Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 20 september 2011, 18:11   #81
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
...en verfransing kan mij eigenlijk niks schelen. Ik vind dat niet erg....
Prima, jouw standpunt.
Maar waarom je dan druk maken over wetten die die verfransing kunnen formaliseren?

Citaat:
Het is trouwens volgens mij de fout die Vlaams-nationalisten maken, om zich over die taal zo druk te maken.
De meeste Vlaams nationalisten maken zich niet druk over hun taal. Het is vooral een etnocentrische belangengroep vóór de Vlaam. Het ras dus (met haar economische belangen), n�*et de taal.

Die taal is hooguit functioneel als tool om een onderscheid aan te brengen met anderen.

Citaat:
Het is helemaal niet erg dat er veel Franstaligen, Engelstaligen, Arabisch-taligen en Chinees-taligen in Vlaanderen wonen.
Of het 'erg' is moet iedereen vooral zelf weten.
Feit is dat een langdurige aanwezigheid van een grote groep geografisch geconcentreerde hardnekkige onassimileerbare anderstaligen op de lange termijn altijd geopolitieke consequenties heeft.
Dat geldt voor Hongaarstaligen in Roemenie, en dat gaat ook gelden voor Franstaligen in Vlaanderen.

Citaat:
Wat het probleem is, ...de "eigen volk" mentaliteit die de Franstaligen in Belgie hebben en daardoor een structuur misbruiken die BEDOELD WAS om samen te leven en in de werkelijkheid gebruikt wordt om hun eigenbelang te dienen.
Als er één groep is in deze wereld die een eigen volk mentaliteit bezit zijn het de Vlamingen (generaal gesproken). Vraag het een willekeurige migrant.
De Franstaligen in Belgie richten zich op de wereldwijde Franstalige gemeenschap, in het bijzonder Frankrijk.

Citaat:
Als er franstaligen in een Vlaanderen wonen, dan hebben zij hetzelfde statuut als Engelstaligen of als Chinezen: ze praten de taal die ze willen, ze hangen de cultuur aan die ze willen. Maar het bestuur wordt bepaald door de Vlamingen.
Je haalt hier weer eens taal en ras door elkaar.

Als de meerderheid in Vlaanderen Frans spreekt, wordt de bestuurstaal gewoon Frans hoor.

Citaat:
De taal is hier gewoon een soort van "tag" om mensen van elkaar te onderscheiden en aan een zekere klasse andere rechten te geven dan aan andere, en DAT moet ophouden. .
Oh?

Dat mag jij vinden.

Maar waarom jezelf direct tegenspreken en Nederlandstaligen in Vlaanderen meer rechten gunnen als Franstaligen?

Citaat:
Maar dan moeten ze ook niet komen moeien met het bestuur in Vlaanderen.
.

Citaat:

En wensen ze gewoon diskreet hun "franstaligheid" te beleiden als Vlaming, wel, ...."te gast zijn en uw mond houden".
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 20 september 2011, 18:14   #82
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Wie dacht dat een onzuivere splitsing van BHV leidt tot communautaire vrede is eraan voor de moeite.
Eender welk akkoord is voor de Franstaligen slechts de afbakening van een tijdelijke bestandslijn die hen moet toelaten te hergroeperen en des te harder Vlaanderen aan te vallen. Walen zijn en blijven aggressieve gronddieven, dat zal nooit veranderen.

Citaat:
De adder komt nu al boven ..
Eén van de vele addertjes om precies te zijn.

Citaat:
En dan nog grondwettelijk verankerd
Logisch, wat de Franstaligen veroverd hebben zal hen nooit meer afgenomen worden. In tegenstelling tot de kruimeltjes die aan de Vlamingen worden overgelaten, en waarvoor de Vlamingen de volgende keer opnieuw een prijs zullen moeten betalen om ze te mogen behouden. Zo werkt on-land België nu eenmaal.

Laatst gewijzigd door fonne : 20 september 2011 om 18:18.
fonne is offline  
Oud 20 september 2011, 18:19   #83
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
De Big Loulou moet maar eerst een vuist maken voor de uitbreiding van Brussel in plaats van zich te laten omkopen door de Vlaams-nationale maffia.
Big Loulou houdt zich vooral bezig met de waarde van zijn diamantjes en Afrikaanse mijnbouwondernemingen.
fonne is offline  
Oud 20 september 2011, 18:27   #84
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Big Loulou moet zeggen dat elke dag dat de flaminganten blijven zagen er een gemeente bijkomt.
De Brabander is offline  
Oud 20 september 2011, 18:43   #85
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Daarom ook dat de franstaligen dit recht in de grondwet willen inschrijven. Het Grondwettelijk Hof kan niet zeggen dat iets ongrondwettelijk is, als dat iets in de grondwet zelf staat.
Belgische grondwet : "Alle Belgen zijn gelijk voor de wet, Franstaligen zijn echter iets gelijker"
Oud 21 september 2011, 04:21   #86
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Prima, jouw standpunt.
Maar waarom je dan druk maken over wetten die die verfransing kunnen formaliseren?
Nee, ik maak mij niet druk om die wetten *binnen Belgische context*. Dan zijn het futiliteiten. Ik maak mij druk om die wetten voor de gevolgen die ze zullen hebben bij de scheiding. Da's al. En dat is de enige nuttige reden om zich over BHV enige zorg te maken. Als het niet was in het kader van de voorbereiding van de scheiding, dan was BHV een prutsdossier dat geen half uur aandacht zou mogen vragen.

