 juni 2011, 18:44   #100
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Je hebt het misschien niet door maar deze discussie gaat over boerkadraagsters in België en niet in Pakistan en Afghanistan.
Dacht dat jullie over de grenzen keken en alle moslims als broeders beschouwen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be