Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2012, 12:30   #81
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
En zeker geen negerin dokeress of het wordt ne flop
Ho, wat een intelligente post.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 12:37   #82
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Ik vermoed dat in de Bijbel ook zaken staan die op een zeer laag intellectueel pitje staan (oog om oog, tand om tand bv).

Dat er zo met die Koran wordt 'gezwaaid' ... is op z'n minst gezegd verontrustend. Van al dat 'zwaaien' (Rode boekje in China... culturele revolutie...) komt niet veel goeds. Ik geloof niet in het massazwaaien met boekjes. Welke boejes dat ook zijn.

Mocht je hoofdstukken 5,8 en 9 bij de hand hebben en als het niet te veel moeite is, kan je ze me dan opsturen via een pb? Ik heb geen Koran in huis.

Ik wil er wel eentje kopen, maar welke versie/uitgave moet ik dan kopen, vertaald uiteraard?

Hoe kan je nu achter de tralies belanden als je een geschrift van de jaren stillekes bekritiseert?

Bij mijn weten maken citeren uit en bekritiseren deel uit van een universele wetenschappelijke methodiek.
Citaat:
in de Bijbel
Psalmen137:9 bvb: http://www.statenvertaling.net/bijbel/psal/137.html
Numeri 31 bvb : http://www.statenvertaling.net/bijbel/nume/31.html

Hier vind je er meer:
http://www.evilbible.com/is_bible_fit_for_worship.htm
http://www.evilbible.com/god%27s%20not%20pro-life.htm

En dat is onvolledig. De Koran is in 't zelfde bedje ziek als de bijbel.

Citaat:
Ik wil er wel eentje kopen, maar welke versie/uitgave moet ik dan kopen, vertaald uiteraard?
Ik heb op eenvoudige vraag via internet er één gratis toegestuurd gekregen, uit Medina, Arabisch-Frans, zeer mooie uitgave maar gewoon onleesbaar in vgl. met de Franse Kasimirski vertaling.

op internet? Ik gaf enkele links:
http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=69

Laatst gewijzigd door filosoof : 25 april 2012 om 12:46.
Oud 25 april 2012, 12:38   #83
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Degene die het hier niet mee eens zijn, vinden besnijdenissen een goede zaak.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 12:46   #84
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Als je er ene koopt , mag je hem daarna niet verbranden hé.
Uw buurman zou er berzerk van kunnen worden.
Ik zal geen boek verbranden, toch geen ongelezen boek. Alleen maar als ik bevries van de kou.
(de buurman is heel stil...)
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 12:47   #85
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Degene die het hier niet mee eens zijn, vinden besnijdenissen een goede zaak.
Ach zo?
Mag over methodes om het te verhinderen niet gediscuteerd worden?
Oud 25 april 2012, 12:51   #86
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Als je er ene koopt , mag je hem daarna niet verbranden hé.
Uw buurman zou er berzerk van kunnen worden.
10 redenen om het niet te doen
Oud 25 april 2012, 13:52   #87
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht

Hier vind je er meer:

Ik heb op eenvoudige vraag via internet er één gratis toegestuurd gekregen, uit Medina, Arabisch-Frans, zeer mooie uitgave maar gewoon onleesbaar in vgl. met de Franse Kasimirski vertaling.

Hartelijk dank! Ik begrijp dat er van alles en nog wat op de markt is. Dat is wel veel om na te kijken. Ik denk dat ik naar mijn boekhandel ga en er de meest gewaardeerde uitgave van de Koran ga kopen, eentje die gebruikt wordt door universitairen. Ik vertrouw internet niet in deze gevoelige materie.
Een boek kan je ook inkijken, wegleggen, opnieuw inkijken.

De zoon van mijn Koerdische overburen onderricht islam in een Atheneum. Ik kan het ook aan hem vragen. Maar dat ga ik niet doen. School edities zijn vaak heel 'gekleurd' net zoals geschiedenisboekjes voor het s.o. onderwijs.

