![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Excommunicatie van pedofiele geestelijken | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
9 | 64,29% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 35,71% |
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
"Gezien de Kerk pastoraal ook verantwoordelijk blijft voor een veroordeelde priester die zijn straf uitzit én deze tezelfdertijd in de praktijk buiten de kerkelijke gemeenschap staat, is die vraag dus opgelost." Uiteraard blijft hij lid van de Kerk, maar hij kan dus zijn priesterambt niet uitvoeren zolang hij gevangen zit. Dat was wat ik bedoelde. Citaat:
Helaas zitten er in elke grote organisatie rotte appels die de grondregels aan hun laars lappen en er veelal nog mee weg komen ook. Als niet-katholiek, maar mede met jou, hoop ik dat de waarheid haar rechten krijgt, élke waarheid, hoe mooi of lelijk die ook is. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Priesters kunnen in een bepaald pastoraal ambt benoemd worden. Aalmoezenier, biechtvader... en pastoor. Deze benoeming gebeurt overeenkomstig de kerkelijke regels. Als de Kerk dan een priester van dit ambt wil ontheffen, dan moet dit ook gebeuren volgens de procedures. Daarbij hebben priesters het recht beroep aan te tekenen. Daarom ook dat de kerkelijke rechtbank zijn werk moet kunnen doen. Ook als de Kerk die geestelijke van zijn pastoorsambt heeft ontheven, blijft hij nog steeds priester. De Kerk kan hier, eveneens volgens de procedures van het kerkelijk recht, ook ingrijpen. De Kerk kan hem verbieden bijvoorbeeld om in het openbaar of zelfs besloten kring nog aan pastoraat te doen, maar ook nog andere sancties zijn mogelijk. M.a.w. de werking van de kerkelijke rechtbank is van een heel andere orde van die van de seculiere rechtbank. In tegenstelling tot wat bepaalden hier denken, gaat het dus niet om een parallelle justitie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||||
|
![]() Citaat:
Moet Nonkel Charel den bak in omdat ie aan z'n minderjarige neefjes zat te prutsen en VG niet ? Citaat:
De onvoorwaardelijke offerdrang waarmee ze destijds tot de Kerk intraden, zou ook hier als leitmotief mogen dienen. Want moeten we vroeg of laat niet allemaal boeten voor onze zondige daden ? Citaat:
In een gevangenis is die kans heel klein. Citaat:
Daarom alleen al verdient zoiets een burgerlijk proces, los van de kerkelijke procedure daaromtrent. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou een bisschop een uitzondering (moeten) krijgen op de seculiere wet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Priester is een geestelijke staat: je wordt door de Kerk daartoe gewijd. Pastoor is een kerkelijk ambt: je wordt door de Kerk daartoe aangesteld. Kanunnik is ook een kerkelijk ambt, net zoals bisschop, aartsbisschop, deken, vicaris, onderpastoor, enzovoort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of gaat u er nu vanuit dat misdadigers geen recht op verdediging mogen hebben, zelfs al staat hun schuld door bewijzen al vast voor de rechtbank heeft geoordeeld? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit betekent niet dat de man plotseling - na zijn vrijlating bijvoorbeeld - geen slachtoffers meer zou kunnen maken. Of denkt u dat de gelegenheid zich alleen binnen een kerkelijk verband voordoet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U heeft dus nog steeds niet begrepen waar deze draad eigenlijk over gaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mensen die morele raad en leiding geven aan anderen, dienen vooreerst zelf van moreel onbesproken gedrag te zijn. Geloof en vertrouwen is daarop gebaseerd, net als bij justitie of een andere rechtsinstelling. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vermoed dat de geloofsschade nu veel groter is, dan wanneer de Kerk zelf van in het begin open kaart had gespeeld, toen de gerechtelijke bal aan het rollen ging. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er één clubje is waarvan de leden de ernst van hun begane misdaden tegenover kinderen niet inzien, of proberen vergoelijken, of proberen wegmoffelen, dan zal het toch wel de door u aanbeden RKK zijn, of niet soms? Citaat:
Wij zouden echt liever de gore peedees en diegenen die bewust de smeerpijperijen toedekten en verdoezelen, naast Dutroux in de doos zien wegrotten. Dat zou niet meer dan fair zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U heeft blijkbaar nog steeds niet door welk een hypokriete bende smeerlappen u blijft verdedigen.
