![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U bent degene die een stelling poneert. Voorbeelden bewijzen een stelling niet. U moet aantonen dat de verfransing van Brussel een bewijs is voor de "wet van Bismarck". Het is niet omdat een streek verfranst, dat dat een soort natuurwet is. U hebt tot nu toe gefaald met aan te tonen dat dat wel zo is. Citaat:
Maastricht.
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De verengelsing is echt enorm van Spaanstalige migranten. Zelfs in steden waar zij de meerderheid vormen. Juist omdat die verengelsing razendsnel verloopt is er veel tolerantie tav Spaanstalige tv zenders en onderwijs in de VS. Maar je kunt ook gewoon in Europa proberen te kijken naar Zwitserland waar de taalgrens is opgeschoven ten voordele van het Duits. http://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier...Bourgogne1.png (taalgrens 900 AD) Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 2 april 2012 om 19:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 april 2012 om 19:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat idée fixe dat verfransing onomkeerbaar zou zijn, is één van de voornaamste steunpijlers van het Vlaamse minderheidsdenken en daardoor éen van de katalysatoren voor het vluchtgedrag bij vele Vlamingen, inclusief - en in het bijzonder - Vlaams-nationalisten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is één van de kettingen die de Vlamingen, en de Vlaamsnationalisten in het bijzonder, zichzelf elke morgen rond de hals leggen voor ze hun meester gaan groeten.
Bart De Wever: * "In dit land word je als Vlaming staatsman door je eigen overtuiging in de frigo te stoppen zolang de carrière dat vereist. Een staatsman is een man op wie geen staat te maken valt." (2007) * "Je kunt in dit land geen federale regering meer maken die onze welvaart kan redden. Ik doe daar niet meer aan mee." (30.11.23) * "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch is het weldegelijk correct: in Zwitserland verschuift de taalgrens nog steeds ten voordele van het Duits. Het slachtoffer bij uitstek is het Reto-Romaans (Rumansch). Verbazend is dat de taalgroep zelf de stap naar het Duits zet, alhoewel de overheid de laatste jaren met bijna alle middelen die verduitsing wil tegenhouden. En nog verbazender is juist dat de Duitstaligen zelf in het kanton Graubünden de grote verdedigers van het Rumantsch blijken te zijn, daar waar de Romaanssprekenden vaak vrij slordig met hun taal omgaan. Het probleem is natuurlijk ook dat de Rumansch-groep onderling sterk verdeeld is: ze vinden de eigen dialecten veel belangrijker dan de standaardtaal, met daar bovenop ook nog een flink stuk wederzijdse psychologische afkeer van elkaars dialect.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onze gebieden zijn trouwens het mooiste voorbeeld waarbij een Germaanse taal het gewonnen heeft op een Romaanse, nl. het Volkslatijn. De Franken hebben hun taal laten domineren, ook in die steden en gebieden waar er nog een Romaanstalige meerderheid was. Om maar één te noemen: Tongeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Europees Commissaris
|
![]() Was die Romaanssprekende meerderheid in 'onze streken' niet te verwaarlozen, ik bedoel Brabant en de Vlaanders?
Zijn het niet de Franken geweest die onze streken pas écht bevolkt hebben nadat Caesar een demografische grote kuis uitvoerde onder de oorspronkelijk Keltische bevolking. De Eburonen werden toch nagenoeg uitgeroeid. En in Frankrijk - uiteindelijk het land van de Franken - blijft er van het Frankisch al eeuwen niets meer over. Zijn Fransen geen geromaniseerde Franken? Ook de Bourgonden werden verfranst, enz.... De Walen trouwens ook, in dat opzicht denk ik dat Degrelle gelijk had toen hij stelde dat Walen Romaanssprkende Germanen zijn. Maar had hij er de Fransen niet ineens bij kunnen vermelden? Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 april 2012 om 23:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als ik een topic open over ‘de strategie voor de Reconquista’ dan kan mij allerminst ervan beschuldigen dat ik Brussel wil opgeven. En wie dit las weet wel beter. De weg terug ligt volgens mij in een massale investering in het NL onderwijs. De vraag ernaar is intens, het momentum is er dat op demokratische wijze alzo de Req. zou kunnen gerealiseerd worden maar het interesseert de klootzakken van de Vlaamse gemeenschap niet. Men moet geen Vlamingen naar Brussel sturen want het eerst wat die gaan doen is hun joegelen naar het F-onderwijs sturen. En daar loert dan wel de wet van Bismarck. Daar is ze wel een leidraad voor een te volgen beleid. Als het zo is dat er procentueel meer Vlamingen dan franstaligen hun kinderen naar het het anderstalige onderwijs sturen DAN is dat een bewijs voor de Bismarckwet. En ik kan het niet bewijzen maar ik het wel een flauw vermoeden dat het weldegelijk zo is. Ttz. ik geloof daarin tot bewijs van het tegendeel. De vernederlandsing moet van binnenuit gebeuren door het aantal NL - scholen in september mooi te verdubbelen. Het ijzer is heet maar men smeed het niet. Citaat:
Citaat:
Die natuurlijke konkurrentie was er niet vanaf 1830 omdat er toen nagenoeg uitsluitend F. onderwijs was. En d�*t was toen de oorzaak van de verfransing. NL en F streden met ongelijke wapens; of liever NL zonder wapens. Dus voor een bewijsvoering zou men moeten nagaan wat de toestand was toen het NL onderwijs wel evenwaardig uitgebouwd was en die vergelijken met de toestand nu. En dan vrees ik dat Bismarck zou kunnen kloppen, niet dat ik supporter ben van die wet. Ik hoop dat het niet klopt, maar vrees weldegelijk het tegendeel. Daar zullen ongetwijfeld studies over gemaakt zijn. Citaat:
Maar hoe zou het plaatje eruitgezien hebben, had men de F-scholen laten bestaan. D�*n zou ik het ergst gevreesd hebben.... Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 april 2012 om 23:48. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Europees Commissaris
|
![]() Haa, maar ze Spaanstaligen hebben dus al een belangrijk bruggenhoofd in de vorm van scholen; een eerste belangrijke overwinning die het assimilatieproces kan tegenhouden...
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 april 2012 om 23:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik geloof dat er al enige tijd in verschillende Amerikaanse staten wetten worden gestemd om tweetaligheid onwettig te maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Europees Commissaris
|
![]() Akkoord! Maar ik had het natuurlijk over de Franken en Vandalen; Germaanse stmmen die toch maar mooi taalkundig geassimileerd werden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk, maar er zijn evengoed Romaanse volkeren geassimileerd. Bepaalde Duitstalige gebieden in Zwitserland zijn daarvan mooie voorbeelden, daar het zelfs uiterlijk heel goed te zien is. Het is me al meermaals opgevallen dat ik tijdens de vakantie in Wallis veel van de inheemsen met pikzwart haar zie. Niet onmiddellijk een echt Germaans kenmerk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In 2009 woonden er volgens het CBS 36.000 Fransen in Nederland Maar wegens afwezigheid van Franse scholen mooi gedwongen tot assimilatie; en heeft dus andermaal niets met Bismarck te doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dus waarom, Jacob, waarom?
||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Sinds enige eeuwen gaat de opvatting rond, dat de eerste Germanen groot en blond waren, blauwe ogen hadden. Deze kenmerken kwamen weliswaar voor, maar waren niet overheersend. In veel gebieden, waar Germanen woonden, waren deze kenmerken in de minderheid. Bovendien kwamen blond haar en blauwe ogen ook bij de Kelten voor" Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 april 2012 om 07:53. |
|
![]() |
![]() |