![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Particulier vuurwerk tijdens de nieuwjaarnacht | |||
is te gevaarlijk en moet geheel altijd en overal verboden worden |
![]() ![]() ![]() |
15 | 34,88% |
kan enkel op open ruimten buiten de bebouwde kom |
![]() ![]() ![]() |
7 | 16,28% |
moet toegelaten blijven, maar met duidelijkere en strengere reglementering |
![]() ![]() ![]() |
8 | 18,60% |
is OK en er moet niets aan de wetgeving veranderen |
![]() ![]() ![]() |
13 | 30,23% |
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Minister-President
|
![]() Als u problemen heeft met die muziek, dient u in eerste instantie naar De Politie te gaan en vervolgens rechterlijke stappen te ondernemen. We leven in een beschaafde samenleving waar we niet de zaken met 'oog om oog, tand om tand' kunnen oplossen. Waar gaat dat eindigen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Doen. Maar wel niet komen klagen als de buren dan jullie woonwagen in brand komen steken omdat ze het niet plezant vinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er stond in het nieuwsblad een artikel over de jaarwisseling, dat er bijzonder weinig ongevallen zijn gebeurd. Daaruit concludeer ik dat de meeste mensen er wel degelijk correct mee omgaan. Wat je ook niet mag vergeten is dat vuurwerk nu veel veiliger is dan vroeger. Ik had enkele jaren geleden een grote zak vuurpijlen gekocht voor een mooie prijs. Deze hadden allemaal een productiefout. De vuurpijl was namelijk fout uitgebalanceerd in China. Bij het opstijgen uit de buis ging hij niet omhoog maar vloog hij horizontaal naar een willekeurig doelwit. Dat lag dus niet aan de afsteker, maar aan het product zelf en vooral de gewetensloze importeur en producent. Gelukkig worden deze producten nu gekeurd. Ik vraag mij af wat jij allemaal al hebt zien mislopen eerlijk gezegd. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat jij en anderen in dit topic sowieso een grote hekel hebben aan vuurwerk, ook als het goed gaat. Ik wil die haat wel deels begrijpen maar spijtig is het wel aangezien die traditie maar 1 maal per jaar is. Als ik bezig ben op oudejaar komen de buren gewoon buiten kijken en zelfs applaudiseren. Nog nooit een slecht woord over gehoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Wat een getrol en wat een verzuring. Steve toch! Die buren staan allemaal buiten te kijken en te applaudiseren. ![]() Ongelooflijk dat mensen zich zo opboeien over iets wat 1 maal per jaar doorgaat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
|
![]() Verbieden is natuurlijk wel heftig. In open ruimte en in landelijker gebieden lijkt me dat ook niet nodig. In dichtbevolkte gebieden lijkt het me echter aangewezen vuurwerk aan banden te leggen. Er zijn andere, minder gevaarlijke rituelen denkbaar om de overgang van oud naar nieuw in te zetten. Bovendien zorgen sommige steden zelf voor vuurwerk, ofwel op oudejaar ofwel ter afsluiting van een gemeentelijke nieuwjaarsdronk.
Waar ik me in Antwerpen over verbaasde: De stad investeert 30.000 euro in een vuurwerk op de Schelde. Er stroomt dan een aanzienlijke massa mensen naar de Scheldekaaien, niet alleen van Antwerpen zelf, maar ook vanuit omliggende gemeenten. Toch zijn er dan nog "particulieren" die zelf vuurwerk willen afsteken en dan nog te midden van diezelfde Scheldekaaien. Er staat wel politie, maar die grijpt niet in. Gevolg: terwijl ik naar het "officiële" vuurwerk keek moest ik voortdurend op mijn hoede zijn voor wat er zich naast en achter mij afspeelde. Na afloop wilde ik daar zo snel mogelijk weg. Wat is er trouwens mis met een stadsvuurwerk? Uiteindelijk is dat toch een collectief ritueel dat het louter produceren van licht en knallen overstijgt. Mensen drommen samen voor dat ene spektakel en er ontstaat een soort verbondenheid die we in een stad als Antwerpen goed kunnen gebruiken. Dat "particuliere" vuurwerk afsteken doet in die context bijna asociaal aan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
dom zijn doet geen zeer, behalve voor de omgeving.
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Iedereen kan toch zien wat voor een bende idioten dat zijn, de volwassene particuliere vuurwerkstokers.. Van kinderen zou je het nog kunnen begrijpen. Maar niet toelaten. Laatst gewijzigd door eno2 : 3 januari 2012 om 12:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() Moet toegelaten blijven: ik vind het particulier vuurwerk in de buurt best gezellig én cool.
Vorige jaren waren er wel incidenten in onze straat (vuurwerk dat door autoruiten vloog, etc). Dit jaar hebben ze dan niet tussen de auto's maar aan de kanten van de straat of op het pleintje hun vuurwerk afgestoken. Vormt absoluut geen probleem. Laatst gewijzigd door Mam : 3 januari 2012 om 19:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die meisjes, 14, 15, hoogstens 17 jaar. Ik begrijp ze niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() "Met vuurwerk spelen"...
Toch wel een zeer omineuze uitdrukking |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
![]() Wil je nog meer Walen werkloos hebben misschien? ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
|
![]() Door onvoorzichtigheid kan het wel dat er af en toe eens een knuppel in het hoenderhok terecht komt.
![]() Maar goed dat ik op voorhand meestal de kat de bel aanbindt, zodat die verder alarm kan slaan. ![]()
![]() |
![]() |
#95 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel veel mensen die voor "is OK en er moet niets aan de wetgeving veranderen" stemmen.
Daar verschiet ik eigenlijk wel van. De haters zijn in de minderheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In deze thread heb ik dezelfde mening zoals bij drugs. Zorg voor voorlichting en veilig gebruik. De rest is aan de vrije persoon zelf om te beslissen. Fik je je vingers af, eigen schuld en betaal maar voor de operatie. Maar ben je nuchter en steek je op een verantwoorde manier veilig/legaal vuurwerk af, dan ga ik je niets verbieden. Ik zie de meerwaarde van uw posts niet in dus ik stel voor u direct te bannen? /sarcasm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() Knappe reactie, die blijkbaar effect gesorteerd heeft bij Effect. En die anno oudejaar 2017 wel eens mag opgerakeld worden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() p.s. Citaat:
![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 1 januari 2018 om 14:37. |
||
![]() |
![]() |