Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 25 september 2011, 21:56   #81
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ma neen... eerst en vooral krijgt Wallonië niet méér middelen... hoogstens hetzelfde als nu het geval is.
Wallonie word gecompenseerd voor de middelen die ze verliezen nu en de komenden 10-20 jaar. En naar goede gewoonte zit daar wel een bonus bij, niet de volle 500 miljoen maar toch een deel daarvan.

De franstalige gemeenschap krijgt trouwens wel meer geld en dat word uitgeveven in wallonie hoor.

Citaat:
Brussel krijgt meer middelen omdat dat gewoon moest.
Onzin, brussel wil gewest worden, wel als gewest krijgen ze al 500 a 700 miljoen EXTRA dan de andere. Nu willen ze dus NOG meer geld .

Citaat:
Kijk je hebt 100 (de taart) daarvan moet men 10 besparen (fictieve cijfers hé) momenteel krijgt VL 15, W 10 en B 5 en FS de rest van de taart dus 70. Nu gaan ze de kaarten herschudden en krijgt VL 25, W 20 en B 10 en FS dus 45. In het eerste geval had VL 1,5 moeten bijdragen, W 1, B 0,5 en FS 7 (samen 10) in het nieuwe geval is dat normaal gewoon 2,5 VL, 2 W, 1 B en 4,5 FS.

Het voorbeeld is fictief (en helemaal fout) maar het is om het idee van die taart uit te leggen... hopelijk snap je het nu.
EN onzin.

Nu komt er dus een herverdeling, federaal krijgt meer, gewesten krijgen meer, franstalige gemeenschap krijgt meer en federaal krijgt meer . Dan schiet er niks meer over dat minder krijgt , mag jij me eens uitleggen hoe dat kan.

De 100 die men verdeelt volgens jouw voorbeeld is dus niet VL 25, W 20 en B 10 en FS dus 45. maar VL 25+ 1 (spa 7e dag), W 20+0.5 a 0.9 en B 10+0.6 a 0.8 en FS dus 45+?. En toch komen ze aan 100, wie liegt?
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich

Laatst gewijzigd door k9 : 25 september 2011 om 21:57.
k9 is offline  
Oud 25 september 2011, 22:04   #82
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DONG ZHUO Bekijk bericht
En bij deze laat ik u weten dat ge het woordje "weeral" mocht bijgevoegd hebben in uw titel....

de vlamingen zijn WEERAL gerold..... bussinessssss as usual.....

en wat doet de vlaming..... hij werkt voort en weent bittere tranen !

en wat doet zijn waalse broeder.... hij kan niet werken van het lachen want zijn zakken worden als vanouds gevuld..... met vlaamse centen !
Tiens, ik dacht dat Brussel, nochtans ONZE Vlaamse hoofdstad, met de centen ging lopen, niet Wallonië, want die krijgen echt niks meer dan nu- maar ja, in Vlaanderen doen we het beter hé, zinloze BAM-studies, afgedankte Oosterweelverbindingen, burenruzies over windmolens, straten met putten in, slechte asfalt enz. enz. Ondertussen is er: onvoldoende kinderopvang/ te weinig gehandicaptenzorg/ geen goede fietspaden/ overvolle scholen - enfin, wat we zelf doen, doen we beter! Maar ja, 't is de schuld van de Walen zeker??? MAAR: we geven WEL geld aan luxe-paardenmanèges, aan super-de-luxe- wellness-centra voor de happy few- wel, als dat het 'nieuwe' Vlaanderen is.....
Boontjes is offline  
Oud 25 september 2011, 22:04   #83
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik hecht in ieder geval meer geloof aan mensen die de teksten hebben dan aan mensen die de teksten niet hebben en zo maar wat loos commentaar geven zoals De Wever.

