Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 28 oktober 2011, 20:21   #81
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Dit is met voorsprong het idiootste voorstel dat ik vandaag al las. Ons onderwijs waar vanaf jonge leeftijd een tweede en een derde taal gegeven is, dus ook frans, is een van de belangrijkste faktoren waarom je in het buitenland zoveel vlamingen op kaderniveau ziet meedraaien en waarom vlaanderen zoveel meer export gerichte economie heeft.

Niet dat we taalwonders zijn, ver van zelfs, maar een vlaming die ietwat hoger onderwijs volgde kan in het normale handelsverkeer perfekt met franstaligen en engelstaligen werken. De walen daarentegen... die zijn nu een belangrijke inhaalbeweging aan het doen maar gaan nog jaren nodig hebben om hetzelfde niveau te halen.

En jij gaat nu pleiten om dat kompetitief voordeel op te geven ? Bravo... Vraag even aan selektiebureau's of patroons van grote bedrijven die internationaal werken of die ook staan te springen voor jouw voorstel.

En je inspiratiebron Vic Van Aelst is wel iemand die spreekt vanuit een positie dat hijzelf de negatieve gevolgen van zijn achterlijke voorstellen nooit kan voelen : als 63 jarige zal het hem worst wezen dat diegenen die binnen zoveel jaren werk moeten zoeken, een gebrek aan talenkennis zou verweten worden. Geef die man nog een fles drank, en vraag dat hij zwijgt.
In 2010 was Duitsland met 35,2 miljard Euro de belangrijkse afzetmarkt voor de Belgische export. Daarop volgt Frankrijk op de tweede plaats met 34,8 miljard. Wanneer we de zaken vanuit dat oogpunt bekijken is er dus alle reden om in ons onderwijs de Duitse taal een even belangrijke plaats toe te meten als het Frans. Feit is in elk geval dat voor aanwerving door een exportgerichte onderneming een degelijke kennis van het Duits een niet te onderschatten troef is. Daarom vind ik het ronduit schandalig dat het Duits in het Vlaams onderwijs zo achtergesteld wordt.
Oud 28 oktober 2011, 20:26   #82
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga niet snel mee in gazettenpraat. Als een franstalige partij dreigt dat er een plan B is, ga ik ervan uit dat ze dat enkel zegt om te zien of men aan de andere kant stom genoeg is om het nog te geloven ook. Er is geen enkele objectief waarneembare reden waarom de franstaligen dat zouden willen. Ze weten heel goed dat ze nog verschillende jaren nodig hebben om hun economie terug kompetitief te maken.
En de MR praat dat het akkoord goed is voor bxl en de uitbreiding is gewoon "damage control" om niet al te veel kiezers te verliezen aan hun ex kartel partner fdf.

Als je probeert onpartijdig naar het akkoord te kijken, is de grote verliezer de MR. Van al hun grote eisen realiseerden ze nauwlijks een fraktie. Over de zes moet je geen zever vertellen : dat was onvermijdelijk. Ik kan me voorstellen dat BDW ook vloekte toen hij dat op papier had gezet maar als zelfs hij dat al besefte...
MR verliest gewoonweg haar suprematie over brussel, nu het kartel aan diggelen ligt. Zowat 99% van de vlaams nationale beweging schijnt dat als een faits-divers te beschouwen, terwijl het in werkelijkheid een taktische overwinning van groot belang is. Reden : met fdf erbij kon MR nooit voluit gaan, nu kan er over alles en nog wat een normaal politiek debat plaatsvinden en kan er (eindelijk) na jaren immobilisme snel vooruitgang geboekt worden.

