Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2011, 12:32   #81
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karo Bekijk bericht
Toch niet, de gevolgen kunnen ook zijn dat ouders voor deze torenhoge kost opdraaien en zij zich in de schulden steken. Dat is de realiteit, dat is wat men ook ziet in de VS, daarnaast lopen er in de VS ook studenten rond die jaren lang die schulden meedragen. Het is dus niet op 1,2,3 opgelost, onderwijs hoort gratis te zijn. Het mag wel iets kosten, maar zeker geen extra last zijn op de nu al veel lagere doorsnee gezinsinkomens.
idd er zijn ouders die dat kunnen en zullen, anderen niet, maar de lening garandeert wel access

als je het verschil in kapitaalkracht wil oplossen, moet je alle kinders bij hun ouders weghalen, familiebanden doorknippen en door de staat laten opvoeden, of de ouders compleet financieel gelijkschakelen ... zo ver is t communisme zelfs nooit geraakt, me dunkt.

onderwijs hoort gratis te zijn : wil in realiteit alleen maar zeggen : iemand anders dient er voor op te draaien.

onderwijs dient toegankelijk te zijn.

Laatst gewijzigd door Anna List : 12 september 2011 om 12:32.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 12:33   #82
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het gaat hier om hoger onderwijs. Zoals ik al eerder heb gezegd, is de kans dat je een beurs krijgt als je wat hersenen en een lieve glimlach hebt betrekkelijk groot.

Ik begin nu mijn derde jaar te werken, en ik heb een nutteloos diploma (twee masters in saaiheid). Vrienden van me (met dezelfde leeftijd) studeren nog altijd en zitten in 3de bach, &c. Proberen maar wat aan.

Het systeem zoals in het VK dwingt studenten om:

- verantwoord om te gaan met hun keuzes
- doelstellingen op te maken voor het leven
- zichzelf beter te kennen (ie: kan ik het wel aan?)
- een realistische kijk op de wereld te ontwikkelen

En dit door ofwel het sponsorprogramma door de beursverlenende instelling (vaak bedrijven, kerken, ngo's, de overheid, scholen, ... "ik heb al iets bewezen en krijg nu kansen") ofwel door een lening ("ik moet mezelf nog bewijzen en moet kansen creëren").
Daar ben ik het over heel de lijn dus niet mee eens, om volgende reden.
Onderwijs is een fundamenteel recht, en moet kosteloos worden verstrekt aan iedereen die geïnteresseerd is en ook in staat is het tot een goed einde te brengen, toelatingsproeven zijn dus aangewezen en niet geld op tafel leggen. Geld hoort geen reden of drijfveer te zijn om te gaan studeren.
karo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 12:37   #83
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onderwijs is een fundamenteel recht, en moet kosteloos worden verstrekt aan iedereen die geïnteresseerd is en ook in staat is het tot een goed einde te brengen, toelatingsproeven zijn dus aangewezen en niet geld op tafel leggen. Geld hoort geen reden of drijfveer te zijn om te gaan studeren.
Dus je mag studeren tot je 65 en dan een minimumpensioen aanvragen?

Ik ga akkoord: onderwijs is een fundamenteel recht. Een universitaire opleiding is echter méér dan "onderwijs". Vanaf het ogenblik dat meer dan 50% van je leeftijdsgenoten al aan het werken zijn, mogen we je toch wel responsabiliseren om er iets van te maken en een keuze te overwegen naar de nabije toekomst toe.
Oud 12 september 2011, 12:37   #84
eno2
Banneling

Standaard

In Sparta werden de kinderen ook bij hun ouders weggehaald om 15 jaar te studeren op kosten van het systeem, maar alleen de kindjes van rijke ouders.

De rest mocht niet studeren (ze moesten slaafjesdiensten presteren)

Zou Cameron een historicus zijn van de Oudheid?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 12:37   #85
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
en diegene die de duurste studie kiest wordt nadien het hoogst verloont ... moet de maatschappij dan zijn/haar investering wel dragen ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2011, 12:39   #86
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
idd er zijn ouders die dat kunnen en zullen, anderen niet, maar de lening garandeert wel access

als je het verschil in kapitaalkracht wil oplossen, moet je alle kinders bij hun ouders weghalen, familiebanden doorknippen en door de staat laten opvoeden, of de ouders compleet financieel gelijkschakelen ... zo ver is t communisme zelfs nooit geraakt, me dunkt.

onderwijs hoort gratis te zijn : wil in realiteit alleen maar zeggen : iemand anders dient er voor op te draaien.

onderwijs dient toegankelijk te zijn.
Dus voor u kan het niet dat de overheid investeerd in studenten? Maar langs de andere kant kan het voor u wel dat wij met zijn allen opdraaien voor snoepreisjes, restaurantjes, auto's, brandstof enz voor de bedrijfsleiders (belasting). Of dat we met zijn allen de banken geld lenen, wat we zelf terug gaan lenen tegen een veel hogere prijs? Dat er een hele resem bedrijven die weinig tot bijna geen belasting betalen?

U raakt kant nog wal net zoals Lombas, jullie hebben je mooi laten hersenspoelen.
Oud 12 september 2011, 12:40   #87
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en diegene die de duurste studie kiest wordt nadien het hoogst verloont ... moet de maatschappij dan zijn/haar investering wel dragen ?
Dat is niet noodzakelijk zo, iemand die een hoger loon krijgt die zal ook meer belasting betalen.
Oud 12 september 2011, 12:40   #88
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
In Sparta werden de kinderen ook bij hun ouders weggehaald om 15 jaar te studeren op kosten van het systeem, maar alleen de kindjes van rijke ouders.