Ik aim naar een Engelse vertaling met voetnoten. Dat moet bestaan. De Engelsen zijn meestal zeer accuraat in het literaire. Oude traditie ook.

Eigenlijk is dit een ander topic. Ik beschuldig me er ook aan.

Terug naar de besnijdenis al dan niet met Gilletemesje.

Verminking van een biologische functie eigen aan de vrouw. Gedaan in functie van de man die de zekerheid wilt hebben dat zijn DNA in de kinderen zit en niet die van een andere man. Het doet me denken aan leeuwen.

Als een mannelijke leeuw een troep leeuwinnen na een 'battle' overneemt, doodt hij alle cubs bevaderd door de mannelijke leeuw die hij gedood of verjaagd heeft.

Waarom de homo sapiens man zo ver gaat om vrouwen genitaal te verminken om zeker te zijn van zijn DNA is:

- omdat er een periode is geweest van zware conflicten; misschien conflicten tussen nomaden en de eerste sedentairen (ongeveer 10.000 vCH). De sedentaire mensen waren veel kwetsbaarder omdat ze op dezelfde plaats woonden, belangrijke voedselvoorraden hadden en gedomesticeerd vee hoedden. De vrouwen waren ook sedentair en dus gemakkelijk te vinden.

-OF er was een tijd dat er barre levensomstandigheden waren en de mannen maandenlang van huis of tent waren (zelfs nomaden). Dat vind ik de minst plausibele reden.

- OF het was een reactie over de tijd gespreid tegen een matriarchale gemeenschapslevingsvorm. Een ware machtsovername met repressie. Stel je voor dat er een tijd is geweest waar vrouwen beslisten door welke man ze bevrucht wilden worden, er een keuze in maakten, en de man die dat voorrecht kreeg, zich 'gepromoot' op de sociale ladder voelde. Ik kan me dat perfect inbeelden. Olifantsgewijs gewoon. Een kudde olifanten wordt geleid door een alfa wijfje. De juveniele mannen worden getolereerd maar als de tijd er is, zonderen de mannen zich af. Bij de wolven heb je alfa vrouw en alfa man. De andere leden van de meute scheuren zich af of planten zich niet voort. Idem voor de prairiehonden. Al die dieren... ja, ja.

Ik vraag me af welk het origineel voortplantingtspatroon was van de homo sapiens 20.000 jaar geleden. Eigenlijk weten we het nog steeds niet.

Die genitale verminking moet ooit begonnen zijn met een bepaalde functie en vanwege een bepaalde reden. Ik zou doodgraag die context willen kennen.

Als basispunt waar je quasi zeker van kan zijn is dat Afrika het oorspronkelijk gebied is van het gebruik. In bepaalde animistische culturen. Nadien pikt de islam het mee op (maar niet uitgesproken, Hadith geschriften). Het kolonialistisch katholicisme bij mijn weten niet maar die kan niet verhinderen dat in de dorpsculturen genitale besnijdenis plaatsvindt.

Voorlopig blijf ik bij het vermoeden dat genitale verminking van vrouwen thuishoort in een patriarchale gemeenschapsvorm.

Er is bij mijn weten ergens in Azië nog een bergvolk dat matriarchaal is. De vrouwen hebben meerdere mannen. De vrouwen beslissen alles. Als een man naar het huis van zijn vrouw gaat, hangt hij een soort wandelstok aan de voordeur zodat de andere mannen weten dat het huis 'bezet' is.

Gisteren in een reportage over Touaregs in Niger, bleek het dat de vrouwen hun tenten bezitten en behouden, zelfs na scheiding. Dit wijst op een oude matriarchale context. Dat deze vrouwen besneden zijn, sluit ik helemaal niet uit. Tijden overlappen elkaar vaak.

Ik wil heel graag de oorsprong kennen van die genitale verminking bij vrouwen.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 25 april 2012 om 13:56.
Oud 25 april 2012, 14:16   #88
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:

Hier vind je er meer:

Ik heb je eerste twee links over het OT van de Bijbel gelezen.

