Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2012, 07:46   #81
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
onmogelijk
Wil dat zeggen dat mijn gruwelijke veroordeling van Groen! politici een bepaalde kern van waarheid heeft?
Oud 21 maart 2012, 08:28   #82
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Eh, ja.

Kijk: die zonnepanelen dinges, dat kon je van kilometers ver af zien dat de manier waarop het werd gedaan niet veralgemeenbaar was. Aangezien electriciteitsbedrijven die stroom van "slechtere" kwaliteit (ongeregeld) duurder moesten aankopen dan ze zelf stroom verkopen en aangezien er stevige subsidies voor beschikbaar waren, was dit duidelijk iets dat niet voor, zeg maar, 60%, de stroomlevering kon voorzien, he.

En veel heeft het de R&D in zonnecellen niet verhoogt, wel veel in productiecapaciteit voor een artificiele markt.

Alles bij elkaar is het inderdaad een dure grap geweest, die niet veel stroom heeft geleverd, maar die wel veel aan de belastingbetaler heeft gekost (en evenveel ergens in sommige pokets heeft aangevuld, pokets die dat niet echt verdienden).

En kijk, het is het zoveelste voorbeeld van de staat die inderdaad middelen en richtingen aangeeft die economisch verkeerd zijn, maar wel een goeie dada van het ogenblik vormen. Maw, de staat is nog meer een hype surfer dan de "consument". Meestal zelfs met wat vertraging.

En ja, de wat meer fundamentalistische groenen (stijl Greenpeace) kraken inderdaad veel dingen af, zonder een zinnig alternatief voor te stellen.

En vaak, zoals met kernenergie, kraken ze de minder slechte oplossingen het hardste, en met het meeste succes af, zodat hun netto bijdrage erin bestaat meer van de slechtste oplossingen te bekomen.

Dus ja, ik geef Stingray in deze gelijk.
Tja, als u mij wilt afdoen als een groene fundi, dan is dat uw probleem.
Oud 21 maart 2012, 08:28   #83
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wil dat zeggen dat mijn gruwelijke veroordeling van Groen! politici een bepaalde kern van waarheid heeft?
neen
Oud 21 maart 2012, 08:45   #84
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neen
Dan kan U mijn samenvatting ontkrachten , zou ik durven verwachten.
Oud 21 maart 2012, 09:03   #85
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dan kan U mijn samenvatting ontkrachten , zou ik durven verwachten.
zoals eerder aangegeven, nee, dat is onmogelijk
Oud 21 maart 2012, 10:13   #86
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zoals eerder aangegeven, nee, dat is onmogelijk
Dank U voor de bevestiging dan.

Eneuh, ik wil graag 30 kg strontium 90.
Oud 21 maart 2012, 10:59   #87
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, als u mij wilt afdoen als een groene fundi, dan is dat uw probleem.
Nee, dat doe ik niet, en ik weet dat jij geen groene fundi bent.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 11:07   #88
Voltian
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nee, dat doe ik niet, en ik weet dat jij geen groene fundi bent.
Jij vindt o.a. dit...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Het was al duidelijk dat jullie groene lullen, graag zouden willen dat iedereen terug op een tak in een boom of in een grot gaat wonen.
...en dit...

Citaat:
Lullen zonder een concrete oplossing en ondertussen de bestaande oplossingen afkraken kan iedereen.
...en dit...

Citaat:
staten en politiek het geld in een richting dirigeert waarin het best niet geïnvesteerd wordt.

Citaat:
Kort en bondig, en recht erop.
nou moe
Oud 21 maart 2012, 11:18   #89
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij vindt o.a. dit...

...en dit...

...en dit...

nou moe
Ok, die "jullie" die had ik niet direct aan jou persoonlijk verbonden.

Maar voor de rest is het toch juist ?
(nog eens, jij persoonlijk viseer ik hier niet mee).
Oud 21 maart 2012, 14:54   #90
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Eh, ja.

Kijk: die zonnepanelen dinges, dat kon je van kilometers ver af zien dat de manier waarop het werd gedaan niet veralgemeenbaar was. Aangezien electriciteitsbedrijven die stroom van "slechtere" kwaliteit (ongeregeld) duurder moesten aankopen dan ze zelf stroom verkopen en aangezien er stevige subsidies voor beschikbaar waren, was dit duidelijk iets dat niet voor, zeg maar, 60%, de stroomlevering kon voorzien, he.