Maar voor mij niet gelaten hoor, als je liever mokt over het feit dat je de veldslag maar voor 90% gewonnen hebt en niet voor 100% : feel free to do so.
Op zich gaat het er niet over wie gewonnen heeft en wie niet. De vraag is of de communautaire spanningen met dit akkoord verminderen. Neen dus, integendeel, de spanningen zijn uitgebreid tot gans Vlaams-Brabant.
Oud 28 oktober 2011, 22:57   #83
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga niet snel mee in gazettenpraat. Als een franstalige partij dreigt dat er een plan B is, ga ik ervan uit dat ze dat enkel zegt om te zien of men aan de andere kant stom genoeg is om het nog te geloven ook. Er is geen enkele objectief waarneembare reden waarom de franstaligen dat zouden willen. Ze weten heel goed dat ze nog verschillende jaren nodig hebben om hun economie terug kompetitief te maken.
plan B is
- Bruxelles est préparé pour une région �* part entière, puis
- Brabant est préparé pour une région �* part entière, puis
- Belgique est préparé pour une région Francophone.

Met andere woorden, plan B zoals jij het ziet is niet belangrijk, maar de uitbreiding an sich is belangrijk, ook al duurt deze eeuwig. Bij splitsing vormen ze gewoonweg Wallox-Brux. Op dit moment winnen ze in beide scenario's.
Economisch hebben ze een status quo bereikt (zelfs een stijging van een paar miljard per jaar). Het plaatje is volledig in evenwicht voor de Franstaligen.

Citaat:
En de MR praat dat het akkoord goed is voor bxl en de uitbreiding is gewoon "damage control" om niet al te veel kiezers te verliezen aan hun ex kartel partner fdf.
Als je probeert onpartijdig naar het akkoord te kijken, is de grote verliezer de MR. Van al hun grote eisen realiseerden ze nauwlijks een fraktie.
Waarom laten ze dan FDF vallen? Ze hadden evengoed de onderhandelingen kunnen afbreken.

Citaat:
Over de zes moet je geen zever vertellen : dat was onvermijdelijk. Ik kan me voorstellen dat BDW ook vloekte toen hij dat op papier had gezet maar als zelfs hij dat al besefte...
Dit is niet onvermijdelijk, indien faciliteiten worden beschouwd als ... faciliteiten. Maar __&_ had blijkbaar een andere agenda.

Citaat:
MR verliest gewoonweg haar suprematie over brussel, nu het kartel aan diggelen ligt. Zowat 99% van de vlaams nationale beweging schijnt dat als een faits-divers te beschouwen, terwijl het in werkelijkheid een taktische overwinning van groot belang is. Reden : met fdf erbij kon MR nooit voluit gaan, nu kan er over alles en nog wat een normaal politiek debat plaatsvinden en kan er (eindelijk) na jaren immobilisme snel vooruitgang geboekt worden.
Alle Franstalige partijen, MR inclusief, beseften na 4 jaar, dat zelfs __&_ een onmiddellijke installatie van de corridor nooit zou aanvaarden. Bovendien is het FDF niet populair bij de Walen (3 zetels), vanwege te extreem. Onder het moto, beter traag dan nooit, heeft de MR toegestemd met het lossen van FDF.

Citaat:
Maar voor mij niet gelaten hoor, als je liever mokt over het feit dat je de veldslag maar voor 90% gewonnen hebt en niet voor 100% : feel free to do so.
Wat is je denkkader?
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 28 oktober 2011, 23:17   #84
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Inderdaad, er zijn op dit moment heel veel immersie initiatieven. Vooral nederlands voor franstaligen. (wat ook logisch is, want ze hebben een extreem zware achterstand)
Maar het is niet op het moment dat men positieve actie onderneemt, dat je moet tegen pleiten.

