Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2012, 19:16   #81
zeddie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
dat zal die 'kunstenaar' wel niet durven...
Dat zou een financiele tegenvaller zijn vergeleken met dit.

GreetzZ
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2012, 19:51   #82
respublica
Minister

Standaard

Was dit nu de reden waarom zovele mensen gestorven zijn voor democratie en persoonlijke vrijheid? Opdat er toneelstukken over incontinentie opgevoerd zouden kunnen worden met een portret van Jezus op de achtergrond? Opdat we granaatjes naar Jezus zijn gezicht zouden kunnen gooien? Deze voorstelling tegenhouden is natuurlijk niet het einde van de democratie, noch van de artistieke vrijheid. Het zou enkel een beperking zijn op wat de Singel met ons belastingsgeld allemaal kan organiseren.

En dan spreekt men over "ultrakatholieken", als je nog maar een portret van Mohammed had gebruikt in een voorstelling, had je andere ultra's tegengekomen. En die zouden niet gestopt zijn bij een manifestatie buiten of bij een stinkbom.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 13:53   #83
Neptunus
Gouverneur

Standaard

Als men een dergelijk toneelstuk zou spelen met mohammed als figuur die bemeurd en beschoten wordt, dan zou de directeur van de Singel, Jerry Aerts, nu met de dood bedreigd worden en zou geweld niet uitblijven. Ook wereldwijd zouden er gewelddadige protesten komen en eventueel terroristische aanslagen. De lafaard en zelfhater, Jerry Aerts, durft natuurlijk geen stuk prgrammeren over mohammed, bang als hij is, de bange blanke man die zich anderzijds wel stoort aan een vreedzame optocht van christenen.
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 13:58   #84
Neptunus
Gouverneur

Standaard

Als men een dergelijk toneelstuk zou spelen met mohammed als figuur die bemeurd en beschoten wordt, dan zou de directeur van de Singel, Jerry Aerts, nu met de dood bedreigd worden en zou geweld niet uitblijven. Ook wereldwijd zouden er gewelddadige protesten komen en eventueel terroristische aanslagen. De lafaard en zelfhater, Jerry Aerts, durft natuurlijk geen stuk prgrammeren over mohammed, bang als hij is, de bange blanke man die zich anderzijds wel stoort aan een vreedzame optocht van christenen.
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2012, 11:54   #85
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Het is alleszins de moeite om eens naar de H.mis van st Pius X beweging te gaan. Prachtige muziek, Spiritualiteit en zalige preken.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2012, 15:41   #86
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Het is alleszins de moeite om eens naar de H.mis van st Pius X beweging te gaan. Prachtige muziek, Spiritualiteit en zalige preken.
Een toneelstuk zoals dat van Romeo Castellucci is voor mij persoonlijk een spiritueel veel intensievere ervaring en zet mij veel eerder aan tot nadenken dan een preek tijdens een misviering. Ik zie niet in waarom beiden niet naast elkaar zouden mogen bestaan.
Oud 4 februari 2012, 16:09   #87
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Kijk, je mag van mijn part doen met een beeltenis van Christus wat je wilt en je mag ook toneelstukken opvoeren over incontinentie, maar dat hoeft dan wel niet gesubsidieerd te worden.
Met alle respect, maar ik begrijp je positie in deze discussie toch niet echt hoor. De meeste mensen die tegen dit toneestuk protesteren zie ik als misleid en gemanipuleerd, maar ik heb begrip voor het feit dat ze zich beledigd voelen en vind dit erg jammer. Je lijkt echter die gevoelens te willen banaliseren door te beginnen over geld en subsidies... doe maar wat je wil zolang het mij geen geld kost. Als je je oprecht beledigd voelt door iets, dan is belastinggeld toch niet her eerste waar je aan denkt?
Oud 4 februari 2012, 17:22   #88
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Zolang die protesten vreedzaam zijn en vrij van incidenten zie ik niet in waarom men er een probleem van moet maken. Vrijheid van meningsuiting werkt in de twee richtingen. Als het toneelstuk in kwestie een boodschap mag meegeven dan mag die kerkorganisatie dat dus ook.
²
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2012, 19:04   #89
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het niet kunnen dat men stront over de beeltenis van Jezus wrijft. Ik ga die kerel die dat maakt niet fysiek gaan aanvallen, ik vind het gewoon grof.
Het zou ook niet leuk zijn mocht men een foto van mijn kinderen met stront besmeuren.
Oud 4 februari 2012, 20:04   #90
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Ik vind het niet kunnen dat men stront over de beeltenis van Jezus wrijft. Ik ga die kerel die dat maakt niet fysiek gaan aanvallen, ik vind het gewoon grof.
Het zou ook niet leuk zijn mocht men een foto van mijn kinderen met stront besmeuren.
Natuurlijk is dat grof en niet leuk, maar het is ook niet de bedoeling dat het publiek van dit stuk zich daarbij goed voelt. Het stuk gaat over een vader die zichzelf niet meer kan verschonen, dus in een latere fase van dementie zit. Scatolia is iets dat vaak voorkomt bij demente ouderlingen en mentaal enorm moeilijk te dragen is. In die context smeekt de gelovige mens om de aandacht van Jezus en vraagt hij zich af waarom hij stil blijft. Het toneelstuk laat het publiek deze vraag, waar gelovigen al eeuwenlang mee worstelen, intensief en hyperrealistisch beleven.

