Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2012, 22:52   #81
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
nee, te weinig. Heel interessante ervaring. Hoe sta je ten opzichte van het conflict tussen Serviërs en Albanezen en de rol van het Westen in Kosovo?
Ik kan vooral voor de Gemeente Leposavic spreken waar maar enkele honderden Albanezen leefden (in de zuidelijk gelegen dorpen) tussen ca 17.000 Serviers.
http://de.wikipedia.org/wiki/Leposavi%C4%87
De stad Leposavic had ca. 6-7.000 inwoners. Ik kwam vooral in deze stad. De Staf en directe logistieke steun lag bijna midden in de stad, daar waren gebouwen en silo´s waar we konden werken en slapen (slaap- en wooncontainers kwamen pas een zending later). De Nato-soldaten waren daar graag gezien was mijn indruk, we hielpen ze er ook financieel (materiaal, voedsel,... aankopen) en ook door directe hulp beter bovenop te komen (restauratiewerkjes doen, middelen van een voorzien budget, vooral scholen).

Er was redelijk veel jong volk daar te zien, ook wegens de scholen daar.
Ik zou zeggen redelijk Westers. Een redelijk deftige landbouwgemeente.

We waren met ca. 750 soldaten de compounds in de verdere omgeving (heuvelruggen Nothing Hill bvb) meegerekend. Er was een (zeer) beperkt uitgaansleven onder voorwaarden (show the flag, op aanvraag en met toelating overste), waar we toch redelijk veel -voor hun toch- uitgaven in de stad (markt, telefoon, winkel, restaurant). In Mitrovica was ik ook een paarmaal daar was meer te doen en liepen de mensen toch gehaaster had ik de indruk, de Staf van de Fransen zat daar (onze hogere baas overigens), ook daar was het geen probleem een koffietje en een slivo te drinken in een café. Maar steeds in het Servische stadsdeel. De oorlog was ook maar net voorbij.

In mijn functie heb ik nooit direct kontakt gehad met die minderheid Albanische bewoners in die dorpen. Er waren militairen voorzien te controleren en te vragen aan die inwoners of er klachten waren (vergezeld van tolk).
Ook bij betogingen en gewapende manifestaties was ik nooit betrokken (meestal aan de bruggen over de Ibar in Mitrovica-stad).

Natuurlijk kon er altijd iets gebeuren als je met een voertuig onderweg waart door Kosovo (radioverbinding, gewapend, 2 pers), dit ook voor een logistieke opdracht (steeds overdag).

Bepaalde jonge Serviers (meestal vrouwen) vonden ook werk bij ons en verdienden zowat het dubbele (800 DM voor tolk SK<>E) van in de stad.
Voor ons was het ook redelijk goedkoop, zelfs het naar huis telefoneren deden we vanuit de Postgebouw of dikwijls ook privaat, was toen goedkoper als over sattelliettelefoon die toen niet van ons was.

Qua Nato-opdracht zelf kan je alles terugvinden in Wiki (ook de VN resolutie)
Nato-opdracht omdat enkel die serieus genomen werden. Een UNO opdracht had ik ~ 3 jaar ervoor gedaan in Oost-Slavonie daar was het tussen Kroaten en minderheid Serviers, die viel serieus tegen.

We gingen dus massaal bewapend (AIFV, Leopardtanks bvb) naar Kosovo en waren op alles voorbereid. Het was ook KFOR 1, enkel verkenners ook Para waren daar enkele weken geweest, het moest rap gaan na de oorlog, de Russen waren natuurlijk rapper in Pristina Airport...

Bij een checkpoint maakt het toch meer indruk als een Leopard op de weg staat als een Jeepje niet ?

Verder was er nog een groot Roma-kamp net naast onze Compound in de stad, blijkbaar waren die ergens anders in Kosovo ongewenst.