Die tweede links... al dat vee ... hoe hebben ze die beesten kunnen bijeenhouden, drenken en voeden? Ezels in de duizenden, runderen in de duizenden? Daar klopt iets practisch niet. Misschien een aanpassinkje van een Texaanse veeboer? (grapje)

Enfin, wat moet ik erover zeggen? Het is het mannelijk DNA dat spreekt. Alleen de maagdelijke meisjes worden gespaard. Net zoals de leeuwen dus.
En voor de rest is het een goede boekhouding met winst en genocide.

Ik ga ook een Bijbel kopen.
Oud 25 april 2012, 14:56   #89
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Ik wil heel graag de oorsprong kennen van die genitale verminking bij vrouwen.
Nog niet zo heel lang geleden gaf BNN eens een reportage over "genitale
kosmetische ingrepen" met een zeer expliciete "keuring" van de vagina van de
vrouwelijke reporter. Ik vond dat dit de grens van de vrouwelijke besnijdenis
angstwekkend dicht benaderde (1 cm ? ).

De "oorsprong" van de vrouwelijke besnijdenis is volgens mij nogal dicht te zoeken bij alle vormen van zelfverminking & verminking als "overgangsrite".

Het spreekt voor zich dat de sexuele driften en de maatschappelijke ordening
hier ook een rol in spelen : het voorkomen van ontrouw door de vrouw, het zeker stellen van de vrouwelijke "reinheid" : allemaal argumenten, die in onze huidige maatschappij waar men zijn best doet om ontvoogding en
individuele vrijheid hoog in het vaandel te dragen hun geldigheid kwijt zijn.

Om aan deze en andere verminkende "culturele uitingen" paal en perk te stellen is er geen ander alternatief dan deze westerse waarden ingang te doen vinden in andere culturen/religies met als onderliggende boodschap dat
het afschaffen ervan niets aan de fundamenten van deze culturen/godsdiensten zal wijzigen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 15:03   #90
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Ho, wat een intelligente post.
Is het niet ? Denkt U dat een behekste zwarte dokteres die zelf in de cultuur van besnijdenis is gehersenspoelt , de efficiente persoon zou zijn om dergelijke feiten aan het licht te brengen .

We zien al te vaak allochtone bedienden met een controle functie die hun achterban / ???? inlichten .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 15:12   #91
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Is het niet ? Denkt U dat een behekste zwarte dokteres die zelf in de cultuur van besnijdenis is gehersenspoelt , de efficiente persoon zou zijn om dergelijke feiten aan het licht te brengen .

We zien al te vaak allochtone bedienden met een controle functie die hun achterban / ???? inlichten .
Hekserij : u noemt het probleem - besnijdenis moet hekserij tegengaan.
De huidskleur van de heks of de behekste doet eigenlijk niet ter zake; alhoewel het dikwijls zo is dat in een "zwarte" maatschappij de heks wit is terwijl in blanke maatschappijen men weer veel zwarte heksen zal aantreffen.

Misschien zijn racisten wel behekst ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 17:25   #92
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Nog niet zo heel lang geleden gaf BNN eens een reportage over "genitale
kosmetische ingrepen" met een zeer expliciete "keuring" van de vagina van de
vrouwelijke reporter. Ik vond dat dit de grens van de vrouwelijke besnijdenis
angstwekkend dicht benaderde (1 cm ? ).

De "oorsprong" van de vrouwelijke besnijdenis is volgens mij nogal dicht te zoeken bij alle vormen van zelfverminking & verminking als "overgangsrite".

Het spreekt voor zich dat de sexuele driften en de maatschappelijke ordening
hier ook een rol in spelen : het voorkomen van ontrouw door de vrouw, het zeker stellen van de vrouwelijke "reinheid" : allemaal argumenten, die in onze huidige maatschappij waar men zijn best doet om ontvoogding en
individuele vrijheid hoog in het vaandel te dragen hun geldigheid kwijt zijn.