Nu zullen we wel zien wie gelijk heeft wanneer de teksten in alle duidelijkheid beschikbaar zijn. Maar ik kan me moeilijk indenken dat de Vlaamse onderhandelaars nu dingen gaan beweren die er niet instaan. Dat zou wel heel dom zijn.
Het feit dat de Franstaligen het een goed akkoord vinden is voor mij voldoende om alle alarmlichten op rood te doen springen.
daiwa is offline  
Oud 25 september 2011, 22:06   #84
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Wallonie word gecompenseerd voor de middelen die ze verliezen nu en de komenden 10-20 jaar. En naar goede gewoonte zit daar wel een bonus bij, niet de volle 500 miljoen maar toch een deel daarvan.
10 jaar en tot dan geen eurocent meer dan nu het geval is... over welke bonus heeft U het?
Citaat:
Om te vermijden dat de inkomsten van een of andere deelstaat van vandaag op morgen drastisch wijzigen, is er wel een overgangsmechanisme voorzien. De deelstaten die door het nieuwe systeem meer krijgen, betalen een compensatie terug.
Zij die minder ontvangen, krijgen een compensatie. Zo zal Wallonië tien jaar lang 500 miljoen euro krijgen en Brussel 50 miljoen euro. Na tien jaar wordt het systeem geleidelijk afgebouwd tot nul euro. Vanaf dan zal de Waalse overheid voor 75 procent afhankelijk zijn van eigen inkomsten.
Citaat:
De franstalige gemeenschap krijgt trouwens wel meer geld en dat word uitgeveven in wallonie hoor.
Waar hebben jullie dat gevonden?
Ik vind alleen:
Citaat:
Gemeenschappen
De gemeenschappen, bevoegd voor zaken als onderwijs, cultuur en welzijn, blijven gefinancierd via dotaties, al worden die herschikt. Het huidige systeem zorgde ervoor dat de middelen voor de gemeenschappen exponentieel groeiden, maar die groei wordt nu met de nieuwe wet afgeremd, zodat de federale overheid wat ademruimte overhoudt.
De gemeenschappen krijgen wel meer middelen voor de extra bevoegdheden die ze krijgen: kinderbijslag (5,9 miljard euro, waarvan 3,3 miljard naar Vlaanderen), ouderenzorg (3,3 miljard euro waarvan 2 miljard naar Vlaanderen) en andere delen van de gezondheidszorg (1,2 miljard euro, waarvan 780 miljoen voor Vlaanderen).
Citaat:
Onzin, brussel wil gewest worden, wel als gewest krijgen ze al 500 a 700 miljoen EXTRA dan de andere. Nu willen ze dus NOG meer geld .
Brussel moest herfinancierd worden... dat werd meermaals uitgelegd. Als je dat niet zint is dat jouw probleem we gaan hier niet steeds opnieuw hetzelfde herhalen...

Citaat:
EN onzin.

Nu komt er dus een herverdeling, federaal krijgt meer, gewesten krijgen meer, franstalige gemeenschap krijgt meer en federaal krijgt meer . Dan schiet er niks meer over dat minder krijgt , mag jij me eens uitleggen hoe dat kan.

De 100 die men verdeelt volgens jouw voorbeeld is dus niet VL 25, W 20 en B 10 en FS dus 45. maar VL 25+ 1 (spa 7e dag), W 20+0.5 a 0.9 en B 10+0.6 a 0.8 en FS dus 45+?. En toch komen ze aan 100, wie liegt?
Ik snap geen snars van wat jij hier allemaal uitlegt... In mijn ficitieve voorbeeldjes 25,20 en 10 zaten al de bijkomende middelen die men steeds aanhaalt. En wie zei dat de federale staat meer zou krijgen? Bron? Lijkt me nogal gek dat als die 11 miljard afdraagt men zou beweren dat die méér middelen gaat krijgen...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 25 september 2011, 22:11   #85
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Tiens, ik dacht dat Brussel, nochtans ONZE Vlaamse hoofdstad, met de centen ging lopen, niet Wallonië, want die krijgen echt niks
meer dan nu-
De franstalige gemeenschap krijgt volgens alle franstalige partijen 6 a 800 miljoen extra. Denk je dat ze dat in vlaanderen gaan uitgeven?

