![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ken mensen die dank zij de Vlaamse zonnepanelensubsidie de airco in hun veranda betalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Europees Commissaris
|
![]() Zou ik ook doen, tevens zwembadverwarming en jacuzzi.
![]() |
#84 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ze moeten uiteindelijk iets doen met hun geld. Laatst gewijzigd door Bob : 29 mei 2012 om 23:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jij wil alleen de zonnepaneel eigenaars laten betalen voor het gebruik van het net terwijl ik zeg dat iedereen proportioneel zou moeten betalen. Dat betekent dan een andere invulling van de factuur. Er zijn andere mensen op het forum die dat perfect begrepen hebben. De regeling is/was natuurlijk op zo'n manier om jaloezie op te wekken, er zijn genoeg mensen die gewoon wegens de orientatie of schaduw geen zonnepanelen kunnen plaatsen. En nu zijn de opbrengsten al een pak minder, wat zich vertaalt in heel wat minder werk voor de plaatsers. Ik klaag ook in de eerste plaats aan dat zulke regelingen beter doordacht moeten ingevoerd worden vanaf het begin om zulke toestanden te vermijden, en sneller te reageren vanaf het mis dreigt te gaan. Ik heb het al eerder gezegd mijn produktie dekt mijn eigen verbruik totaal niet (deels elektrische verwarming), dus ik betaal nog steeds, al is het minder, mee voor de panelen van anderen, en de elektriciteitsprijs en de evolutie ervan is een belangrijke incentive geweest om ze te plaatsen. Zeker bij de eindgebruiker is er geen probleem om stroom in deze of gene richting te sturen. Dat is oorspronkelijk nooit de bedoeling geweest uiteraard maar dat gaat perfect. Als Elia zegt dat ons net aan vernieuwing toe is dan is dat niet zozeer door de slijtage aan de draden, maar veelal aan de stijging van het verbruik waar ons net niet op is voorzien. Zulks heeft Elia al gepubliceerd dacht ik. In zijn totaliteit is er ook impact door de zonnepalen, gisteren was er blijkbaar energie overschot. Had ik niet direct verwacht moet ik toegeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De onderste laag van de bevolking die sowieso moeilijkheden heeft om de eindjes aan mekaar te knopen is inderdaad wel de klos met de stijgende energieprijzen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Stel: een gezin van 4, geen zonnepanelen, jaarverbruik van 4000 kWh. Die mensen betalen sinds jaar en dag voor het onderhoud van het netwerk, momenteel afgerond 1 cent per kWh voor het hoogspanningsnet en 6,5 cent voor het laagspanningsnet. Die kost zit in je electriciteitsfactuur, maar komt voor dit gezin dus op 300 euro per jaar. Het gezin besluit om 5kWp zonnepanelen te leggen, en dekt op die manier hun volledige jaarverbruik. Hun jaarafrekening bedraagt 0 kWh, en dus betalen ze ook geen cent meer voor het onderhoud van het net. Terwijl ze het net wel degelijk gebruiken - in de zomer om hun overschot weg te voeren, in de winter om te verbruiken. Het huidige voorstel, als ik mag afgaan op wat in de pers verscheen, is dat dat gezin binnenkort een bijdrage zal moeten betalen van 50-60 euro per kWp. Niet aan de overheid, trouwens, wel aan de intercommunale die instaat voor het onderhoud van het netwerk. Dat komt dus op 250-300 euro voor dit gezin - evenveel als hun buurman zonder zonnepanelen. Een andere manier was geweest om gewoon een forfaitair bedrag te vragen van elk gezin (250-300 euro), onafhankelijk van de vraag of je al dan niet zelf electriciteit produceert, of hoeveel je verbruikt. Dan zouden die distributietarieven van 1+6,5 cent per kWh wegvallen. Voor een gemiddeld gezin zou dat uiteindelijk op hetzelfde neerkomen. Maar je vraagt zelf om een proportioneel systeem, dus... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gewoon zonnepaneelgebruikers geen stroom meer laten terugsturen.
