Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2012, 13:06   #81
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ariadne Bekijk bericht
Euh.. je herhaalt gewoon wat ik zeg.

Toch één opmerking op je aanvulling en hypothese dat dat vroege trouwen wellicht te maken had met een korte levensverwachting:
Er bestaat een hardnekkig misverstand over wat 'gemiddelde levensduur' genoemd wordt in wetenschappelijke studies. Als mensen lezen dat de gemiddelde levensduur in een bepaalde periode in een bepaalde regio bv 40 jaar was gaan velen er van uit dat mensen bijgevolg op hun 35 al stokoud waren. Niets is minder waar.
Wie gezonde voeding en huisvesting had en de periode van de kinderziektes overleefd had werd gemakkelijk 70-75 jaar of ouder. En op hun 60 een stuk vitaler dan veel ambtenaren nu
Dat zou met tenzeerste verwonderen.

Men neemt aan dat de gemiddelde leeftijd van een Romein tussen de 40 en 50 jaar was. Tenminste voor de hogere standen die in betere hygiënische milieus leefden en qua voedsel zich geen zorgen hoefden te maken. Voor de lagere klasse lag die gemiddelde leeftijd veel lager.

De huwbare leeftijd bij de Romeinen was om en bij de 12 jaar. Heel wat kind-moeders kregen hun eerste kind rond de leefttijd van 14, hetgeen de kindersterfte (én moedersterfte) de hoogte injoeg.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juni 2012 om 13:31.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 13:49   #82
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb weinig zin de islam te verdedigen maar wie zegt dat het christendom minder slachtoffers veroorzaakt heeft dan de islam kent inderdaad noch de geschiedenis noch zijn bijbel.
Als je het oude testament leest bv zie je daarin oproepen tot genocide en wordt verhaald over massaslachtingen waarbij god via zijn profeten zegt ouderen, kinderen en vrouwen te vermoorden. Polygamie wordt als normaal voorgesteld en bij Lot zie je dat die zijn dochters aan vreemden aanbiedt voor sex zonder verbintenis. Later voeren zijn beide dochters hem dronken om met hem naar bed te gaan wat het begin was van twee nieuwe stammen. Ook na de zondvloed had je de incest bij de kinderen van Noah..
Heb je het over het christendom of over de bijbel?

Als je over Lot, polygamie etc. begint: dit zit evenzeer in het mohamedanisme. Dat komt dan op kifkif uit.

Citaat:
Beide godsdiensten roepen op tot onbeschrijflijke wreedheden en staan vol oorlogsmisdaden waar je nu levenslang voor krijgt in landen waar de doodstraf niet toegepast wordt.
Groot verschil is nog steeds: de bijbel zijn verhalen OVER veldslagen, de koran is een OPDRACHT tot vechten in alle tijden.

Citaat:
Als je echter de persoon Christus (ik neem voor de argumentatie even aan dat hij een historische figuur was zoals in de klassieke testamenten beschreven) vergelijkt met de persoon Mohammed slaat de ethische balans door in de richting van christus. Mohammed komt uit de koran niet naar voor als de baarlijke duivel die sommigen er van willen maken en christus zou vandaag op heel wat kritiek kunnen rekenen, beiden waren in hun tijdsbestek mensen met een aantal mooie principes. De relatie van mohammed met een wel heel jong meisje is echter niet zo fraai. Sommigen zullen aanvoeren dat ook Maria waarschijnlijk heel erg jong was toen ze met Jozef trouwde en dat Christus zich niet tegen het gebruik van wat wij kindhuwelijken noemen uitsprak maar hij deed er op zijn minst zelf niet aan mee.. Christus lijkt me ook een meer vredelievend man dan mohammed.
ik heb al ergens vermeld:
- de slag van de gracht: 800 joodse mannen werd door Mohammed eigenhandig de strot overgesneden. Kinderen en vrouwen werden tot slavernij veroordeeld. Om te bepalen wie kind was en wie jongeling telde de aanwezigheid van beginnend schaamhaar.

- de verhalen over een zangeres die spotdichten maakte over Mohammed: kopje kleiner, de stamoverste waar ik het reeds over had en die door vier kamelen werd in stukken gescheurd, het martelen van de echtgenoot van één van zijn vrouwen, die diezelfde dag zo geil stond dat ze tot de harem van Mohammed werd toegelaten en vrouw nummer 4 of 6 "mocht" worden (haar vaders, ooms en broers werden die dag trouwens ook vermoord).

Citaat:
Bij beiden waren het echter de volgelingen die verslag deden van wat ze zeiden en het waren de opportunistische interpretaties van hun woorden die tot de gekende vreselijke gevolgen leidden.
De ahadith (handelingen van Mohammed) zijn nochtans zeer diepgaand onderzocht door de verzamelaars, waarbij een rechtstreekse lijn van overleveraars nodig was en die bovendien door verschillende lijnen moesten worden bevestigd.
Dat is ietskes meer dan de vier evangeliën.

de leuke daden van Mohammed

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 11 juni 2012 om 13:50.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 16:23   #83
Ariadne
Burger

Standaard

Zoals ik zei dus:

De kindersterfte doet de gemiddelde leeftijd dalen.