Citaat:
Alleszins maakten de Albanezen en de VS zich met deze oorlog zwaar gehaat in Rusland.
De Russen hadden het natuurlijk enkel voor de Serviers, de Albanezen waren bijna parasieten in hun ogen. Tussen de Albanezen en Serviers was het oog om oog, maar Servie heeft Kosovo wel eigenlijk volledig verloren aan de Albanezen buiten het noordelijke deel van de ´Provincie´ Mitrovica, zelfs de redelijk grote stad Kosovska Mitrovica is maar ~ 1/5 van de Serviers (Noorden boven de Ibar), direct na de oorlog in 1999 kwamen er wel weer Serviers bij. KFOR 1 was van augustus-december 99.

De Albanezen waren toen wel het (veel) armere volk had ik de indruk, ook meer kinderen, armzalige huizen. Bij de vrouwen kon ge het direct zien of het een Albanische was.

Citaat:
Trouwens een groot deel van de wereld erkend Kosovo nog steeds niet, noch de VN, noch de Servische minderheid.
De Serviers zullen Kosovo nooit kunnen opgeven.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 februari 2012 om 23:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 02:31   #82
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al die landen stemden voor een resolutie die een embargo oplegde onder bepaalde voorwaarden. Van zodra die voorwaarden vervuld waren, zou het embargo opgeheven worden. Enkel GB en de VS weigeren het embargo op te heffen, ondanks het feit dat alle voorwaarden, vermeld in de VN resolutie, vervuld waren.
snap je de Engelse tekst niet de voorwaarden zijn tot op HEDEN nog niet voldaan en al de rest zijn dus leugens (dat GB en de VS zouden weigeren GEEN BRON buiten de dikke duim)
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 02:44   #83
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat zie je nu heel goed betreffende Syrië. Er wordt over elk detail eindeloos gediscussieerd, ze willen elke achterpoort uitsluiten die het Westen zou kunnen gebruiken om de resolutie aan te grijpen om Syrië aan te vallen en/of een embargo op te leggen. Ze negeren de immense westerse druk en blijven wapens sturen naar Syrië.
het westen de resolutie werd ingediend door Marokko op vraag van de Arabische liga...
Oud 5 februari 2012, 02:47   #84
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd, USA zal de VN niet meer kunnen misbruiken zoals in het verleden toen Rusland en China nog wat te naïef waren.
hoe beschamend het opnemen voor de dictator Assad...
Oud 5 februari 2012, 15:03   #85
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik kan vooral voor de Gemeente Leposavic spreken waar maar enkele honderden Albanezen leefden (in de zuidelijk gelegen dorpen) tussen ca 17.000 Serviers.
http://de.wikipedia.org/wiki/Leposavi%C4%87
De stad Leposavic had ca. 6-7.000 inwoners. Ik kwam vooral in deze stad. De Staf en directe logistieke steun lag bijna midden in de stad, daar waren gebouwen en silo´s waar we konden werken en slapen (slaap- en wooncontainers kwamen pas een zending later). De Nato-soldaten waren daar graag gezien was mijn indruk, we hielpen ze er ook financieel (materiaal, voedsel,... aankopen) en ook door directe hulp beter bovenop te komen (restauratiewerkjes doen, middelen van een voorzien budget, vooral scholen).

Er was redelijk veel jong volk daar te zien, ook wegens de scholen daar.
Ik zou zeggen redelijk Westers. Een redelijk deftige landbouwgemeente.

We waren met ca. 750 soldaten de compounds in de verdere omgeving (heuvelruggen Nothing Hill bvb) meegerekend. Er was een (zeer) beperkt uitgaansleven onder voorwaarden (show the flag, op aanvraag en met toelating overste), waar we toch redelijk veel -voor hun toch- uitgaven in de stad (markt, telefoon, winkel, restaurant). In Mitrovica was ik ook een paarmaal daar was meer te doen en liepen de mensen toch gehaaster had ik de indruk, de Staf van de Fransen zat daar (onze hogere baas overigens), ook daar was het geen probleem een koffietje en een slivo te drinken in een café. Maar steeds in het Servische stadsdeel. De oorlog was ook maar net voorbij.