Hun voordeel zit dan in het niet gebruik van de te dik betaalde infrastructuur en overdreven taksen erop. Het gaat echt niet veel meer moeten kosten of het word een optie van je van het net laten af te koppelen en zelf stroom te maken. Dit helaas kan alleen rendabel worden indien de ontkoppelde zelf moeite wil doen om zijn eigen infrastructuur te onderhouden. Pak'm beet 2 werkuren per week. Ergo 45*2*52=€4620. Waarvan 1040 belastingsvrij.
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Als jij €0,45 per kWh (terwijl die bij bv Ecopower €0,22 kost) die je dan nog zelf mag gebruiken "niets" noemt... Wie is overigens "ze"? Electrabel? Luminus? Wie verkoopt "uw" kWh door en vangt er geld voor? Ik ben razend benieuwd naar het antwoord ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een regeling zoals beschreven in 59 is eerlijker. Men gaat gewoon een deel van de subsidie terughalen bij de zonnepanelen omdat men teveel gegeven heeft. Die kost van het onderhoud van het netwerk is zo groot niet. Net zoals de stijging van de elektriciteitsprijs komt doordat die groene stroom certificaten betaalt moeten worden en ook niets te maken heeft met de kost van het netwerk. De argumentatie van de overheid is ook duidelijk wat dat betreft. Terugbetaling op 10 jaar is blijkbaar het doel, het argument van die kosten van het netwerk wordt amper of niet aangehaald, het probleem was de oversubsidie. En jullie gaan ook voorbij aan het feit dat er energieparken zijn die ongemeen veel groene stroom certificaten produceren. Dat zijn geen partikulieren he. Daar is iemand die zijn zwembad verwamt nog niets tegen. Men had beter van in den beginne een beter doordachte maatregel ingevoerd in plaats van een slechte om dan nu met andere slechte maatregelen de zaak proberen goed te trekken. Een voorbeeld daarvan had geweest een maximum produktie per gezin, naargelang de grootte van het gezin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat is eigenlijk die kost van dat netwerk. Hoeveel van uw elektriciteitsfactuur is dat ? Die splitsing is misschien nu meer dan ooit nodig. De grootste kosten in het net liggen hem in de stijging van het energieverbruik. Dan gaat het hem erover dat dit net plots veel meer stroom te verwerken gaat krijgen en daar is het net niet op voorzien en dat gaat een serieuze investering vragen. Ik weet helaas niet waar die stijging vandaan komt, de gezinnen of de industrie. En als het de gezinnen zijn, gaan die dan meer verbruiken of zijn het gewoon meer gezinnen ? En een bijkomende vraag is dan wie die investering moet betalen. En dan heb ik het over de mogelijkheid om aan die vraag te kunnen voldoen en aan het netwerk dat die stroom moet kunnen naar de gebruiker brengen. Het feit dat er gisteren een overschot was, wil nog niet zeggen dat ons net er niet op voorzien is. Dat wil zeggen dat er gisteren een overschot was dat ze naar het buitenland hebben versast. Er is geen panne door ontstaan, men moet dat uiteraard in de gaten houden. Vroeger dacht men dat er ook overschotten gingen zijn door de kerncentrales. Niets nieuw onder de zon. Als ik nu plots op mijn dag een megawatt zou opwekken, wel dat zou de bedrading niet aankunnen omdat die te dun zijn. Dat is wat ik bedoel met technisch niet mogelijk. Ik heb geen weet van technische onmogelijkheden door de produktie door zonnepanelen. Er zouden wel problemen kunnen ontstaan moest effectief iedereen er hebben en moesten er veel mensen zijn die meer kunnen produceren dan ze zouden verbruiken zonder panelen. Soit ik wil de discussie niet laten ontaarden in ruzie. Ik ben niet altijd even genuanceerd geweest. De vroegere regeling was er in alle geval over. Geen probleem om dat toe te geven. De uitwassen van het systeem had men beter van in het beginne vermeden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Afhankelijk van uw netbeheerder... Citaat:
Citaat:
Citaat: