Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2012, 12:55   #81
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
In de

De taak van de gelovigen, beperkt zich tot het overbrengen van de Boodschap:

"Waarschuw de mensen, want jij bent slechts een waarschuwer. Je hebt niet de autoriteit om iemand te dwingen." (Koran 88:22-23)
godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)

Hij weet wat er binnen in de harten is." (Koran 8:43)
"Het oordeel komt alleen God toe." ( Koran 12:67)
"Bij hem zijn de sleutels van het verborgene, alleen Hij kent ze." (Koran 6:59)

En als een groep van jullie gelooft in dat waarmee ik gezonden ben een een groep niet gelooft, weest dan geduldig totdat God tussen ons oordeelt want Hij is de beste van hen die oordelen." (Koran 7:87)
"God zal op de opstandingsdag tussen jullie over dat waarover jullie het oneens waren oordelen". (Koran 22:69)

De toon voor de omgang met niet-muslims wordt in de Koran gezet door volgend vers:

"God verbiedt niet dat jullie hen die niet wegens de godsdienst tegen jullie gestreden hebben en die jullie niet uit jullie woningen verdreven hebben, met respect en rechtvaardigheid te behandelen." (Koran 60:8)

Rechtvaardigheid tegenover niet-muslims wordt in verschillende verzen beklemtoond:

"Jullie die geloven! Wees standvastig voor God als getuigen van de rechtvaardigheid. En laat de afkeer van bepaalde mensen jullie er niet toe brengen niet rechtvaardig te zijn. Weest rechtvaardig, dat is dichter bij godvrezendheid. En vreest God. God is welingelicht over wat jullie doen." (Koran 5:8)

"... als jij oordeelt, oordeel dan tussen hen met rechtvaardigheid. God bemint hen die rechtvaardig handelen." (Koran 5:42)

In de islamitische rechtspraak mogen muslims niet bevoordeeld worden omwille van hun geloof. Een qadi (rechter) mag enkel het bewijs overwegen. Verschillende voorbeelden uit de tijd van de kaliefen illustreren hoe de uitspraak van de rechtbank in het voordeel van de niet-muslim en het nadeel van de muslim uitviel. Zo hadden ten tijde van Umar bin al-Khattab een aantal muslims een stuk land gestolen van een jood en hadden ze op die grond een moskee opgetrokken. Dit was een duidelijke schending van de rechten van de jood die een dhimmi was (dit statuut wordt later besproken). Umar gaf hierop het bevel de moskee te slopen en het land terug aan de jood over te maken.

Echter, zelfs tegenover diegenen die de Islam vijandig gezind zijn wordt mildheid voorgeschreven, en wordt muslims aangeraden hoop te koesteren want:

"Misschien dat God tussen jullie en hen die jullie als vijand beschouwen genegenheid zal brengen, God is Almachtig, en God is Vergevend en Barmhartig". (Koran 60:7).

In afwachting van een wending van het gesprek, wordt muslims voorgeschreven geduld te beoefenen en God te gedenken:

"Verdraag wat zij zeggen dus geduldig en prijs de lof van jouw Heer ..." (Koran 50:39)

Muslims wordt overigens algemeen voorgeschreven gedrag telkens te beantwoorden met gedrag dat beter is. Op die manier, zal je vijand uiteindelijk je vriend worden, zegt de Koran:

"Een goede daad en een slechte daad zijn niet gelijk. Beantwoord het slechte met iets dat beter is. Op die manier zal uw vijand uw vriend worden. Maar het wordt slechts aan hen die geduldig volharden aangeboden." (Koran 41:34)

Muslims mogen op hun beurt anderen niet provoceren of uitschelden:

"En hoont niet hen die zij in de plaats van God aanroepen, zodat zij God niet uit vijandigheid en zonder kennis gaan honen." (Koran 6:108)

Islam verfoeit racisme - muslims mogen zich op geen enkele grond méér wanen dan een ander. Neerkijken op anderen wordt geassocieerd met het pad van de Duivel, dat recht naar de hel leidt. [7] Ook geloof is geen grond om zich superieur te voelen. De Koran stelt dat alle mensen voor God gelijk zijn, behalve in vroomheid en goede daden maar daarover kan alleen God oordelen. In afwachting van dat Oordeel moeten de mensen elkaar allemaal als elkaars gelijke beschouwen.

"O mensen! Waarlijk jullie Heer is Eén en jullie vader (Adam) is één. Een Arabier is niet beter dan een niet-Arabier, en een niet-Arabier is niet beter dan een Arabier; een blanke is niet beter dan een zwarte en een zwarte is niet beter dan een blanke - behalve in termen van vroomheid en goede daden". (Uitspraak van de Profeet Mohamed, gemeld door Imaam Ahmad, 22391, al-Silsilat al-Saheeh 2700)

Wat ee larie allemaal. Precies of God zich er iets aan gelegen laat ( moest hij al bestaan ) aanbeden te worden door nietige mensen 5x per dag. Of dat mensen al dan niet in hem geloven.

