Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2012, 11:01   #81
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rogier van damme Bekijk bericht
Maar als je je eigen link volledig leest, zie je toch dat ratzinger op de hoogte moet geweest zijn.
En van die 200 doven is het bewezen dat ratzinger ervan wist.
Waar zijn de rechtszaken dan?

Citaat:
Kun je nu inhoudelijk reageren?
Pot - ketel
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 11:20   #82
Albrecht
Banneling

Standaard

Om mijn vorige punten, van het afgelopen jaar, eens aan mekaar te knopen en te concretiseren voor iedereen:

Het grootste vuur dat gelovigen drijft, zeker die van de christelijke religie, is oppositie. Als je tegen religie bent, is het allerdomste dat je kunt doen afkomen met afgezaagde leugens en dubbelzinnigheden. Ook populistische aanvalletjes �* la Dawkins en Vermeersch zijn onconstructief. Dat is heel duidelijk zo: men zou zelfs kunnen stellen dat die argumenten vooral dienen voor de eigen groep, zoals een pestkop die zichzelf populair wilt maken. Onconstructief, of sterker nog: het tegengestelde effect. Als het beeld dat een gelovige heeft van een atheïst bestaat uit iemand die steeds maar scheldt en aanvalt, waarom zou die gelovige dan ooit atheïst willen worden? Concepten zoals atheïstische moraal ga je ook niet uitdragen door aanval en haat.

Iemand tot het atheïsme 'bekeren' is geen proces van "een paar debatten met aanvallen op zijn heilig boek en als hij gelovig blijft, is hij fundamentalist". Aanvallen waarin iemand zich genoodzaakt voelt om zijn geloof te verdedigen, versterkt dat geloof alleen maar. Misschien is het effectiever om aan zij die niet geloven in atheïstische moraal zélf het toonbeeld te zijn van die moraal.

Haat en herhaalde aanval werkt nooit constructief.
Oud 3 januari 2012, 11:28   #83
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik moet bewijzen dat er kinderen extra verneukt zijn door het schuldgevoel dat "Eer uw ouders" met zich meebrengt?

Voel jij je nog wel goed?
Kerel, serieus.

Dat is een onderdeel van de deugdenethiek (igv de 10 geboden, eerder de plichtenleer), die stelt wat jouw morele verplichtingen zijn tav. uw ouders. Op exact dezelfde hoogte staat de morele verplichting van ouders om voor hun kinderen te zorgen. Het is onderdeel van die symbiose.
Dat zijn geen exacte regels he.

Het eren van uw ouders kan trouwens op verschillende manieren worden ingevuld. Concreet, het is niet omdat uw vader een rotzak was, dat ge hem niet meer moet verzorgen als hij incontinent is.
Als ik die deugd nooit eigen had gemaakt, zou ik veel sneller geneigd zijn om die vader in de steek te laten en hem te laten "boeten" voor zijn gedrag.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 00:25   #84
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Albrecht,

naar andersdenkenden toe zoekt deze paus niet zoveel toenadering, hoor.
Toen in 2009 in Brazilië een 9-jarig meisje verkracht werd, zwanger werd en duidelijk werd dat ze dit niet zou overleven, lieten de ouders een abortus uitvoeren. Bisschop Sobrinho excommuniceerde de ouders en de artsen. Een andere bisschop vond dit onmenselijk en trok met dit verhaal naar het Vaticaan. Maar raad eens? Hij ving bot bij Benedictus. Dus voor deze man is het leven van een 9-jarig meisje (dat al afschuwelijk afgezien heeft) minder belangrijk dan zijn principes?
(bron: zwartboek van de katholieke kerk)