In mijn functie heb ik nooit direct kontakt gehad met die minderheid Albanische bewoners in die dorpen. Er waren militairen voorzien te controleren en te vragen aan die inwoners of er klachten waren (vergezeld van tolk).
Ook bij betogingen en gewapende manifestaties was ik nooit betrokken (meestal aan de bruggen over de Ibar in Mitrovica-stad).

Natuurlijk kon er altijd iets gebeuren als je met een voertuig onderweg waart door Kosovo (radioverbinding, gewapend, 2 pers), dit ook voor een logistieke opdracht (steeds overdag).

Bepaalde jonge Serviers (meestal vrouwen) vonden ook werk bij ons en verdienden zowat het dubbele (800 DM voor tolk SK<>E) van in de stad.
Voor ons was het ook redelijk goedkoop, zelfs het naar huis telefoneren deden we vanuit de Postgebouw of dikwijls ook privaat, was toen goedkoper als over sattelliettelefoon die toen niet van ons was.

Qua Nato-opdracht zelf kan je alles terugvinden in Wiki (ook de VN resolutie)
Nato-opdracht omdat enkel die serieus genomen werden. Een UNO opdracht had ik ~ 3 jaar ervoor gedaan in Oost-Slavonie daar was het tussen Kroaten en minderheid Serviers, die viel serieus tegen.

We gingen dus massaal bewapend (AIFV, Leopardtanks bvb) naar Kosovo en waren op alles voorbereid. Het was ook KFOR 1, enkel verkenners ook Para waren daar enkele weken geweest, het moest rap gaan na de oorlog, de Russen waren natuurlijk rapper in Pristina Airport...

Bij een checkpoint maakt het toch meer indruk als een Leopard op de weg staat als een Jeepje niet ?

Verder was er nog een groot Roma-kamp net naast onze Compound in de stad, blijkbaar waren die ergens anders in Kosovo ongewenst.

De Russen hadden het natuurlijk enkel voor de Serviers, de Albanezen waren bijna parasieten in hun ogen. Tussen de Albanezen en Serviers was het oog om oog, maar Servie heeft Kosovo wel eigenlijk volledig verloren aan de Albanezen buiten het noordelijke deel van de ´Provincie´ Mitrovica, zelfs de redelijk grote stad Kosovska Mitrovica is maar ~ 1/5 van de Serviers (Noorden boven de Ibar), direct na de oorlog in 1999 kwamen er wel weer Serviers bij. KFOR 1 was van augustus-december 99.

De Albanezen waren toen wel het (veel) armere volk had ik de indruk, ook meer kinderen, armzalige huizen. Bij de vrouwen kon ge het direct zien of het een Albanische was.

De Serviers zullen Kosovo nooit kunnen opgeven.
Bedankt voor de info. De Serviërs waren dus in feite wel blij dat de NAVO troepen hen beschermden? Ze hadden natuurlijk ook weinig keuze, want hun eigen leger had zich verplicht teruggetrokken.
Veel Servische meisjes gehad of was dat verboden?

grappig filmpje: hoe Albanezen bekeken worden in Rusland.

http://www.youtube.com/watch?v=S9uWBhQiFnQ

Laatst gewijzigd door tomm : 5 februari 2012 om 15:11.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 15:43   #86
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedankt voor de info. De Serviërs waren dus in feite wel blij dat de NAVO troepen hen beschermden?
Niet alleen dat, het Servische leger of bepaalde geseinde mensen mochten Kosovo niet meer binnen. In elk geval werden de toevoerwegen serieus gecontroleerd en langs de grens werd voortdurend gepatrouilleerd.
Alle technische middelen werden gebruikt (radar, nachtzichtapparatuur, ...)

We wisten steeds waar onze patrouilles zich bevonden, maar incidenten zijn er toen niet gebeurd.

