Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2012, 23:24   #81
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Niets, zolang ze mij gerust laten.
Hoe bedoel je dat precies?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2012, 23:25   #82
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En communiefeesten worden niet voor de kado'kes gehouden? Ik weet nog toen ik weigerde om mijn plechtige communie te doen dat mijn ouders nochtans verdomd hard hun best deden om me "om te kopen" met kado's.

Zelfs feesten als pasen en kerstmis zijn terug te brengen naar andere, oudere tradities. Dat was waar ik op doelde.
En ik had dat al voor jou gezegd, dus ik begrijp het punt niet dat je tegen mij precies wil maken.
Oud 2 mei 2012, 23:26   #83
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Waarom er überhaupt aankomen?
Omdat de realiteit van vandaag anders is dan de realiteit van 100 jaar geleden. België is niet langer een christelijk land. We hebben misschien nog veel tradities en gewoontes die ervan voort komen, maar daar blijft het bij. Ondertussen is het land echter wel geëvolueerd naar een samenleving met diverse overtuigingen. Die andere overtuigingen hebben ook feestdagen en gewoontes.

Zoiets moet bespreekbaar zijn vind ik, en als een meerderheid voorstander blijkt te zijn om de boel te veranderen, then so be it.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2012, 23:27   #84
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Tja, ik zie het nut niet, zoals ik al zei. Als ik een kerstboom wil ga ik die kopen, hoe dan ook.
En niemand zal u dat verhinderen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 2 mei 2012, 23:28   #85
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat de realiteit van vandaag anders is dan de realiteit van 100 jaar geleden. België is niet langer een christelijk land. We hebben misschien nog veel tradities en gewoontes die ervan voort komen, maar daar blijft het bij. Ondertussen is het land echter wel geëvolueerd naar een samenleving met diverse overtuigingen. Die andere overtuigingen hebben ook feestdagen en gewoontes.

Zoiets moet bespreekbaar zijn vind ik, en als een meerderheid voorstander blijkt te zijn om de boel te veranderen, then so be it.
Maar dat is allang achterhaald, kerstmis is voor mij lekker eten en gezellig met familie zijn.
Oud 2 mei 2012, 23:28   #86
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En niemand zal u dat verhinderen.
Dan snap ik het nut ervan niet.
Oud 2 mei 2012, 23:30   #87
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Hoe bedoel je dat precies?
1) Geen énkele eurocent belastingen laten vloeien naar religieuze zaken
2) Geen staatsreligie (dat is reeds in orde)
3) Religie is iets privaat; hou het dan ook privaat. (In andere woorden: geen religieuze symbolen in staatseigendommen of functies)
Oud 2 mei 2012, 23:30   #88
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
En ik had dat al voor jou gezegd, dus ik begrijp het punt niet dat je tegen mij precies wil maken.
Never mind, ik moet dat van jou gemist hebben.
Oud 2 mei 2012, 23:31   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
3) Religie is iets privaat; hou het dan ook privaat. (In andere woorden: geen religieuze symbolen in staatseigendommen of functies)
U verwart in het laatste punt "privaat" met "gescheiden". Religie mag een plaats in het openbaar, in het publieke debat krijgen. Ook burgers mogen en moeten zich kunnen uiten vanuit hun religieus aanvoelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2012, 23:31   #90
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Dan snap ik het nut ervan niet.
Is kerstdag de énige feestdag die op die datum valt?
Oud 2 mei 2012, 23:32   #91
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is kerstdag de énige feestdag die op die datum valt?
Nee, de andere feestdagen vier ik ook, en ook daarmee is er niemand die mij tegenhoudt.
Oud 2 mei 2012, 23:32   #92
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U verwart in het laatste punt "privaat" met "gescheiden". Religie mag een plaats in het openbaar, in het publieke debat krijgen. Ook burgers mogen en moeten zich kunnen uiten vanuit hun religieus aanvoelen.
Nee, ik ben gewoon moe Dat was inderdaad wat ik bedoelde. Staat/religie moet gescheiden zijn.
Oud 2 mei 2012, 23:33   #93
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan ik in meekomen.
Oud 2 mei 2012, 23:34   #94
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Nee, de andere feestdagen vier ik ook, en ook daarmee is er niemand die mij tegenhoudt.
Vertel es, welke feestdagen vier jij zoal op 25 december?
http://en.wikipedia.org/wiki/Decembe...nd_observances
Oud 2 mei 2012, 23:47   #95
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
De schoolvakanties zijn grotendeels geënt op de christelijke feestdagen. Als men die feestdagen wil afschaffen, is het ook logisch dat de schoolvakanties anders geschikt worden. Of niet soms?
dat komt wel. schoolverloven in functie van de maankalender waarschijnlijk. En elke ramadan een maand verlof.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 07:34   #96
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar mijn deur is privaat en ik vraag niemand om eender welk religieus standpunt te komen uitleggen, net zoals ik voor eender welk telefonisch oproep, die reclame verbergt steevast zal blijven antwoorden met, wie geeft u het recht mij daarmee lastig te vallen.
Wat ik veel erger vind, is dat wij als gewone burger niet het recht hebben te zeggen, dat wij met onze belasting centen, tegen onze wil gedwongen worden, deze religies te ondersteunen.
Feestdagen zeggen me totaal niets, als ze niet bestonden, zou ik het zelfs niet gemerkt hebben.
Het was enkel een gelegenheid om rond en in huis wat opknap werk uit te voeren.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 07:53   #97
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Feestdagen zeggen me totaal niets, als ze niet bestonden, zou ik het zelfs niet gemerkt hebben.
Het was enkel een gelegenheid om rond en in huis wat opknap werk uit te voeren.
Dit maakt niks uit. Ik vierde enkel Pasen(eieren) en sinterklaas toen de kinderen klein waren (buiten kerstmis : dat blijft).
Maar dat wil helemaal niet zeggen dat men - om de binnenvallende kolonisten terwille te zijn - nu ineens die christelijke namen moeten vervangen;
En �*ls ze ze willen vervangen, doe het dan goed en gebruik de originele heidense namen :

