Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2006, 14:58   #81
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Toe, ga je nog wat aftrekken boven een foto van "hem"
"Pietje " zet zijn beste beentje voor
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 15:43   #82
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat er hier een gebrek schijnt te zijn aan begrijpend lezen. Zie niet in wat deze thread te maken heeft met "ongedierte" zoals een "pedofiel".
Ik ook eigenlijk niet, vandaar dat ik reageerde
Citaat:
Twee, ik denk niet dat men mij kan beshuldigen van zijnde voorstander van die toenmalige en in zekere zin nog huidige repressie.
Dat zeker niet.
Hier wordt het verzet aangevallen.
Citaat:

Drie, dat uw vader nadat hij uit de bak kwam is gaan smokkelen en pooier is geworden, denk niet dat dat mijn zaken of die van iemand anders zijn buiten die van u en uw moeder.
Ik zeg alleen maar dat ik de repressie ken en de gevolgen ervan en dat mijn vader verkeerd zat.
En dat ik niet veel moet hebben van fascistenvriendjes en -dienaars- en bewonderaars, ook al behoren ze tot mijn naaste bloedverwanten.
Op dat vlak weet ik van wanten, wou ik maar zeggen...
Citaat:

Vier wat betreft van de toren blazen tegen u, ik ken u niet dus kan slecht tegen u blazen zeker niet van de toren aangezien ik op het platteland woon en er hier weinig of geen torens zijn, buiten alleen kerketorens.
Awel dat is meer dan genoeg, zo kan je om de vijfhonderd meter van de toren blazen.

Citaat:
Slapjanus awel dat raakt mij nu, ik zal u zelfs meer zeggen dat doet pijn. Maar ik respecteer uw mening dus een bewijs ik kan een slapjanus zijn maar dan wel een hoffelijke nietwaar![/
quote]
Ik zie dat je 't goed opneemt.
Ik zal de draad eens terug doornemen om te kijken of je deze lichtelijk denigrerende kwalificatie eigenlijk wel verdiend hebt en of ik niet verbaal te "groot geweest ben in iets klein", zoals de voorzanger van de Radio's zou voorzingen...Bart Dinges, hoe heet hij weer...Dinges...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 15:48   #83
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
a) hier is geen concreet bewijs van. Het is moeilijk iemands motieven te kennen. Vergeet niet dat velen destijds handelde met het geweer tegen het hoofd. Ik kan je nog anekdotes vertellen, die niet in een politiek correct geschiedenisboekje passen.

b) het praat in mijn ogen de gruweldaden, begaan tegen mensen die niet eens een proces gekregen hebben, nog steeds niet goed. De echte nazi kopstukken hebben een proces gekregen en zijn daarna terechtgesteld. De meelopende kuddedieren die slachtoffer werden van de repressie, hebben dikwijls geen eerlijk proces gekregen en zijn zomaar, dikwijls zonder bewijs, aangepakt.
Er zijn na de Bevrijding ongeveer een 56.000-tal onderzoeken gevoerd tegen collaborateurs, waarvan er amper 242 de doodstraf kregen. Reden genoeg om niet echt van willekeur te spreken.

Laatst gewijzigd door Pietje : 18 oktober 2006 om 16:01.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 15:52   #84
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Onwaarschijnlijk dat er ook maar iemand iets positief kan zeggen over ongedierte als . En niet toevallig komt het van de VB-side.
Sta me toe even over te geven..
Veel historici zijn het er over eens dat als Hitler in 1936 in bv een verkeersongeval om het leven zou zijn gekomen, hij zelfs positief in de geschiedenis zou gaan. Dit zou zijn in de aard van: "Een staatsman die Duitsland heropbouwde en zich vaak moest beroepen op een radikale kant van zijn beweging." Zoiets zou het zijn geworden en latere aanvallen op de joden zouden zijn toegeschreven aan andere radikale jodenhaters, waarop Hitler niet veel vat had. Correct zou het niet zijn, maar zo zou het wel kunnen zijn geweest.
Citaat:
Gruwelijke repressiedaden ? De meesten zijn er nog veel te goedkoop vanaf gekomen.
Echt, jij hebt geen idee wat er toen gebeurd is. Zelfs mensen die niets te maken hadden met de collaboratie zijn aangevallen wegens Vlaamsgezindheid. Jij bent een walgelijk figuur, geen haar beter dan skinheads die het hilarisch vinden hoe joden vergast werden, geen haar beter!

Laatst gewijzigd door Metternich : 18 oktober 2006 om 15:52.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 16:08   #85
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Echt, jij hebt geen idee wat er toen gebeurd is.
Nee, maar mijn moeder wel, en zij heeft me wel op de hoogte gesteld.
Citaat:
Zelfs mensen die niets te maken hadden met de collaboratie zijn aangevallen wegens Vlaamsgezindheid.
Er zijn zelfs oorlogsburgemeesters die na de oorlog beweerden niets met de collaboratie te maken te hebben.