Citaat:
maar ja, in Vlaanderen doen we het beter hé, zinloze BAM-studies, afgedankte Oosterweelverbindingen, burenruzies over windmolens, straten met putten in, slechte asfalt enz. enz.
Ondertussen is er: onvoldoende kinderopvang/ te weinig gehandicaptenzorg/ geen goede fietspaden/ overvolle scholen - enfin, wat we zelf doen, doen we beter!
Tja en wie heeft de laatste 10-20 jaar die allemaal laten verloederen zodat ze de laatste 5/6 jaar moeten inhalen?

Juist diezelfde vlaamse partijen die nu deze akkoorden afsluiten.

Nee niet alles doen we beter, federaal akkoorden aflsuiten zijn de traditionele vlaamse partijen een RAMP in. Elke keer is het hetzelfde, een slecht akkoord afkopen met geld uit vlaanderen.

Citaat:
Maar ja, 't is de schuld van de Walen zeker???
Nee, die zijn slim genoeg om hun gewest te verdedigen.

Citaat:
MAAR: we geven WEL geld aan luxe-paardenmanèges, aan super-de-luxe- wellness-centra voor de happy few- wel, als dat het 'nieuwe' Vlaanderen is.....
Dat noemt men investeren, ooit van dat woord gehoord? Niet alles moet gaan nar de werklozen he? Ach ja dat is geen vlaamse bevoegdheid en dat word het ook niet met dit akkoord.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

k9 is offline  
Oud 25 september 2011, 22:20   #86
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ma neen... eerst en vooral krijgt Wallonië niet méér middelen... hoogstens hetzelfde als nu het geval is. Brussel krijgt meer middelen omdat dat gewoon moest. Kijk je hebt 100 (de taart) daarvan moet men 10 besparen (fictieve cijfers hé) momenteel krijgt VL 15, W 10 en B 5 en FS de rest van de taart dus 70. Nu gaan ze de kaarten herschudden en krijgt VL 25, W 20 en B 10 en FS dus 45. In het eerste geval had VL 1,5 moeten bijdragen, W 1, B 0,5 en FS 7 (samen 10) in het nieuwe geval is dat normaal gewoon 2,5 VL, 2 W, 1 B en 4,5 FS.

Het voorbeeld is fictief (en helemaal fout) maar het is om het idee van die taart uit te leggen... hopelijk snap je het nu.
O maar dat snap ik wel.
Wat ik niet snap is waarom het niet gewoon zo kan en er zo nodig eerst compensaties moeten komen.
Bobke is offline  
Oud 25 september 2011, 22:24   #87
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
O maar dat snap ik wel.
Wat ik niet snap is waarom het niet gewoon zo kan en er zo nodig eerst compensaties moeten komen.
Voor Brussel bedoel je? Dat stond in de sterren geschreven hoor...

Citaat:
Voor een juiste financiering van Brussel is een bedrag nodig van 720 miljoen. Dat staat in een studie van de Facultés Universitaires Saint-Louis die besteld werd door Brussels minister van Financiën en Begroting Jean-Luc Vanraes (Open VLD).
http://www.knack.be/nieuws/belgie/ju...866726655.htm#

Is trouwens ook in ons voordeel dat Brussel goed functioneert. Dagelijks pendelen zo wat 300 000 Vlamingen naar Brussel.

Verdere compensaties ken ik niet... men schrijft hier iets over de franstalige gemeenschap maar ik kan daar niks van terugvinden.
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 25 september 2011, 22:24   #88
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O maar dat snap ik wel.
Hierom en hierom en gewoon omdat Brussel 'toevallig' ook de hoofdstad van Vlaanderen is.

Laatst gewijzigd door filosoof : 25 september 2011 om 22:30.
filosoof is offline  
Oud 25 september 2011, 22:28   #89
k9

Standaard

Citaat:
10 jaar en tot dan geen eurocent meer dan nu het geval is... over welke bonus heeft U het?
Nee 20 jaar. DIe 500 miljoen worden afgebouwd over ene periode van 10 jaar.

