Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 17 juli 2011, 13:14   #81
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Je hebt gelijk, hetgeen fonne opmaakt uit dat artikel is niet wat de auteur van dat artikel bedoelt. Ik heb geen problemen dat er Franstalige wonen in Vlaanderen evenmin dat er Polen wonen en Marokkanen en Chinezen. Maar er schuilt een ader in het gras. Namelijk deze: Moeten taalminderheden erkend worden als culturele minderheid?
De pogingen van de meeste Vlaamse partijen om het Vlaamse karakter van de faciliteitengemeenten te beschermen door de taalfaciliteiten zo beperkt mogelijk te interpreteren, stuiten bij de Franstalige partijen op groot verzet. Zij verwijzen daarom regelmatig naar verdragen van de Raad van Europa in verband met de bescherming van minderheden. De vraag is echter of een taalgroep als de Franstaligen in Vlaanderen (of de Nederlandstaligen in Wallonië) vallen onder de definitie van etnische of culturele minderheid.
Een aantal Franstalige politici heeft met succes bij de Raad van Europa aangedrongen op het sturen van een rapporteur naar België om de situatie van de Franstaligen in Vlaanderen te onderzoeken. Het doel was vooral aan te tonen dat de Franstaligen in Vlaanderen een historische minderheid zijn, die beschermd moet worden onder het Europese Kaderverdrag inzake de bescherming van nationale minderheden.
Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden
Kaderverdrag inzake de bescherming van nationale minderheden.
Faciliteitengemeente
Ik heb nooit een geheim gemaakt van mijn eigen visie inzake de taalfaciliteiten in sommige gemeenten in België, zeg maar vooral ten gunste van de Franstaligen : zij zijn onzinnig. Als het van mij afhing bestonden er eenvoudigweg geen taalfaciliteiten : als een taal de officiële taal van een land, regio of streek is, moet men daar geen uitzonderingen op verzinnen om degenen te plezieren die er zich niet wensen aan te houden.

Omtrent de bescherming van taalminderheden kan ik kort zijn : noch het Kaderverdrag dd. 01.02.1995 inzake de bescherming van nationale minderheden, noch het Europees Handvest dd. 25.06.1992 voor regionale talen of talen van minderheden beogen wat de Belgische Franstaligen graag zouden willen dat ze beogen. Het volstaat om bedoelde verdragen objectief te bestuderen om dat vast te stellen.

De bepalingen in deze verdragen zijn, om het specifiek over “taalminderheden” te hebben, niet noodzakelijk tegengesteld aan de notie “nationale” of “officiële” taal, en aan de verplichtingen welke deze met zich meebrengt. Bijvoorbeeld in mijn land bepaalt de grondwet, ook na de aanpassing in 2008 nog steeds in Art. 2 : “La langue de la République est le français.”. De bepalingen van bijvoorbeeld onder andere Art. 75-1. – "Les langues régionales appartiennent au patrimoine de la France ", doen vanzelfsprekend niets af aan het geldend principe gesteld in Art. 2.

Het is uiteraard niet aan mij om te oordelen over de vraag of de Franstaligen in Vlaanderen als een “historische minderheid” gezien dienen te worden, en overigens is het begrip “historische minderheid” op zich reeds zeer interpreteerbaar. Bovendien laat het verdrag de ruimte aan elke staat om zelf te bepalen wie of wat als “historische minderheid” geldt, en bindt het de lidstaten pas na ratificatie (wat bij mijn weten nog niet is gebeurd door België, noch door mijn land, overigens, maar dat terzijde).