Om aan deze en andere verminkende "culturele uitingen" paal en perk te stellen is er geen ander alternatief dan deze westerse waarden ingang te doen vinden in andere culturen/religies met als onderliggende boodschap dat
het afschaffen ervan niets aan de fundamenten van deze culturen/godsdiensten zal wijzigen.

Ik heb in een ouder bericht ook vaginale 'make-over' chirurgie in het westen vermeld. Ik heb de uitzending op BNN niet gezien, maar ik kan aannemen dat het indd op een bepaalde manier de traditionele vrouwenbesnijdenis benadert.
Vrouwen in de westerse maatschappij zitten nog steeds onder een patriarchaal juk. De media doet daar stevig aan mee. Sommige jonge meisjes sloven zich uit om aan een bepaald schoonheidsbeeld te beantwoorden. Of ze dekken hiermee hun onzekerheid toe.

Deze zin in van jou: 'De "oorsprong" van de vrouwelijke besnijdenis is volgens mij nogal dicht te zoeken bij alle vormen van zelfverminking & verminking als "overgangsrite".

Dat roept veel bij me op. 'Overgangsrite'. Laatst heb ik nog een reportage gezien van een afgelegen nomadische gemeenschap in Ethiopië waar de vrouwen loshangende lippen hebben, die dienen om een schaaltje erin te leggen. (In Zuid-Amerika zijn er ook stammen die dat doen, ook mannen, maar de onderlip is geen losse constructie).
Zij zien het dus als iets moois, iets goeds, iets dat thuishoort in hun sociale structuur. Als het schaaltje eruit is, is het niet om aan te zien. Gewoon de onderlip die een losse band is. Het is een losse rek, gescheiden van de kin Het is zelfverminking maar ik kan het echt niet vergelijken met genitale verminking derde graad. Het is een bepaalde stam in een afgelegen gebied.
Misschien moeten we ons afvragen waarom er zoveel heisa gemaakt wordt als een meisje biologisch vruchtbaar wordt?

In je laatste paragraaf versta ik een boodschap dat een westerse genitale make-over en vrouwensbesnijdenis elkaar misschien kunnen vinden. Persoonlijk keur ik geen van beide goed. En dat is een eufemisme.

Ik zag laatst een reportage van een natuurreservaat in Kenia waar de plaatselijke bevolking leeuwen doodde omdat ze het vee aanvielen en ook omdat het doden van een leeuw aanzien verschafte binnen de groep (Massai). Die leeuwendoding is gesublimeerd door de bestuurder van dat natuurpark. Hij schakelt die mannen in, leert ze lezen en schrijven. En dan krijgen ze een antenne, een GSM, papier en pen en er wordt hen gevraagd de leeuwen op te sporen (analoog met jacht, met antenne), ze te melden en de mensen met vee op tijd te verwittigen.
Het hele ceremonieel is dus gewijzigd maar de 'zege van de jacht' is behouden gebleven. Die mannen helpen mee om de halsbanden van die leeuwen te vervangen, etcetera. De leeuw is in slaap, en de Massai man slaat de staart afwisselend op beide schouders alsof hij die leeuw heeft gedood.Ipv die leeuwen te jagen en te doden, beschermen ze het vee van de gemeenschap door de leeuwen op te sporen. Pas op, dit is een heel kleinschalig projectje, hoor. En voor elke koe die ten prooi valt aan leeuwen, krijgen de mensen een financiële compensatie.

Overgangsritueel.... Het doet me nadenken en dan vraag ik me af waarom het genitaal verminken ook niet kan gesublimeerd worden in iets symbolisch.
Zo eenvoudig zal het niet zijn, vrees ik.

Volgens mij gaat het om een onderdrukking van de vrouw, onder een mom van bescherming. Onbewust. In strakke gemeenschappen zijn mensen geen echte individuen. De structuur van de familie staat boven de individualiteit. In het westen zijn we er veel losser in. Gelukkig maar.