Kom eens tot bezinning.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 mei 2012 om 12:57.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 13:01   #82
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hahaha wat grappig? Om dan op de kruis te eindigen zoals Jezus? Hoewel het Jezus niet was, het was Judas die gekruisigd werd,
Citaat:

De Romeinen zouden zoals de Etrusken afstammen uit Turkije
Hebt u bewijzen voor deze 2 toch wel boute uitspraken? Ik zou die graag eens willen zien.
Oud 7 mei 2012, 13:11   #83
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
HAHAHA Over welke juk heb je het? Hier in Belgie??? Tjonge tjonge????
Over het juk dat niet moslims in alle landen waar de islam de lakens uitdeelt dragen.

Of ken je landen waarin de mooie principes die je met hoge borst declameert van toepassing zijn? Of van toepassing zijn geweest?

Waarom zou het hier anders zijn wanneer jij en gelijkgezinden het hier voor het zeggen zouden hebben. Het naakte feit dat je zelf zegt een 'taak' te hebben spreekt al boekdelen.

Geen juk van geen enkele godsdienst die zijn oorsprong in het midden oosten vindt. Eén pot nat, al is de ene pot nog natter dan de andere.

Laatst gewijzigd door JeeBee : 7 mei 2012 om 13:13.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 13:31   #84
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Geen juk van geen enkele godsdienst die zijn oorsprong in het midden oosten vindt. Eén pot nat, al is de ene pot nog natter dan de andere.

en ook ophouden met kinderen in die potten te laten vallen; als mensen zich persé willen bevuilen in die potten kunnen ze dat op latere leeftijd op eigen verantwoordelijkheid ook wel doen.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 15:38   #85
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Hebt u bewijzen voor deze 2 toch wel boute uitspraken? Ik zou die graag eens willen zien.
De legende zegt dat toen Troje ingenomen werd, een gedeelte der Trojanen konden ontkomen met hun schepen en uiteindelijk stranden in Italië en later het Etruskisch volk zouden zijn gaan vormen. Helemaal onmogelijk is dit niet.
Oud 7 mei 2012, 15:43   #86
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De legende zegt dat toen Troje ingenomen werd, een gedeelte der Trojanen konden ontkomen met hun schepen en uiteindelijk stranden in Italië en later het Etruskisch volk zouden zijn gaan vormen. Helemaal onmogelijk is dit niet.
Ik ken die legende (de Aeneis, een vervolg op de Illias van Homeros en neergepend door Vergillius), en het is complete nonsens. De Romeinen maakten die mythe enkel en alleen zodat zij ook een link konden maken met de Griekse cultuur en mythologie die zij zo enorm bewonderden, en zij konden aanspraak maken op een goddelijk recht om de wereld te overheersen.
Er is verder 0.0% histoisch bewijs voor die claim van Moor. Net daarom dat ik eens graag zijn bronnen zou willen zien.

Laatst gewijzigd door Schelfie : 7 mei 2012 om 15:43.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 15:54   #87
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken die legende (de Aeneis, een vervolg op de Illias van Homeros en neergepend door Vergillius), en het is complete nonsens. De Romeinen maakten die mythe enkel en alleen zodat zij ook een link konden maken met de Griekse cultuur en mythologie die zij zo enorm bewonderden, en zij konden aanspraak maken op een goddelijk recht om de wereld te overheersen.
Er is verder 0.0% histoisch bewijs voor die claim van Moor. Net daarom dat ik eens graag zijn bronnen zou willen zien.

In 2007 selecteerde prof. Alberto Piazza (Universiteit van Turijn) op basis van typisch Toscaanse achternamen mannen uit drie Toscaanse steden. Hij onderzocht hun erfelijk materiaal en vergeleek dat met DNA-stalen uit andere regio's zoals Zuid-Italië, de zuidelijke Balkan, het eiland Lemnos en Turkije. In één Toscaanse stad, Murlo, trof Piazza een genetische variant aan die verder alleen in Turkije werd gevonden. Zijn conclusie luidt dat de Etrusken immigranten uit het zuiden van Klein-Azië waren.

Recent biochemisch onderzoek (mitochondriaal DNA bij Toscaanse runderen, 2007) zou duiden op een herkomst van deze rassen uit Anatolië
Oud 7 mei 2012, 15:58   #88
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In 2007 selecteerde prof. Alberto Piazza (Universiteit van Turijn) op basis van typisch Toscaanse achternamen mannen uit drie Toscaanse steden. Hij onderzocht hun erfelijk materiaal en vergeleek dat met DNA-stalen uit andere regio's zoals Zuid-Italië, de zuidelijke Balkan, het eiland Lemnos en Turkije. In één Toscaanse stad, Murlo, trof Piazza een genetische variant aan die verder alleen in Turkije werd gevonden. Zijn conclusie luidt dat de Etrusken immigranten uit het zuiden van Klein-Azië waren.

