Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 18 augustus 2011, 18:25   #81
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zeg ook dat België zal blijven bestaan. En ook ik steun me op realistische scenario's.
Het is toch een kwestie van probabiliteiten System. Indien vele Franstaligen in het achterhoofd het idee hebben dat België geen eeuwig concept, er niet meer in geloven, dan zou zo'n idee wel eens een self fullfilling prophecy kunnen worden. Het zou toch dom zijn geen rekening te houden met een splitsscenario in de onderhandelingen. Die 'zelfzekerheid' a la Tobback lijkt me dus een probleem aan de onderhandelingstafel omdat niet met alle mogelijkheden rekening gehouden wordt. Moest het er van komen zo'n splitsing (pas op, dit is niet mijn eerste wens) dan wil jij toch ook een regeling die zo goed mogelijk is voor Vlaanderen, niet?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 augustus 2011 om 18:28.
Johan Bollen is offline  
Oud 18 augustus 2011, 18:43   #82
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het is toch een kwestie van probabiliteiten System. Indien vele Franstaligen in het achterhoofd het idee hebben dat België geen eeuwig concept, er niet meer in geloven, dan zou zo'n idee wel eens een self fullfilling prophecy kunnen worden. Het zou toch dom zijn geen rekening te houden met een splitsscenario in de onderhandelingen. Die 'zelfzekerheid' a la Tobback lijkt me dus een probleem aan de onderhandelingstafel omdat niet met alle mogelijkheden rekening gehouden wordt. Moest het er van komen zo'n splitsing (pas op, dit is niet mijn eerste wens) dan wil jij toch ook een regeling die zo goed mogelijk is voor Vlaanderen, niet?
Ja maar u gaat ervan uit dat de meerderheid van de Franstaligen dit willen. Dat is ook maar een assumptie. Ik denk dat veruit de meeste Franstaligen willen dat België blijft bestaan. De rattachisten (naar Frankrijk) in Wallonië maken maar een zeer kleine minderheid uit. Ik heb zo de indruk dat men ons hier een verhaaltje wil doen slikken alsof alle Franstaligen nu al de scheiding van België aan het voorbereiden zijn. Dat sprookje wordt ook met goede regelmaat herhaald vanuit een bepaalde hoek. Dat is natuurlijk niet zo. Meer nog, dat is gewoon onzin. Een soort strategie van bepaalde Vlaams-nationalisten waar men zo door kan kijken natuurlijk. En erg pienter is het niet.

Deze kornuiten beproeven immers de strategie van Voltaire, te weten:
"Mentez mentez il en restera toujours quelque chose".

Laatst gewijzigd door system : 18 augustus 2011 om 18:51.
system is offline  
Oud 18 augustus 2011, 18:51   #83
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar u gaat ervan uit dat de meerderheid van de Franstaligen dit willen. Dat is ook maar een assumptie. Ik denk dat veruit de meeste Franstaligen willen dat België blijft bestaan. De rattachisten (naar Frankrijk) in Wallonië maken maar een zeer kleine minderheid uit. Ik heb zo de indruk dat men ons hier een verhaaltje wil doen slikken alsof alle Franstaligen nu al de scheiding van België aan het voorbereiden zijn. Dat is natuurlijk niet zo. Da
Ik heb daar geen statistiek van, maar ik ken een paar Franstaligen onafhankelijk van elkaar en die vertellen toch een gelijkaardig verhaal. Een is een Brusselse groene politicus die onomwonden zegt er niet in te geloven in privé, en dan vraag ik me af waar ze bij Groen uitroepteken dan aan denken met zo'n collega's uit het zuiden. Of een andere die werkt bij een internationale organisatie alwaar hij en een aantal collega's uit het zuiden zijn voorbereid op een scenario post België met de bedoeling zoveel mogelijk van de fondsen naar daar te trekken. Ik denk dan...hopelijk zijn mijn Vlaamse streekgenoten ook voorbereid op die eventualiteit.

De steekproef is een handvol, meer niet, dus ja, ik zou me kunnen vergissen. Maar wat indien er inderdaad die onuitgesproken mening bestaat, die men met een Vlaming als ik gemakkelijker deelt omwille van de gemeenschappelijke situatie in het buitenland ver weg van België, waar we ons getroffen hebben?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 augustus 2011 om 18:55.
Johan Bollen is offline  
Oud 18 augustus 2011, 18:56   #84
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk niet zo. Meer nog, dat is gewoon onzin.
Ja goed, maar kan je dat ook aantonen?
Johan Bollen is offline  
Oud 18 augustus 2011, 18:56   #85
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb daar geen statistiek van, maar ik ken een paar Franstaligen onafhankelijk van elkaar en die vertellen toch een gelijkaardig verhaal. Een is een Brusselse groene politicus die onomwonden zegt er niet in te geloven in privé, en dan vraag ik me af waar ze bij Groen uitroepteken aan denken. Of een andere die werkt bij een internationale organisatie alwaar hij en een aantal collega's uit het zuiden zijn voorbereid op een scenario post België met de bedoeling zoveel mogelijk van de fondsen naar daar te trekken. Ik denk dan...hopelijk zijn mijn Vlaamse streekgenoten ook voorbereid op die eventualiteit.

