Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2011, 10:20   #81
Rael
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akkersloot Bekijk bericht
Wat een kolder.
...

Zei je daar "kiezen voor God". Hoe kan je voor iets kiezen waar in je niet gelooft ?
Akkersloot, meen je dat nu nog steeds, dat je dit niet begrijpt.
Vervang het woord "kiezen" in die zin eens door "leren geloven" ? Begrijp je het nu ? of door "willen leren geloven" ?

Als atheïst kan je toch beginnen twijfelen (toegegeven, nogal onwaarschijnlijk, maar zoals met die chainmails zou je bvb. op een bepaald moment kunnen denken 'ach, baat het niet, dan schaadt het waarschijnlijk ook niet, dus toch maar eens proberen...') ? Niet ?
Rael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 10:25   #82
Rael
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akkersloot Bekijk bericht
Nog afgezien van het feit dat ik God Allah noemen veel te veel eer vindt voor een pedofiele "profeet".
Welnu, leve het recht op vrije meningsuiting : jij raakt geëxiteerd als een gelovige jou ongelovig noemt, en je voorspelt dat de hel je bestemming zal zijn, maar Mohammed een pedofiele "profeet" noemen, daar zie je geen graten in.
Bij voorbaat mijn excuses, maar dat is Vlaams-belang-logica, vrees ik.
Oud 26 mei 2011, 10:28   #83
Rael
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elmer Bekijk bericht
een volledig ongelovige is een puur wetenschappelijke , iemand die in de wetenschap het allereerste leven zoekt , iemand die zegt dat de dood het definitieve einde is .
Persoonlijk vind ik het heel moeilijk om te definieren in wat ik geloof , ik geloof in iedergeval dat er meer is anders was er niets geweest , stel de big bang was het begin ....maar van waar komt het materiaal dat ontploft is ? Een ongelovige gaat zoeken naar een antwoord hierop een gelovige heeft het gemakkelijker door in een hogere macht te geloven....nou ja , makkelijker , toch steeds die twijfels ....
Elmer, ik denk dat je eerder agnost bent dan ongelovige (atheïst).
Oud 26 mei 2011, 10:39   #84
Rael
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
wat smijten ze nu weer binnen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Een islamietje, hoe schattig.

Toch maar weer eens een prachtig voorbeeld dat de taalkennis van die mannen echt bedroevend is.
Het verschil kennen tussen jou en jouw is echt wel elementair...
Oeps, blijkbaar dus een hele nest Vlaamsbelangers in deze discussie. Spijtig.

@Parcifal : waarom alleen op taalfouten reageren als je merkt dat het misschien een allochtoon is ? Zielig hoor. Als je eerlijk bent moet je toegeven dat er hier al wat anders gepasseerd is (enkele honderden dt-fouten, krakkemikkige zinsconstructies, ...).
Oud 26 mei 2011, 10:43   #85
Rael
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De duivel lijkt een goede kennis van jou?
Kan ik jou een en ander over hem vragen?
Harrie verschijnt, en daar heb je SuperStaaf...

Gelieve je IQ online te brengen SuperStaaf, en daag Harrie niet uit. Dit was nu eens eindelijk een topic waar wij als robotten gerustgelaten werden door de microwezentjes !
Oud 26 mei 2011, 11:07   #86
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rael Bekijk bericht
Akkersloot, meen je dat nu nog steeds, dat je dit niet begrijpt.
Vervang het woord "kiezen" in die zin eens door "leren geloven" ? Begrijp je het nu ? of door "willen leren geloven" ?

Als atheïst kan je toch beginnen twijfelen (toegegeven, nogal onwaarschijnlijk, maar zoals met die chainmails zou je bvb. op een bepaald moment kunnen denken 'ach, baat het niet, dan schaadt het waarschijnlijk ook niet, dus toch maar eens proberen...') ? Niet ?
Wat is dat nu voor complete onzin? Waarom zou ik als atheïst ook maar overwegen om "te leren geloven"? Wat moet ik dan leren geloven? Christendom? Islam? Hindoeïsme?

Het probleem met "leren geloven" is dat het vereist dan men stopt met kritisch denken en vrijwillig stom worden zie ik echt niet zitten.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 11:28   #87
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Vraagje:
"Wie of wat wordt precies bedoeld met de duivel Iblies?"
de naam 'iblies' in het arabisch is waarschijnlijk etymologisch verwant aan het grieke diabolos.

vrede,

redwasp
Oud 26 mei 2011, 15:29   #88
Rael
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Wat is dat nu voor complete onzin? Waarom zou ik als atheïst ook maar overwegen om "te leren geloven"? Wat moet ik dan leren geloven? Christendom? Islam? Hindoeïsme?