En veel heeft het de R&D in zonnecellen niet verhoogt, wel veel in productiecapaciteit voor een artificiele markt.

Alles bij elkaar is het inderdaad een dure grap geweest, die niet veel stroom heeft geleverd, maar die wel veel aan de belastingbetaler heeft gekost (en evenveel ergens in sommige pokets heeft aangevuld, pokets die dat niet echt verdienden).

En kijk, het is het zoveelste voorbeeld van de staat die inderdaad middelen en richtingen aangeeft die economisch verkeerd zijn, maar wel een goeie dada van het ogenblik vormen. Maw, de staat is nog meer een hype surfer dan de "consument". Meestal zelfs met wat vertraging.

En ja, de wat meer fundamentalistische groenen (stijl Greenpeace) kraken inderdaad veel dingen af, zonder een zinnig alternatief voor te stellen.

En vaak, zoals met kernenergie, kraken ze de minder slechte oplossingen het hardste, en met het meeste succes af, zodat hun netto bijdrage erin bestaat meer van de slechtste oplossingen te bekomen.

Dus ja, ik geef Stingray in deze gelijk.
Klopt; dat zing ik vanuit mijn achtergrond intussen al enkele jaren.

Op de hele techniek rond zonnepanelen en zonnecellen past de hele groene emogolf gewoon het concept van wishfull thinking toe. "Als je er maar genoeg geld tegen aan smijt, dan zullen ze wel betere en goedkopere cellen kunnen maken".
De technieken nodig om die cellen te maken, lenen zich daar simpelweg niet toe, zelfs de botte fysica achter zo'n cel laat dat niet toe. Als je tegen zoiets fundamenteel opbotst, dan helpt alle geld van de wereld niet.

Zonnecellen zijn nooit bedoeld als dé vervanging voor de conventionele opwekkingen van energie en zullen dat ook nooit zijn.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 21:49   #91
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Klopt; dat zing ik vanuit mijn achtergrond intussen al enkele jaren.

Op de hele techniek rond zonnepanelen en zonnecellen past de hele groene emogolf gewoon het concept van wishfull thinking toe. "Als je er maar genoeg geld tegen aan smijt, dan zullen ze wel betere en goedkopere cellen kunnen maken".
De technieken nodig om die cellen te maken, lenen zich daar simpelweg niet toe, zelfs de botte fysica achter zo'n cel laat dat niet toe. Als je tegen zoiets fundamenteel opbotst, dan helpt alle geld van de wereld niet.

Zonnecellen zijn nooit bedoeld als dé vervanging voor de conventionele opwekkingen van energie en zullen dat ook nooit zijn.
Het gaat er hier niet om, zoals u verkeerdelijk desinformeert, "om er maar geld zoveel mogelijk geld tegenaan te smijten", maar wel om voor massaproductie te zorgen. Als men ze op grote schaal kan produceren, zal de kost / paneel ook dalen. Dat is elementaire logica.

Zonnepanelen zijn misschien in uw plaatselijk dorp of in de huidige context (nog) niet de beste oplossing, op afgelegen locaties die ver van elektriciteitscentrales gelegen zijn kunnen ze dat wel degelijk zijn.

http://www.mo.be/artikel/hernieuwbar...ing-en-armoede

Tegen 2020 moeten de huizen energie neutraal zijn. Ik kan me best voorstellen dat mensen dan zelf hun energie opwekken onder meer met behulp van zonnecellen waarmee ze bv batterijen opladen of iets dergelijks.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 21 maart 2012 om 21:58.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 21:57   #92
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Er is door voor die locatie te kiezen geen enkel risico genomen dat groter is dan het risico van eender welke andere locatie. Centrales worden nu eenmaal berekend voor de risicos op hun specifieke vestigingsplaats.
De keuze van de locatie net van primordiaal belang. Daar begint het al mee. Men kan ze wel proberen te wapenen tegen de risico's die de locatie met zich meebrengt, zoals men dat hier heeft gedaan (of geprobeerd zou beter passen ), maar het blijft een verhoogd risico inhouden omdat men uit moet gaan van schattingen en veronderstellingen en men steeds met onzekerheden zit (zelfs de ingebouwde veiligheidsmarges beschouwd).