Ik kan u slechts mijn persoonlijke mening desbetreffend meedelen, mening die niet meer maar ook niet minder waarde heeft dan deze van elk van u, of van de Belgische Franstaligen : naar mijn overtuiging zijn de Belgische Franstaligen die in Vlaanderen wonen veeleer immigranten dan een aldaar “historisch” aanwezige bevolkingsgroep.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 17 juli 2011 om 13:19.
Gwylan is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:17   #82
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht

En sinds wanneer is dat?
Sinds jaren geleden.
Everytime is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:19   #83
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door steven44 Bekijk bericht
EVERYTIME je bent een onozelaar
ze hebben inderdaad het recht om te komen
maar hebben dan ook de plicht om zich aan te passen
waarom moeten vreemdelingen zich wel aanpassen en Walen niet
Maar de meeste Franstaligen passen zich aan!!!
Everytime is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:22   #84
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Maar de meeste Franstaligen passen zich aan!!!
Het is daarom dat ze nu de verfransing van de Rand en van heel BHV en zelfs Vlaams-Brabant en Zuid-Oost-Vlanderen in de nota-Di Rupo proberen te betonneren, zeker? Als ze zich aanpasten, waren er geen faciliteiten en betonneringen meer nodig. U bent als FDF'er volledig ter kwader trouw. Wie had anders verwacht?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 17 juli 2011 om 13:33.
Bokkenreyder is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:29   #85
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Het is daarom dat ze nu de verfransing van de Rand en van heel BHV en zelfs Vlaams-Brabant en Zuid-Oost-Vlanderen in de nota-Di Rupo proberen te betonneren, zeker? Als ze zich aanpasten, waren er geen faciliteiten en betonneringen meer nodig. U bent als FDF'er volledig ter kwader trouw. Wie habd anders verwacht?
U hebt het over een politiek aspect, ik heb het over de Franstalige bevolking die in Vlaanderen woont en die, in hun grote meerderheid, geen interesse in dat communautair spel heeft. Voor mij kunnen ze die faciliteiten afschaffen, dat zal helemaal niets veranderen. Linkebeek, Sint-Genesius-Rode en compagnie zullen nog altijd een Franstalige meerderheid hebben, met of zonder faciliteiten.
Everytime is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:32   #86
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
U hebt het over een politiek aspect, ik heb het over de Franstalige bevolking die in Vlaanderen woont en die, in hun grote meerderheid, geen interesse in dat communautair spel heeft. Voor mij kunnen ze die faciliteiten afschaffen, dat zal helemaal niets veranderen. Linkebeek, Sint-Genesius-Rode en compagnie zullen nog altijd een Franstalige meerderheid hebben, met of zonder faciliteiten.
Waarom maakt men dan zulke tramelant over die faciliteiten? Lees eens de de Franstalige forums. Waarom betonneert men dan de grens niet van het huidige tweetalige Brussel en waarom eist men dan een corridor?

Citaat:
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 17 juli 2011 om 13:34.
Bokkenreyder is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:37   #87
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom maakt men dan zulke tramelant over die faciliteiten? Lees eens de de Franstalige forums. Waarom betonneert men dan de grens niet van het huidige tweetalige Brussel en waarom eist men dan een corridor?
Men maakt inderdaad een te groot tramelant over die faciliteiten. Ik ga akkoord.
Everytime is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:37   #88
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Waarom maken die goedschikse Franstaligen in de Rand ( als die er al zijn ? ) de Franstalige politici niet duidelijk dat ze niet opgezet zijn met het spelletje dat ze spelen en dat de ondergang van dit land zal betekenen? Ik zie geen enkele Franstalige in de Rand zeggen dat het FDF (en het CDH) moet ophouden met zijn (haar) onnozeliteiten! Integendeel

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:40   #89
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
Men maakt inderdaad een te groot tramelant over die faciliteiten. Ik ga akkoord.
Kijk, hé, het kan geen barst schelen als de Franstaligen in de Rand thuis en onder elkaar Frans willen blijven spreken, maar ze moeten aanvaarden dat ze in Vlaanderen komen wonen zijn en dus alle officële geplogenheden in het Nederlands moeten gebeuren. Dan is het probleem opgelost. Maar de Franstalige politiek ziet dat niet zo of wil dat niet zo zien.