En dat is precies wat ik zeg: iemand die de periode van kindersterfte overleefd had werd gemiddeld heel wat ouder. Mensen van '60 en '70 waren absoluut geen uitzondering in regio's waar onderdak goed was en de voeding toereikend. Daar bestaan voldoende cijfers over. Alleen wordt voor het gemak meestal enkel de gemiddelde leeftijd vanaf geboorte gegeven, waarbij men over het hoofd ziet dat de meeste mensen weinig kennen over demografie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat zou met tenzeerste verwonderen.

Men neemt aan dat de gemiddelde leeftijd van een Romein tussen de 40 en 50 jaar was. Tenminste voor de hogere standen die in betere hygiënische milieus leefden en qua voedsel zich geen zorgen hoefden te maken. Voor de lagere klasse lag die gemiddelde leeftijd veel lager.

De huwbare leeftijd bij de Romeinen was om en bij de 12 jaar. Heel wat kind-moeders kregen hun eerste kind rond de leefttijd van 14, hetgeen de kindersterfte (én moedersterfte) de hoogte injoeg.
Ariadne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 16:37   #84
Ariadne
Burger

Standaard

Blijkbaar is je kennis van de koran beperkt tot wat sommige sites er over vermelden. Ik zeg nergens dat ik het een ethisch hoogstaand boek vindt, verre van.
Maar als je zegt dat de koran oproept tot of zelfs de opdracht geeft in alle tijden te vechten heb je de geschriften zelf niet gelezen. Dat staat nergens in de koran. Net zoals het nergens in het nieuwe testament staat dat je op kruistocht moet.

En ja, 't is in beide gevallen idioot zo'n boek als leidraad voor je leven te nemen. Islam, Bijbel, Thora, het zijn geschriften voor onderontwikkelde mensen.
De obsessie van sommigen om de koran als zoveel slechter te willen beschrijven is ofwel absurd ofwel enkel door racistische motieven ingegeven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Heb je het over het christendom of over de bijbel?

Als je over Lot, polygamie etc. begint: dit zit evenzeer in het mohamedanisme. Dat komt dan op kifkif uit.

Groot verschil is nog steeds: de bijbel zijn verhalen OVER veldslagen, de koran is een OPDRACHT tot vechten in alle tijden.

ik heb al ergens vermeld:
- de slag van de gracht: 800 joodse mannen werd door Mohammed eigenhandig de strot overgesneden. Kinderen en vrouwen werden tot slavernij veroordeeld. Om te bepalen wie kind was en wie jongeling telde de aanwezigheid van beginnend schaamhaar.

- de verhalen over een zangeres die spotdichten maakte over Mohammed: kopje kleiner, de stamoverste waar ik het reeds over had en die door vier kamelen werd in stukken gescheurd, het martelen van de echtgenoot van één van zijn vrouwen, die diezelfde dag zo geil stond dat ze tot de harem van Mohammed werd toegelaten en vrouw nummer 4 of 6 "mocht" worden (haar vaders, ooms en broers werden die dag trouwens ook vermoord).

De ahadith (handelingen van Mohammed) zijn nochtans zeer diepgaand onderzocht door de verzamelaars, waarbij een rechtstreekse lijn van overleveraars nodig was en die bovendien door verschillende lijnen moesten worden bevestigd.
Dat is ietskes meer dan de vier evangeliën.

de leuke daden van Mohammed
Oud 11 juni 2012, 16:48   #85
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Als Jezus een gewoon man was, hoe kon ie dan over het water lopen?
Op dezelfde manier als mohammed die met een vliegend paard naar Jerusalem gevlogen is.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 16:51   #86
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik zei dus:

De kindersterfte doet de gemiddelde leeftijd dalen.

En dat is precies wat ik zeg: iemand die de periode van kindersterfte overleefd had werd gemiddeld heel wat ouder. Mensen van '60 en '70 waren absoluut geen uitzondering in regio's waar onderdak goed was en de voeding toereikend. Daar bestaan voldoende cijfers over. Alleen wordt voor het gemak meestal enkel de gemiddelde leeftijd vanaf geboorte gegeven, waarbij men over het hoofd ziet dat de meeste mensen weinig kennen over demografie.
Iemand die de kindersterfte overleefd had, had een kans om 40 tot 50 jaar te worden bij de Romeinen. Tenminste mensen met een zeker welvaartspeil. Zo versta ik de 'gemiddelde' leeftijd. Hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat mensen niet konden oud worden in de Romeinse tijd. Maar dat was eerder de uitzondering dan de regel. In onze dagen wordt dit meer en meer de regel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juni 2012 om 16:53.
Oud 11 juni 2012, 16:52   #87
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
De obsessie van sommigen om de koran als zoveel slechter te willen beschrijven is ofwel absurd ofwel enkel door racistische motieven ingegeven.
Dat is ook wel een logisch gevolg omdat sommigen (zeg maar velen) voor alles wat ze doen die koran erbij halen, tot en met de manier hoe ze hun gat moeten afkuisen en hoe ze het sexleven van heel hun omgeving willen bepalen. God en de koran wordt er constant bijgehaald, dan is die dus ook het grootste doelwit voor kritiek.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 17:19   #88
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Dat is ook wel een logisch gevolg omdat sommigen (zeg maar velen) voor alles wat ze doen die koran erbij halen, tot en met de manier hoe ze hun gat moeten afkuisen en hoe ze het sexleven van heel hun omgeving willen bepalen. God en de koran wordt er constant bijgehaald, dan is die dus ook het grootste doelwit voor kritiek.
Dat komt omdat in die landen en bij deze mensen de koran niet alleen de richtsnoer is van hun persoonlijk leven maar van heel de maatschappij. Zoals bij ons vroeger de bijbel de hoeksteen was van het maatschappelijk leven.