De acht Jaarfeesten in het algemeen:

Citaat:

Joel (midwinter) - 21 - 23 december

Joel (of Yule) is de Winter zonnewende, Midwinter. De kortste dag en langste nacht; vanaf nu worden de dagen weer langer. De God (de Zon) wordt geboren uit de Godin. Eigenlijk viert iedereen het Joelfeest: Horus werd uit Isis geboren, Maria bracht Jesus ter wereld. Toeval? Neen, veel Pagan feesten zijn door de christenen geadopteerd en leven dus voort in hun godsdienst, zij het zwaar uitgehold. Binnen de Noorse traditie is Joel het Nieuwjaar. Joel is een tijd van conceptie zowel in de natuur als in de menselijke psyche. We zoeken in onszelf om de natuur te begrijpen. Yule betekend wiel; het wiel van het jaar bereikt zijn keerpunt de langste nacht.

--------------------------------------------------------------------------------

Imbolc (spreek uit Immolc) : 31 januari - 2 februari

Imbolc (ook Candlemas of Lichtmis) betekend letterlijk in de buik(van de moeder). Het is de tijd van ontwaking. De natuur wordt langzaam wakker door de toenemende kracht van de God (Zon). Het oorspronkelijke feest werd gehouden ter ere van de Keltische godin Brigid, ook bekend als de Witte Godin. Volgens sommige tradities symboliseert Brigid het onschuldige en reine aspect van de drievoudige maangodin. Traditioneel worden tijdens Imbolc pannenkoeken gegeten, wiens ronde vorm en goudgele kleur de vruchtbare zon voorstellen die we terug in ons opnemen. De viering van Imbolc begint feitelijk op 1 februari bij zonsondergang en gaat de hele 2e februari door.

--------------------------------------------------------------------------------

Ostara (lente equinox) : 20 - 22 maart

Ostara (ook Eostar of Ishtar) is de eerste lentedag; dag en nacht zijn even lang. Paganisten verwelkomen de Godin, die terug keert van haar rustplaats en vragen Haar zegen voor nieuwe groei dit jaar. Ostara is afgeleid van de Germaanse maangodin van de vruchtbaarheid Eostre, en staat voor het nieuwe leven dat op het punt staat te worden geboren. De twee symbolen van Ostara zijn de haas en het ei welke door het Christelijk geloof zijn geadopteerd voor de viering van Pasen. De paganisten uit de oudheid gaven elkaar gekleurde eieren. Eieren zijn het symbool van een nieuw leven en vruchtbaarheid.

Beltain (spreek uit Belteen): 30 april - 2 mei

Met Beltane (of Beltain, of Walpurgis) wordt traditioneel de zomer binnen gehaald. Paganisten vieren de vereniging van de Godin met de God een vereniging die wordt weerspiegeld in de menselijke liefdesrelaties. Dit is de periode voor Handvasten, het Wiccan huwelijk. Traditioneel betekende dit dat het vee na de lange winterperiode eindelijk van stal kon worden gehaald. Vroeger werd het dan tussen twee reinigende vuurstapels geloodst. Het feest heeft een uitgelaten karakter. De dorpelingen dansten vroeger met rode en witte linten rond de meiboom, oorspronkelijk een fallus symbool. Het omwikkelen met rode en witte linten symboliseerde het doorbreken van de maagdelijkheid, waarbij vruchtbaarheid werd afgesmeekt. Een feest van liefde en begeerte. Beltaine is het Keltische woord voor mei.

Litha (Midzomer): - 20 - 23 juni

Midzomer of Litha is de langste dag van het jaar, de kortste nacht. Vanaf nu worden de dagen alsmaar korter. De god is op het hoogtepunt van zijn kracht; het is een tijd van overvloed. Paganisten vieren het geschenk van de natuur en de kracht van het leven. De naam Litha is niet goed te verklaren, maar het zou uit de Saksische traditie komen en zou zoiets als het tegengestelde van Joel betekenen.