De steekproef is een handvol, meer niet, dus ja, ik zou me kunnen vergissen. Maar wat indien er inderdaad die onuitgesproken mening bestaat, die men met een Vlaming als ik gemakkelijker deelt omwille van de gemeenschappelijke situatie in het buitenland ver weg van België, waar we ons getroffen hebben?
In ieder geval de rattachisten bij de Frantaligen stellen niets voor bij de laatste verkiezingen. En het zal altijd een minderheid blijven.
system is offline  
Oud 18 augustus 2011, 18:57   #86
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja goed, maar kan je dat ook aantonen?
Kijk naar de uitslag van de rattachistische partij tijdens de laatste verkiezingen.
system is offline  
Oud 18 augustus 2011, 19:03   #87
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk naar de uitslag van de rattachistische partij tijdens de laatste verkiezingen.
Wat als dat gedachtengoed niet partijgebonden is?
Johan Bollen is offline  
Oud 18 augustus 2011, 19:07   #88
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
het rattachisme is idd een grondstroom in Wallonië
Shadowke is offline  
Oud 18 augustus 2011, 19:08   #89
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zijn veronderstellingen. Let wel, ik zeg niet dat er geen enkele Waal (wat de Brusselaars betreft, is dit weer een ander paar mouwen) rattachist is. En het is duidelijk dat zij voor een stuk cultureel aangewezen zijn op Frankrijk (TV, muziek, literatuur, enz), maar dat wil nog niet dat zij zich Fransen voelen of willen voelen. Integendeel zou ik zelfs durven beweren. Maar goed, we zullen zien hoever de rattachistische partij zal geraken bij de volgende verkiezing. Want we kunnen daar eindeloos over blijven discussiëren.

Laatst gewijzigd door system : 18 augustus 2011 om 19:09.
system is offline  
Oud 18 augustus 2011, 19:12   #90
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dat zijn veronderstellingen. Let wel, ik zeg niet dat er geen enkele Waal (wat de Brusselaars betreft, is dit weer een ander paar mouwen) rattachist is. En het is duidelijk dat zij voor een stuk cultureel aangewezen zijn op Frankrijk (TV, muziek, literatuur, enz), maar dat wil nog niet dat zij zich Fransen voelen of willen voelen. Integendeel zou ik zelfs durven beweren. Maar goed, we zullen zien hoever de rattachistische partij zal geraken bij de volgende verkiezing. Want we kunnen daar eindeloos over blijven discussiëren.
hetzelfde percentage system, maar er zitten veel rattachisten bij de grote Franstalige partijen, die zijn eerst 'Belgisch' maar op de tweede plaats 'Frans'.
dus men hoeft niet op louter rattachistische partijen te stemmen.
Shadowke is offline  
Oud 18 augustus 2011, 19:14   #91
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
hetzelfde percentage system, maar er zitten veel rattachisten bij de grote Franstalige partijen, die zijn eerst 'Belgisch' maar op de tweede plaats 'Frans'.
dus men hoeft niet op louter rattachistische partijen te stemmen.
Geeft dan eens namen van bekende rattachisten.
solidarnosc is offline  
Oud 18 augustus 2011, 19:18   #92
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Geeft dan eens namen van bekende rattachisten.
Gendebien (achterkleinzoon van de grote leider van de Fransche Partij in 1830 die België en Zuid-Nederland (tot aan de Maas) voor Frankrijk wilde veroveren), voorzitter van het RWF.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 augustus 2011 om 19:19.
Shadowke is offline  
Oud 18 augustus 2011, 19:22   #93
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niet in de toekomst van België geloven is toch niet hetzelfde als Rattachist zijn? Dat lijkt me een beperkte maatstaf. Ik zou liever enquêtes zien over het geloof in België en haar toekomst. Ik zou liever willen weten hoeveel % er in het zuiden hun kinderen Nederlands laat leren als tweede taal enz... Dat zegt meer over de mate waarin ook de Vlamingen dienen rekening te houden met een post België scenario in de onderhandelingen, of om te weten in welke mate er door de Franstalige onderhandelaars mee rekening gehouden wordt. Dat lijken me toch belangrijke vragen. Weet met wie ge onderhandelt, wat ze willen, wat hun geloof is...

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 augustus 2011 om 19:24.
Johan Bollen is offline  
Oud 18 augustus 2011, 19:25   #94
Shadowke

Standaard

Citaat:
Niet in de toekomst van België geloven is toch niet hetzelfde als Rattachist zijn? Dat lijkt me een beperkte maatstaf. Ik zou liever enquêtes zien over het geloof in België en haar toekomst. Ik zou liever willen weten hoeveel % er in het zuiden hun kinderen Nederlands laat leren als tweede taal enz... Dat zegt meer over de mate waarin ook de Vlamingen dienen rekening te houden met een post België scenario in de onderhandelingen, of om te weten in welke mate er door de Franstalige onderhandelaars mee rekening gehouden wordt. Dat lijken me toch belangrijke vragen. Weet met wie ge onderhandelt, wat ze willen, wat hun geloof is...
le soir of la libre heeft eens zo'n enquete gedaan op hun website een maand of 2 geleden.
dat werd hier ergens vermeld in een draad.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 augustus 2011 om 19:28.
Shadowke is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be