Wat ontbreekt in dit land is dat er een politieke beslissing zou worden genomen in Wallonië (zeg dus maar Rudy Demotte) om nederlands terug VERPLICHT als tweede taalonderricht in het volledige onderwijssysteem te her-integreren.
Waarom wordt in het officiële onderwijsnet slechts 25% Nederlands onderwezen als 2de taal en in het katholieke onderwijs 85%?
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 28 oktober 2011, 23:31   #85
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Met plan B bedoelen de franstalige partijen en dan vooral de PS, dat ze als ze hun zin niet krijgen dat ze de nodige heibel, herrie of bonje gaan veroorzaken en zelfs onlusten niet uitsluiten. In het verleden hebben ze dit reeds een aantal keer bewezen te kunnen doen o.a. naar aanleiding van het door hen verloren referendum m.b.t. Koning Leopold III en de eenheidswet van de regering Eyskens. Daar houdt men bij de monarchie en de CD&V rekening mee. Neem maar aan, dat als het zover zou komen zij nooit uitsluiten van zich bij Frankrijk te gaan aansluiten. Trouwens net na WO2 was het bijna zo beslist.
Met uw rationalistische 'Vlaamse' economische redenering houden ze helemaal geen rekening. Voor hen geldt alleen: "wij blijven bij België en de Vlamingen als men ons daarvoor vergoedt, anders gaan we naar onze familie in het Zuiden...".
Daarom is er dan ook geen enkele evolutie te bespeuren naar meer verantwoordelijkheid en meer democratie. Het huidige nep-federalisme met gemeenschappelijke rekeningen waaruit men volgens allerlei zogenaamde verdeelsleutels naar hartelust kan putten moet behouden blijven en wordt zelfs niet in de komende 20 jaar ernstig aangepast.

Anderzijds is gezien de globalisering de verzorgingsstaat in zijn huidige 'Belgische' vorm financieel onhoudbaar. Zeker als er dan nog ontsporingen zijn zoals in de Middellandse Zee-landen en het gaat er in Wallonië even slecht aan toe. Enkel als er ernstige ingrepen komen zoals in Duitsland is het essentiële wellicht te redden. Gezien men blijft voort modderen volgens het onoverzichtelijke 'Belgische' systeem en hopeloos gecompliceerde financieringswet, zie ik dit door de franstalige taboe's en veto's niet gebeuren. België gaat de richting uit van Griekse toestanden.

Met deze gegevens moet elke Vlaamse partij rekening houden en overwegen wat de kost kan zijn van het ombuigen van deze situatie. De keuze wordt er een van ofwel failliet en ellende ofwel een onvermijdelijk maar beheerst conflict waarin ik steun en bemiddeling van andere belanghebbenden op Europees niveau helemaal niet uitsluit.

Citaat:
Als je probeert onpartijdig naar het akkoord te kijken, is de grote verliezer de MR. Van al hun grote eisen realiseerden ze nauwlijks een fraktie. Over de zes moet je geen zever vertellen : dat was onvermijdelijk. Ik kan me voorstellen dat BDW ook vloekte toen hij dat op papier had gezet maar als zelfs hij dat al besefte...
MR verliest gewoonweg haar suprematie over brussel, nu het kartel aan diggelen ligt. Zowat 99% van de vlaams nationale beweging schijnt dat als een faits-divers te beschouwen, terwijl het in werkelijkheid een taktische overwinning van groot belang is. Reden : met fdf erbij kon MR nooit voluit gaan, nu kan er over alles en nog wat een normaal politiek debat plaatsvinden en kan er (eindelijk) na jaren immobilisme snel vooruitgang geboekt worden. ...
Dit is slechts een partijpolitieke benadering, die ik wel onderschrijf maar gezien de ernst van de situatie is die niet essentieel.

Citaat:
Men kan ook een veldslag winnen en toch de oorlog verliezen. Soms is het handiger überhaupt geen slag te bieden en een betere gelegenheid af te wachten of een hinderlaag te leggen. In elk geval dient men steeds het einddoel goed voor ogen hebben en zijn strategie hiertoe op orde hebben en zich niet laten afleiden door tactische bijzaken. En dit einddoel is nu eenmaal een democratisch en verantwoordelijk Vlaanderen binnen een ‘confederaal’ België en zo dit om een of andere reden niet mogelijk zou blijken te zijn hetzelfde dan binnen Europa.
Oud 29 oktober 2011, 01:37   #86
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
De PS heeft het been gedurende jaren stijf gehouden. Door de hoge aantallen van stemmen, de onlosmakelijke samenhang met CDH en de pariteit, zijn ze zeker van deelname in de regering (omgekeerd is het niet van belang dat een minderheidsregering wordt opgezet).
De PS is ook de partij van de herverdeling vanuit Vlaanderen, met een programma dat het merendeel van de Vlamingen niet wil.