http://www.deingenieur.nl/nl/nieuws/...te-fouten.html
Oud 21 maart 2012, 22:24   #93
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het gaat er hier niet om, zoals u verkeerdelijk desinformeert, "om er maar geld zoveel mogelijk geld tegenaan te smijten", maar wel om voor massaproductie te zorgen. Als men ze op grote schaal kan produceren, zal de kost / paneel ook dalen. Dat is elementaire logica.
Als je stelt dat ik met mijn achtergrond desinformeer, dan zal je met wat sterker moeten afkomen dan een boude stelling een link naar een artikel dat je stelling niet ondersteunt en dat niet eens afkomstig is van een organisatie met enige expertise op vlak van zonne-energie.

Dus vertel eens, hoe zal massaproductie zonnepanelen verbeteren en goedkoper maken? Als dat elementaire logica is, dan mag dat niet moeilijk zijn.

En wees gerust, je hoeft zelfs niet eens beginnen nadenken over high-efficiency zonnepanelen die op labscale gemaakt worden. Massa-productiemethodes zoals screen-printing zijn me gekend dus shoot, leg maar uit.

Citaat:
Zonnepanelen zijn misschien in uw plaatselijk dorp of in de huidige context (nog) niet de beste oplossing, op afgelegen locaties die ver van elektriciteitscentrales gelegen zijn kunnen ze dat wel degelijk zijn.

http://www.mo.be/artikel/hernieuwbar...ing-en-armoede
Nog niet?
En wat zal er gebeuren dat ze dat wel worden?

Gaat de efficiëntie in conversie naar +70% gaan? Gaan multistacks plots wel in massaproductie kunnen gaan en gaan de grondstoffen daarvoor plots spotgoedkoop worden?

Heb je eigenlijk een idee wat er gebeurt wanneer vraag en aanbod elkaar niet compenseren?

Citaat:
Tegen 2020 moeten de huizen energie neutraal zijn. Ik kan me best voorstellen dat mensen dan zelf hun energie opwekken onder meer met behulp van zonnecellen waarmee ze bv batterijen opladen of iets dergelijks.
Het feit dat je het over huizen hebt, is tekenend... Daar zit ongetwijfeld het grootste besparingspotentiëel, niet?

Laatst gewijzigd door Sfax : 21 maart 2012 om 22:30.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 22:29   #94
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De keuze van de locatie net van primordiaal belang. Daar begint het al mee. Men kan ze wel proberen te wapenen tegen de risico's die de locatie met zich meebrengt, zoals men dat hier heeft gedaan (of geprobeerd zou beter passen ), maar het blijft een verhoogd risico inhouden omdat men uit moet gaan van schattingen en veronderstellingen en men steeds met onzekerheden zit (zelfs de ingebouwde veiligheidsmarges beschouwd).
Maar die redenering geldt voor eender welke locatie. Als er een stormvloed van 10 meter hoog over Doel spoelt heb je gegarandeerd meer problemen dan nu in Fukushima Daichi.