Blijkbaar gaan we daar terug naartoe.
Oud 12 september 2011, 12:42   #89
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Alle Spartaanse burgers, rijk of arm, kregen dezelfde staatsopvoeding.

Ik denk dat je ergens iets misslaat. Het is niet omdat je een Spartaanse burger was, dat je rijk was. En het is niet omdat je arm was, dat je geen Spartaanse burger kon zijn.
Oud 12 september 2011, 12:43   #90
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U raakt kant nog wal net zoals Lombas, jullie hebben je mooi laten hersenspoelen.
How how, rustig. Ik probeer hier enkel maar te discuteren.
Oud 12 september 2011, 12:50   #91
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus je mag studeren tot je 65 en dan een minimumpensioen aanvragen?

Ik ga akkoord: onderwijs is een fundamenteel recht. Een universitaire opleiding is echter méér dan "onderwijs". Vanaf het ogenblik dat meer dan 50% van je leeftijdsgenoten al aan het werken zijn, mogen we je toch wel responsabiliseren om er iets van te maken en een keuze te overwegen naar de nabije toekomst toe.

Je kan ook zorgen dat je niets moet doen, enkel maar geld innen en zorgen dat je zo weinig mogelijk belastingen gaat betalen? je huurt een leger lobbyisten in en stuurt hen op pad om uw belangen te behartiggen. Dit kan je levenslang en je hebt geen pensioen nodig. Het enige spijtige is dat je daar niet voor kan studeren.

Los daarvan heb je een punt, al is het verschil met mijn mening dat jij uitgaat van economisch belang. Ik ga uit van gelijke kansen, rechten en plichten.
Oud 12 september 2011, 12:51   #92
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
How how, rustig. Ik probeer hier enkel maar te discuteren.
How how, dat is de kerstman. Jij bent vroeg dit jaar?
Oud 12 september 2011, 12:56   #93
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan ook zorgen dat je niets moet doen, enkel maar geld innen en zorgen dat je zo weinig mogelijk belastingen gaat betalen? je huurt een leger lobbyisten in en stuurt hen op pad om uw belangen te behartiggen. Dit kan je levenslang en je hebt geen pensioen nodig. Het enige spijtige is dat je daar niet voor kan studeren.

Los daarvan heb je een punt, al is het verschil met mijn mening dat jij uitgaat van economisch belang. Ik ga uit van gelijke kansen, rechten en plichten.
Ik ga helemaal niet uit van een economisch belang. Feit is dat universiteiten de facto verlies draaien en de meeste (ook in het VK en de VS) zijn non-profit. Ze proberen gewoon break-even te behalen. Proberen.

Want ik ga namelijk ook heel hard uit van gelijke kansen, rechten en plichten. De metser die op 16 al deeltijds aan het werk is, zal niet zo graag zien dat die vriend van me op 26 in derde bach van een prulrichting zit (en ik zeg dat met liefde voor die vriend).
Oud 12 september 2011, 12:56   #94
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
How how, dat is de kerstman. Jij bent vroeg dit jaar?
Neen, dat is een kalmerende uitspraak.
Oud 12 september 2011, 13:03   #95
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ga helemaal niet uit van een economisch belang. Feit is dat universiteiten de facto verlies draaien en de meeste (ook in het VK en de VS) zijn non-profit. Ze proberen gewoon break-even te behalen. Proberen.

Want ik ga namelijk ook heel hard uit van gelijke kansen, rechten en plichten. De metser die op 16 al deeltijds aan het werk is, zal niet zo graag zien dat die vriend van me op 26 in derde bach van een prulrichting zit (en ik zeg dat met liefde voor die vriend).
Ik denk dat die metser bewust voor dat vak heeft gekozen net zoals die vriend bewust heeft gekozen verder te studeren, ik zie niet in wat daar een probleem aan zou zijn.
Oud 12 september 2011, 13:05   #96
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat die metser bewust voor dat vak heeft gekozen net zoals die vriend bewust heeft gekozen verder te studeren, ik zie niet in wat daar een probleem aan zou zijn.
Er is een ietsiepietsie verschil in efficiëntie en verantwoordelijkheidszin, denk je niet?
Oud 12 september 2011, 13:07   #97
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is een ietsiepietsie verschil in efficiëntie en verantwoordelijkheidszin, denk je niet?
Leg uit, uit niet economisch belang (want daar sta je niet voor beweerde je).
Oud 12 september 2011, 13:09   #98
karo
Banneling

Standaard

Een beetje nieuws.

Slavenarbeid in het VK.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=160182
Oud 12 september 2011, 13:10   #99
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leg uit, uit niet economisch belang (want daar sta je niet voor beweerde je).
De metser zal beter een antwoord kunnen geven op volgende vragen:

- kun je verantwoord omgaan met je keuzes?
- heb je doelstellingen in het leven?
- ken je jezelf? (ie: kan ik het wel aan?)
- heb je een realistische kijk op de wereld?

dan iemand die 8 jaar doet over een opleiding van 3 jaar...
Oud 12 september 2011, 13:11   #100
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een beetje nieuws.

Slavenarbeid in het VK.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=160182
Ik ben er van overtuigd dat dit hier ook bestaat en zie niet goed in wat dat met universiteitsstudenten te maken heeft...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be