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:42   #90
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom maken die goedschikse Franstaligen in de Rand ( als die er al zijn ? ) de Franstalige politici niet duidelijk dat ze niet opgezet zijn met het spelletje dat ze spelen en dat de ondergang van dit land zal betekenen? Ik zie geen enkele Franstalige in de Rand zeggen dat het FDF (en het CDH) moet ophouden met zijn (haar) onnozeliteiten! Integendeel
Omdat ze niet zo bezig met politiek zijn, zo simpel is het! Ze hebben de mogelijkheid om voor een Franstalige partij te stemmen en ze stemmen daarvoor. Net als Vlamingen die in Wallonië leven, voor een Vlaamse partij zouden stemmen als ze er de mogelijkheid hadden om voor een Vlaamse partij te stemmen. Wees er maar zeker van!
Everytime is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:47   #91
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, hé, het kan geen barst schelen als de Franstaligen in de Rand thuis en onder elkaar Frans willen blijven spreken, maar ze moeten aanvaarden dat ze in Vlaanderen komen wonen zijn en dus alle officële geplogenheden in het Nederlands moeten gebeuren. Dan is het probleem opgelost. Maar de Franstalige politiek ziet dat niet zo of wil dat niet zo zien.
Hun contact met het Nederlands in de Rand is zowiezo zeer mager : de gemeente, de handelaars en hun facturen. En dat stopt daar.
Everytime is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:48   #92
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat ze niet zo bezig met politiek zijn, zo simpel is het! Ze hebben de mogelijkheid om voor een Franstalige partij te stemmen en ze stemmen daarvoor. Net als Vlamingen die in Wallonië leven, voor een Vlaamse partij zouden stemmen als ze er de mogelijkheid hadden om voor een Vlaamse partij te stemmen. Wees er maar zeker van!
Dat geloof ik niet... Die beseffen dat ze in een Franstalig gewest wonen en dat ze zich dus moeten aanpassen (wat ze ook allemaal zonder uitzondering gedaan hebben of zullen doen)... Hun toekomst ligt in het Franstalig gewest... niet in Vlaanderen...
freelancer is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:48   #93
Shadowke

Standaard

Citaat:
maar er worden in Wallonië geen Vlaamse partijen toegelaten, laat staan verkozenen in het Waalse parlement.
blijven dromen dus!
Shadowke is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:49   #94
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Hun contact met het Nederlands in de Rand is zowiezo zeer mager : de gemeente, de handelaars en hun facturen. En dat stopt daar.
Voor taalimperialisten stopt het inderdaad 'daar'...
freelancer is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:51   #95
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
En waarom hebben de Franstaligen in de Rand die mogelijkheid WEL en de Vlamingen in Wallonië niet? Correct?

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:52   #96
Bokkenreyder

Standaard

Citaat:
En wat verandert dat eraan om dan toch maar faciliteiten te eisen, te betonneren?

Citaat:
Bokkenreyder is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:54   #97
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Voor taalimperialisten stopt het inderdaad 'daar'...
Het is helemaal geen kwestie van "taalimperalisme". Het is ook zo aan de Kust waar heel veel Franstaligen wonen en daar is er geen "taalimperialisme" dat ik weet........
Everytime is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:55   #98
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom hebben de Franstaligen in de Rand die mogelijkheid WEL en de Vlamingen in Wallonië niet? Correct?
Dat moet u aan Franstalige politici vragen. Ik ben geen politicus.
Everytime is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:56   #99
Fj9lnir
Gouverneur

Fj9lnir's schermafbeelding

Standaard

Wallonië vervlaamsen

Frankrijk rückgermanisieren
Fj9lnir is offline  
Oud 17 juli 2011, 13:58   #100
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Wallonië vervlaamsen

Frankrijk rückgermanisieren
U weet wat den Marco zei, he! De meeste dromen zijn bedrog!
Everytime is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be