Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Particulier vuurwerk tijdens de nieuwjaarnacht
is te gevaarlijk en moet geheel altijd en overal verboden worden 15 34,88%
kan enkel op open ruimten buiten de bebouwde kom 7 16,28%
moet toegelaten blijven, maar met duidelijkere en strengere reglementering 8 18,60%
is OK en er moet niets aan de wetgeving veranderen 13 30,23%
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2012, 23:38   #81
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Tja, als ik uren en uren moet luisteren op iemand zijn muziek, dan mag ik toch ook voor een beetje overlast zorgen?
Overlast moet je bestrijden met overlast.
Als u problemen heeft met die muziek, dient u in eerste instantie naar De Politie te gaan en vervolgens rechterlijke stappen te ondernemen. We leven in een beschaafde samenleving waar we niet de zaken met 'oog om oog, tand om tand' kunnen oplossen. Waar gaat dat eindigen?
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 23:44   #82
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Ik heb alvast de beslissing genomen om volgend jaar nog een beetje meer geld uit te geven aan vuurwerk.
Ik moet er zeker van zijn dat de verzuurden het jaar slecht beginnen.
Doen. Maar wel niet komen klagen als de buren dan jullie woonwagen in brand komen steken omdat ze het niet plezant vinden.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 23:46   #83
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik wil best geloven dat u wel enige verantwoordelijkheidszin bezit en dat u wel enige kennis van zaken over vuurwerk heeft en de gevaren kan inschatten (ik ga verder op uw voorgaande technische uitleg). U behoort echter tot een minderheid van de vuurwerkafstekers, meestal wordt het aangekocht door mensen die helemaal niet van wanten weten en het gewoonweg kopen uit stoerdoenerij. En die mensen limiteren zich ook niet tot twee glaasjes vooraf of zo, maar zij zijn vaak al ladderzat als ze pijlen of bommetjes beginnen af te schieten. Ik nodig u gerust uit volgende keer eens naar bepaalde buurten in Antwerpen te komen en daar eens gade te slaan wat er allemaal gebeurt en misloopt. Het is eigenlijk een mirakel dat er niet al te veel zware slachtoffers in onze stad zijn gevallen. Mijns inzien hoort vuurwerk niet in een dichtbevolkte stad als Antwerpen thuis en moet het geheel verboden worden en moet er dan ook effectief gesanctioneerd worden. Over de gehele Nieuwjaarsnacht zijn er echter slechts 7 PV's in heel het Antwerpse voor overlast uitgeschreven, terwijl ik enkel in mijn buurt al meer dan tien illegale vuurwerkfeestjes telde.

Het is inderdaad spijtig dat de 'verantwoordelijken' (waartoe ik jou bijreken) het moeten bekopen met de onnozelaars die onbezonnen vuurwerk in de lucht of door de straten schieten, maar een algemeen verbod voor particulieren lijkt me het beste in kader van het algemene belang.
Ik denk eerlijk gezegd dat het probleem van mensen die verkeerd omgaan met vuurwerk zich vooral situeert in de grote steden zoals Antwerpen en Gent.

Er stond in het nieuwsblad een artikel over de jaarwisseling, dat er bijzonder weinig ongevallen zijn gebeurd. Daaruit concludeer ik dat de meeste mensen er wel degelijk correct mee omgaan. Wat je ook niet mag vergeten is dat vuurwerk nu veel veiliger is dan vroeger. Ik had enkele jaren geleden een grote zak vuurpijlen gekocht voor een mooie prijs. Deze hadden allemaal een productiefout. De vuurpijl was namelijk fout uitgebalanceerd in China. Bij het opstijgen uit de buis ging hij niet omhoog maar vloog hij horizontaal naar een willekeurig doelwit. Dat lag dus niet aan de afsteker, maar aan het product zelf en vooral de gewetensloze importeur en producent. Gelukkig worden deze producten nu gekeurd.