(A) Het niet activeren van de bevolking en dienstbetoon/politieke benoemingen/cliëntelisme/staatsjobs/verzuiling.
Gevolg: transfers en een financiële fnuikende en een sociaal-economische erbarmelijke toestand.

(B) De desappreciatie van de Nederlandse taal.
Gevolg: een politiek platform en een voedingsbodem van imperialisme en instabilteit.

(C) De historische toegevingen van de Vlaamse partijen in de onderhandelingen van de laatste eeuwen en de voldongen verwezenlijkingen in het voordeel van de Franstaligen.
Gevolg: het "demandeur de rien" onderhandelingsoverwicht, hetgeen in weze gelijk is aan de jarenlange impasse.

Het perverse is nu juist dat de negatieve gevolgen van non-activatie (A) + desappreciatie (B) + historische toegevingen (C), tegen de Vlaamse partijen gebruikt wordt als argument om het immobilisme te doorbreken. Wat niet doorbroken wordt is de negatieve spiraal van sociaal-economisch verval, imperialisme en het onderhandelingsoverwicht.

Samengevat: er is niets zo goed voor success als success.

Laatst gewijzigd door Dirk A : 29 oktober 2011 om 01:51.
Dirk A is offline  
Oud 29 oktober 2011, 06:33   #87
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
godverdomme... wat is dat nu weer voor een lezing van een maatregel waar iedereen al decennia zit op te wachten... Het oude stelsel met 27 gerechtelijke arrondissementen is een anachronisme en bij alle eerdere evaluaties kwam dit steeds weer naar boven als een rem op de evolutie naar een moderne justitie.
Als na tientallen jaren vruchteloze pogingen om er iets aan te doen, er dan toch eindelijk een akkoord op komt, slaag jij er nog in om dat op pure science-fiction methode te gaan relateren aan de juridische splitsing van bhv...

Denk je niet dat er buiten, in de echte wereld, af en toe nog eens iets anders aan de hand is ?

En trouwens, dat die onderzoeksrechters (je doelt op die vijf franstalige) inzetbaar zouden zijn tot in leuven dat heb je uit je duim gezogen.

Zouden we ons niet best aan de realiteit houden, en de ingebeelde toestanden achterwege laten ?
Vloeken zal je niet helpen.
Ik vrees dat de topicstarter gelijk heeft.
Oud 29 oktober 2011, 06:34   #88
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja Mathias : ik zie het al, je zit dit gewoon te papegaaien in een nieuw draadje. Je herkauwt gewoon wat bokkenreyder enkele minuten geleden zegde .
Zei of schreef.
Oud 29 oktober 2011, 06:35   #89
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Och, hebt u dat nog altijd niet door? De man weet van toeten of blazen. Hoort ergens een klok luiden, tikt het vlug in op zijn PC, en dat is het dan. Voor de rest blijft hij maar keer op keer hopen dat heel de onderhandelingen mislukken en het boeltje in mekaar klapt.
Beter geen akkoorden dan de gedrochten die we nu telkens krijgen.
Oud 29 oktober 2011, 06:37   #90
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Beke, De Croo, Tobback en laat ons vooral Di Rupo niet vergeten doen het uitstekend.

Als - ik zeg wel als - vlaams-brabant al tweetalig zou worden door deze maatregel, lijkt mij dat vooral een goede zaak te zijn. De Waalse magistraten verdienen alle respect om de achterstand bij justitie te helpen wegwerken. Niet, bende provinciaaltjes?
Sterk bezig.
Waarom niet onmiddellijk volledig België tweetalig maken? Of nog beter, waarom niet onmiddellijk volledig ééntalig Frans.
Alle problemen opgelost.
Oud 29 oktober 2011, 06:38   #91
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Mensen als u zal men een enkel ticket naar de maan moeten geven.
En de maan vervuilen?
Oud 29 oktober 2011, 06:39   #92
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Niet mogelijk volgens jou? Ik geef toe dat alles nog heel vaag is, maar dat is typisch Belgisch: dan kun je er alle kanten mee uit!
Behalve de goede kant natuurlijk.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be