![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||||||||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Waar hoe manifesteert zich dat verschil tussen Vlamingen en Nederlanders. Is er iets als dé Vlaming of dé Nederlander? In alle andere discussies hierover gevoerd heb ik nooit iemand gezien die deze waanideeën kon vol houden. Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#82 |
Minister-President
|
![]() Tantist
Oriana Ik ben heel verdraagzaam tov Nederlanders, ik zal er ook geen kwaad woord over zeggen, maar ik kan best stellen dat er een groot verschil is ts Nederlanders en Belgen en dat ik persoonlijk (uit ondervinding!!!) er niet meer wil wonen. Dat kan best zijn dat u daar niet wil wonen. Zo zou ik bv. het ook niet zien zitten om in Limburg te gaan wonen. Waar hoe manifesteert zich dat verschil tussen Vlamingen en Nederlanders. Is er iets als dé Vlaming of dé Nederlander? In alle andere discussies hierover gevoerd heb ik nooit iemand gezien die deze waanideeën kon vol houden. Kijk, het is duidelijk dat u er niet hebt gewoond, ik wel. Er zijn verschillen in de manier waarop zij kinderen opvoeden, hun onderwijs, hun extravertie waar wij meer introvert zijn. De "alles moet kunnen" - mentaliteit, hun soft-drugs legalisering (heb ik persoonlijk geen problemen mee maar vele, vele vlamingen wel). Daarnaast de grotendeels protestantse en calvinistische roots. Anderzijds zijn zij weer conservatiever op andere vlakken, zo vindt het merendeel van de jonge Nederlandse moeders dat zij hun carriere on hold 'moeten' zetten ten bate van de kinderen, die vinden het schandalig dat wij ze zo vroeg naar school al doen en bij onthaalmoeders... dat zijn dingen die mij zo direct al binnenschieten zonder er zelfs maar heel diep over te moeten nadenken. Nederlandse collega's zijn ook heel verschillend tov Belgische, hun directheid wordt vaak gezien als botheid. En dan zwijgen we nog over de Nedelandse keuken ![]() ![]() Waarom niet? Belgen zijn niet alleen koloniale heersers, maar ook te duchten massamoordenaars. Leopold II halveerde de Kongolese bevolking zelfs. Ja wij hebben 1 kolonie gehad terwijl Nederland op een gegeven moment bijna half de wereld bezat ![]() En? Wat is de consequentie? Dat de rest van de Nederlanden Holland en Utrecht maar moeten afstoten? Dat was mijn vraag aan u, toen u toegaf dat het noordelijke landsgedeelte niet echt strookte met onze mentaliteit. Als u dat niet impliceert, dan kan u toch ook niet zijn voor een hereniging? U gebruikt parallellen, maar als die doorgetrokken moeten worden, heeft u zogezegd niets gezegd. Dat is mijn hele punt, ik ben dan ook niet VOOR een hereniging. Natuurlijk niet. En ik zou zeggen: pas uw eigen raad eens toe. We zijn hoegenaamd niet bezet geweest. Feit dat u daar niet op in wil gaan, zegt genoeg. De Brabanders richtten zelfs een standbeeld op voor de Militärsbefehlhaber Karel van Lorreinen. ja ja, mijn geschiedenislerares leed ongetwijfeld aan een delirium tijdens haar uren. Niets van, u orakelt, maar afdreigen helpt niets. Volgens mij mag ik nog steeds denken wat ik wil, ik heb dan ook gezegd dat ik problemen voorzie - dat is nu eenmaal mijn visie - u hebt die van u. Allez vous en! ![]() Goh, als we splitsen en het vlaams blok krijgt het voor het zeggen, of we herenigen met Nederland... dan zit die kans er idd in. En waarschijnlijk zullen er nog van die mening zijn, maar gelukkig is de Nederlanden een utopie dus het zal nooit zover komen ![]()
![]() |
#83 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
|
![]() Citaat:
Overigens is IJsland op nationaal niveau gewoon een parlementaire democratie zonder referenda, dus waarschijnlijk gaat het om een lager bestuursniveau waar directe democratie bestaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |||||||
|
![]() Citaat:
![]() 2) U heeft in Holland gewoond, in de Randstad. Heeft u er enig idee van hoe men elders leeft? 3) Een Antwerpenaar, is die niet extravert? Hoe plaats je dat tov een bescheiden Limburger? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar het zuiden van Nederland past aldus ook niet bij het noorden volgens de criteria die u geeft. De ultieme consequentie is dat dit zuiden zich dus afscheurt en samen met Vlaanderen gaat. Maar u durft die parallel niet door te trekken, omdat ze inderdaad absurd is. U voelt dat zelf blijkbaar ook aan... Citaat:
Of hoe uitte die bezetting zich? Was er een kommandantur in elke gemeente of zo? Kortom, er klopt niets van, het is gewoon een mythe... Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#86 | ||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Opvoeding : als we hier al vinden dat onze jeugd brutaal is, dan gaan we nog wat meemaken met de Nederlandse 'ettertjes' ![]() ![]() Idem met het onderwijs, ik heb het daar vaak met mijn Nederlandse vrienden over gehad, de zelf-ontplooing van het kind is belangrijker dan bv. correct leren schrijven. Je had de memo's en mails moeten zien die ik van mijn collegae kreeg, dt-fouten alom, au en ou werd continue verward, en we spreken hier op kaderniveau hee, allemaal leidinggevende managementsfuncties. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zelfs hun "door-zon"-woningen zijn nog een uitvloeisel van hun protestantse en calvinistische achtergrond. De reden ook dat er zondags bv nergens bakkers open zijn. Daar ben ik met schade en schande achtergekomen toen mijn vrienden uit België overkwamen voor een Paasbrunch ![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat stelt u voor indien we zouden herenigen : 20 miljoen Nederlanders laten aanpassen aan ons onderwijssysteem en schoolplicht of 6 miljoen vlamingen laten aanpassen aan hun systeem? En het is een feit dat onze scholen nu eenmaal een hoger niveau hebben. Wij staan mee aan de top wat dat betreft. Citaat:
![]() |
![]() |
#87 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
a. ik beweer niet dat er een "belgische" cultuur is b. ik beweet dat amerika geen gemeenschappelijk cultuur heeft kortom: wat zit je hier eigenlijk te doen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
je moet toch eens de griekse geschiedenis er op na lezen ![]() wist je bv dat slechts 6000 mensen mochten deelnemen aan die vergadering, en dat die dan nog totaal willekeurig van straat werden gepikt? bovendien was de invloed van de rijken VEEL groter op de effectieve uitvoerende macht dan tegenwoordig Citaat:
als je dat niet aanstaat, dan is dat zo Citaat:
vroeger was die allemaal in 1 persoon (de koning), nu is die netjes verspreid over allerlei instellingen die allen "los" van elkaar werken en hun eigen bevoegdheden hebben de sleutelmacht (uitvoerende) wordt echter periodiek beoordeeld door degenen die de instaan voor de financiering van de machten: het volk dat is niet vanzelf gekomen, als alle macht bij de koning en edelen ideaal was, zou die macht er nu nog liggen Citaat:
neem nu de amerikaanse grondwet da's nu blijkbaar een ideologisch document, maar is eigenlijk vooral ontstaan als een compromis tussen de onderlinge staten, de rijken en de nieuwe federale beweging Citaat:
dan wil je enkel de uitvoerende macht bij het volk houden daar kan ik enigszins inkomen, maar een referendum vind ik nog altijd een aanfluiting van de democratie |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() bastaard?
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#92 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
wat zijn je argumenten daarvoor? |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Vreemdeling
|
![]() De "Belgische" cultuur is een iluse, een in de strot geduwd door Franstaligen "cultuur" is het meer niet.
Amerika is één grote melting-pot kijk maar chinezen kwamen voor de aanleg van de treinsporen van oost naar west, de afrikanen kwamen als slaven en vochten voor vrijheid en volwaardige gerespecteerde burgers, en dan waren de gewone colonisatorsn, de nederlanders, de Spanjaarden, de Britten, de Ieren, de nativs naturlijk nog velen meer. Amerika heeft een niet oude cultuur maar wel een vechterscultuur er werd constant gevochten voor alles en tegen alles, de nativs, de colonisators tegen elkaar,de vrijheid van amerika en dan ook de vorming van de VSA en dan de burgeroorlog. Dit is een eigenlijk een mooie cultuur wel niet te vergelijken met de Europese maar de cultuur van de nativs is prachtig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#95 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
De schotten zijn ten eerste geen Kelten wat al jaren lang vast staat. En Vlaanderen heeft nooit tot Schotland behoort, dus uw argument slaagt op niets en is eigenlijk een flagrante leugen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Burgemeester
|
![]() Om nu eigenlijk buiten de kwestie te antwoorden: Tantist ik kan uw een zeer goed boek aanbevelen, nl. 'Vreemde Buren', 150 pagina's vol geschreven met de verschillen tussen België en Nederland. Geschreven door een 'Netwerk'-journalist/presentator!
En zeg na het lezen van dat boekje maar dat Nederland en Vlaanderen eigenlijk op mekaar lijken... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() nederland en belgie lijken niet op elkaar, dat klopt.
Vlaanderen is niet België ![]()
![]() |
![]() |
#99 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
en leg me eens uit waarom vlaanderen zuid-nederland is?
![]() |
![]() |
#100 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Walen stammen voor alle duidelijkheid deels af van Kelten - met een sterke proto-Europese inslag - en deels van Germanen (Vlamingen).
![]() |