Er was wel steeds de dreiging dat het Servisch leger Kosovo kon binnenvallen, en onze (Franse) sector had zo´n paar brede corridors waar dat zeker mogelijk was. http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ctors_2002.jpg

Citaat:
Ze hadden natuurlijk ook weinig keuze, want hun eigen leger had zich verplicht teruggetrokken.
Idd, zo kan men het uitdrukken.

En omgekeerd, de Albanezen moesten waar ze fel in de minderheid waren ook beschermd worden tegen bepaalde extreme Serviërs die net na de oorlog wraak zochten. Eigendom moest gerespecteerd worden.

Citaat:
Veel Servische meisjes gehad of was dat verboden?
Tijdens de opdracht was "een meisje hebben" in feite verboden, en de opdracht was 24/24h en 7/7d.

Niettemin werden er zeker kontakten gelegd waar na de opdracht nog iets van kwam, maar dat zullen zeker wel uitzonderingen geweest zijn tijdens de eerste KFOR.
Ik had alleszins geen weet van iemand, maar er volgden nog veel meer KFOR-opdrachten nadien, vele soldaten hebben meerdere missies gedaan naar hetzelfde gebied.

De soldaten maakten zich eerder véél meer zorgen of ze hun meisje of vrouw nog hadden bij terugkeer... sommigen vonden een ontruimde woning...

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2012 om 15:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2012, 16:27   #87
marjan
Burgemeester

Standaard

Ondertussen gaan de vervolgingen en moordpartijen op christenen (die onder Saddam Hoessein bescherming kregen) onverminderd verder en worden de laatste autochtone christenen uitgemoord.
Deze genocide op christenen in het Midden-Oosten (waar het christendom is ontstaan) voltrekt zich in stilte.....
Dit is gedeeltelijk ook gebeurd in Kosovo en Bosnië, waar moslims nu de plak zwaaien en christenen (als ze al niet werden gedood) nu een gediscrimineerde minderheidsgroep zijn....

Christenen Noord-Irak bang voor nieuwe aanvallen

Christenen in de noordelijke Irakese stad Zakho zijn bang voor nieuwe aanvallen. In december werden winkels, kapsalons en hotels geplunderd en werd er brand gesticht nadat een mullah in een moskee betoogde dat christelijke bedrijven ‘onrein’ zijn. De mullah is niet vervolgd voor zijn uitspraak. De christenen zij nu bang dat de vlam elk moment weer in de pan kan slaan. Sommige christenen hebben hun zaak weer geopend, anderen zijn bedreigd met nieuwe aanvallen als ze hun bedrijf weer openen.

Na het vrijdaggebed van 2 december, waarin een mullah verkondigde dat christelijke bedrijven ‘onrein’ zijn, zag een groep radicale moslims aanleiding om christenen aan te vallen. Tot nu toe voelden christenen in de Koerdische regio in het noorden van Irak zich relatief veilig.

“Voor de mullah had de uitspraak geen enkele consequentie. Hij is niet opgepakt en hoefde zich niet bij de politie te verantwoorden. De angst bestaat dat een nieuwe uitspraak van hem of een andere mullah zo weer tot een geweldsuitbarsting kan leiden”, zegt een veldwerker van Open Doors in Irak. “Met hulp van Open Doors zijn enkele kapsalons nu weer open. Maar als ik met de eigenaren spreek, dan zeggen ze dat ze bang zijn voor nieuwe aanvallen. Ze hebben nauwelijks nog vertrouwen in de regering, omdat die niet ingegrepen heeft. Ze willen dat die de islamitische geestelijken aanspreekt op hun uitspraken.”

www.opendoors.nl
marjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2012, 21:56   #88
Dennis
Banneling

Standaard

Hoeveel Christenen zijn er eigenlijk sinds de val van Saddam naar Syrië 'verhuist'?
En is er een reden dat de overgebleven Christenen daar dat ook niet doen.
Als ik Assad was zou ik hen asiel verlenen, de christenen zijn toch zo ongeveer de 'bondgenoten' van de Alawieten, niet?