Het probleem met "leren geloven" is dat het vereist dan men stopt met kritisch denken en vrijwillig stom worden zie ik echt niet zitten.
Ik zeg niet dat je moet leren geloven. Ik bedoelde dat het mogelijk is, om welke reden dan ook, dat een atheïst toch begint te twijfelen aan z'n overtuiging, en uiteindelijk toch gaat zoeken naar een god en bijhorende religieuze invulling.

En ja, dat betekent inderdaad dat zo iemand stopt met kritisch denken. Goed voor jou dat je het niet ziet zitten om vrijwillig stom te worden, maar ik vrees dat er heel wat mensen zijn die zich toch laten overtuigen.
Oud 26 mei 2011, 19:54   #89
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

de naam 'iblies' in het arabisch is waarschijnlijk etymologisch verwant aan het grieke diabolos.

vrede,

redwasp
Nu je het zegt....
Oud 26 mei 2011, 20:41   #90
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het probleem met "leren geloven" is dat het vereist dan men [b]stopt met kritisch denken[/B...
Ik zie geen noodzakelijke tegenspraak tussen geloven en kritisch denken. de westerse mens reduceert zijn verstandelijke vermogens te vaak tot 'rationaliteit', of om het op een voor de westerse mens verstaanbare manier te zeggen: De westerse mens gebruikt voornamelijk slechts zijn linkerhersenhelft en heeft te leren wantrouwen zijn rechterhersenhelft. Moest men zijn hele brein gebruiken dan is er geen tegenstelling tussen geloof en weten. Geloven kan gezien worden als 'intuïtief weten', aanvoelen, niet rationeel weten.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2011, 20:55   #91
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat je moet leren geloven. Ik bedoelde dat het mogelijk is, om welke reden dan ook, dat een atheïst toch begint te twijfelen aan z'n overtuiging, en uiteindelijk toch gaat zoeken naar een god en bijhorende religieuze invulling.
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar in mijn ervaring is een atheïst net iemand die begon te twijfelen aan z'n overtuiging.

Ik zou niet weten waarom ik zou moeten zoeken naar een god.
Even min dat ik ga zoeken naar kaboutertjes of vliegende paarden.

Maar het is inderdaad mogelijk dat een atheïst of agnost op een bepaald moment om welke reden dan ook gaat geloven, net zoals gelovigen er mee stoppen.
Ik merk in mijn omgeving eerder het laatste dan het eerste.
Oud 26 mei 2011, 20:56   #92
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik zie geen noodzakelijke tegenspraak tussen geloven en kritisch denken. de westerse mens reduceert zijn verstandelijke vermogens te vaak tot 'rationaliteit', of om het op een voor de westerse mens verstaanbare manier te zeggen: De westerse mens gebruikt voornamelijk slechts zijn linkerhersenhelft en heeft te leren wantrouwen zijn rechterhersenhelft.
Dat is niet correct.
Rationaliteit en creativiteit gaan hand in hand in de wetenschap.
Zonder rechter hersenhelft zou de wetenschap stagneren.
Oud 26 mei 2011, 21:01   #93
Amon_Re

Standaard

Citaat:
De term 'leren' is echter incorrect, ik zou eerder de term 'aanvaarden' gebruiken in deze context.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 26 mei 2011, 21:04   #94
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Ik zie geen noodzakelijke tegenspraak tussen geloven en kritisch denken. de westerse mens reduceert zijn verstandelijke vermogens te vaak tot 'rationaliteit', of om het op een voor de westerse mens verstaanbare manier te zeggen: De westerse mens gebruikt voornamelijk slechts zijn linkerhersenhelft en heeft te leren wantrouwen zijn rechterhersenhelft. Moest men zijn hele brein gebruiken dan is er geen tegenstelling tussen geloof en weten. Geloven kan gezien worden als 'intuïtief weten', aanvoelen, niet rationeel weten.
Er zijn dingen die ik geloof, maar deze zaken definiëren mijn leven niet noch verhinderen ze me om kritisch te denken. Zo geloof ik dat er leven is buiten deze planeet in het heelal. Ik heb daar geen enkel bewijs voor, maar het is een aanname die ik geloof.
Oud 26 mei 2011, 21:06   #95
Alboreto