Recent biochemisch onderzoek (mitochondriaal DNA bij Toscaanse runderen, 2007) zou duiden op een herkomst van deze rassen uit Anatolië
Verschillende bedenkingen:

1. Etrusken =/= Romeinen
2. Toscane =/= Latium (De streek van de Romeinen)
3. Zoals ik het hier lees is er 1 stad met DNA dat uit Klein - Azië afkomstig is. Dit is HET bewijs dat de Romeinen uit Klein - Azië komen? Een beetje ver gezocht, me dunkt.
Oud 7 mei 2012, 17:06   #89
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een zelfs wanneer de legende volkomen waar zouden zijn, dan stammen de Etrusken zoals gesteld af van de Grieken.

Van de Turken die momenteel Turkijë bevolken was nog helemaal geen sprake, laat staan van de islam.

De 'claim' is dus inhoudsloos.
Oud 7 mei 2012, 17:40   #90
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een zelfs wanneer de legende volkomen waar zouden zijn, dan stammen de Etrusken zoals gesteld af van de Grieken.

Van de Turken die momenteel Turkijë bevolken was nog helemaal geen sprake, laat staan van de islam.

Ik denk echter dat het Oosten (en Moor?) wel degelijk bezig was over de volkeren van Klein - Azië, dus voordat de Turken binnenvielen.

Het feit is wel dat de Etrusken en de Grieken intensief met elkaar handel voerden. Het lijkt me dan ook plausibel dat er Grieken uit de Westkust van Turkije in Toscane verbleven en met Etrusekse vrouwen trouwden. Dit kan misschien verklaren waar dat ene stadje vol DNA zit van Klein - Azië.
Maar zoals ik al eerder zei: De Etrusken zijn niet de Romeinen, en Toscane is niet Rome. Ik wil van Moor deftige bewijzen zien voor zijn doldwaze stellingen.
Oud 7 mei 2012, 20:05   #91
Moor
Gouverneur

Standaard

Citaat:

De Turken die nu aanwezig zijn in Anatolie verschillen heel weinig van de Balkanvolkeren, want de Turken hebben enkel hun taal doorgegeven aan de Anatolische volkeren

Turken zijn een mengelmoes van volkeren zoals Germanen en Grieken
Moor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2012, 20:09   #92
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Neen neen. Trojanen zijn geen Grieken.
Oud 7 mei 2012, 20:12   #93
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
De Turken die nu aanwezig zijn in Anatolie verschillen heel weinig van de Balkanvolkeren, want de Turken hebben enkel hun taal doorgegeven aan de Anatolische volkeren

Turken zijn een mengelmoes van volkeren zoals Germanen en Grieken
Turken komen uit Azië die pas tijdens de grote volksverhuizing in de 5 de eeuw na Christus Klein - Azië binnenvielen en pas in de 11de eeuw (na de slag bij Mazinkert) vaste voet in het huidige Turkije kregen (en er zijn ook bewijzen dat Turken meereden in het leger van de Hunnen tijdens Atilla en het Mongolenleger. Dit kan verklaren waarom er weinig verschillenzijn met de Balkanvolkeren
. Ten tijde van de oude Grieken en Romeinen was er nog geen sprake van Turken, dus klopt je stelling niet.

Ik herhaal mijn vraag: Wat zijn je bronnen/bewijzen voor deze claims?
Oud 7 mei 2012, 20:13   #94
Moor
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik denk echter dat het Oosten (en Moor?) wel degelijk bezig was over de volkeren van Klein - Azië, dus voordat de Turken binnenvielen.

Het feit is wel dat de Etrusken en de Grieken intensief met elkaar handel voerden. Het lijkt me dan ook plausibel dat er Grieken uit de Westkust van Turkije in Toscane verbleven en met Etrusekse vrouwen trouwden. Dit kan misschien verklaren waar dat ene stadje vol DNA zit van Klein - Azië.
Maar zoals ik al eerder zei: De Etrusken zijn niet de Romeinen, en Toscane is niet Rome. Ik wil van Moor deftige bewijzen zien voor zijn doldwaze stellingen.
De Etrusken zijn een mysterieuze volk dat zeer veel banden hand met de Feniciers,

De Latijnen en Etrusken, waren sowieso anders dan de Keltische en Germaanse volkeren die in het Italische schiereiland
Oud 7 mei 2012, 20:15   #95
Moor
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Turken komen uit Azië die pas tijdens de grote volksverhuizing in de 5 de eeuw na Christus Klein - Azië binnenvielen en pas in de 11de eeuw (na de slag bij Mazinkert) vaste voet in het huidige Turkije kregen (en er zijn ook bewijzen dat Turken meereden in het leger van de Hunnen tijdens Atilla en het Mongolenleger. Dit kan verklaren waarom er weinig verschillenzijn met de Balkanvolkeren
. Ten tijde van de oude Grieken en Romeinen was er nog geen sprake van Turken, dus klopt je stelling niet.