Lughnasadh (spreek uit: loenaasaa) - 30 juli - 2 augustus

Lughnasadh (ook wel Lamas) betekend het begrafenisspel van Lugh, referent aan de Ierse zonnegod Lugh. Het is niet Zijn eigen dood, maar dat van Zijn pleegmoeder Tailte. Daarom worden de traditionele Tailteaanse handwerkfeesten en Tailteaanse huwelijken (die een jaar en een dag duren) gehouden. De god bereikt zijn oude leeftijd, maar hij is nog niet dood. Het is tevens de eerste van de drie oogstfeesten. Paganisten zien het oogsten van het graan als een offer van de natuur. Door dit offer wordt nieuw leven mogelijk en kan de keten van zaaien en oogsten worden voortgezet.

Mabon (herfst equinox) - 20 - 23 september

De god verliest snel zijn krachten. Dag en nacht zijn wederom in evenwicht.

Bij dit oogstfeest worden de Goden worden gedankt voor de oogst, die ons weer door de koude winterperiode zal helpen. In sommige tradities wordt met Mabon de geest van de geofferde Graangod op weg gezet naar de onderwereld waar hij met Samhain zal aankomen. Mabon is een Wales woord voor grote zoon van de Moeder.

Samhain (spreek uit: Sowen) - 31 oktober - 1 november

Het wiel van het Jaar sluit af met Samhain (ook Halloween of All's Hallowed Evening). Dit is het Keltische oud en nieuw, als de sluier tussen de twee werelden van leven en dood het dunst zijn. Samhain is het feest van dood en wedergeboorte. Het begin van de winter en symboliseert de dood van de God, die wacht herboren te worden (op Joel). In Amerika is de viering van Samhain zeer populair; het wordt als Halloween gevierd door de kinderen, die dan verkleed als spoken, heksen en monsters langs de deuren gaan om snoepgoed te vragen.

En zo draait het Wiel weer door naar Joel en hebben we de vier Keltische maanfeesten en vier Germaanse zonne- feesten gevierd die samen het achtspakige Wiel van het Jaar vormen. .

http://www.spirituelepraktijk-de-dru...e-feesten.html

Benieuwd of ze hun eigenste "Dag van de arbeid" dan ook ineens als Beltain zullen hernoemen.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 08:02   #98
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Een belachelijke maatregel die enkel de observatie van zulke christelijke feestdagen ondersteunt.

Als dit het enige is waar "vrijzinnigen" mee kunnen afdralen, is het erg gesteld met hun spitsvondigheid.

"Jij viert Pasen? Wel, ik vier - ehm - het léntefeest in krak dezelfde periode! Nah!"

Zeer origineel.
Veel lente hebben we dit jaar nog niet echt kunnen vieren, he?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 08:13   #99
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat u daarvoor geen meerderheid zult weten te vinden. Ook al zijn ze niet gelovig, de meeste mensen houden vast aan feesten als Pasen en Kerstmis bijvoorbeeld.
Uw mening interesseert me niet mijnheer de conservatief. Zoals u waarschijnlijk doorheeft wordt vlaanderen aan ijltempo atheïstisch, en is dit slechts de eerste stap naar een volledige secularisering van onze maatschappij. Dat wordt de volgende stap in onze joods-christelijk-atheïstisch erfgoed. En maar goed ook.

Het is nu het jaar 2012, niet 2012 na christus. Wat christus daarmee te maken heeft interesseert niemand meer. Wat wél belangrijk is, is het stimuleren van atheïsme onder moslims, het beste door onafhankelijk koranstudie waarbij niet enkel gefocusst wordt op de goede quotes maar vooral ook op de slechte.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 09:07   #100
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Uw mening interesseert me niet mijnheer de conservatief. Zoals u waarschijnlijk doorheeft wordt vlaanderen aan ijltempo atheïstisch, en is dit slechts de eerste stap naar een volledige secularisering van onze maatschappij. Dat wordt de volgende stap in onze joods-christelijk-atheïstisch erfgoed. En maar goed ook.

Het is nu het jaar 2012, niet 2012 na christus. Wat christus daarmee te maken heeft interesseert niemand meer. Wat wél belangrijk is, is het stimuleren van atheïsme onder moslims, het beste door onafhankelijk koranstudie waarbij niet enkel gefocusst wordt op de goede quotes maar vooral ook op de slechte.
Belachelijk. Ik ben ook een atheist en zeker geen voorstander van eender welke religie. Daarentegen zijn gebruiken en gewoonten iets totaal anderen. Daarom vind ik niet dat een moslim eens moet gaan opleggen aan ons wat hem stoort. Ik moet in pakweg Saoudi Arabie ook niet gaan oproepen om het suikerfeest te veranderen van naam.

T zelfde met die "swastika" in Gent, reeds meer dan 50 jaar stoort zich er niemand aan. Het is immers het teken van het hindoeisme, veeleer dan het nazisymbool die gekanteld is en plots stoort een moslim zich eraan dus moeten we het veranderen.

Als het hun niet aanstaat, dan mochten ze altijd in hun thuisland blijven, daar moeten ze zich niet storen aan de gebruiken van wat wij hier doen. Maar als het is om gratis geld te incasseren zonder te moeten werken, zijn ze er natuurlijk wel als de kippen bij. Dan moeten ze er ook maar onze gebruiken en gewoonten bijnemen.
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be