Ik vraag mij af wat jij allemaal al hebt zien mislopen eerlijk gezegd. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat jij en anderen in dit topic sowieso een grote hekel hebben aan vuurwerk, ook als het goed gaat. Ik wil die haat wel deels begrijpen maar spijtig is het wel aangezien die traditie maar 1 maal per jaar is. Als ik bezig ben op oudejaar komen de buren gewoon buiten kijken en zelfs applaudiseren. Nog nooit een slecht woord over gehoord.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 23:50   #84
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u problemen heeft met die muziek, dient u in eerste instantie naar De Politie te gaan en vervolgens rechterlijke stappen te ondernemen. We leven in een beschaafde samenleving waar we niet de zaken met 'oog om oog, tand om tand' kunnen oplossen. Waar gaat dat eindigen?
Na 1 avondje was het maandenlange probleem nochtans van de baan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Doen. Maar wel niet komen klagen als de buren dan jullie woonwagen in brand komen steken omdat ze het niet plezant vinden.
Woonwagen? Boze buren?
Wat een getrol en wat een verzuring. Steve toch!
Die buren staan allemaal buiten te kijken en te applaudiseren.
Ongelooflijk dat mensen zich zo opboeien over iets wat 1 maal per jaar doorgaat.
Oud 3 januari 2012, 12:28   #85
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Verbieden is natuurlijk wel heftig. In open ruimte en in landelijker gebieden lijkt me dat ook niet nodig. In dichtbevolkte gebieden lijkt het me echter aangewezen vuurwerk aan banden te leggen. Er zijn andere, minder gevaarlijke rituelen denkbaar om de overgang van oud naar nieuw in te zetten. Bovendien zorgen sommige steden zelf voor vuurwerk, ofwel op oudejaar ofwel ter afsluiting van een gemeentelijke nieuwjaarsdronk.

Waar ik me in Antwerpen over verbaasde:

De stad investeert 30.000 euro in een vuurwerk op de Schelde. Er stroomt dan een aanzienlijke massa mensen naar de Scheldekaaien, niet alleen van Antwerpen zelf, maar ook vanuit omliggende gemeenten. Toch zijn er dan nog "particulieren" die zelf vuurwerk willen afsteken en dan nog te midden van diezelfde Scheldekaaien. Er staat wel politie, maar die grijpt niet in.

Gevolg: terwijl ik naar het "officiële" vuurwerk keek moest ik voortdurend op mijn hoede zijn voor wat er zich naast en achter mij afspeelde. Na afloop wilde ik daar zo snel mogelijk weg.

Wat is er trouwens mis met een stadsvuurwerk? Uiteindelijk is dat toch een collectief ritueel dat het louter produceren van licht en knallen overstijgt. Mensen drommen samen voor dat ene spektakel en er ontstaat een soort verbondenheid die we in een stad als Antwerpen goed kunnen gebruiken. Dat "particuliere" vuurwerk afsteken doet in die context bijna asociaal aan.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 12:41   #86
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Wat is er trouwens mis met een stadsvuurwerk? Uiteindelijk is dat toch een collectief ritueel dat het louter produceren van licht en knallen overstijgt. Mensen drommen samen voor dat ene spektakel en er ontstaat een soort verbondenheid die we in een stad als Antwerpen goed kunnen gebruiken. Dat "particuliere" vuurwerk afsteken doet in die context bijna asociaal aan.
²,
dom zijn doet geen zeer, behalve voor de omgeving.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 12:42   #87
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht

Iedereen kan toch zien wat voor een bende idioten dat zijn, de volwassene particuliere vuurwerkstokers..
Van kinderen zou je het nog kunnen begrijpen. Maar niet toelaten.

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 januari 2012 om 12:46.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 19:16   #88
Mam
Banneling

Standaard

Moet toegelaten blijven: ik vind het particulier vuurwerk in de buurt best gezellig én cool.

Vorige jaren waren er wel incidenten in onze straat (vuurwerk dat door autoruiten vloog, etc). Dit jaar hebben ze dan niet tussen de auto's maar aan de kanten van de straat of op het pleintje hun vuurwerk afgestoken. Vormt absoluut geen probleem.

