![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Mannenkant en vrouwenkant in de kerk tot 1960 http://nl.wikipedia.org/wiki/Mannenkant_en_vrouwenkant Eigenlijk zijn we zelf nog niet zo lang vrij van vrouwendiscriminatie, m'n grootmoeder werd als kind ingezet als huis- tuin- en keukenslaaf in een herenhuis, stemrecht had ze maar vanaf 1948, gescheiden zitten in de kerk tot 1960 en tot in de jaren '70 had een vrouw de toestemming nodig van haar man om een eigen bankrekening te hebben. Het is allemaal relatief nieuw, het is logisch dat veel buitenlanders het moeilijk hebben om zich hieraan aan te passen, maar we kunnen moeilijk onze wetten weer een eeuw terugdraaien zodat de mannen zich weer op hun gemak voelen. Laatst gewijzigd door BonBon : 11 juni 2012 om 17:41. |
|
|
|
|
|
|
#82 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juni 2012 om 17:43. |
|
|
|
|
|
|
#83 |
|
Provinciaal Statenlid
|
Dan is het basisidee al helemaal mis, welke mannen kijken naar het haar van een vrouw en denken dan ...... mannen kijken naar tetten en de kont
|
|
|
#84 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#85 |
|
Provinciaal Statenlid
|
meestal heeft het dan helemaal niets meer met denken te maken, eerder met instinct, nu ja het is niet verboden om opgewonden te raken door een vrouwelijke haarbos
|
|
|
#86 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#87 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar wel in de ogen van Mohammed. Wij noemen hier deze macho-neiging in een ver gevorderd stadium: burkhalitis. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juni 2012 om 17:54. |
|
|
|
|
|
|
#88 |
|
Provinciaal Statenlid
|
beide heerschappen zijn het verzinsel van stand-up comedians uit een ver verleden. Urbanus vind ik ook al een tijdje outdated
Man invented language to satisfy his deep need to complain Laatst gewijzigd door (neo)geopolitiek : 11 juni 2012 om 17:57. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ja goed, maar de tijden zijn veranderd.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juni 2012 om 17:58. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Provinciaal Statenlid
|
blijkbaar gaat het veranderen niet met gelijke snelheid voor alle geloofsovertuigingen
|
|
|
#91 | |
|
Burger
|
Inderdaad: mijn moeder heeft tot eind jaren '50 in zo'n herenhuis gewerkt met aparte trap voor personeel en eigenaars.
Op een bepaald moment werd ze verliefd op een jonge leverancier. Toen ze dat bij haar thuis te weten kwamen vroegen ze advies aan mijnheer pastoor gezien zij diende in een ver dorp. De pastoor nam contact op met de priester van het andere dorp die wist te zeggen dat de jongen in kwestie geen regelmatige kerkganger was en daarop kregen de ouders van mijn moeder te horen dat dit een zondige relatie was. Ze werd teruggeroepen uit het dorp, er volgde een quarantaine periode en de relatie werd verbroken. Tot zover de rechten en positie van een jonge vrouw van 23 jaar uit een gewoon doorsnee katholiek vlaams gezin halverwege de jaren '50. Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#92 |
|
Provinciaal Statenlid
|
We zijn ondertussen anno 2012 (de film is al een tijdje uit) waar vinden we dit soort discrepanties momenteel nog terug bij "ons"
|
|
|
#93 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Man invented language to satisfy his deep need to complain Laatst gewijzigd door (neo)geopolitiek : 11 juni 2012 om 18:26. |
|
|
|
|
|
|
#94 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#95 | |
|
Minister
|
Citaat:
![]() Zelatricen uit Haarsteeg ca. 1944. ![]() Zelatricen uit Ospel, net over de grens, omstreeks 1930. ![]() Zelatricen in Rosmalen, 1929. Als zulke devote vrouwen al geen hoofddoeken droegen, zelfs niet in de aanwezigheid van meneer pastoor, dan geloof ik er maar bitter weinig van dat dit ooit vrij algemeen in onze contreien zou zijn geweest. Mijn oma, die droeg in haar jeugd een "hoofddoek", een om het hoofd geknoopte boerenzakdoek, en wel als ze op het land de aardappels uit de grond aan het trekken was, om de bezwete slierten haar uit haar gezicht te houden. En op latere leeftijd droeg ze als het regende zo'n plastieken kapje: ![]()
"Ognuno vede quello che tu pari, pochi sentono quello che tu se." Laatst gewijzigd door Macchiavelli : 11 juni 2012 om 18:45. |
|
|
|
|
|
|
#96 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Allemaal 'gehoofddoekte' katholieke vrouwen bij 'n misviering;
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward.
|
|
|
|
|
|
#97 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#98 | |
|
Burger
|
Citaat:
Mijn moeder had ook in de klas geen hoofddoek op en het kan best dat zij -net zoals de mannen hun hoed afzetten- in de kerk er geen aan hadden, dat zou ik eens moeten nagaan. Tenslotte: de vrouwen die me hun ervaringen vertelden hadden geen enkele reden zo'n verhaal uit te vinden, het waren gewoon enkele van de talrijke jeugdherinneringen waar ze het over hadden, naast de oorlogservaringen, het verplichte 'dienen' in rijke families, de nonnen, het zanten op het veld, de brug over de Schelde, ... Die hoofddoek, dat werd terloops verteld, een onderdeel van het leven toen. |
|
|
|
|
|
|
#99 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Zoals al zo vaak werd betoogd: hoofbedeksel voor vrouwen zijn vaak een must geweest in onze gewesten. En lichaamsbedekkende kledij ook. Niet alleen in het Victoriaans tijdperk. Het christendom was erg dominerend in de Middeleeuwen en had ook een dwingend karakter m.b.t. tot de kledij. Veel lichaamsdelen mochten bijvoorbeeld niet zomaar getoond worden.
![]() En bij bruiloften droegen de vrouwen hoofddoeken... ![]() Misschien uit 'coquetterie', maar ik denk toch ook omdat het zo hoorde. Meer nog, de hoofddoek maakte toen reeds deel uit van de klederdracht der Vlaamse vrouwen op het toenmalig Vlaamse platteland. En daarom schilderde Breughel die ook. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Hoe ver moet je teruggaan in de tijd om ergens toch maar 'n gelijkenis te kunnen vinden?
'n Hoofddoek was in onze contreien 'n 'sjalleke', dat losjes om 't hoofd gebonden werd, en al zeker géén verplichting, niet in de 20ste eeuw...waarvan bewijzen met foto's...100den op Inet. Woorden kan iedereen opschrijven, tenzij je analfabeet bent. Mijn oma en overgrootmoeder, die ik ook nog gekend heb als kind, heb ik nóóit met 'n hoofddoek gezien, enkel om hun 'verse krullen' te beschermen, of als modetrend. Dat sjalleke zetten ze op en �*f waneer ze zelf wilden, en al zeker binnenshuis als ze bij iemand op bezoek gingen. Er ìs totaal geen vergelijking met destijds dat sjalleke en nu dat hoofddoek. Dat religie gebruikt werd om mensen onder de knoet te houden is 'n feit, maar nog geen reden om onzinverhalen te lopen vertellen of vergelijkingen te maken. Tenzij je 'n paar eeuwen teruggaat. Bovendien dingske...ariadne, als je je ogen opentrekt, meneer pastoor zit wel degelijk tussen die vrouwen op de foto, je was misschien misleid doordat hij ook 'n jurk draagt, oftewel getuigt 't van slechte wil om 't niet te wìllen zien.
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward.
|
|
|
|