Laatst gewijzigd door Pietje : 18 oktober 2006 om 16:10.
Oud 18 oktober 2006, 16:11   #86
Metternich

Standaard

Citaat:
Nee, maar mijn moeder wel, en zij heeft me wel op de hoogte gesteld.
En welke versie van het verhaal heb je gehoord? Van die smerige zwartzakken die terecht zagen hoe hun huizen kapot werden geslagen?
Citaat:
Er zijn zelfs oorlogsburgemeesters die na de oorlog beweerden niets met de collaboratie te maken hebben.
Wees blij dat er oorlogsburgemeesters waren of het was hier één groot militair dictaat zijn geweest. Burgemeesters zorgden tenminste voor hun bevolking, wat zou een bezettende macht zich immers gaan aantrekken van een paar Vlaamse keuterboeren die omvielen van de honger?En denk je nu dat elke oorlogsburgemeester heeft meegewerkt en geen enkele jood mee heeft helpen ontsnappen?

Laatst gewijzigd door Metternich : 18 oktober 2006 om 16:11.
Oud 18 oktober 2006, 16:16   #87
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onwaarschijnlijk dat er ook maar iemand iets positief kan zeggen over ongedierte als . En niet toevallig komt het van de VB-side.
Sta me toe even over te geven..
Wat betreft ongedierte, bedoelt u nu dat deze hoger staan geplaatst dan u en uw soort? Wat betreft overgeven zeker sta ik u dat toe, waarom niet hebt mischien iets verkeerd gegeten tijdig dokter advies inwinnen.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 16:16   #88
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn na de Bevrijding ongeveer een 56.000-tal onderzoeken gevoerd tegen collaborateurs, waarvan er amper 242 de doodstraf kregen. Reden genoeg om niet echt van willekeur te spreken.
Als slechts 242 officieel ter dood zijn veroordeeld op 56 000 kan men dan over en meerderheid spreken?
Oud 18 oktober 2006, 16:18   #89
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Men kan dan eveneens stellen dat er een hoop tussen de mazen van het net zijn geglipt.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 16:19   #90
Metternich

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Men kan dan eveneens stellen dat er een hoop tussen de mazen van het net zijn geglipt.
Vooral in de economische wereld zijn de grote vissen ontsnapt.

Oud 18 oktober 2006, 16:19   #91
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En welke versie van het verhaal heb je gehoord? Van die smerige zwartzakken die terecht zagen hoe hun huizen kapot werden geslagen?
De versie van mijn moeder, en ik heb meer redenen om haar te geloven (zij heeft nog nooit gelogen tegen mij) dan jouw pogingen om de collaboratie wit te wassen
Citaat:
Wees blij dat er oorlogsburgemeesters waren of het was hier één groot militair dictaat zijn geweest. Burgemeesters zorgden tenminste voor hun bevolking, wat zou een bezettende macht zich immers gaan aantrekken van een paar Vlaamse keuterboeren die omvielen van de honger?En denk je nu dat elke oorlogsburgemeester heeft meegewerkt en geen enkele jood mee heeft helpen ontsnappen?
Die oorlogsburgemeesters waren aangesteld door de bezetter, reden genoeg om aan te nemen dat zij akkoord gingen met die bezetting. De meesten hebben zich tussen '40-'45 eerder te goed gedaan op de kap van hun lijdende bevolking. Geen wonder dus dat zij er na '45 er terecht voor werden afgerekend.

Laatst gewijzigd door Pietje : 18 oktober 2006 om 16:20.
Oud 18 oktober 2006, 16:23   #92
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
"Pietje " zet zijn beste beentje voor[/b]
Volgens mij wil hij een clubje oprichten van doe hetzelvers. Die mannen van één twee andere hand.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 16:23   #93
Boadicea

Standaard

Citaat:
Veel historici zijn het er over eens dat als Hitler in 1936 in bv een verkeersongeval om het leven zou zijn gekomen, hij zelfs positief in de geschiedenis zou gaan. Dit zou zijn in de aard van: "Een staatsman die Duitsland heropbouwde en zich vaak moest beroepen op een radikale kant van zijn beweging." Zoiets zou het zijn geworden en latere aanvallen op de joden zouden zijn toegeschreven aan andere radikale jodenhaters, waarop Hitler niet veel vat had. Correct zou het niet zijn, maar zo zou het wel kunnen zijn geweest.Echt, jij hebt geen idee wat er toen gebeurd is. Zelfs mensen die niets te maken hadden met de collaboratie zijn aangevallen wegens Vlaamsgezindheid. Jij bent een walgelijk figuur, geen haar beter dan skinheads die het hilarisch vinden hoe joden vergast werden, geen haar beter!
Juiste redenering, geleverd door neurtale historici. Jammer genoeg zijn er enkelen die enkel teren op de kommer en de kwel van het Duitse volk en geen begrip hebben voor de tijd waarin ze leefden.
Er zijn inderdaad verschillende mensen gelynched, die niets met de collaboratie te maken hadden. Deze zijn niet de 242 officieel ter dood veroordeelden, waar een bepaald persoon het hier over heeft. Vele van deze mensen zijn onder het tapijt geveegd, zoals de Turken met de Armenen proberen te doen.

