Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2011, 13:22   #81
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Niet noodzakelijk. Men kan een maximum aantal dagen voorzien (vb. 5 per jaar - of zelfs minder: 3?) Wie daarover gaat moet gewoon terug een doktersbriefje brengen. Meer dan 3 dagen per jaar heeft men geen indigestie, de rest zijn waarschijnlijk "kater-dagen".
Dat is naast de kwestie. Wie moet dit administratief bijhouden als je nu en dan eens verandert van werkgever. Geen papierke is uiteindelijk geen administratie.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 13:24   #82
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat is naast de kwestie. Wie moet dit administratief bijhouden als je nu en dan eens verandert van werkgever. Geen papierke is uiteindelijk geen administratie.
zelfde administratie als het verlof?
Oud 8 augustus 2011, 13:28   #83
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
dat is het moeilijk maken. Wie houdt het aantal dagen opgenomen verlof bij als je van job verandert?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 13:29   #84
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Recht ? Het antwoord is "neen".
Feit is dat ambtenaren zoals leerkrachten dagen afwezigheid om gezondheidsreden kunnen cumuleren zonder loonverlies.
Heel wat van die ambtenaren die het geluk hebben gehad niet veel ziek te zijn geworden maken er gebruik van om zogezegd iets vroeger op pensioen te gaan.
Je hebt desondanks nog altijd een arts nodig die verklaart dat de patiënt arbeidsongeschikt is.
Dan ken ik toch een aantal leerkrachten die plots "arbeidsongeschikt" werden gedurende de opgespaarde ziektedagen en dat vlak voor hun pensioen!
Oud 8 augustus 2011, 13:36   #85
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
zelfde administratie als het verlof?
Werknemers hebben in functie van hun statuut en anciënniteit recht op x aantal dagen door de werkgever betaald verlof. Dit is een verworven recht door werknemers tegenovers werkgevers. Als ondertussen werkgeversorganisaties er geen graten in zouden zien om een eendagsziekte te rechtvaardigen betekent dit nog niet dat die werkgevers uw blauwe maandag willen betalen.
Oud 8 augustus 2011, 13:39   #86
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat is het moeilijk maken. Wie houdt het aantal dagen opgenomen verlof bij als je van job verandert?
De overheid houdt die dagen perfect bij. Concreet is het het sociale secretariaat van de werkgever die dit netjes bijhoudt en coördineert.
Oud 8 augustus 2011, 13:41   #87
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Werknemers hebben in functie van hun statuut en anciënniteit recht op x aantal dagen door de werkgever betaald verlof. Dit is een verworven recht door werknemers tegenovers werkgevers. Als ondertussen werkgeversorganisaties er geen graten in zouden zien om een eendagsziekte te rechtvaardigen betekent dit nog niet dat die werkgevers uw blauwe maandag willen betalen.
je verstaat het weer verkeerd.
Aan het einde van een contract krijgt ge uw vakantie-attest.
Indien er ooit een regeling komt waarbij ge bijv. 3 keer per jaar één dag zonder doktersattest moogt thuis zitten, kan in een apart luikske op het vakantie-attest genoteerd worden hoeveel je er zo al opgenomen hebt.
De administratie ervan lijkt me dus geen knelpunt.
Oud 8 augustus 2011, 13:42   #88
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
De overheid houdt die dagen perfect bij. Concreet is het het sociale secretariaat van de werkgever die dit netjes bijhoudt en coördineert.
wat is er dan zo moeilijk aan om die drie of vijf dagen ook bij te houden?
Oud 8 augustus 2011, 13:43   #89
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan ken ik toch een aantal leerkrachten die plots "arbeidsongeschikt" werden gedurende de opgespaarde ziektedagen en dat vlak voor hun pensioen!
Ja en ? Niemand is vrij van ziekte. Het systeem is gewoon in het leven geroepen om leerkrachten te stimuleren niet te onpas thuis te blijven, en dit eerder te doen op het einde van hun loopbaan.
Onder voorbehoud, het was alleszins al jaren zo, maar bij de politie bestaat dit voorrecht volgens mij ook nog steeds.
Oud 8 augustus 2011, 13:46   #90
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat is er dan zo moeilijk aan om die drie of vijf dagen ook bij te houden?
Het bijhouden kan geen probleem zijn. Wel de vraag wie deze dagen moet betalen, en voor rekening van welke pensioendienst.
Oud 8 augustus 2011, 13:50   #91
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja en ? Niemand is vrij van ziekte. Het systeem is gewoon in het leven geroepen om leerkrachten te stimuleren niet te onpas thuis te blijven, en dit eerder te doen op het einde van hun loopbaan.
Onder voorbehoud, het was alleszins al jaren zo, maar bij de politie bestaat dit voorrecht volgens mij ook nog steeds.
hoezo? je blijft toch enkel thuis als je ZIEK bent? waarom zouden leerkrachten extra moeten gestimuleerd worden om niet te pas en onpas thuis te blijven? En hoe plan je je ziekte op het einde van je loopbaan? Hou je daarvoor griepvirusjes bij in een flesje?