Het is te vergelijken met een passiespel. Het is daarbij ook niet de bedoeling dat het publiek juicht wanneer Jezus vernederd en gefolterd wordt, maar dat ze deze lijdensweg mee herbeleven.
Oud 5 februari 2012, 12:42   #91
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neptunus Bekijk bericht
Daarover gaat het niet. Men moet het zien in de context van het stuk. Maar toch vind ik dat men gelovigen niet nodeloos moet kwetsen. Van de andere kant zou men kunnen aanvoeren: 'ja maar de katholieken worden toch niet verplicht om daar naartoe te gaan'. Ja, dat klopt ook weer.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 14:12   #92
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik raad hetzelfde theatergezelschap aan, dit te doen met Allah!
Maar daar hebben ze geen kloten genoeg voor!
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 12:01   #93
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Katholiek Vlaams Hoogstudentenverbond Antwerpen (KVHV-Antwerpen) organiseert op woensdag 1 en zondag 5 februari een ludieke actie tegen de opvoering van het toneelstuk ‘On the concept of the face, regarding the son of God, volume 2’van Romeo Castellucci. Volgens het KVHV getuigt deze opvoering van weinig smaak. Wij zijn van mening dat het onnodig choqueren om te choqueren past bij het gedrag dat men van pubers kan verwachten, maar niet van beschaafde kunstenaars. Kunst zou net een unieke kans moeten bieden om een beschaving verder te vormen vanuit de traditie van de gemeenschap waarin zij plaats vindt. Vanuit dit standpunt zijn creativiteit en oprechte schoonheid noodzakelijk om de banale en soms ruwe werkelijkheid (in casu: ouderen met fecale incontinentie) van ons dagdagelijkse bestaan te overstijgen. Van dit alles vinden wij niets terug in het zogenaamde “schuwstuk” van Castellucci. Integendeel. De meedogenloze willekeur van een ernstige ziekte wordt in al zijn lelijkheid uitvergroot, ondersteund door respectloze godslastering, die het stuk zijn rebelse imago moet verzorgen. De vrijheid van meningsuiting, waar kunstenaars als Castellucci zich op zouden kunnen beroepen, vereist een innerlijke voornaamheid, die zich niet laat kenmerken door puberale provocaties als deze. Als geëngageerde jongeren willen we via een positieve actie onze verontwaardiging uiten tegenover culturele laagtepunten als deze. Bij deze roepen wij iedereen op, zowel gelovigen als niet-gelovigen, om hetzelfde te doen.