Standaard

Citaat:
Er zijn dingen die ik geloof, maar deze zaken definiëren mijn leven niet noch verhinderen ze me om kritisch te denken. Zo geloof ik dat er leven is buiten deze planeet in het heelal. Ik heb daar geen enkel bewijs voor, maar het is een aanname die ik geloof.
Het is een geldige werkhypothese die ondersteund wordt door kansrekenen en steeds meer en meer aanwijzingen.
Oud 26 mei 2011, 21:08   #96
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Het is een geldige werkhypothese die ondersteund wordt door kansrekenen en steeds meer en meer aanwijzingen.
Ja, klopt, maar ik geloof daar al langer in dan dat ik die kansberekeningen ken
Oud 26 mei 2011, 21:11   #97
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ja, klopt, maar ik geloof daar al langer in dan dat ik die kansberekeningen ken
Heb ik ook.
Vroeger was het wishfull thinking, nu is het ... wel eigenlijk nog altijd wishfull thinking, maar wat wetenschappelijker onderbouwd
Oud 26 mei 2011, 21:18   #98
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Dat is niet correct.
Rationaliteit en creativiteit gaan hand in hand in de wetenschap.
Zonder rechter hersenhelft zou de wetenschap stagneren.
Creativiteit leunt misschien dichter aan bij intelligentie dan bij intuïtie. Het wordt door sommigen eerder 'links' gesitueerd. Sowieso begint die strikte opdeling links- rechts mbt de functies van de hersenen af te brokkelen. Ik gebruikte de vergelijking eerder omwille van de symboliek.

Wetenschap heeft inderdaad ook het niet rationele kennen nodig. Er hoeft daarom ook geen tegenstrijdigheid te zijn tussen wetenschappelijk kennen en religie. Wetenschappers die via de studie van het heelal een God pogen uit te sluiten zijn dikwijls niet wetenschappelijk bezig, maar gedreven door een 'politieke' agenda.
Oud 26 mei 2011, 21:22   #99
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja dat geloof ik ook. Het is een mooi voorbeeld van 'intuïtie'. Tevens is dit een nederig geloof dat de mens niet centraal stelt. Ik meen een leerproces te zien doorheen de geschiedenis waarbij de mens steeds meer dient te erkennen niet centraal te staan in dit leven, maar een deel te zijn van dat leven. Aan de ontmanteling van die menselijke arrogantie heeft de wetenschap een grote bijdrage geleverd. (Het Godsconcept van de mens zie ik in dezelfde zin evolueren, van de unieke en persoonlijke relatie tot een God-vader tot een doordrongenheid van 'God' in dat wat leven is.) Ik hoop alleen dat die wetenschap zelf niet in arrogantie vervalt. Dat meen ik duidelijk bij iemand als Hawkins te zien.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 mei 2011 om 21:27.
Oud 26 mei 2011, 21:23   #100
Alboreto

Standaard

Citaat:
Creativiteit leunt misschien dichter aan bij intelligentie dan bij intuïtie. Het wordt door sommigen eerder 'links' gesitueerd. Sowieso begint die strikte opdeling links- rechts mbt de functies van de hersenen af te brokkelen. Ik gebruikte de vergelijking eerder omwille van de symboliek.
Slechte vergelijking, want ook intuïtie, en dikwijls ook emotionele zaken spelen mee bij de vooruitgang van de wetenschap.

Citaat:
Wetenschap heeft inderdaad ook het niet rationele kennen nodig. Er hoeft daarom ook geen tegenstrijdigheid te zijn tussen wetenschappelijk kennen en religie.
Hoeft inderdaad niet, er zijn veel gelovige wetenschappers.
Maar er zijn wel 1000x meer gelovigen die hun geloof incompatibel beschouwen met de wetenschap, dan omgekeerd.
Weinig of geen wetenschappers zien een bedreiging in geloof, enkel een gebrek aan medewerking. Er zijn wel veel gelovigen die in de wetenschap een bedreiging zien. Kijk maar naar onze huismorosoof.

Citaat:
Wetenschappers die via de studie van het heelal een God pogen uit te sluiten zijn dikwijls niet wetenschappelijk bezig, maar gedreven door een 'politieke' agenda.
Niet noodzakelijk.
Het is een leuke denkoefening en een uitdaging voor het logisch denken.
Een uitdaging die dikwijls moeilijk te weerstaan is.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be