Het is omdat BHV Vlaams territorium "bezoedelt" en DUS dat bij de scheiding dat territorium in vraag kan gesteld worden dat het een groot strategisch belang heeft. Praat je niet over scheiding, dan is BHV van totaal geen belang.

Citaat:
De meeste Vlaams nationalisten maken zich niet druk over hun taal. Het is vooral een etnocentrische belangengroep vóór de Vlaam. Het ras dus (met haar economische belangen), n�*et de taal.
Ah, daar ben ik het dan wel mee eens, behalve dat ik niet de Vlaming als etnocentrische belangengroep zie, maar de franstalige als etnocentrische belangengroep. Zie verder.

Citaat:
Die taal is hooguit functioneel als tool om een onderscheid aan te brengen met anderen.
Heel juist.

Citaat:
Feit is dat een langdurige aanwezigheid van een grote groep geografisch geconcentreerde hardnekkige onassimileerbare anderstaligen op de lange termijn altijd geopolitieke consequenties heeft.
Dat geldt voor Hongaarstaligen in Roemenie, en dat gaat ook gelden voor Franstaligen in Vlaanderen.
Ik denk dat als we een probleem op dat vlak hebben, het niet zozeer met Franstaligen zal zijn. Er is een andere, veel hardnekkiger groep aanwezig in gans europa die voor veel meer ambras zorgt. Maar goed....

Citaat:
Als er één groep is in deze wereld die een eigen volk mentaliteit bezit zijn het de Vlamingen (generaal gesproken). Vraag het een willekeurige migrant.
De Franstaligen in Belgie richten zich op de wereldwijde Franstalige gemeenschap, in het bijzonder Frankrijk.
Ik denk dat je totaal mis bent met dat Vlamingen gevoel. Dat is zo goed als onbestaande. Je hebt in Belgie gewoon een franstalige/niet-franstalige gevoel, en ja, de niet-franstalige, da's vaak een Vlaming.

Ik ben als Brusselse Vlaming opgevoed en ik weet verdomme goed wat ik daarmee bedoel! Je bent altijd de buitenstaander. Vooral in de jaren 70 moest je bijna verbergen dat je Vlaming was als je geen problemen wilde.

Citaat:
Als de meerderheid in Vlaanderen Frans spreekt, wordt de bestuurstaal gewoon Frans hoor.
Misschien wel, misschien ook niet, maar daar zijn we LANG niet aan toe. Ik denk niet dat Vlaanderen totaal zal verfransen alvorens het veranderst is (Engels of Arabisch!).

Citaat:
Maar waarom jezelf direct tegenspreken en Nederlandstaligen in Vlaanderen meer rechten gunnen als Franstaligen?
Ik geef ze juist NIET meer rechten !! Dat is gans het punt. Je bent "Vlaming" (ook al spreek je misschien frans) en dan ben je Vlaming zoals iedereen, en krijg je geen voorkeur behandeling omdat je TOEVALLIG franstalig zou zijn (tenzij je dat democratisch gestemd krijgt in gans Vlaanderen natuurlijk) ; of je bent GEEN Vlaming en dan ben je een gast die welkom is, maar zich niet dient te moeien, zoals een Duitser of een Chinees.

Het zijn, doorheen de ganse Belgische geschiedenis, steeds de FRANSTALIGEN die bijzondere rechten wilden vanwege hun franstalig statuut. Anders hadden we nog steeds een unitair Belgie. Het was die "etat Belgo-Flamand" waar ze niet tegen konden, en ze moesten dus hun eigen regio hebben met hun eigen alarmbellen en hun eigen stem die meer weegt dan de stem van de Belg. Zij moesten hun franstaligheid verankeren in Bodem - de hypocrieten die stellen dat ze voor het recht van de persoon zijn, en voor de rest niks anders dan territorium opeisen om dat recht van die persoon te vrijwaren zogezegd.

De Vlaming, in tegenstelling tot wat hem aangewreven wordt, is een kameleon die zich aanpast aan zijn omgeving en zich helemaal niet als homogeen "volk" gedraagt. De Franstalige (als volk) daarentegen, juist wel. Maar bovendien laten ze iedereen het omgekeerde geloven.

Moesten franstaligen gewoon maar frans spreken, en dat niet gebruiken als instrument om zich te onderscheiden en politiek economische macht op te eisen en extra rechten boven de "belg", dan ware er in Belgie geen probleem geweest.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 september 2011 om 04:24.
patrickve is offline  
Oud 21 september 2011, 12:37   #87
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

In Londen en Parijs zijn ze erg gelukkig met hun taalkundig perfect geïntegreerde migranten.
Alles brandt mooier in je eigen taal.

Mitgard is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be