![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daar werd alleen de ANZAC gemassacreerd |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat holocaust negationisme verboden is, kon ik eventueel nog snappen juist na de oorlog, maar nu is dit belachelijk. Waarom dan geen wet die het in vraag stellen van de gekende natuurkundige wetten bestraft ? Of die foutieve wiskundige stellingen met 6 maand dwangarbeid bedenkt ? Ik vind dat soort fouten veel erger dan een of ander geschiedkundig feit of hypothese. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik vind ze juist nu meer nodig dan kort na de oorlog. Kort na de oorlog waren er genoeg getuigen (die het overleefd hadden) om de ontkenners de mond te snoeren. Vandaag, is die generatie zo goed als uitgestorven en zouden ontkenners jonge gastjes kunnen "bewerken" zoveel ze willen, zonder nog enig weerwoord van een getuige.
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat hierbij ook naar boven komt, is dat er al een consensus is om een genocide af te keuren, maar een oorlog afkeuren kunnen we nog niet. Een oorlog vinden we blijkbaar nog normaal en verantwoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar eerlijk gezegd, welk soort debat kan serieus beïnvloed worden door een eventuele ontkenning van het precieze aantal doden van de holocaust ? Dat dictatuur en fascisme tot genocides kan leiden ? Daarvoor hebben we die holocaust niet nodig he. Er zijn zoveel voorbeelden van. De geschiedenisboekjes staan er vol van. Dat de Duitsers grote organisatoren waren, zelfs van de grootste abominabele ideeen (maw, het volstaat van iets door Duitsers te laten doen, goed of slecht, en het zal grondig gebeuren) ? Wel, de Duitsers van tegenwoordig hebben misschien niet meer de kwaliteiten van hun overgrootvader he. Dat joden iets verschrikkelijks moeten hebben ondergaan, en dat dat nu een excuus moet zijn om van Israel alles en nog wat door de vingers te zien ? Nee, eerlijk gezegd, behalve dat iemand zich wat belachelijk maakt door een toch wel redelijk goed gedocumenteerde realiteit uit het verleden te ontkennen, wat kan dat eigenlijk iemand schelen, of die nu staat te brallen over geen holocaust of niet ? En met die Armeense genocide is het nog erger. Dat is al 100 jaar geleden. Wat kan ons dat schelen. De mensen die daar iets mee te maken hebben zijn allang dood, en hun kinderen en zelfs hun kleinkinderen stilaan ook. Dat is gewoon een partijtje "Turken pesten", meer niet (niet dat ik niet te vinden ben voor een partijtje Turken pesten, maar dat doe je niet door gekke wetten te stemmen). Gaat er ook een wet komen op het ontkennen van de misdaden van de Inquisitie ? Of van de wreedaardigheden die Jules Caesar in Gallie heeft begaan ? Of op het ontkennen van de grootste genocide aller tijden, op het einde van het Perm ? Of van het ontkennen van het uitsterven van de dinosauriers ? Of de genocide die Homo Sapiens heeft gepleegd op Homo Neandertalis ? (hoewel dat meer de vorm van hypothese is) ? Gaat er een wet komen op het ontkennen van de klimaatsverandering ? Gaat er een wet komen op het ontkennen van de Kleine Ijstijd in de middeleeuwen ? Of griezeliger: stel dat men in de USA (daar bestaat geen gevaar voor, gewoon maar een gedankenexperiment) een wet stemt die het nu eens bestraft om te ontkennen dat Sadam Hussein achter de 9/11 aanslagen zat ? Om te ontkennen dat de Amerikanen het bij het rechte eind hadden om de oorlog in Iraq te beginnen ? Laatst gewijzigd door patrickve : 27 januari 2012 om 14:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gisteren stond in de Metro dat voor één vijfde van de Duitse jongeren "Auschwitz" niets zegt, niet gekend is wat dit betekent! Je bent dan vet met een verbod op ontkenning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zowel de voorstanders als de tegenstanders van een verbod hebben een punt, vind ik. Het is echter niet consequent om een ontkenning van de Armeense genocide te bestraffen, en er geen woord over te piepen in de geschiedenisles. Het is misselijkmakend om de erkenning te misbruiken voor politieke doeleinden of haat zaaien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laster en eerroof zijn ook verboden bij wet. Het ontkennen van de holocaust en andere massamoorden is misselijkmakend, maar dat schreef en bedoelde ik niet. Ik schreef "Het is misselijkmakend om de erkenning te misbruiken voor politieke doeleinden of haat zaaien." Ik denk dan eerder aan Sarkozy die denkt electoraal voordeel te behalen, of aan Israël Israel Mustn’t Politicize the Armenian Genocidehttp://www.epress.am/en/2011/12/28/i...-genocide.html Of een forumgebruiker, die niet geïnteresseerd is in de Armeense genocide, maar in onze Turkse politici. http://forum.politics.be/showthread....65#post5883765 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() Ik schreef "absolute vrijheid" maar bedoelde "absolute vrijheid van meningsuiting". Mijn excuses.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Banneling
|
![]() Omdat die vrijheid soms misbruikt wordt voor een agenda die democraten ongewenst vinden
Maw: vrijheid van meningsuiting is een spanningsveld binnen de democratie. Laatst gewijzigd door eno2 : 27 januari 2012 om 18:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Dat dan voor de rechtbank aangeklaagd wordt Er wordt niet altijd preventieve censuur gebruikt. Dat is zelfs zelden het geval De klachten komen achteraf en de straffen ook In die omstandigheden volhouden dat je compleet vrij bent om je mening te zeggen is een futiel woordspel Er zijn reeksen juridische beperkingen Een andere beperking is in een systeem leven zoals nazisme, fascisme. Juist de aanhangers daarvan zijn diegenen die absolute vrijheid van mening eisen bij ons, maar ons de mond sluiten (en de ogen erbij) zodra ze ons de macht ontfutselen. Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 27 januari 2012 om 19:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar we kunnen niet bijvoorbeeld leugens en laster niet toestaan. (op het forum is het wel toegestaan maar IRL niet) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Overigens Niets is absoluut en zeker al vrijheid van meningsuiting niet. Laatst gewijzigd door eno2 : 27 januari 2012 om 19:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Gelimiteerde vrijheid van meningsuiting lijkt me dan ook meer toepasselijk.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 27 januari 2012 om 19:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Banneling
|
![]() Een genuanceerd standpunt van "Reporters Without Borders"
Reporters Without Borders ‘Disturbed’ by 4 Key Aspects of Law Criminalizing Genocide Denialhttp://www.epress.am/en/2012/01/27/r...de-denial.html Deze wet maakt dus het ontkennen van alle genocides strafbaar, inclusief de Armeense. Heb ik niet goed opgelet, of heeft de media dat niet direct zo duidelijk uitgelegd? Laatst gewijzigd door artisjok : 27 januari 2012 om 21:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Banneling