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als het over (het katholieke) geloof gaat, en nog scherper als het over pedofilie in de kerk gaat, mis ik al die kwaliteiten die ik van je gewoon ben. Dan verval je vaak in woest schoppen en schelden, zonder nuances, zonder ratio, zonder evenwicht. En vooral: zonder humor. Ik besef dat dit op goor paternalisme lijkt, maar zo is het niet bedoeld.
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het onderwerp religie in combinatie met kindermisbruik, verdient niet beter.
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In het tijdsbestek waarover het in de meeste kerkelijke gevallen gaat werden daders niet aan het gerecht overgeleverd om de slachtoffers 'de schande te besparen'. Een idee dat gelukkig voorbijgestreefd is en voor jongere mensen onvatbaar. Ze werden niet overgeleverd door de kerk, de politici, de familie en zelfs niet door de ouders (een enkel geval niet te na genomen). Wil je de kerk vandaag een afrekening bezorgen doe dat dan voor de zaken die ze nu begaat. Je verwijt de islam van vandaag toch ook zijn huidige bomaanslagen, kinderhuwelijken, eremoorden en niet hun zoveelste inval in Europa over de jaren stillekes heen? Die laatste kan je beschouwen als het bewijs voor de blijvende agressiviteit die de islam eigen is maar niet als een verwijt aan de huidige islam. Dat is trouwens zo bevreemdend hier. Ettelijke volledige tv-programmas gewijd aan kinderhuwelijken en genitale verminking bij vrouwen. Waarin wel degelijk regelmatig wordt aangegeven dat dit ook in België gebeurt... En daar hoor je hier niets van... M.a.w., we zijn veel te selectief bezig. Alle slachtoffers hebben recht op hulp en rechtvaardigheid. Niet alleen die van de kerk. En een zondebok aanduiden lost al die andere gevallen niet op...
CLAESSENS Joris ![]() Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter ![]() Bron: de koran. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laat dat dus, asjeblief.
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik excuseer noch kerk noch andere daders en beschermers van deze. Wel ben ik wijs genoeg om een heksenjacht te herkennen wanneer hij mij door het strot geduwd wordt en vind ik dat al die andere slachtoffers niet verdienen dat de daders en politieke verantwoordelijken wegkomen van dit gegeven door een zondebok te offeren. Misschien vindt u het minder erg dat vandaag daders quasi ongestraft wegkomen en zich godbetert anoniem op de drempel van hun toekomstige slachtoffers kunnen vestigen en belangrijker dat meneer pastoor die feiten pleegde die ondertussen al verjaard zijn (maar daarom niet minder erg) alsnog vervolgd wordt. Wel ik vind dat niet. Ik vind het veel belangrijker de hetze tegen de kerk niet te laten gebruiken om huidige en toekomstige slachtoffers in de doofpot te houden of minstens uit de publieke opinie. Ik vind het veel belangrijker om daders die nu actief zijn te straffen en zo mogelijk definitief van de straat te halen zodat er geen nieuwe slachtoffers bijkomen! En binnen of buiten de kerk doet bij mij niet ter zake! Ik roep NERGENS op om de kerk niet voor haar verantwoordelijkheden te stellen. Wel om haar verantwoordelijk te stellen voor datgene waarvoor ze werkelijk verantwoordelijk is en niet meer dan dat EN de andere daders daar niet bij uit het oog te verliezen. Een nieuwe inquisitie is aan mij niet besteed, dank u...
CLAESSENS Joris ![]() Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter ![]() Bron: de koran. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
ik ben grote voorstander, doch ik vrees dat het onmogelijk is. Als ze allemaal geëxcommuniceerd moeten worden, wie blijft over om het effectief te doen?
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een drastisch afgeslankte Kerk is de enige Kerk die een overlevingskans heeft. Al het vuilnis moet overboord.