Je draait hier rond als een drol in een pispot om in de privé toch maar geen paar dagen zonder doktersbewijs één dag per keer te kunnen thuisblijven, maar gelijkertijd vind je dat leerkrachten het RECHT hebben om ziektedagen op te sparen????
Ik ben geen voorstander om die drie dagen zonder doktersbewijs op te sparen zodat men een half jaar vroeger op verlof kan gaan met die dagen hé. Want d?*t is exact wat de leerkrachten kunnen doen.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 8 augustus 2011 om 13:53.
Oud 8 augustus 2011, 13:59   #92
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hoezo? je blijft toch enkel thuis als je ZIEK bent? waarom zouden leerkrachten extra moeten gestimuleerd worden om niet te pas en onpas thuis te blijven? En hoe plan je je ziekte op het einde van je loopbaan? Hou je daarvoor griepvirusjes bij in een flesje?

Je draait hier rond als een drol in een pispot om in de privé toch maar geen paar dagen zonder doktersbewijs één dag per keer te kunnen thuisblijven, maar gelijkertijd vind je dat leerkrachten het RECHT hebben om ziektedagen op te sparen????
Ik ben geen voorstander om die drie dagen zonder doktersbewijs op te sparen zodat men een half jaar vroeger op verlof kan gaan met die dagen hé. Want d?*t is exact wat de leerkrachten kunnen doen.
Mocht datzelfde echter kunnen met verlof, dan zou ik dat wel fijn vinden. Ik heb nog nooit al m'n verlof kunnen opnemen. En ik heb regelmatig verlof gepakt om ongestoord thuis te kunnen werken voor 't werk. Anders zijt ge't toch "kwijt". Het zou wel fijn zijn mocht je de ongebruikte verlofdagen op later tijdstip toch nog kunnen opvragen.
Oud 8 augustus 2011, 14:09   #93
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mocht datzelfde echter kunnen met verlof, dan zou ik dat wel fijn vinden. Ik heb nog nooit al m'n verlof kunnen opnemen. En ik heb regelmatig verlof gepakt om ongestoord thuis te kunnen werken voor 't werk. Anders zijt ge't toch "kwijt". Het zou wel fijn zijn mocht je de ongebruikte verlofdagen op later tijdstip toch nog kunnen opvragen.
Nyno. Moesten alle wernemers redeneren als u dan werden ze allemaal geangageerd. Zeker weten. Maar zo zit de werkelijke arbeidsmarkt niet ineen.
Oud 8 augustus 2011, 14:12   #94
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nyno. Moesten alle wernemers redeneren als u dan werden ze allemaal geangageerd. Zeker weten. Maar zo zit de werkelijke arbeidsmarkt niet ineen.
dan werden ze WAT?
Oud 8 augustus 2011, 14:15   #95
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoezo? je blijft toch enkel thuis als je ZIEK bent?
Jij wel. Ik ook. En Nyno ook. Desnoods sturen we onze laatste mail of maken we een rapport, verslag of wat ook, om drie uur in de morgen uit plichtsbewustzijn.
Oud 8 augustus 2011, 14:21   #96
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dan werden ze WAT?
Geëngageerd. Sorry, verkeerde klinker en dan zonder trema. Mijn fout.
Oud 8 augustus 2011, 14:21   #97
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is iets helemaal anders: iedereen heeft RECHT op de verworven verlofdagen. Voor mijn part mag je die opsparen. Alhoewel: in feite is men verplicht de jaarlijkse basisdagen op te nemen: indien je die mogelijkheid niet krijgt dan moet de werkgever die alsnog uitbetalen ter compensatie. Maar van mij mag je ze ook opsparen, alhoewel zich hier dan de vraag stelt welke werkgever ze gaat betalen?
Oud 8 augustus 2011, 14:21   #98
freelancer
Banneling

Standaard

Als men 3 of 5 dagen afwezig zou mogen zijn zonder doktersbriefje... dan gaan m.i.veel werknemers denken dat hun 'officieel' verlof uitgebreid wordt met 3 of 5 dagen...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 14:31   #99
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is iets helemaal anders: iedereen heeft RECHT op de verworven verlofdagen. Voor mijn part mag je die opsparen. Alhoewel: in feite is men verplicht de jaarlijkse basisdagen op te nemen: indien je die mogelijkheid niet krijgt dan moet de werkgever die alsnog uitbetalen ter compensatie. Maar van mij mag je ze ook opsparen, alhoewel zich hier dan de vraag stelt welke werkgever ze gaat betalen?
Cynara. Werknemers hebben jaren gestreden voor betaald verlof. Kunnen we misschien beginnen met het moederschapsverlof op te sparen en die nadien te laten uitbetalen.

Laatst gewijzigd door Rudy : 8 augustus 2011 om 14:33.
Oud 8 augustus 2011, 14:34   #100
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Als men 3 of 5 dagen afwezig zou mogen zijn zonder doktersbriefje... dan gaan m.i.veel werknemers denken dat hun 'officieel' verlof uitgebreid wordt met 3 of 5 dagen...
tuurlijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be