Laatst gewijzigd door Mam : 3 januari 2012 om 19:16.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 21:21   #89
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vuurwerk voor en door particulieren. Het zorgde de jongste dagen (en ook vandaag nog met Nieuwjaarsdag) voor heel wat overlast in vele buurten, wordt het niet eens tijd voor een algemeen verbod in heel het land? Is het echt zo verantwoord onbekwame, dronken, onervaren of gewoonweg leeghoofdige mensen vuurwerk te laten afschieten in de nacht van oud naar nieuw? Ik zie er de meerwaarde niet van in en pleit dan ook voor een algemeen verbod. Zulk afsteken van vuurwerk (zeker in dichtbewoonde gebieden) heeft immers heel wat nadelen:

- gevaar op brandwonden voor de 'ontstekers' zelf (al kan ik daar maar weinig compassie mee hebben)
- gevaar op woningbranden door inslaan van projectielen bovenop of tegen woningen
- een immense rookontwikkeling in de straten
- veel geluid, men jaagt dieren schrik aan en het is ook niet zo leuk voor bijvoorbeeld hart- of zenuwpatiënten
- 'klein' krapuul dat het nodig vindt al dagen ervoor of de dagen na Nieuwjaar nog met bommetjes in het rond te smijten of hier en daar nog eens een pijltje af te schieten.

Een andere nieuwe plaag zijn het oplaten van 'Thaise lampions' door feestvierders. Dit zijn in feite brandende vuurballen die men de lucht in laat gaan, maar die kunnen neerstorten op daken van huizen, auto's, balkons van flatgebouwen etc. en alzo veel brandschade kunnen veroorzaken. Zelfs het luchtverkeer kan hier hinder van ondervinden. Ook dit nieuwe fenomeen moet men kunnen verbieden. Het is onverantwoord dit in de lucht gelaten, meestal dan nog gedaan door feestvierders die er niets van af weten of al een glaasje teveel ophebben.

Men heeft de mogelijkheid om naar 'officieel' vuurwerk te gaan kijken, vele steden en gemeenten organiseren immers op een gecontroleerde manier (door professionals, controle van de brandweer, ...) een mooi vuurwerk dat voor iedereen toegankelijk is. Mijns inziens maakt dat particulier vuurwerk echt wel overbodig, het is ook zo mooi en zo boeiend niet als een groot professioneel vuurwerk.

Ze kunnen dus beter heel het handeltje afschaffen en vuurwerk enkel nog overlaten aan mensen die er iets van kennen en onder supervisie van een overheid e.d.
Ik heb het op oudejaars gemerkt in Mechelen, op de markt, tijdens het vuurwerk. Vooral die lampions: gelukkig landde geen lampion op een haardos van de eerste de beste madam. Ik stond erop te kijken terwijl de jeugd van 15 �* 20 zich lazarus stond zuipen aan flessen wodka.
Die meisjes, 14, 15, hoogstens 17 jaar. Ik begrijp ze niet.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 21:29   #90
eno2
Banneling

Standaard

"Met vuurwerk spelen"...

Toch wel een zeer omineuze uitdrukking
Oud 3 januari 2012, 21:51   #91
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
"Met vuurwerk spelen"...

Toch wel een zeer omineuze uitdrukking
voor u is dit niet meer dan met lucifers spelen
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2012, 22:37   #92
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Goed Idee , zeer goed Idee . want ...... de armsten geven meest geld uit ( geld afkomstig van uitkeringen) aan vuurwerk Ik stel voor dat ze het vuurwerk pas verbieden in 2013 , en in 2012 enkel verkopen in pouder vorm , dat je moet oprollen in briefjes van 20 en 50 € , om zo aan te steken . dan zullen de dommerikken mogelijk begrijpen dat ze met een idioote geldverspilling bezig zijn .

Mag ik er nog aan toevoegen dat ik meteen ook het grote vuurwerk voor oorlogje spelen voor de vechterslandjes zou verbieden . of beter de fabrikatie stoppen .
De crisis is nog niet groot genoeg zeker?

Wil je nog meer Walen werkloos hebben misschien?
Oud 3 januari 2012, 22:58   #93
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
De crisis is nog niet groot genoeg zeker?

Wil je nog meer Walen werkloos hebben misschien?
Gij speelt ook graag met vuurwerk hé?
Oud 4 januari 2012, 13:38   #94
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Gij speelt ook graag met vuurwerk hé?
Door onvoorzichtigheid kan het wel dat er af en toe eens een knuppel in het hoenderhok terecht komt.