En die lijkt me heel sterk op de 3e herfinanciering van het franstalige onderwijs. Deze compensatie komt gegarandeerd ter sprake en de eis om die te verhogen komt er 100% zeker.

Citaat:
Waar hebben jullie dat gevonden?
Ik vind alleen:
Jullie? Misschien zitten er meerdere stemmen in jouw hoofd, hier is het nog maar 1 .

En gewoon kijken naar rtbf, mise au point deze morgen kwam het ook terug.

Als je idd enkel naar de woorden van vld, cd&v en spa luisterd zal je hier wenig over horen.

Citaat:
Brussel moest herfinancierd worden... dat werd meermaals uitgelegd. Als je dat niet zint is dat jouw probleem we gaan hier niet steeds opnieuw hetzelfde herhalen...
"Een objectieve behoeftestudie over die extra middelen is er nooit gebeurd. De Franstaligen hebben die boot altijd kunnen afhouden uit vrees voor een vervelende waarheid. Want als je de Franstalige logica doortrekt en Brussel beschouwt als een volwaardig derde gewest, dan blijkt dat dit gewest nu al voor zo maar liefst 550 miljoen wordt overgefinancierd ! "

Pak eerst de wantoestanden aan in brussel (en nee wat men besloten heeft onder deel van het probleem Moureaux valt daar niet onder) en pas dan kan je zien of er effectief tekorten zijn en bijpassen.

Citaat:
Ik snap geen snars van wat jij hier allemaal uitlegt... In mijn ficitieve voorbeeldjes 25,20 en 10 zaten al de bijkomende middelen die men steeds aanhaalt. En wie zei dat de federale staat meer zou krijgen? Bron?
Weeral die franstaligen. Die eisten dat de federale staat meer middelen krijgt om pensioenen ed te kunnne betalen (wat momenteel niet kan)

Tel daarbij brussel, tel daarbij dat volgens crombez in de 7e dag vlaanderen bijna 1 miljard extra krijgt, tel daarbij de extra financiering van franstalige gemeenschap EN wallonie en je zit aan ferm boven de "100"

Leg me dat eens uit hoedat zowat iedereen MEER krijgt dan ervoor maar het totaal toch 100 blijft.

Citaat:
Lijkt me nogal gek dat als die 11 miljard afdraagt men zou beweren dat die méér middelen gaat krijgen...
Meer middelen om te betalen wat blijft natuurlijk.

k9 is offline  
Oud 25 september 2011, 22:35   #90
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Ondertussen: omwille van dat akkoord breekt het FDF met MR, BDW is niet content, het VB is niet content. Zo slecht is dat akkoord dus niet.

Brussel komt er wel door in de problemen, grotere dan ooit.

Laatst gewijzigd door filosoof : 25 september 2011 om 22:51.
filosoof is offline  
Oud 25 september 2011, 22:38   #91
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor Brussel bedoel je? Dat stond in de sterren geschreven hoor... .
Kan best zijn. Maar wat de een meer krijgt ontvangt de ander minder, die wordt dus armer
.
Citaat:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/ju...866726655.htm#

Is trouwens ook in ons voordeel dat Brussel goed functioneert. Dagelijks pendelen zo wat 300 000 Vlamingen naar Brussel.