Ik herhaal mijn vraag: Wat zijn je bronnen/bewijzen voor deze claims?
Ik herhaal het, Romeinen en Etrusken, zijn ontstaan door samensmelting van Oosterse volkeren uit Klein-Azie (of huidige naam Turkije) met de aldaar wonende natives

De Turken die nu in Anatolie leven zijn de afstammelingen van de Galatiers, Anatoliers en Grieken die gemengd zijn met de Centraal-Aziatische Turken

Volgens wetenschappelijke bronnen hebben de huidige Turken nog zeer veel genen en dna van de vroegere volkeren in Klein Azie maar ze spreken wel Turks.
Oud 7 mei 2012, 20:16   #96
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
De Etrusken zijn een mysterieuze volk dat zeer veel banden hand met de Feniciers,
Handelsbanden? Absoluut! DNA verbanden: Absoluut niet.

Citaat:
De Latijnen en Etrusken, waren sowieso anders dan de Keltische en Germaanse volkeren die in het Italische schiereiland
Dat zal ik zeker toegeven: maar is geen bewijs dat Romeinen van Turkije zouden afstammen. En trouwens: De Kelten (Galliërs) zaten in het noorden van het huidige Italië. De Germanen hadden niets in Italië te zoeken. Dus wat is net de bedoeling van dit "argument"?
Oud 7 mei 2012, 20:18   #97
Moor
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Over het juk dat niet moslims in alle landen waar de islam de lakens uitdeelt dragen.

Of ken je landen waarin de mooie principes die je met hoge borst declameert van toepassing zijn? Of van toepassing zijn geweest?

Waarom zou het hier anders zijn wanneer jij en gelijkgezinden het hier voor het zeggen zouden hebben. Het naakte feit dat je zelf zegt een 'taak' te hebben spreekt al boekdelen.

Voor jou is het een juk voor ons is Islam vrijheid, vrijheid is het beste geschenk dat ons kan gegeven worden, ik hou van de Islam en ik zal ervoor vechten zelfs, niemand zal de Islam van mij afpakken

Er zouden zelfs 500 Belgen bekeren per jaar dus alstublieft
Oud 7 mei 2012, 20:20   #98
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik herhaal het, Romeinen en Etrusken, zijn ontstaan door samensmelting van Oosterse volkeren uit Klein-Azie (of huidige naam Turkije) met de aldaar wonende natives
Bron?

Ik wil een bron zien, geen dwaze meningen zonder bewijzen.

Citaat:
De Turken die nu in Anatolie leven zijn de afstammelingen van de Galatiers, Anatoliers en Grieken die gemengd zijn met de Centraal-Aziatische Turken
Dat klopt, en ik heb al uitgelegd hoe het net kwam. Maar dat was pas in de 10de eeuw na Christus. 1.800 jaar NA de Trojaanse oorlog en de stichting van Rome. Dus dit slaat op niets.

Citaat:
Volgens wetenschappelijke bronnen hebben de huidige Turken nog zeer veel genen en dna van de vroegere volkeren in Klein Azie maar ze spreken wel Turks.
Zie hierboven.
Oud 7 mei 2012, 20:20   #99
Moor
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Handelsbanden? Absoluut! DNA verbanden: Absoluut niet.

Ze hadden handelsbanden met de zuiderse en semitische volkeren en NIET met de Germanen en Kelten die zij als barbaren beschouwden, jullie dus, Galliers en Belgen

Er waren geen DNA banden maar het feit dat er handelsbanden waren bewijst wel dat er een soort affiniteit was

Dat zal ik zeker toegeven: maar is geen bewijs dat Romeinen van Turkije zouden afstammen. En trouwens: De Kelten (Galliërs) zaten in het noorden van het huidige Italië. De Germanen hadden niets in Italië te zoeken. Dus wat is net de bedoeling van dit "argument"?
De Etrusken en Romeinen zijn ontstaan uit "ethnogeneis" van oorspronkelijke bewoners samen met instroom van volkeren uit het Midden-Oosten en Klein-Azie.
Oud 7 mei 2012, 20:23   #100
Moor
Gouverneur

Standaard

http://en.wikipedia.org/wiki/Etrusca...atolian_origin
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be