Het vergroten van minderheidsgroepen is toch een meermaals toegepast principe door heersende minderheidsmachten. Bv. Bahrein( soenieten), België (Franstaligen), Zuid-Afrika(Britten),...

Laatst gewijzigd door Dennis : 23 februari 2012 om 22:02.
Dennis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2013, 16:43   #89
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.standaard.be/cnt/dmf20131102_00820547

De Vs heeft eigenlijk nog maar pas het grootste deel zijn troepenmacht teruggetrokken,en immense hoeveelheden materiaal (ook Russisch!) geprefinancierd voor de Iraakse strijdkrachten,of gewoon "doorgeschoven", of er wordt blijkbaar weer gevraagd om Amerikaanse hulp....

Ik kan me niet echt voorstellen dat de huidige Amerikaanse President in deze val zal trappen....De Iraqi's mogen altijd spullen bestellen (en betalen!),maar nogmaals intervenieren....nee...me don't think so....

We zien hier hetzelfde gebeuren als wat in Afghanistan zal gebeuren.....Het Iraakse leger is eigenlijk een grote sji'a militie,kompleet aanvaardbaar voor het vroegere "Herrenvolk" van Irak,de sun'ni......In Afghanistan zal de Taliban snel overnemen,om vervolgens in een moeras van oorlog met de "Noordelijke Alliantie" leeg te bloeden....

Jaren geleden reeds sloot de strop zich rond de nek van Saddam Hoessein,maar nu beseffen we hoe meesterlijk hij het veiligheidsventiel op de stoomketel "Irak" beheerste...hij was extreem bruut,maar het werkte.

"democratie" is geen veiligheidsklep,democratie kan niet werken als eerst nog "historische rekeningen" moeten vereffend worden....

Laatst gewijzigd door kelt : 3 november 2013 om 16:47.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2013, 20:51   #90
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131102_00820547

De Vs heeft eigenlijk nog maar pas het grootste deel zijn troepenmacht teruggetrokken,en immense hoeveelheden materiaal (ook Russisch!) geprefinancierd voor de Iraakse strijdkrachten,of gewoon "doorgeschoven", of er wordt blijkbaar weer gevraagd om Amerikaanse hulp....

Ik kan me niet echt voorstellen dat de huidige Amerikaanse President in deze val zal trappen....De Iraqi's mogen altijd spullen bestellen (en betalen!),maar nogmaals intervenieren....nee...me don't think so....

We zien hier hetzelfde gebeuren als wat in Afghanistan zal gebeuren.....Het Iraakse leger is eigenlijk een grote sji'a militie,kompleet aanvaardbaar voor het vroegere "Herrenvolk" van Irak,de sun'ni......In Afghanistan zal de Taliban snel overnemen,om vervolgens in een moeras van oorlog met de "Noordelijke Alliantie" leeg te bloeden....

Jaren geleden reeds sloot de strop zich rond de nek van Saddam Hoessein,maar nu beseffen we hoe meesterlijk hij het veiligheidsventiel op de stoomketel "Irak" beheerste...hij was extreem bruut,maar het werkte.

"democratie" is geen veiligheidsklep,democratie kan niet werken als eerst nog "historische rekeningen" moeten vereffend worden....
Dat geldt net zo goed voor Syrië, en ergens ook voor Egypte. (al was Mubarak nu wel echt een slechte dictator)
De meeste Russen zijn ook blij dat ze nu een sterk regime hebben, de democratische jaren 90 waren een absolute ramp.

In veel niet-westerse landen bestaan partijen uit clans, met een zekere achterban, die voordelen krijgt als die partij aan de macht komt, clientelisme noemt dit. Gevolg is dat niets gedaan wordt voor de achterban van de politici die niet aan de macht zijn. Zo werkt het bvb. in Kenya, of in Indië, en zelfs in roemenië. Dan is een sterk regime soms beter.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be