Verdere compensaties ken ik niet... men schrijft hier iets over de franstalige gemeenschap maar ik kan daar niks van terugvinden.
Meer geld staat niet garant voor meer efficiëntie, meer efficiëntie wel voor minder verkwisting.
Bobke is offline  
Oud 25 september 2011, 22:39   #92
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ondertussen: omwille van dat akkoord breekt het FDF met MR, BDW is niet content, het VB is niet content. Zo slecht is dat akkoord dus niet.
Dat is de reden voor ene goed of slecht akkoord? Mai

k9 is offline  
Oud 25 september 2011, 22:46   #93
largo_w

Standaard

Citaat:
Nee 20 jaar. DIe 500 miljoen worden afgebouwd over ene periode van 10 jaar.
Mjah na 10 jaar krijgen ze wel minder dan wat nu het geval is dus hé... dus "Wallonie word gecompenseerd voor de middelen die ze verliezen nu en de komenden 10-20 jaar" klopt niet... ze worden 10 jaar gecompenseerd en daarna wordt die compensatie afgebouwd.
Citaat:
En die lijkt me heel sterk op de 3e herfinanciering van het franstalige onderwijs. Deze compensatie komt gegarandeerd ter sprake en de eis om die te verhogen komt er 100% zeker.
Ba nee...

Citaat:
Jullie? Misschien zitten er meerdere stemmen in jouw hoofd, hier is het nog maar 1 .
Je bent de eerste hier niet...
Citaat:
En gewoon kijken naar rtbf, mise au point deze morgen kwam het ook terug.

Als je idd enkel naar de woorden van vld, cd&v en spa luisterd zal je hier wenig over horen.
Ik vind dat dus nergens... we gaan even wachten op de tekst om dat bevestigd te zien dan.
Citaat:
"Een objectieve behoeftestudie over die extra middelen is er nooit gebeurd. De Franstaligen hebben die boot altijd kunnen afhouden uit vrees voor een vervelende waarheid. Want als je de Franstalige logica doortrekt en Brussel beschouwt als een volwaardig derde gewest, dan blijkt dat dit gewest nu al voor zo maar liefst 550 miljoen wordt overgefinancierd ! "
Zie hier boven...
Citaat:
Pak eerst de wantoestanden aan in brussel (en nee wat men besloten heeft onder deel van het probleem Moureaux valt daar niet onder) en pas dan kan je zien of er effectief tekorten zijn en bijpassen.
Je kan ook 1 jaar nergens naartoe gaan natuurlijk...

Citaat:
Weeral die franstaligen. Die eisten dat de federale staat meer middelen krijgt om pensioenen ed te kunnne betalen (wat momenteel niet kan)
weeral niks van gehoord...
Citaat:
Tel daarbij brussel, tel daarbij dat volgens crombez in de 7e dag vlaanderen bijna 1 miljard extra krijgt, tel daarbij de extra financiering van franstalige gemeenschap EN wallonie en je zit aan ferm boven de "100"
Die 880miljoen? Op 20 jaar tijd? Niet zeveren he daar...
Citaat:
Leg me dat eens uit hoedat zowat iedereen MEER krijgt dan ervoor maar het totaal toch 100 blijft.
U hoort rare dingen...
Citaat:
largo_w is offline  
Oud 25 september 2011, 22:48   #94
largo_w

Standaard

Citaat:
Kan best zijn. Maar wat de een meer krijgt ontvangt de ander minder, die wordt dus armer.

Meer geld staat niet garant voor meer efficiëntie, meer efficiëntie wel voor minder verkwisting.
Dat kost de federale staat wel natuurlijk... maar die herfinanciering moest er komen om onevenwichten weg te werken die het bestaande kader had gecreëerd dus helemaal niet erg. Trouwens ze "krijgen" het niet zo maar hé:
Citaat:
Het geld is gekoppeld aan het akkoord over Brussel en de helft van de som is toegewezen aan zaken zoals veiligheid, infrastructuur, enzovoort. "Bovendien heeft De Wever in Vollezele aan de PS 500 miljoen beloofd. Dat is iets dat de PS nooit vergeet. In zijn eigen nota had De Wever het over 350 miljoen voor Brussel. De 461 miljoen euro die nu afgesproken is, ligt in het midden van die twee bedragen.'
Citaat:
largo_w is offline  
Oud 25 september 2011, 22:57   #95
k9

Standaard

Citaat:
Mjah na 10 jaar krijgen ze wel minder dan wat nu het geval is dus hé... dus "Wallonie word gecompenseerd voor de middelen die ze verliezen nu en de komenden 10-20 jaar" klopt niet... ze worden 10 jaar gecompenseerd en daarna wordt die compensatie afgebouwd.
ten eerste, denk je nu echtd at ze 20 jaar in de toekomst kunnen voorspellen?
Ten tweede , denk je nu echt dat de walen een juist gepaste compensatie zullen aanvaarden? Nee dit is compensatie + wat extra om een akkoord mogelijk te maken.