Ik heb met vele mensen gesproken die de oorlog hebben meegemaakt, zowel zwarten als witten en persoonlijk is er geen enkele bij die echt trots is op wat hij in deze periode aangericht heeft.
En wie ben ik om mensen nog te gaan najoelen en veroordelen voor dingen die lang voor mijn geboorte gebeurd zijn?
Oud 18 oktober 2006, 16:24   #94
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als slechts 242 officieel ter dood zijn veroordeeld op 56 000 kan men dan over en meerderheid spreken?
Nee, je moet dan ook niet mekkeren dat velen zo onheus zijn behandeld.
Oud 18 oktober 2006, 16:24   #95
Metternich

Standaard

Citaat:
De versie van mijn moeder, en ik heb meer redenen om haar te geloven (zij heeft nog nooit gelogen tegen mij) dan jouw pogingen om de collaboratie wit te wassen
"Mijn moeke is heilig en durft er niet iets slecht over te zeggen!" Ik heb erover gesproken met mensen van zowel het verzet als mensen die deelnamen aan collaboratie. Ik ben er dus ook van overtuigd dat ik een véél genuanceerder beeld heb van het hele gebeuren dan jij.
Citaat:
Die oorlogsburgemeesters waren aangesteld door de bezetter, reden genoeg om aan te nemen dat zij akkoord gingen met die bezetting. De meesten hebben zich tussen '40-'45 eerder te goed gedaan op de kap van hun lijdende bevolking. Geen wonder dus dat zij er na '45 er terecht voor werden afgerekend.
Doe dat niet pijn, zo vastgeroest dogmatisch denken?

Oud 18 oktober 2006, 16:25   #96
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juiste redenering, geleverd door neurtale historici.
Waarom ? Omdat het binnen jouw plaatje past ?? Waar staat dat die historici neutraal waren ?
Oud 18 oktober 2006, 16:26   #97
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Dat zal ook zo zijn. Er ontglippen altijd enkele vissen, meestal van de dikste, vetste soort.
In plaats daarvan bloeden er dikwijls vele onschuldigen. Vele hebben geen eerlijk proces gekregen. Ik heb het over de lynchpartijen die plaats hebben gehad in naam van de "vergelding". Heb jij de littekens gezien van iemand die ze aangepakt hebben? Ik wel. Deze persoon is nooit voor een rechtbank verschenen, maar ze vocht wel dagen voor haar leven, waarna ze als een depressief wrak verder kon. Moet ik echt de ironie van het verhaal vertellen?
Oud 18 oktober 2006, 16:27   #98
Metternich

Standaard

Citaat:
Omdat het binnen jouw plaatje past ??
Citaat:
Waar staat dat die historici neutraal waren ?
Je verwijt iemand iets waar je je zelf constant schuldig aan maakt.

Oud 18 oktober 2006, 16:30   #99
Boadicea

Standaard

Citaat:
Waarom ? Omdat het binnen jouw plaatje past ?? Waar staat dat die historici neutraal waren ?
Neutraal is onbevooroordeeld. Iemand kan pas een volledig zicht van de situatie krijgen, als hij bereid is om begrip te tonen voor beide kanten van de medaille.
Begrip is geen goedkeuring. Ik keur zowel jouw intolerante houding af, als deze van de tegenpartij. Als je het hart niet hebt om de moorden en verminkingen op vrouwen en kinderen fout te noemen, omdat hun ouders of mannen verkeerd zaten, dan heeft het geen nut om met jou verder te discussiëren.
Nee, jouw helden van het verzet zaten ook niet altijd juist.
Oud 18 oktober 2006, 16:31   #100
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Mijn moeke is heilig en durft er niet iets slecht over te zeggen!" Ik heb erover gesproken met mensen van zowel het verzet als mensen die deelnamen aan collaboratie. Ik ben er dus ook van overtuigd dat ik een véél genuanceerder beeld heb van het hele gebeuren dan jij.Doe dat niet pijn, zo vastgeroest dogmatisch denken?
Wat zou je Een student, amper de luiers ontgroeid, komt hier even vertellen dat hij met verzetslui gesproken zou hebben.
Luitjes als jij, bevestigen mij juist dat extreem-rechtse strekkingen, zoals we hier nu het VB kennen, tercht bestreden worden.

Laatst gewijzigd door Pietje : 18 oktober 2006 om 16:37.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be