Uittrekken van de voortanden of het scherp vijlen van tanden, tatoeages op de huid, lange halsen, schedelvervorming ... genitale verminking ... Dat laatste is wel het meest extreme dat ik ooit gezien en geweten heb.
Ik heb het moeilijk om het toe te voegen aan voornoemde voorbeelden van zelfverminking.

Westerse waarden ... oké maar ik wil geen neokolonialisme. En eigenlijk moet ik me daar geen zorgen ver maken want de Chinezen zijn er al goed mee bezig, vooral in Afrika.

Misschien gaan zij er wel in slagen om genitale verminking bij vrouwen te sublimeren (sarcastisch bedoeld).

Laatst gewijzigd door parsprototem : 25 april 2012 om 17:35.
Oud 3 mei 2012, 18:35   #93
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

In 2010 werden 8.235 Belgische vrouwen besneden of ermee geconfronteerd. Onder hen 1.000 pasgeborenen. Dat bracht Brussels volksvertegenwoordigster Gisèle Mandaila (FDF) donderdag in herinnering. Ze deed dat tijdens de lancering van een petitie, waarmee de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties gevraagd wordt een resolutie aan te nemen die genitale verminking bij vrouwen verbiedt.

In België bestaat er sinds 2001 een wet die genitale verminking bij vrouwen verbiedt. Op inbreuken op die wet staan gevangenisstraffen van 3 tot 5 jaar.

Belga

Foto: Vrouwenbesnijdenissen zijn 'traditie' in vele Afrikaanse landen, Photo News
http://www.vandaag.be/binnenland/962...s-in-2010.html

-------------------

Me dunkt is er een REUZEverschil tussen het onverdoofd afknippen van binnenste en buitenste schaamlippen en deze grofweg met elkaar verbinden zodat deze dichtgroeien met een minuscuul gaatje voor de urine dat overschiet

en een zogenaamde schoonheidsoperatie waarbij de innies onder verdoving worden ingekort, of de te grote outies onder verdoving worden verkleind.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 18:42   #94
Elbow
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
In 2010 werden 8.235 Belgische vrouwen besneden of ermee geconfronteerd. Onder hen 1.000 pasgeborenen. Dat bracht Brussels volksvertegenwoordigster Gisèle Mandaila (FDF) donderdag in herinnering. Ze deed dat tijdens de lancering van een petitie, waarmee de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties gevraagd wordt een resolutie aan te nemen die genitale verminking bij vrouwen verbiedt.

Vind ik ook. Belachelijk toch om

In België bestaat er sinds 2001 een wet die genitale verminking bij vrouwen verbiedt. Op inbreuken op die wet staan gevangenisstraffen van 3 tot 5 jaar.

Belga

Foto: Vrouwenbesnijdenissen zijn 'traditie' in vele Afrikaanse landen, Photo News
http://www.vandaag.be/binnenland/962...s-in-2010.html

-------------------

Me dunkt is er een REUZEverschil tussen het onverdoofd afknippen van binnenste en buitenste schaamlippen en deze grofweg met elkaar verbinden zodat deze dichtgroeien met een minuscuul gaatje voor de urine dat overschiet

en een zogenaamde schoonheidsoperatie waarbij de innies onder verdoving worden ingekort, of de te grote outies onder verdoving worden verkleind.
Vind ik ook. Het is ronduit belachelijk om de twee te vergelijken (met de bedoeling uiteraard de gruwelijkste vorm weg te minimaliseren want hoofdzakelijk van islamitisch signatuur, en dan mag er niet over gesproken worden want dat ies rassieeestischh ...). Ik dacht dat het tijdperk van dergelijke ziekelijke politieke correctheid al een tijdje geleden afgelopen was.
Elbow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2012, 12:38   #95
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Dubbel.

Laatst gewijzigd door daiwa : 6 mei 2012 om 12:40.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be