Citaat:

Ba nee...
nee als het morgen dus slechter gaat in wallonie zal de eis om die 500 miljoen te verhogen niet komen? Net zoals de eis van brussel herfinancieren weg ging zeker? Ah nee ze verhoogde enkel, net zoals de eis op het herfinancieren van het franstalige onderwijs zeker? Ah nee ze is zelfs nu teruggekomen.

Citaat:
Je bent de eerste hier niet...
Die wat?

Citaat:
Ik vind dat dus nergens... we gaan even wachten op de tekst om dat bevestigd te zien dan.
Kijk gewoon naar het journaal rtbf de dag van of na het akkoord. Digetale tv kan je dat simpel terugvinden.

Citaat:
Zie hier boven...
Wat je wacht op teksten die niks met dat te maken hebben? ALs men brussel als 3e gewest beschouwt krijgt het nu al 500+ miljoen teveel. Dat is een feit.

Citaat:
Je kan ook 1 jaar nergens naartoe gaan natuurlijk...
geen idee wat je hiermee bedoelt.

Nogmaals wat men gaat aanpakken veranderd amper iets aan de problemen van brussel.

Citaat:
weeral niks van gehoord...
Dat herhalen ze nochtans dagelijks. Kijk je ooit naar rtbf ed?

Citaat:
Die 880miljoen? Op 20 jaar tijd? Niet zeveren he daar...
Extra financiering

Citaat:
U hoort rare dingen...
Nee JIJ hoort enkel wat de partijen aan de onderhandelingstafel he willen laten horen.

Zeg me dan eens volgens jou is er dus enkel geld voor brussel en een klein beetje voor vlaanderen.

Ok waar komt dit vandaan? Je hebt federaal en de deelentiteiten zeg me eens welke die enkele honderden miljoenen jaarlijks zal ophoesten.

k9 is offline  
Oud 25 september 2011, 23:09   #96
largo_w

Standaard

Citaat:
ten eerste, denk je nu echtd at ze 20 jaar in de toekomst kunnen voorspellen?
Onbelangrijk... onder een status quo waren we binnen 20 jaar nog bezig met dezelfde financieringswet.
Citaat:
Ten tweede , denk je nu echt dat de walen een juist gepaste compensatie zullen aanvaarden? Nee dit is compensatie + wat extra om een akkoord mogelijk te maken.
Dat zeg jij...

Citaat:
nee als het morgen dus slechter gaat in wallonie zal de eis om die 500 miljoen te verhogen niet komen? Net zoals de eis van brussel herfinancieren weg ging zeker? Ah nee ze verhoogde enkel, net zoals de eis op het herfinancieren van het franstalige onderwijs zeker? Ah nee ze is zelfs nu teruggekomen.
Weeral dat zeg jij...

Citaat:
Die wat?
Die die 600 miljoen aanhaalde...

Citaat:
Kijk gewoon naar het journaal rtbf de dag van of na het akkoord. Digetale tv kan je dat simpel terugvinden.
Bij mise au point zeggen ze niks... ik vind wel:
Citaat:
Des Communautés financées selon leurs besoins. Côté francophone, on insistait beaucoup sur ce point. Pour résumer, depuis les accords du Lambermont, en 2001, une part croissante du financement des Communautés est basée sur une clé de répartition calculée selon l’IPP (au détriment du critère démographique, le nombre d’élèves) : c’est le « turbo Lambermont ». Voil�* qui avantage la Flandre, plus riche, et lèse la Communauté française, où le nombre d’élèves augmente. Ce turbo Lambermont est « gelé » sur la base des chiffres 2010 et l’on garde, bien sûr, le financement basé sur le critère du nombre d’élèves (que l’on ne modifie pas).