Citaat:
Dat tussentijds rapport is ondertussen al behoorlijk genuanceerd geworden.
In de gegeven chaotische omstandigheden heeft de operator het er al bij al nog goed van af gebracht. Uiteindelijk moesten ze quasi op de tast de centrale proberen onder controle te houden, want de controlekamer, de meetinstrumenten en de verlichting lagen ook uit. Zo moest men zelfs autobatterijen uit wagens slopen om de elektrisch bediende ventielen voor het aflaten van de druk te bedienen! Je kan dan achteraf komen beweren dat er domme dingen gedaan zijn, maar het alternatief was: de hele boel in de steek laten en rustig ongecontroleerd laten doorbranden.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 22:41   #95
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men beweert dat nu al meer dan dertig jaar, en de productie is al verschillende ordegroottes verhoogd. Maar de voorspelde verlaging van de productiekosten is er nooit gekomen. Je kan niet blijven beweren dat er een gigantische markt zou kunnen zijn voor zonnepanelen als je de kosten verlaagt, want dan zouden investeerders massaal fabrieken bijbouwen. Zoals ze dat bijvoorbeeld gedaan hebben voor de hele overgang van elektronenbuis naar LCD schermen. Investeerders zijn nu eenmaal niet naïef.
Citaat:
Als er echt niets anders te vinden valt misschien wel. Maar van zodra je in staat bent op een regelmatige basis die locatie met brandstof te bevoorraden voor een paar bromfietsen, kan je ook wel een kleine dieselgenerator inzetten. Stukken goedkoper. En om het licht te laten branden kan je al net zo goed een petroleumlamp gebruiken natuurlijk.
Maar ja, NGOs zijn vooral goed in het organizeren van de armoede, niet in het oplossen ervan.
Citaat:
Mits voldoende buffering van zonnewarmte kan je in verwarming en/of koeling voorzien in een woning. Voor de rest heb je elektriciteit nodig voor alle modern comfort. En dat doe je zelfs in tropische streken niet aan een aanvaardbare kost met zonnepanelen. Van zodra een streek ontwikkelt komt er vanzelf wel vraag naar een centrale elektriciteitsproductie en verdeling.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2012, 22:44   #96
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Als je stelt dat ik met mijn achtergrond desinformeer, dan zal je met wat sterker moeten afkomen dan een boude stelling een link naar een artikel dat je stelling niet ondersteunt en dat niet eens afkomstig is van een organisatie met enige expertise op vlak van zonne-energie.

Dus vertel eens, hoe zal massaproductie zonnepanelen verbeteren en goedkoper maken? Als dat elementaire logica is, dan mag dat niet moeilijk zijn.

En wees gerust, je hoeft zelfs niet eens beginnen nadenken over high-efficiency zonnepanelen die op labscale gemaakt worden. Massa-productiemethodes zoals screen-printing zijn me gekend dus shoot, leg maar uit.

Nog niet?
En wat zal er gebeuren dat ze dat wel worden?

Gaat de efficiëntie in conversie naar +70% gaan? Gaan multistacks plots wel in massaproductie kunnen gaan en gaan de grondstoffen daarvoor plots spotgoedkoop worden?

Heb je eigenlijk een idee wat er gebeurt wanneer vraag en aanbod elkaar niet compenseren?

Het feit dat je het over huizen hebt, is tekenend... Daar zit ongetwijfeld het grootste besparingspotentiëel, niet?

In 2005 lag de prijs van een PV-systeem rond de 6,5 € per Wattpiek (Wp). De kostprijs zal
volgens De Ruyck tegen 2030 afnemen en dan 2,6 € per Wp bedragen. Volgens ODE,
EDORA en APERe zal de prijs in 2030 lager liggen, ze voorspellen een kostprijs van 1,5 € per
Wp. Ze noemen dit zelf een conservatieve schatting, gebaseerd op 2 gespecialiseerde studies
(Rudek, 2006 en Sinke, 2006). Deze schatting blijkt inderdaad conservatief indien we ze
vergelijken met de huidige kostprijs. Die bedroeg in januari van dit jaar (2009) gemiddeld 3,5 €
per Wp. Vergeleken met vorig jaar (4,2 € per Wp) is dit een daling van 17% (De Standaard, 20
februari 2009). Dit terwijl in het rapport van ODE een daling van 8% werd voorspelt tot 2010.
De daling is dus dubbel zo groot als voorspeld volgens dit rapport.
Volgens ODE, EDORA en APERe zal de prijs jaarlijks met 6% afnemen vanaf 2010 en met
5% vanaf 2020. Indien deze voorspellingen toegepast worden op de huidige prijs van 3,5 € per
Wp, wordt een kostprijs van 1 € per Wp bekomen in 2030 (Figuur 2-11).

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/00...10_0001_AC.pdf
Oud 22 maart 2012, 05:58   #97
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar men moet zich ook niet tot in het oneindige tegen de "risico's van de locatie" beschermen he. Men moet dat maar doen tot op het punt dat dat risico om andere redenen gevaarlijker begint te worden dan het toegevoegde risico.