Iemand zoals Kemal Mustafa Ataturk wilde dit ongedaan maken in Turkije, maar hij lijkt het pleit op termijn te gaan verliezen. Want Turkije wordt stilletjes maar zeker weer 'gedelaïciseerd'. En daarom moeten we landen zoals Turkije nooit toelaten tot de EU. Want dan zijn we alweer terug bij af.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juni 2012 om 17:25.
Oud 11 juni 2012, 18:15   #89
Ariadne
Burger

Standaard

Je moet gewoon eens de leeftijd van Griekse en Romeinse filosofen nagaan. Mensen die niet excessief leefden maar toch voldoende hadden om gezond te kunnen leven. Je komt op een véél hoger gemiddelde dan 50 jaar...

Citaat:
Iemand die de kindersterfte overleefd had, had een kans om 40 tot 50 jaar te worden bij de Romeinen. Tenminste mensen met een zeker welvaartspeil. Zo versta ik de 'gemiddelde' leeftijd. Hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat mensen niet konden oud worden in de Romeinse tijd. Maar dat was eerder de uitzondering dan de regel. In onze dagen wordt dit meer en meer de regel.
Oud 11 juni 2012, 18:40   #90
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet gewoon eens de leeftijd van Griekse en Romeinse filosofen nagaan. Mensen die niet excessief leefden maar toch voldoende hadden om gezond te kunnen leven. Je komt op een véél hoger gemiddelde dan 50 jaar...
Hang er maar vanaf wie men eruit pikt.

Horatius werd 47 jaar. Cicero werd 66. Keizer Constantijn 58. Livius 58. Keizer Theodosius 49. En let op: het gaat over een gemiddelde. Toegegeven, het is natuurlijk een hypothese. Het zou misschien wel kunnen dat het gemiddelde fiks hoger lag voor de hogere klasse.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juni 2012 om 18:43.
Oud 11 juni 2012, 19:00   #91
Ariadne
Burger

Standaard

Ik heb voor de lol eens een gemiddelde genomen van alle filosofen die in Bertrand Russel zijn standaardboek over de geschiedenis van de westerse filosofie staan. Ik meen me te herinneren dat het bijna 70 was. Geen (of toch weinigen onder hen) echt rijke mensen maar mensen die gezond konden leven en per definitie niet aan een kinderziekte overleden waren.

Citaat:
Hang er maar vanaf wie men eruit pikt.

Horatius werd 47 jaar. Cicero werd 66. Keizer Constantijn 58. Livius 58. Keizer Theodosius 49. En let op: het gaat over een gemiddelde. Toegegeven, het is natuurlijk een hypothese. Het zou misschien wel kunnen dat het gemiddelde fiks hoger lag voor de hogere klasse.
Oud 11 juni 2012, 19:07   #92
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb voor de lol eens een gemiddelde genomen van alle filosofen die in Bertrand Russel zijn standaardboek over de geschiedenis van de westerse filosofie staan. Ik meen me te herinneren dat het bijna 70 was. Geen (of toch weinigen onder hen) echt rijke mensen maar mensen die gezond konden leven en per definitie niet aan een kinderziekte overleden waren.
Ja maar dat staal is te klein. Het is onmiskenbaar een feit dat de gemiddelde leeftijd vanaf de vroege middeleeuwen drastisch is gaan stijgen. Net zoals het onmiskenbaar is dat de mensen sinds de vroege middeleeuwen gemiddeld drastisch zijn gegroeid.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 juni 2012 om 19:09.
Oud 20 juni 2012, 18:14   #93
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een interessant boek over Jezus is het boek van Paul Verhoeven, 'Jezus van Nazaret'.
Goed om te weten:Het Laatste Nieuws, vandaag.

Paul Verhoeven vindt geld voor Jezusfilm.
Citaat:
De Nederlandse topregisseur Paul Verhoeven heeft een geldschieter gevonden voor zijn sinds jaar en dag aangekondigde speelfilm over het leven van Jezus. Dat meldt de Amerikaanse filmwebsite Deadline.

Het boek is niet onomstreden. Verhoeven concludeert na jarenlang onderzoek dat Jezus niet de zoon van God is, maar is geboren uit de verkrachting van zijn moeder door een Romeinse soldaat. Ook zou Jezus van Nazareth een radicale profeet zijn geweest die de hemel op aarde had willen vinden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 juni 2012 om 18:29.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be