Pour leurs nouvelles compétences, les Communautés seront financées selon leurs « besoins ». Un acquis fondamental pour les francophones : les critères d’attribution des moyens seront beaucoup plus objectifs que le système actuel. Ainsi, pour les allocations familiales, les montants transférés seront répartis selon le nombre d’enfants de 0 �* 18 ans. Pour les compétences (soins de santé) liées aux personnes âgées, les montants seront répartis en fonction du nombre de personnes de plus de 80 ans dans chaque Communauté.
bron: le soir
Maar dus niks over die extra 600 miljoen...

Citaat:
Wat je wacht op teksten die niks met dat te maken hebben? ALs men brussel als 3e gewest beschouwt krijgt het nu al 500+ miljoen teveel. Dat is een feit.
Woehoew... hier boven staat:
Citaat:
Voor een juiste financiering van Brussel is een bedrag nodig van 720 miljoen. Dat staat in een studie van de Facultés Universitaires Saint-Louis die besteld werd door Brussels minister van Financiën en Begroting Jean-Luc Vanraes (Open VLD).
Citaat:
geen idee wat je hiermee bedoelt.
Elke stap vooruit is een stap vooruit... na 1 jaar niks doen is de stap voor Brussel een goede stap. Later zeker meer...
Citaat:
Nogmaals wat men gaat aanpakken veranderd amper iets aan de problemen van brussel.
Maar toch een beetje...

Citaat:
Dat herhalen ze nochtans dagelijks. Kijk je ooit naar rtbf ed?
niet zo vaak... mise au point meestal wel. Het nieuws niet.

Citaat:
Extra financiering
OP 20 JAAR!
=44miljoen extra per jaar wat anders dan wat jij hier boven schreef (1 miljard) hé pipo.

Citaat:
Nee JIJ hoort enkel wat de partijen aan de onderhandelingstafel he willen laten horen.
We wachten wel op de teksten als die er zijn natuurlijk...
Citaat:
Zeg me dan eens volgens jou is er dus enkel geld voor brussel en een klein beetje voor vlaanderen.

Ok waar komt dit vandaan? Je hebt federaal en de deelentiteiten zeg me eens welke die enkele honderden miljoenen jaarlijks zal ophoesten.
Maar niemand die zijn er al... ze worden federaal geïnd. Het gaat over de financiering van de deelgewesten/gemeenschappen hé. Weeral aan de taart veranderd er niks hé...
Citaat:
largo_w is offline  
Oud 25 september 2011, 23:24   #97
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kost de federale staat wel natuurlijk... maar die herfinanciering moest er komen om onevenwichten weg te werken die het bestaande kader had gecreëerd dus helemaal niet erg. Trouwens ze "krijgen" het niet zo maar hé:
Het gaat over uw citaat:
Citaat: Het geld is gekoppeld aan het akkoord over Brussel en de helft van de som is toegewezen aan zaken zoals veiligheid, infrastructuur, enzovoort. "Bovendien heeft De Wever in Vollezele aan de PS 500 miljoen beloofd. Dat is iets dat de PS nooit vergeet. In zijn eigen nota had De Wever het over 350 miljoen voor Brussel. De 461 miljoen euro die nu afgesproken is, ligt in het midden van die twee bedragen.'

Alles hangt af van de ANDERE voorwaarden in een overeenkomst. Men mag niet een stuk uit één overeenkomst nemen en het beste stuk uit een andere overeenkomst. Het kan goed zijn dat de PS dit niet vergeet. Het tekent des te meer de onervarenheid van de andere 'Vlaamse' onderhandelaars...

Dat Brussel geld krijgt voor haar pendelaars bewijst nogmaals het status van Vlaamse prutsers. Antwerpen, Gent, Zaventem hebben ook veel pendelaars voor hun industrie. Mogen die nu ook bijkomend belastinggeld krijgen? Meer nog, Vlaanderen opent mogelijkheden voor Brusselse werklozen. Krijgen wij daarvoor ook steun?