Het KVHV zal op de openingsavond van de voorstelling pannenkoeken uitdelen aan de aanwezigen. Deze actie is een ludieke knipoog naar de aloude traditie om pannenkoeken te eten op het feest van Maria Lichtmis, dat plaatsvindt op 2 februari. Daarnaast deelt het KVHV flyers uit met hierop de betekenis van het christendom en Maria Lichtmis. Met deze actie willen we het aanwezige publiek tot nadenken stemmen.
Link.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 12:30   #94
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik denk dat voor de moderne artiesten het toneel op één of andere manier toch altijd 'ongewoon' en 'grensverleggend' moet blijven. Dat is de echte beweegreden voor al die eigenaardige praktijken, niet één of andere bizarre uitleg die men er achteraf aan geeft. Waarom moet het altijd 'provocatief' zijn? Omdat men in de kunstwereld en daarbuiten in de loop van de 20e eeuw het knotsgekke idee heeft gekregen dat provocatie en het verleggen van grenzen automatisch iets positiefs is.
Men noemt dat progressief wat eigenlijk vooruitgang betekent. In het kunstenmillieu zijn het vooral ex. mei '68 die de plak zwaaien en de norm bepalen wat goed of slecht is.
Oud 7 februari 2012, 16:51   #95
Visjnu
Minister

Standaard

Commentaar op het stuk door bisschop Bonny: http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...Christus.dhtml

De bewering dat er geen creativiteit of oprechte schoonheid in dit theaterstuk zou zitten is niet correct. De schoonheid is te vinden in de emoties en reacties die het bij het publiek losmaakt.

Opvallend dat alle Christenen die het stuk echt gezien hebben er unaniem positief over zijn.
Oud 7 februari 2012, 19:42   #96
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht

Opvallend dat alle Christenen die het stuk echt gezien hebben er unaniem positief over zijn.
Dat zal wel
Oud 7 februari 2012, 20:56   #97
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Dat zal wel
http://www.leforumcatholique.org/message.php?num=613077
http://www.ndf.fr/poing-de-vue/29-10...e#.TzF8b1yAE2s
http://www.rorate.com/nieuws/nws.php?id=69962
Oud 7 februari 2012, 20:59   #98
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Bonny is voor mijn niet langer een katholiek, maar ik kan begrijpen dat modernisten graag zo'n dingen zien.
Oud 7 februari 2012, 23:30   #99
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Met alle respect, maar ik begrijp je positie in deze discussie toch niet echt hoor. De meeste mensen die tegen dit toneestuk protesteren zie ik als misleid en gemanipuleerd, maar ik heb begrip voor het feit dat ze zich beledigd voelen en vind dit erg jammer. Je lijkt echter die gevoelens te willen banaliseren door te beginnen over geld en subsidies... doe maar wat je wil zolang het mij geen geld kost. Als je je oprecht beledigd voelt door iets, dan is belastinggeld toch niet her eerste waar je aan denkt?
Indien het gesubsidieerd wordt, heeft men het recht om te eisen dat het niet meer wordt ten tonele gebracht. Indien het om een privé-initiatief gaat, is het veel moeilijker om daar iets tegen te doen. Indien er in dat laatste geval geen gebruik gemaakt wordt van de publieke ruimte (door bijvoorbeeld grote provocerende affiches), kan en moet men er niets tegen doen, tenzij op een beschaafde manier kritiek uiten of van op afstand protesteren. Gelovigen moeten dan misschien beter denken dat wie daaraan participeert, in theologische zin enkel zichzelf beschadigt, in plaats van het private stuk meer aandacht te geven door hun protest.

Laatst gewijzigd door respublica : 7 februari 2012 om 23:32.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2012, 18:25   #100
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
't Was te denken dat de fascisten erachter zaten. Ach, ook zij hebben het recht zich belachelijk te maken.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be