Maar goed dat ik op voorhand meestal de kat de bel aanbindt, zodat die verder alarm kan slaan.
Oud 4 januari 2012, 17:17   #95
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Moet toegelaten blijven: ik vind het particulier vuurwerk in de buurt best gezellig én cool.

.
Dat is inderdaad zo.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2012, 17:30   #96
Demper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toch wel veel mensen die voor "is OK en er moet niets aan de wetgeving veranderen" stemmen.

Daar verschiet ik eigenlijk wel van.
De haters zijn in de minderheid.
Oud 5 januari 2012, 18:00   #97
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vuurwerk voor en door particulieren. Het zorgde de jongste dagen (en ook vandaag nog met Nieuwjaarsdag) voor heel wat overlast in vele buurten, wordt het niet eens tijd voor een algemeen verbod in heel het land? Is het echt zo verantwoord onbekwame, dronken, onervaren of gewoonweg leeghoofdige mensen vuurwerk te laten afschieten in de nacht van oud naar nieuw? Ik zie er de meerwaarde niet van in en pleit dan ook voor een algemeen verbod. Zulk afsteken van vuurwerk (zeker in dichtbewoonde gebieden) heeft immers heel wat nadelen:
Prachtige zin voor iemand die zichzelf freespirit durft noemen. Laat anderen op hun manier een vrije geest zijn... Dat u de nadelen probeert te beperken is op zich geen probleem, maar respecteer mensen in hun vrijheid, zolang zij geen blijvende schade aan derden berokkenen. Bovendien geldt ook het live and let live principe.

In deze thread heb ik dezelfde mening zoals bij drugs. Zorg voor voorlichting en veilig gebruik. De rest is aan de vrije persoon zelf om te beslissen. Fik je je vingers af, eigen schuld en betaal maar voor de operatie. Maar ben je nuchter en steek je op een verantwoorde manier veilig/legaal vuurwerk af, dan ga ik je niets verbieden.

Ik zie de meerwaarde van uw posts niet in dus ik stel voor u direct te bannen? /sarcasm
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 04:25   #98
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Prachtige zin voor iemand die zichzelf freespirit durft noemen. Laat anderen op hun manier een vrije geest zijn... Dat u de nadelen probeert te beperken is op zich geen probleem, maar respecteer mensen in hun vrijheid, zolang zij geen blijvende schade aan derden berokkenen. Bovendien geldt ook het live and let live principe.

In deze thread heb ik dezelfde mening zoals bij drugs. Zorg voor voorlichting en veilig gebruik. De rest is aan de vrije persoon zelf om te beslissen. Fik je je vingers af, eigen schuld en betaal maar voor de operatie. Maar ben je nuchter en steek je op een verantwoorde manier veilig/legaal vuurwerk af, dan ga ik je niets verbieden.

Ik zie de meerwaarde van uw posts niet in dus ik stel voor u direct te bannen? /sarcasm
Uw vrijheid stopt als u de anderen schade kan berokkenen. Bij onoordeelkundig vuurwerk afsteken of lampions oplaten, is dit wel degelijk het geval: afbranden woning van onschuldige mensen, auto's in de fik, omstaanders verwonden, ... Als u zich wil kapot vreten, snuiven, slikken of spuiten, voor mij allemaal niet gelaten maar vuurwerk berokkent schade aan derden en is dus bijgevolg ook asociaal. Met 'freespirit' heeft dat hier niets meer te maken.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2018, 13:36   #99
eno2
Banneling

Standaard

Knappe reactie, die blijkbaar effect gesorteerd heeft bij Effect. En die anno oudejaar 2017 wel eens mag opgerakeld worden...
Oud 1 januari 2018, 14:36   #100
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Die huilende kinderen, de geur van brandwonden, ...

Heerlijk.
Was er vrij recent geen dodelijk slachtoffer gevallen bij onze Noorderburen ne een testje met vuurwerk?

p.s.

Citaat:
Toch wel veel mensen die voor "is OK en er moet niets aan de wetgeving veranderen" stemmen.
Wel ik moet schrijven dat ik daar ook van verschoten ben Demper toen ik dat las.

Laatst gewijzigd door Universalia : 1 januari 2018 om 14:37.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be