Maw, wanneer, om zelf een ramp te veroorzaken, het natuurgeweld zo groot moet zijn dat het waarschijnlijk zelf meer slachtoffers gaat maken dan erbij komen door de kernramp, is het goed genoeg, niewaar. En in Fukushima was dat HEEL DUIDELIJK het geval: de aardbeving en vooral tsunami hebben veel meer doden veroorzaakt (20 000 of zo) en schade aangericht (100den km kuststrook vernield) dan de kernramp ; bijgevolg moest men met dat extra nuclear risico eigenlijk geen rekening meer houden.

Dat is een beetje als gaan klagen dat wanneer uw huis gebombardeerd is, de gasketel ook wel eens zou kunnen ontploffen. Nee, een gasketel moet niet beveiligd worden tegen bombardementen.
Oud 22 maart 2012, 08:15   #98
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Indien deze voorspellingen toegepast worden op de huidige prijs van 3,5 € per
Wp, wordt een kostprijs van 1 € per Wp bekomen in 2030 (Figuur 2-11).
Dus als je even aanneemt dat per Wp je 1kWh per jaar produceert, en je de zaak op 20 jaar afschrijft dan heb je een prijs van 0,05 per kWh...

Maar de kostprijs per Wp voor PV panelen is niet het hele plaatje.

Het probleem is dat de zon 's nachts niet schijnt, en in de winter is je productie maar een zesde van die in de zomer.
Je moet dus ofwel:
- Voldoende alternatieve capaciteit hebben. Je kan bijvoorbeeld gascentrales bouwen, en die starten wanneer de zon niet schijnt. Die bouwen en onderhouden kost geld. Je PV panelen laten in dit scenario enkel toe wat gas te sparen. Ze moeten dus concurreren met de marginale prijs van elektriciteit. Je hebt in een moderne gascentrale 2kWh gas nodig voor 1kWh elektriciteit, en met een gasprijs van 25€/MWh kom ik op een marginale prijs van 0,05 per kWh. Het gaat dus net op...
- Alternatief kan je natuurlijk voor opslag zorgen. Maar je hebt wel veel opslag nodig, en in België zie ik dat nog niet zo snel zitten...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2012, 09:08   #99
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dus als je even aanneemt dat per Wp je 1kWh per jaar produceert, en je de zaak op 20 jaar afschrijft dan heb je een prijs van 0,05 per kWh...

Maar de kostprijs per Wp voor PV panelen is niet het hele plaatje.
Inderdaad, in onze contreien is de factor tussen piek en gemiddelde zonnelicht ongeveer gelijk aan 10. In meer subtropische gebieden is dat veel beter en kan dat tot 3 dalen.

Maar je hebt die factor al ongeveer ingevoerd met je Wp en je 1 kWh, want 1 W geeft 8.7 KWhr per jaar.

Zoals je zegt is dat allemaal goed zolang zonnepanelen marginale bronnen blijven die men "voorrang" kan geven, en waar de andere bronnen als buffer dienen.

Nu, voorlopig zit men daar toch nog ver van, van die 0.05 Euro per KWhr:

http://solarbuzz.com/facts-and-figur...tricity-prices

Citaat:
Het probleem is dat de zon 's nachts niet schijnt, en in de winter is je productie maar een zesde van die in de zomer.
Je moet dus ofwel:
- Voldoende alternatieve capaciteit hebben. Je kan bijvoorbeeld gascentrales bouwen, en die starten wanneer de zon niet schijnt. Die bouwen en onderhouden kost geld. Je PV panelen laten in dit scenario enkel toe wat gas te sparen. Ze moeten dus concurreren met de marginale prijs van elektriciteit. Je hebt in een moderne gascentrale 2kWh gas nodig voor 1kWh elektriciteit, en met een gasprijs van 25€/MWh kom ik op een marginale prijs van 0,05 per kWh. Het gaat dus net op...
- Alternatief kan je natuurlijk voor opslag zorgen. Maar je hebt wel veel opslag nodig, en in België zie ik dat nog niet zo snel zitten...

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 maart 2012 om 09:10.
Oud 22 maart 2012, 10:22   #100
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:

Wat gaan ze doen, iedereen opsluiten als dat niet lukt ?
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be