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 25 september 2011 om 23:29.
Jean-Pierre is offline  
Oud 25 september 2011, 23:29   #98
k9

Standaard

Citaat:
Onbelangrijk... onder een status quo waren we binnen 20 jaar nog bezig met dezelfde financieringswet.
Complete onzin, hadden de vlaamse partijen samengewerkt (en niet zoals de spa open en bloot zeggen wat aanvaardbaar is voor cd&v en ovld en niet voor nva) Had je effectief iets deftig kunnen maken.

Citaat:
Dat zeg jij...
Als je natuurlijk niks kent van de laatste 30 jaar ...

Citaat:
Die die 600 miljoen aanhaalde...
En? Nog steeds geen verklaring voor die "jullie"

Citaat:
Bij mise au point zeggen ze niks... ik vind wel:

Maar dus niks over die extra 600 miljoen...
De uitzending dan wel.

De vld zei daar ook "we hebben een manier gevonden om van 1 +1 meer dan 2 te maken" als het over de transfers ging. Tja dat wil ik eerst zien, ongetwijfeld zoals het zilverfonds.

Citaat:
Woehoew... hier boven staat:
Woehoew brussel die een studie bestelt waaruit blijkt dat brussel meer geld nodig heeft. LOL

Nogmaals andere studies tonen aan dat brussel al OVER gefinancieerd IS.

Citaat:
Elke stap vooruit is een stap vooruit... na 1 jaar niks doen is de stap voor Brussel een goede stap. Later zeker meer...
Waarom is het een goede stap? Meer geld dat versplid word en mogelijkheid om effectief iets te veranderen in brussel is weg . Stap achteruit voor belgie dus.

Citaat:
Maar toch een beetje...
Wat maakt dat nu uit? 500miljoen om een klein beetje van de problemen op te lossen? De kans is weg hoor, 500 miljoen elk kaar komtbrussel heel lang mee toe.

Citaat:
niet zo vaak... mise au point meestal wel. Het nieuws niet.
Misschien eens doen, leer je nog wat over wat de vlmaingen toegegevn hebben.

Citaat:
OP 20 JAAR!
=44miljoen extra per jaar wat anders dan wat jij hier boven schreef (1 miljard) hé pipo.
Daarjuist gebaarde je nog van kromme haas van extra financiering van vlaanderen.

Citaat:
We wachten wel op de teksten als die er zijn natuurlijk...
Ja die van BHV is er ook al.

Citaat:
Maar niemand die zijn er al... ze worden federaal geïnd. Het gaat over de financiering van de deelgewesten/gemeenschappen hé. Weeral aan de taart veranderd er niks hé...
Ds volgens jou word de federale staat dus extra verarmd? Ze dragen niet enkel over maar geven daarbovenop nog eens de extra financiering . De pensioenen kunnen nu al niet betaald worden binnen x jaar, nu is het dus x-y jaar.

k9 is offline  
Oud 25 september 2011, 23:31   #99
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Wanneer ik het artikel van De Morgen lees, dan zou er sprake zijn van een 800 miljoen euro méér inkomsten voor Vlaanderen (op 18 jaar), een 500 miljoen meer voor Brussel (ieder jaar) en een 500 miljoen meer voor Wallonië (ieder jaar). Iedereen heeft meer... met dezelfde inkomsten. Leg dat eens uit? Ofwel wordt hier geld uit het niets geschapen, ofwel is dit een grandioos bedrog.

Bron: De financieringswet die (op papier) niemand armer maakt http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...er-maakt.dhtml 25/09/11, 18u50
Jean-Pierre is offline  
Oud 25 september 2011, 23:38   #100
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.
En waarom moeten die gecompenseerd worden?
Of hebben die nooit gehoord van de tering naar de nering zetten?
daiwa is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be