Ik hoop dat je dit bericht geen haatverspreiding vindt, want zo is het niet bedoeld. Ik vind echter ook dat de huidige paus alle morele autoriteit verloren heeft. Hij heeft nog steeds geen officiële richtlijn uitgevaardigd dat gevallen van seksueel misbruik van minderjarigen binnen de kerk moeten overgemaakt worden aan de normale gerechtelijke instanties. En dat zou toch moeten gebeuren, of niet?
Zie bvb ook deze link, over zijn houding tgo. pedofiele priesters.
Dit soort weerzinwekkend gedrag heeft voor mij de RKK haar laatste krediet ontnomen...Een bende slechte mensen, dat zijn het, eersteklas hypocrieten, en die steeds de belangen van de bezittende klasse gesteund hebben, tégen het volk.
Zeldzame individuele volks-vriendelijke initiatieven van een minderheid priesters, notabene in Latijns Amerika, de zogenaamde " marxistische priesters " zijn steeds veroordeeld geweest door hun hiërarchie...
Ik wens bijgevolg de RKK een spoedig einde toe.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 01:22   #85
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Eigenlijk zijn dat vooral je eigen interpretaties.
Die waarden zijn nog steeds actueel, zeker in seculiere context.

Als jij zegt dat je ouder bent door daden, dan is het toch goed dat die ouders geëerd woorden door hun kinderen? Het stelen door armen wordt door de meeste kerkgenootschappen niet als zonde gezien. Uw naaste beminnen betekent niet alles tolereren. Het gaat puur om de naastenliefde.
neeneenee...
D�*t zijn pas interpetaties om die starre strikte regeltjes ( die in principe vast, onbetwist en van alle tijden zouden moeten zijn ) min of meer wat in te passen aan de werkelijkheid
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 01:44   #86
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vroeg je nu al meerdere malen om bewijs. Je blijft dat ontlopen. Ik vroeg niet naar jouw eigen subjectieve interpretaties.

Vereer naast mij geen andere goden.
Artikel 18
Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst;dit recht omvat ......
tjonge tjonge ....
Niet veel verschil met een islam-aanbidder die in de koran uit de passage (hoofdstuk 21 Al-Anbija vers 30) 'zien degenen die niet geloven niet dat de hemelen en de aarde waren afgesloten, dus spleten Wij hen open..' meent af te leiden dat het gaat over de big-bang.

Érg vaag en vergezocht die links van je
Oud 7 januari 2012, 01:58   #87
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn duidelijk overlappingen. Haast alles hier is een product van de Christelijke cultuur: voortbouwing, selectie, radicale oppositie.
Er zijn enkel vage links en deels overlappingen te bespeuren.
...en verder is het natuurlijk nét omgekeerd : De christelijke cultuur ( dat zijn dus die regeltjes waar jij enige vergelijking ziet ) is dan product van een pragmatisch ,alsmaar verbeterde en uitgebreide, set regels die men dan onder het begrip 'moraal' kan nemen.
De 10 geboden kunnen alzo voor een deel als een vroege en zeer primitieve set mensenrechten worden geïnterpreteerd.
Elke cultuur ( dus ook diegenen zonder christelijke inslag of invloed vanuit de andere bekende monotheistische woestijnreligies ) heeft trouwens zo'n 'moraal' die min of meer overlappingen kent en gericht is ( te lezen als : geëvolueerd ) op een zekere ordening.
Oud 7 januari 2012, 12:35   #88
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
tjonge tjonge ....
Niet veel verschil met een islam-aanbidder die in de koran uit de passage (hoofdstuk 21 Al-Anbija vers 30) 'zien degenen die niet geloven niet dat de hemelen en de aarde waren afgesloten, dus spleten Wij hen open..' meent af te leiden dat het gaat over de big-bang.

Érg vaag en vergezocht die links van je
Nee, dat vind ik niet. Enkel die eerste is wat verder gezocht, maar zeker nog te verbinden met het mensenrecht. Dat gaat om de instelling van het geloof, als uniek van andere geloven (vs. verplicht staatssyncretisme zoals in het Romeinse Rijk).
Oud 7 januari 2012, 16:48   #89
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Ze zijn al begonnen met normen en waarden bijbrengen, volgens een aartsbisschop is het zo'n beetje de plicht van elke gelovige (en zelfs van elke ongelovige, aldus de beste man) om vrouwen die abortus hebben laten plegen te verkrachten, of, zoals hij het stelt, om haar lichaam zonder beperkingen te misbruiken. Dit geld dan natuurlijk wel weer alleen voor mannen, die krijgen altijd het alleenrecht op leuke dingen. Abortus is volgend meneer Martinez erger dan de misdaden van Hitler en Stalin. Mwah, ik vraag me af wat meneer de aartsbisschop van pedofilie vindt dan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be